Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Mobiliteit & verkeersveiligheid
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Mobiliteit & verkeersveiligheid Een nieuw themaforum!

Antwoord

Discussietools
Oud 9 augustus 2021, 15:44   #21
lamenielachen
Eur. Commissievoorzitter

lamenielachen's schermafbeelding

Stuur een bericht via Instant Messenger naar lamenielachen
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Blue Sky Bekijk bericht
Auto's rijden sneller dan fietsers en voetgangers en fietsers zijn zwakke weggebruikers, dat spreekt voor zich. Bij het minste ongeval zijn ze de pineut.

Juist daarom dat die "zwakke weggebruiker" zo verstandig moet zijn geen onnodige risico's te nemen.
Zeker zelf zo verstandig moet zijn, zijn intenties, tijdig en duidelijk zichtbaar te maken tegenover andere weggebruikers.
In de stad komen pedelec's je gewoon links voorbij als je met de auto bent.
Diezelfde snelvliegers zijn ook een gevaar op de fietspaden hoorde ik reeds meermaals van andere fietsers.
Oud 9 augustus 2021, 15:54   #22
lamenielachen
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door fred vanhove Bekijk bericht
Veel mensen fietsen sporadisch en zijn in hoofdzaak autobestuurders. Wat me al opviel is dat zeer weinig fietsers hun rechten maar al zeker hun plichten niet kennen.

Zo ervaarde ik al meermaals dat fietsers denken dat ook zij voorrang hebben op een oversteekplaats voor fietsers

Als fietser…
mag je een zebrapad (oversteekplaats voor voetgangers) gebruiken om over te steken, maar in tegenstelling tot voetgangers heb je er geen specifieke rechten. Andere bestuurders zijn dus niet verplicht om jou voorrang te verlenen als je al fietsend op het zebrapad wil oversteken, hou daar rekening mee
Terwijl dat nochtans de normaalste zaak is voor fietsers.
Ze hebben enkel voorrang als ze de fiets ter hand nemen op dat zebrapad.
Och ik zoek het allemaal nog zo ver niet, ik stop wel als ik kan maar velen kijken niet eens of dat stoppen op een normale manier nog mogelijk is.
Of ze wel tijdig opgemerkt kunnen worden alvorens ze voor je wagen komen?
Oud 9 augustus 2021, 21:02   #23
PeterCC
Minister

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door lamenielachen Bekijk bericht
http://www.hln.be/binnenland/hoogste...cