Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Buitenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Buitenland Internationale onderwerpen, de politiek van de Europese lidstaten, over de werking van Europa, Europese instellingen, ... politieke en maatschappelijke discussies.

Antwoord

Discussietools
Oud 10 januari 2005, 12:29   #21
Wreker
Staatssecretaris

Wreker's schermafbeelding

Standaard

Weeral wat extra hoop op een verbetering in de situatie in Palestina: de gematigde Abbas wint overtuigend en Hamas belooft hem te steunen.

Hamas lijkt bereid nieuwe Palestijnse topman Abbas te steunen

Mahmoud Abbas heeft de zondag gehouden verkiezingen voor een nieuwe voorzitter van de Palestijnse Autoriteit overtuigend gewonnen. Met de stemmen van tien van de zestien districten geteld komt Abbas uit op 65 procent van de stemmen.

Abbas, ook wel bekend als Abu Mazen, eiste zondagavond de overwinning al op en droeg haar op aan "de ziel van Yasser Arafat, ons volk, onze martelaren en de elfduizend Palestijnen in Israëlische gevangenissen".

De 69-jarige Abbas heeft het, zoals verwacht, veel beter gedaan dan zijn enige serieuze tegenkandidaat in de verkiezingsstrijd om de opvolging van de in november overleden Arafat, de onafhankelijke Mustafa Barghouti, die op 21 procent bleef steken. De vijf andere kandidaten liggen ver op Abbas en Barghouti achter.

Volgens analisten moest Abbas een zeer overtuigende overwinning behalen om zich staande te kunnen houden tegenover zowel de extremisten als Israël. De extremistische Hamas-beweging heeft maandag laten weten met Abbas te willen samenwerken. De Hamas heeft de verkiezingen geboycot en heeft geklaagd dat zich zondag onregelmatigheden hebben voorgedaan, maar lijkt niettemin bereid Abbas te steunen.

http://www.gva.be/nieuws/Buitenland/default.asp?art={1104CDAC-16AF-4537-B825-982D71DD2700}
Wreker is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 januari 2005, 12:35   #22
illwill
Secretaris-Generaal VN

illwill's schermafbeelding

Standaard

Daar komt geen vrede. Te veel mensen daar leven om bomaanslagen te plegen.
illwill is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 januari 2005, 16:34   #23
garfield
Europees Commissaris

garfield's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door illwill
Daar komt geen vrede. Te veel mensen daar leven om bomaanslagen te plegen.
klopt maar ooit zullen die allemaal wel bij hun 70 maagden zitten aan de rechterhand van Momo ( t zal daar drummen worden) dus vrede is mss wel mogelijk. Go Abbas, ik geloof in je .
Oud 10 januari 2005, 17:51   #24
illwill
Secretaris-Generaal VN

illwill's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door garfield
klopt maar ooit zullen die allemaal wel bij hun 70 maagden zitten aan de rechterhand van Momo ( t zal daar drummen worden) dus vrede is mss wel mogelijk. Go Abbas, ik geloof in je .
Vrede kan daar volgens mij pas wanneer een generatie niet opgroeid met haat tov de ander. Als ze al eens beginnen met hun kinderen thuis te houden wanneer ze met tanks aan het rondrijden zijn enzo. Ik ben er bijna zeker van dat de meeste kinderen daar opgevoed worden met de leuze haat de Israeliers.
illwill is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 januari 2005, 18:22   #25
garfield
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door illwill
Vrede kan daar volgens mij pas wanneer een generatie niet opgroeid met haat tov de ander. Als ze al eens beginnen met hun kinderen thuis te houden wanneer ze met tanks aan het rondrijden zijn enzo. Ik ben er bijna zeker van dat de meeste kinderen daar opgevoed worden met de leuze haat de Israeliers.
zoiets. Ik zag ooit eens op BBC world een doc. over de palestijnen en terreur , De volgende scene vond ik bibberen : Een moeder zat samen met een vriendin en haar zoontje van dacht ik 2 jaar . De moeder verklaarde trots "ik hoop dat mijn zoon als hij oud genoeg is een martelaar wordt"
Oud 10 januari 2005, 19:07   #26
VlaamseBelg
Parlementslid

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door garfield
zoiets. Ik zag ooit eens op BBC world een doc. over de palestijnen en terreur , De volgende scene vond ik bibberen : Een moeder zat samen met een vriendin en haar zoontje van dacht ik 2 jaar . De moeder verklaarde trots "ik hoop dat mijn zoon als hij oud genoeg is een martelaar wordt"
Vergeet niet dat je maar ziet wat ze je willen laten zien. Jambers-volk noem ik dat.
VlaamseBelg is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 januari 2005, 19:28   #27
garfield
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door VlaamseBelg
Vergeet niet dat je maar ziet wat ze je willen laten zien. Jambers-volk noem ik dat.
BBC kan je moeilijk van Jamber practijken beschuldigen .
Natuurlijk kan elke uitzending hoe objectief ze ook is als subjectief bestempeld worden want in die 50 min kan je niet alles laten zien .
Oud 11 januari 2005, 16:32   #28
k9
Perm. Vertegenwoordiger VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door groene flamingant
Uw "paljaske" geeft u hierbij met genoegen een citaat van een belangrijke Israëlische militaire deskundige waarbij ook iets duidelijk wordt over 'het vredelievende Israël."

Martin Van Creveld, Israëlisch professor en deskundige in militaire geschiedenis, begin 2003: "Wij bezitten verschillende honderden kernkoppen en raketten en wij kunnen deze richten op alle mogelijke doelen in alle mogelijke richtingen, tot in Rome. De meeste Europese steden zijn doelen van onze luchtmacht." (suggereert even dat Israël de holocaust zou kunnen wreken door het vernietigen van miljoenen Duitsers en andere Europeanen.) (...)

Wat natuurlijk een uitspraak is van 1 omstreden israeli. Ach ja daar kan je echt op afgaan.

Citaat:
"De Palestijnen zouden allen gedeporteerd moeten worden. De mensen die hiervoor ijveren (de Israëlische regering) wachten op de juiste man en de juiste tijd. Twee jaar geleden was slechts 7 a 8 procent van de Israëli's hiervan overtuigd, twee maanden geleden was dat aantal gestegen tot 33% en nu, volgens de 'Gallup poll' (een opiniepeiling) zelfs 44%" (...) "Ik denk dat het heel goed mogelijk is dat Sharon deze deportatie wenst door te voeren. Hij wil het conflict doen escaleren. Hij weet dat niets anders dat we ondernemen kan slagen behalve dit." (...)
De israelische regering ijvert hier helemaal niet voor, integendeel het heeft juist een plan voorgesteld om juist joden te deporteren van zowel de west bank als gaza.

Dat 44% voor de deportatie is van alle palestijnen volgens een gallup poll is ook onzin, nergens vind ik die poll terug.

Citaat:
Nadat hem gevraagd is of Israël niet bang is een slechte reputatie zal krijgen wanneer het zou overgaan tot deportatie van Palestijnen, verwees hij naar een uitspraak van voormalig minister van Defensie Moshe Dayan: "Israël moet zich gedragen als een hondsdol beest, te woest om zich ermee te bemoeien." Vervolgens, argumenterend dat hij zich niet te veel van andere staten zal aantrekken: "Onze wapenmacht is niet de dertigste op rij, maar de tweede of de derde sterkste. Wij hebben de mogelijkheid om de hele wereld te doen ondergaan met ons. En ik kan u verzekeren dat dat zal gebeuren vóór Israël de dieperik ingaat." Het desbetreffende 'vredelievende' interview deed hij in 'Jeruzalem Friday.
Onzin natuurlijk israel heeft een sterk leger maar 2e of 3e sterkste is belachelijk . De wereld hoeft trouwens niks te doen buiten de export naar en de import van israel stil te leggen, de economie van israel zou na enkele jaren in elkaar stuiken, exit israel. Als voor een aanval met kernwapens, het zou direct het einde zijn van zowat elke israeli .
"Voice or no voice, the people can always be brought to the bidding of the leaders. That is easy. All you have to do is tell them they are being attacked, and denounce the pacifists for lack of patriotism and exposing the country to greater danger. It works the same in any country."

-Hermann Goering (1893 - 1946)
Commander-in-Chief of the Luftwaffe, President of the Reichstag, Prime Minister of Prussia and Hitler's designated successor

The second in command of the Third Reich
k9 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 januari 2005, 16:46   #29
k9

Standaard

Citaat:
Dat zul je hem zelf moeten vragen maar ik weet wel dat er in Israël al lange tijd openlijk wordt gesproken over die deportatie (in Israël spreekt men verdoezelend over 'vrijwillige transfer), tot in regeringskringen toe.
Onzinnig, indien israel wou had het dat al enkele keren kunnen doen, goede excuses waren de paar oorlogen gestart door de arabische landen.

Zeg me eens wie er openlijk spreekt over deportatie van alle arabieren in israel? Buiten enkele religieuze extremisten niemand.

Citaat:
Een jaar ofzo terug (het was niet zo lang vóór de oorlog in Irak) werden ze in Jordanië zo ongerust dat de Jordaanse koning Sharon vroeg of hij kon garanderen dat Israël de Palestijnen niet zou verdrijven over de Jordaan. Sharon wou het niet garanderen en blijkbaar namen ze het in Jordanië zo serieus op dat Jordanië de grens met Israël hermetisch afsloot.

Citaat:
Verder is er in Israël minstens één politieke partij die de eis tot deportatie van de Palestijnen in zijn eisenpakket heeft opgenomen. Niemand vond het blijkbaar een probleem dat zo'n partij aan de verkiezingen deelnam.
Waarom? Moet men het VB ook verbieden omdat ze de deportatie eist van bepaalde delen van de bevolking?

Citaat:
Ik betwijfel of ze het echt nog op grote schaal zouden durven maar feit is dat ze het in het verleden wél deden.
Onzin in het verleden hebben ze het nooit op grote georganiseerde schaal gedaan.
"Voice or no voice, the people can always be brought to the bidding of the leaders. That is easy. All you have to do is tell them they are being attacked, and denounce the pacifists for lack of patriotism and exposing the country to greater danger. It works the same in any country."

Commander-in-Chief of the Luftwaffe, President of the Reichstag, Prime Minister of Prussia and Hitler's designated successor

Oud 14 januari 2005, 01:19   #30
groene flamingant
Banneling

groene flamingant's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door k9
Wat natuurlijk een uitspraak is van 1 omstreden israeli. Ach ja daar kan je echt op afgaan.
Als je de voorgaande reacties zou gelezen hebben zou je weten dat hij toch niet de eerste de beste is. Natuurlijk zal Israël zoiets nooit doen, maar het feit alleen dat vooraanstaande mensen zo'n uitspraken durven doen, roept wel vragen op.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door K9
De israelische regering ijvert hier helemaal niet voor,
Omdat het een extreem standpunt is, ga je er gemakkelijkheidshalve van uit dat het niet kan kloppen. Wetende dat Israël zowel in 1948 als in 1967 honderdduizenden Palestijnen van hun land verdreven heeft, zou je zo'n uitspraken wel degelijk serieus moeten nemen. Natuurlijk is de kans dat Israël ooit opnieuw honderdduizenden Palestijnen met bruut geweld gaat verdrijven, bijna onbestaande. De kans dat de wereld tussenbeide zou komen en sancties opleggen, is daarvoor toch iets te groot. Als men dit thema vandaag de dag in Israël bespreekt, zal men dan ook ietwat verdoezelend spreken over 'vrijwillige transfer'.

Die zogenaamde 'vrijwillige transfer' komt er in de praktijk op neer dat er in de bezette gebieden een beleid gevoerd wordt dat een normaal leven bijna onmogelijk maakt, in de hoop dat meer en meer Palestijnen 'vrijwillig' wegtrekken (wat tot op zekere hoogte effectief gebeurt). Wat dat in de praktijk betekent, kan je zien als je een kaart bekijkt van de muur of het hek dat momenteel gebouwd wordt op de Westbank. het traject van de muur is zodanig bepaald dat de Westbank wordt opgedeeld in ettelijke aparte en bijna onleefbare getto's. Opvallend is ook dat heel wat dorpen buiten de muur vallen en nog eens apart omheind worden, zodat niet alleen de verbinding met Israël bijna onmogelijk wordt, maar ook de verbinding met de rest van de Westbank zelf.

Citaat:
integendeel het heeft juist een plan voorgesteld om juist joden te deporteren van zowel de west bank als gaza.
Bevolking van de bezetter weghalen uit bezet gebied is wel iets helemaal anders dan deportatie. Voor gedeporteerden komen ze er trouwens met een premie van zo'n 300.000 dollar toch wel héél goed vanaf.

Citaat:
Dat 44% voor de deportatie is van alle palestijnen volgens een gallup poll is ook onzin, nergens vind ik die poll terug.
Misschien vindt je de poll niet terug, maar dat is geen reden om te denken dat hij niet bestaat. Hij bestaat wel degelijk en wordt regelmatig uitgevoerd. Er wordt trouwens ook gekeken naar het resultaat per partij en daaruit blijkt dat zelfs bij de Arbeiderspartij een groot aantal leden voor die transfer te vinden is. Het interview met Martin Van Creveld verscheen trouwens in Jeruzalem Friday, een Israëlische krant. Het lijkt me vrij onwaarschijnlijk dat Van Creveld voor eigen publiek zo maar even een poll uit zijn duim gaat zuigen.

Citaat:
Onzin natuurlijk israel heeft een sterk leger maar 2e of 3e sterkste is belachelijk.
Er zal inderdaad wel een serieuze dosis bluf mee gemoeid zijn. Daar moet je niet aan twijfelen.

Citaat:
De wereld hoeft trouwens niks te doen buiten de export naar en de import van israel stil te leggen, de economie van israel zou na enkele jaren in elkaar stuiken, exit israel. Als voor een aanval met kernwapens, het zou direct het einde zijn van zowat elke israeli .
Klopt. Zonder export zou de economie inderdaad ineen stuiken. Zelfs nu zie je al dat de Israëlische export het moeilijk heeft. Dat zegt al veel.
groene flamingant is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 januari 2005, 01:35   #31
groene flamingant
Banneling

Standaard

Citaat:
Onzinnig, indien israel wou had het dat al enkele keren kunnen doen...
Inderdaad, en dat hebben ze ook gedaan. Zo werden 1948 zo'n 750.000 Palestijnen verdreven, in 1967 een 300.000 en werden begin jaren '80 nog eens een 10.000 Palestijnse boeren verdreven van hun land in de Gazastrook. Wat 1948 betreft werden 'tussendoor' trouwens nog zo'n 418 Palestijnse dorpen met de grond gelijk gemaakt. Zonder die grootschalige verdrijving had Israël in zijn huidige vorm (met een joodse meerderheid) trouwens nooit kunnen bestaan.

Citaat:
Zeg me eens wie er openlijk spreekt over deportatie van alle arabieren in israel? Buiten enkele religieuze extremisten niemand.
Wat die openlijke oproepen betreft, zal het inderdaad vooral om religieuze extremisten gaan. Maar de 'vrijwillige transfer' is bij mijn weten een officieel regeringsbeleid.

Citaat:
Waarom? Moet men het VB ook verbieden omdat ze de deportatie eist van bepaalde delen van de bevolking?
Het gaat in Israël natuurlijk wél om de oorspronkelijke bevolking. En wat het VB betreft, dat is zoals je weet (misschien toch niet zó toevallig) veroordeeld voor racisme.

Citaat:
Onzin in het verleden hebben ze het nooit op grote georganiseerde schaal gedaan.
Zoals ik hierboven schreef, is het wel degelijk gebeurd. Israël's 'nieuw historicus' Benny Morris noemde wat in 1948 gebeurde trouwens zelf 'gedeeltelijke etnische zuivering'.
Oud 14 januari 2005, 08:41   #32
k9

Standaard

Citaat:
Als je de voorgaande reacties zou gelezen hebben zou je weten dat hij toch niet de eerste de beste is. Natuurlijk zal Israël zoiets nooit doen, maar het feit alleen dat vooraanstaande mensen zo'n uitspraken durven doen, roept wel vragen op.
Niet echt, israel is ene lanf vol extremisten dit is er gewoon 1 van. De bevolking kiest echter meestal niet zo'n mensen in de regering zit dan ook maar 1 klein extremistisch partijtijtje dat amper iets te zeggen heeft.

Citaat:
Omdat het een extreem standpunt is, ga je er gemakkelijkheidshalve van uit dat het niet kan kloppen. Wetende dat Israël zowel in 1948 als in 1967 honderdduizenden Palestijnen van hun land verdreven heeft, zou je zo'n uitspraken wel degelijk serieus moeten nemen.
Omdat het onzin is. In 48 riepen de arabische landen zelf op aan hun arabische bondgenoten om "uit de weg te gaan", voor de rest vluchten mensne voor oorlogen, hoeveel belgen zijn er niet gevlucht in W02 en dat terwijl de duitsers practisch niemand verdreven hebben .

Natuurlijk is een deel gevlucht omdat ze verdreven zijn door joden maar hoeveel zullen we nooit weten, de honderdduizenden is dus onzin, Tienduizenden zal meer naar de werkelijkheid liggen.

In 67 heeft israel niemand verdreven .

Citaat:
Natuurlijk is de kans dat Israël ooit opnieuw honderdduizenden Palestijnen met bruut geweld gaat verdrijven, bijna onbestaande.
Israel heeft het nooit gedaan, de kans is dus inderdaad onbestaande.

Citaat:
Die zogenaamde 'vrijwillige transfer' komt er in de praktijk op neer dat er in de bezette gebieden een beleid gevoerd wordt dat een normaal leven bijna onmogelijk maakt, in de hoop dat meer en meer Palestijnen 'vrijwillig' wegtrekken (wat tot op zekere hoogte effectief gebeurt). Wat dat in de praktijk betekent, kan je zien als je een kaart bekijkt van de muur of het hek dat momenteel gebouwd wordt op de Westbank.
Het is simpel, als het rustig is in israel is het rustig in west bank en gaza . Elke keer als de palestijnen practisch geen aanslagen meer plegen opent israel de grenzen en laat het de palestijnse economie bloeien. Als er aanslagen komen sluit israel de grenzen, doodnormaal hoor.

Daarom is wat je zegt ook onzin, er is geen master plan om alle palestijnen weg te jagen . Indien dat er was had israel in de jaren 70' en begin jaren 80' west bank en gaza niet de snelst groeiende economie van alle arabische landen gegeven .

Citaat:
het traject van de muur is zodanig bepaald dat de Westbank wordt opgedeeld in ettelijke aparte en bijna onleefbare getto's. Opvallend is ook dat heel wat dorpen buiten de muur vallen en nog eens apart omheind worden, zodat niet alleen de verbinding met Israël bijna onmogelijk wordt, maar ook de verbinding met de rest van de Westbank zelf.
Onzin de "muur" loopt soms langs de grens en soms er over, meestal om joodse nederzetting achter de muur te zetten. Het aantal palestijnen dat dus achter de muur zal leven is 12000 . Het aantal palestijnen dat hinder van de muur zal ondervinden is een 200 000, op een bevolking van enkele miljoenen toont dat aan dat de muur niet "de Westbank wordt opgedeeld in ettelijke aparte en bijna onleefbare getto's" zoals jij beweert.

Het is een spijtig noodzakelijk kwaad. De aanslagen blijven duren, wat moet israel doen? aanvaarden dat hun burgers gedood worden ? Die muur is een veel beter alternatief dan de constante aanslagen en de israelische vergeldingen .

De muur is ook voor een groot deel een hek maar natuurlijk zijn alle foto's die je ziet van de betonnen stukken. Die betonnen stukken zijn er om sluipschutters tegen te houden.

Citaat:
Bevolking van de bezetter weghalen uit bezet gebied is wel iets helemaal anders dan deportatie. Voor gedeporteerden komen ze er trouwens met een premie van zo'n 300.000 dollar toch wel héél goed vanaf.
Iemand die daar al bijna 40 jaar leeft daar haar huis, haar kinderen en kleinkinderen heeft grootgebracht dwingen te vertrekken is deporteren hoor.

Citaat:
Misschien vindt je de poll niet terug, maar dat is geen reden om te denken dat hij niet bestaat. Hij bestaat wel degelijk en wordt regelmatig uitgevoerd. Er wordt trouwens ook gekeken naar het resultaat per partij en daaruit blijkt dat zelfs bij de Arbeiderspartij een groot aantal leden voor die transfer te vinden is. Het interview met Martin Van Creveld verscheen trouwens in Jeruzalem Friday, een Israëlische krant. Het lijkt me vrij onwaarschijnlijk dat Van Creveld voor eigen publiek zo maar even een poll uit zijn duim gaat zuigen.
Waarom niet? Laat me die poll eens zien als hij zoveel afgenomen word moet het bewijs makkelijk te vinden zijn.

Citaat:
Klopt. Zonder export zou de economie inderdaad ineen stuiken. Zelfs nu zie je al dat de Israëlische export het moeilijk heeft. Dat zegt al veel.
Ze leven dan ook al jaren met een oorlog .

Oud 14 januari 2005, 08:52   #33
k9

Standaard

Citaat:
Inderdaad, en dat hebben ze ook gedaan. Zo werden 1948 zo'n 750.000 Palestijnen verdreven, in 1967 een 300.000 en werden begin jaren '80 nog eens een 10.000 Palestijnse boeren verdreven van hun land in de Gazastrook. Wat 1948 betreft werden 'tussendoor' trouwens nog zo'n 418 Palestijnse dorpen met de grond gelijk gemaakt. Zonder die grootschalige verdrijving had Israël in zijn huidige vorm (met een joodse meerderheid) trouwens nooit kunnen bestaan.
48 was oorlog 67 ook, mensen vluchten voor oorlogen. In 48 riepen de arabische buurlanden zelf op om eventjes uit de weg te gaan,...

Kijk daarom ben je zo pro-arabische je denkt dat zowat alles de fout van israel is terwijl in zowat elk geval de schuld bij beide partijen ligt.

Citaat:
Wat die openlijke oproepen betreft, zal het inderdaad vooral om religieuze extremisten gaan. Maar de 'vrijwillige transfer' is bij mijn weten een officieel regeringsbeleid.
Onzin, laat eens zien waar sharon zoiets voorstelt en uitvoert.

Citaat:
Het gaat in Israël natuurlijk wél om de oorspronkelijke bevolking. En wat het VB betreft, dat is zoals je weet (misschien toch niet zó toevallig) veroordeeld voor racisme.
De vzw's van het VB zijn veroordeelt voor racisme, de partij zelf niet.

EN in israel gaat het maar ten dele om de oorspronkelijke bevolking en dan nog ene klein deeltje. Net zoals de meeste joden zijn de meeste arabieren ook immigranten van de laatste 150 jaar. Immigranten die afkwamen op de rijkdom die de joden met zich meebrachten.

Citaat:
Zoals ik hierboven schreef, is het wel degelijk gebeurd. Israël's 'nieuw historicus' Benny Morris noemde wat in 1948 gebeurde trouwens zelf 'gedeeltelijke etnische zuivering'.
Tuurlijk zoals ik zei er zijn arabieren verdreven door de joden, net zoals de arabieren/moslims joden verdreven hebben uit zowat de hele arabische wereld. Maar er was geen "master plan" dat alle joodse groepen omvatten om alle arabieren buiten te krijgen. Dat was e rniet en dat is er niet.

Benny Morris zegt net hetzelfde sommige joodse groepen deden dit andere niet, daarnaast gaven de arabische leiders het bevel vrouwen en kinderen de grenzen over te brengen zodat ze veilig waren veel andere joden en arabieren zijn gevlucht voor het geweld of zelfs door geruchten,...

Oud 14 januari 2005, 14:35   #34
groene flamingant
Banneling

Standaard

Citaat:
Niet echt, israel is ene lanf vol extremisten ...
Daar heb je een punt.

Citaat:
De bevolking kiest echter meestal niet zo'n mensen in de regering zit ...
Zeker nog nooit de commentaren van de Likoed-fractie gehoord? Zo zachtaardig zijn die andere partijen nu ook weer niet hoor.

Citaat:
Omdat het onzin is. In 48 riepen de arabische landen zelf op aan hun arabische bondgenoten om "uit de weg te gaan",
Lees dan nog maar eens die 'nieuwe historici'. Volgens de nieuwe historici is de overgrote meerderheid van de Palestijnen verdreven of gevlucht voor het oorlogsgeweld. Slecht een kleine minderheid is vertrokken na een Arabische oproep.

Citaat:
voor de rest vluchten mensne voor oorlogen, hoeveel belgen zijn er niet gevlucht in W02 en dat terwijl de duitsers practisch niemand verdreven hebben .
En dan? Natuurlijk vluchtten veel Palestijnen als onrechtstreeks gevolg voor het oorlogsgeweld. Is het dan ineens wél gerechtvaardigd om vluchtelingen te verbieden naar hun land terug te keren? Of vindt je het normaal dat een land het verbod op terugkeer voor vluchtelingen bij wet vastlegt?

Citaat:
Natuurlijk is een deel gevlucht omdat ze verdreven zijn door joden maar hoeveel zullen we nooit weten, de honderdduizenden is dus onzin, Tienduizenden zal meer naar de werkelijkheid liggen.
De exacte verhouding tussen het aantal gevluchte en effectief verdreven Palestijnen in 1948 ken ik niet, maar het totaal aantal vluchtelingen varieerde naargelang de bron tussen 500.000 (Israëlische cijfers) en 950.000.

Citaat:
In 67 heeft israel niemand verdreven .
Toch wel. Evenals in 1948 vluchtten honderdduizenden mensen voor het oorlogsgeweld. Ook hier kan ik niet de exacte verhouding tussen het aantal gevluchtte en effectief verdreven mensen geven. Een cijfer dat ik wel ken en toch wel vrij veelzeggend is, is dat de Syrische Golanhoogvlakte vóór de oorlog van 1967 een bevolking had van zo'n 130.000 personen. Na de oorlog restte van de oorspronkelijke bevolking nog welgeteld 7000 mensen. De rest leeft nog steeds als vluchteling in Syrië. Een gelijkaardig scenario op kleinere schaal deed zich voor op de Westbank en in de Gazastrook.

Citaat:
Israel heeft het nooit gedaan, de kans is dus inderdaad onbestaande.
Blijkbaar heb je toch wel een vrij geïdealiseerd beeld van de geschiedenis van Israël. Denk je nu echt dat een bijna volledig volk zomaar vrijwillig zijn land verlaat? In 1919 trok een Amerikaanse commissie (de King-Crane commissie) naar het toenmalige Palestina. Alhoewel de commissieleden toegaven dat zij vóór de reis vrij positief stonden tegenover het zionisme, komen zij in hun rapport tot de conclusie dat daar reeds aanwezige zionisten er toch wel zeer radicale opvattingen op na houden en dat zij door 'verschillende manieren van verwerving de bijna volledige onteigening van de niet-joodse bevolking van Palestina nastreven'.

Ben Gourion, de latere eerste premier van Israël, zou er later in zijn dagboeken evenmin weinig doekjes rondwinden. Reeds op 12/07/1937 schrijft hij in zijn dagboek: "Met de georganiseerde transfer van de Arabische bevolking, weg uit de valleien van de joodse staat, zouden we kunnen bereiken... een Galilea zonder Arabieren." Drie maanden later schrijft hij aan zijn zoon Amos: "We moeten de Arabieren uitdrijven en hun plaats innemen, en dit moeten we met geweld bewerkstelligen." Uitzonderlijk waren de uitspraken van Ben Goerion niet, want ook Theodor Herzl schreef in zij boek 'der Judenstaat' al gelijkaardige taal. Ook het plan Dalet, waarin de strategie voor de verovering en 'zuivering' van Palestina in 1948 beschreven stond, spreekt boekdelen. Dat de verwijdering van de Palestijnen uit toenmalig Palestina geen ongelukje was, mag dus wel duidelijk zijn. Meer zelfs, als je alle feiten op een rijtje zet, kan je bijna niet anders dan tot de conclusie komen dat alles op voorhand gepland was.

Citaat:
Het is simpel, als het rustig is in israel is het rustig in west bank en gaza . Elke keer als de palestijnen practisch geen aanslagen meer plegen opent israel de grenzen en laat het de palestijnse economie bloeien. Als er aanslagen komen sluit israel de grenzen, doodnormaal hoor.
Dat is toch wel iets te gemakkelijk als uitleg, meen ik. Die aanslagen in Israël zijn natuurlijk niet goed te keuren, maar als de muur of het hek inderdaad enkel gebouwd was om de veiligheid van Israël te verzekeren, dan was de muur of het hek gebouwd op de grens tussen de Westbank en Israël en niet op de Westbank zelf. Met het traject dat de muur nu volgt, zal de muur dubbel zo lang worden als de grens tussen de Westbank en Israël. Zo'n grote afwijking verdedigen enkel met het argument veiligheid lijkt, alleen al financieel gezien, niet echt geloofwaardig.

Citaat:
Daarom is wat je zegt ook onzin, er is geen master plan om alle palestijnen weg te jagen .
Het idee voor 'vrijwillige transfer' is wel degelijk een officieel beleid. Zoals ik reeds eerder geschreven heb trouwens, worden óók in Israël mensen (de Bedoeinen) gedwongen hun land te verlaten. Het is niet omdat er geen sprake is van grootschalige uitdrijving dat deze politiek opeens goed te praten valt. De tegenstrijdigheid die trouwens in het zionisme zelf zat ingebakken (een joodse staat vestigen in een land waar joden slechts 2% van de bevolking uitmaken) maakte trouwens dat het idee van een joodse staat niet zonder geweld kón verwezenlijkt worden.

Citaat:
Onzin de "muur" loopt soms langs de grens en soms er over, meestal om joodse nederzetting achter de muur te zetten. Het aantal palestijnen dat dus achter de muur zal leven is 12000 . Het aantal palestijnen dat hinder van de muur zal ondervinden is een 200 000, op een bevolking van enkele miljoenen toont dat aan dat de muur niet "de Westbank wordt opgedeeld in ettelijke aparte en bijna onleefbare getto's" zoals jij beweert.
Dan vraag ik me af of je zelf al eens de moeite gedaan hebt om een kaart met het traject van de muur te bekijken.

Hierbij geef ik een link van een aantal kaarten van het traject van de muur (of het hek).
www.passia.org/images/pal_facts_MAPS/Wallweb/index.htm
Als je het liever op een Israëlische kaart bekijkt, dan kan je het hier doen bij Gush Shalom:
www.gush-shalom.org/thewall
Met deze kaarten kan je niet anders dan toegeven dat de muur toch wel héél ver van de groene lijn (de grens met Israël) afwijkt. Als je ook de moeite doet om de detailkaarten te bekijken (let vooral op de kaarten van Betlehem en Qalqilya) zal je zien dat mijn verhaal over onleefbare dorpen en steden wel degelijk klopt.

Verder vind ik jouw commentaar dat 'maar' 200.000 Palestijnen hinder ondervinden van de muur of het hek vrij bedenkelijk. Blijkbaar heb je er nog niet over nagedacht dat je door 200.000 mensen of meer in zo'n onmogelijke situatie te duwen, je de voedingsbodem voor aanslagen alleen nog maar versterkt. Alleen al daarom is de muur op zijn minst een gigantische blunder.

Citaat:
Het is een spijtig noodzakelijk kwaad....
Het is alleen een spijtig en noodzakelijk kwaad vanuit het oogpunt van de bezetter die kost wat kost de bezetting in stand wil houden, zonder de onveiligheid die de bezetting veroorzaakt.

Citaat:
De muur is ook voor een groot deel een hek maar natuurlijk zijn alle foto's die je ziet van de betonnen stukken. Die betonnen stukken zijn er om sluipschutters tegen te houden.
Al was het maar 1 stad die werd afgezet door een betonnen muur (en het zijn er meer), dan nog was het een schande.

Citaat:
Iemand die daar al bijna 40 jaar leeft daar haar huis, haar kinderen en kleinkinderen heeft grootgebracht dwingen te vertrekken is deporteren hoor.
Neen, toch niet, want die mensen wisten héél goed waar ze mee bezig waren, wisten heel goed dat hun aanwezigheid daar illegaal was en dat het risico bestond dat zij daar vroeg of laat moesten vertrekken. Bovendien krijgen ze een fenomenale 'schadevergoeding'.

Citaat:
Waarom niet? Laat me die poll eens zien als hij zoveel afgenomen word moet het bewijs makkelijk te vinden zijn.
Dit is de website van Gallup, de organisatie die de polls afneemt. je kan het zelf eens opzoeken: www.gallup.com

Laatst gewijzigd door groene flamingant : 14 januari 2005 om 14:45.
Oud 14 januari 2005, 14:42   #35
Antoon
Secretaris-Generaal VN

Antoon's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Wreker

Hamas lijkt bereid nieuwe Palestijnse topman Abbas te steunen

Ondertussen zijn ze weer bezig met hun moordpartijen. Weer eens veel doden door een palestijnse terroristische aanslag in Israel.
Oud 14 januari 2005, 15:34   #36
groene flamingant
Banneling

Standaard

Citaat:
Kijk daarom ben je zo pro-arabische je denkt dat zowat alles de fout van israel is terwijl in zowat elk geval de schuld bij beide partijen ligt.
In jouw ogen ben je al automatisch bevooroordeeld als je gewoon nog maar waagt om kritiek te uiten. Ik stond niet altijd zo negatief tegenover de politiek van Israël maar de feiten zijn de feiten en het zijn die feiten die mijn mening gewijzigd hebben. De grote lijnen zijn duidelijk: het zionisme dat begin 20ste eeuw begon met het idee om een joodse staat te vestigen in een land waar slechts 2% van de bevolking joods was: zoiets kan je niet zonder geweld verwezenlijken. Zolang Israël dat utopisch idee niet opgeeft en het principe aanvaard van een staat gebaseerd op gelijke rechten, is elke oplossing onmogelijk.

Citaat:
Onzin, laat eens zien waar sharon zoiets voorstelt en uitvoert.
Kijk naar de feiten op het terrein: de route van het hek en de muur, de dorpen die worden afgezet met prikkeldraad, de 100-en checkpoints in bezet gebied, het beleid t.o.v. de Bedoeïenen die gedwongen worden hun land te verlaten, boeren die hun land nog amper kunnen bereiken,... Ik ken geen concrete uitspraken van hem daarover (hij zal wel uitkijken) maar de feiten zijn veelzeggend.

Citaat:
De vzw's van het VB zijn veroordeelt voor racisme, de partij zelf niet.
Nochtans vatte het VB de veroordeling heel persoonlijk op.

Citaat:
EN in israel gaat het maar ten dele om de oorspronkelijke bevolking en dan nog ene klein deeltje.
Net zoals de meeste joden zijn de meeste arabieren ook immigranten van de laatste 150 jaar. Immigranten die afkwamen op de rijkdom die de joden met zich meebrachten.
Eind 19de eeuw bestond 98% van de bevolking uit Palestijnse Arabieren. Dat is als cijfer veelzeggend genoeg. Dat een deel van de Arabische bevolking met de tijd immigreerde is geen excuus om de Israëlische politiek goed te praten.

Citaat:
Tuurlijk zoals ik zei er zijn arabieren verdreven door de joden, net zoals de arabieren/moslims joden verdreven hebben uit zowat de hele arabische wereld. Maar er was geen "master plan" dat alle joodse groepen omvatten om alle arabieren buiten te krijgen. Dat was e rniet en dat is er niet.
Het klopt inderdaad dat ook joden verdreven zijn uit de Arabische wereld (al is het niet altijd even duidelijk welke joden de Arabische landen vrijwillig verlaten hebben en waar geweld gebruikt is.) Maar zoals ik al zei zat de tegenstrijdigheid van in het begin in het zionisme ingebakken. Je kunt niet zonder geweld een joodse staat vestigen in een land waar 98% van de bevolking niet-joods is. Vladimir Jabotinsky, de oervader van de Likoed, besefte dat laatste trouwens heel goed. Hij wond er dan ook geen doekjes rond en stelde heel duidelijk dat 'kolonisatie niet kon zonder een stalen helm en de loop van een geweer'. Wie geen geweld wil gebruiken, stelde Jabotinsky, kan zijn kolonisatieplannen maar beter opgeven.

Citaat:
Benny Morris zegt net hetzelfde sommige joodse groepen deden dit andere niet, daarnaast gaven de arabische leiders het bevel vrouwen en kinderen de grenzen over te brengen zodat ze veilig waren veel andere joden en arabieren zijn gevlucht voor het geweld of zelfs door geruchten,...
Dat klopt. Velen zijn inderdaad gevlucht voor het geweld of zelfs door geruchten. En Benny Morris heeft inderdaad in het verleden gezegd geen bewijzen te hebben voor het feit dat de verdrijving van de Palestijnen gepland was. Ilan Pappé daarentegen, een andere Israëlische geschiedkundige, is er wél van overtuigd dat de verdrijving vooraf gepland was. Als ik mij niet vergis stelt Benny Morris in zijn laatste boek ook bewijzen te hebben dat er wel degelijk een plan was.
Oud 8 februari 2005, 22:30   #37
Wreker
Staatssecretaris

Wreker's schermafbeelding

Standaard

Weer eens een saaie posting plaatsen, Joden en Palestijnen reiken elkaar de hand:

[size=3][font=Arial,Helvetica,sans-serif]Abbas, Sharon declare end to violence[/font][/size]
[font=Arial]by [/font]
[font=Arial]Tuesday 08 February 2005 1:54 PM GMT[/font]

[size=1] Abbas (L) and Sharon affirmed their commitment to peace [/size]

Palestinian President Mahmud Abbas and Israeli Prime Minister Ariel Sharon have announced the end of four years of violence at a landmark summit in Egypt, setting the stage for a full-scale revival of the peace process.

[size=2]"We have agreed with the prime minister to cease all acts of violence against Israelis and against Palestinians wherever they are," Abbas said at the summit on Tuesday in the Red Sea resort of Sharm al-Shaikh. [/size]

[size=2]Sharon said the Palestinians had agreed to end anti-Israeli actions and that in parallel "Israel will cease its military operations against the Palestinians in all area".[/size]

[size=2]"We have an opportunity to turn our back on the bloody path imposed on us over the last four years," Sharon said, adding he was hopeful that the summit would mark the day when the peace process was re-launched. [/size]

[size=2]New commitment[/size]
[size=2]The summit, the first between Israeli and Palestinian leaders for over four years, comes amid a growing rapprochement after Abbas's election a month ago and a new commitment by the United States to seek Middle East peace.

[/size]
[size=2]"The calm that is currently prevailing in our territories signals the start of a new era, the start of a hopeful peace," Abbas said. [/size]

[size=2]
[font=verdana][size=1]Abbas (L) with Sharon, Mubarak
and Jordan's King Abd Allah (R)
[/size][/font]

[/size]
[size=2]"What we have announced today is the implementation of the first phase of the roadmap ... and an essential step to give us a chance to put the peace process back on track."[/size]

[size=2]Egyptian President Husni Mubarak hailed what he said was a "positive spirit" between Israel and the Palestinians, and said he hoped it would lead to an "honest and serious" implementation of the road map peace plan.[/size]

[size=2]Sharon also confirmed that Israel would release hundreds of Palestinian prisoners.

[/size]
[size=2]Thorny differences[/size]
[size=2]The summit comes just a day after new US Secretary of State Condoleezza Rice wrapped up a visit to the region declaring that both Sharon and Abbas had both accepted invitations to meet US President George Bush at the White House. [/size]

[font=verdana][size=2][size=2]"What we have announced today is the implementation of the first phase of the road map"

[/size][size=1]Mahmud Abbas,
Palestinian President[/size][/size][/font]

[size=2]The two sides have not yet patched up some of their thorniest differences, such as Israel's controversial West Bank security barrier, Israeli settlement activity and the closure of Palestinian groups in East Jerusalem.[/size]

[size=2]"The discussions (on all these matters) will take place during the summit and afterwards," Palestinian Negotiations Minister Saib Uraiqat said.[/size]

[size=2]Another burning issue is the fate of 8000 Palestinian prisoners held behind bars in Israel. [/size]

[size=2]Mixed reaction[/size]
[size=2]Israel said last week it would free 900 prisoners, with a first batch of 500 set to be freed soon after the summit. [/size]

[size=2]
[font=verdana][size=1]The summit has raised people's
hopes in spite of past failures

[/size][/font]
Aljazeera correspondent in Gaza Wail al-Dahduh reported that people reacted in varied ways to the ceasefire announcement.[/size]

[size=2]Some were optimistic, some pessimistic and others were unconcerned about the summit, as Gazans have had a long and bitter experience with such gatherings.[/size]

[size=2]However, all citizens were hopeful about the outcome, al-Dahduh said.[/size]

[size=2]Aljazeera's correspondent in Ram Allah Shireen Abu Aqla reported that Palestinians, while hoping for peace, were mostly concerned about the issue of prisoner release.[/size]

By Aljazeera + Agencies

You can find this article at:
http://english.aljazeera.net/NR/exer...D1D5720F88.htm

Laatst gewijzigd door Wreker : 8 februari 2005 om 22:31.
Wreker is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 februari 2005, 22:33   #38
Emitzer
Lokaal Raadslid

Emitzer's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Wreker
Och paljaske, nadat Egypte de Camp David vredesakkoorden met Israel had gesloten verbraken de andere Arabische landen hun relaties met Egypte. Een paar jaar later werd Sadat vermoord. Zo vredelievend waren die Arabieren.
Weet jij ook waarom Sadat vermoord werd?

[FONT=Trebuchet MS]Oi limonchiki, vi moi limonchiki
vi rastjote v soni na balkonchike[/FONT]

http://www.thetruthseeker.co.uk/
Emitzer is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 februari 2005, 22:37   #39
Emitzer
Lokaal Raadslid

Emitzer's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Antoon
Ondertussen zijn ze weer bezig met hun moordpartijen. Weer eens veel doden door een palestijnse terroristische aanslag in Israel.
Laten we positief denken...Doorslaggevende stabiele veranderingen gebeuren nooit van de ene op de andere dag.

[FONT=Trebuchet MS]Oi limonchiki, vi moi limonchiki
vi rastjote v soni na balkonchike[/FONT]

http://www.thetruthseeker.co.uk/
Emitzer is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 februari 2005, 02:03   #40
nadine
Parlementslid

nadine's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Emitzer
Laten we positief denken...Doorslaggevende stabiele veranderingen gebeuren nooit van de ene op de andere dag.
Dat kunnen sommigen hier blijkbaar niet aanvaarden en zouden het ganse proces in het honderd willen sturen.... enig idee waarom ?

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 20:58.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be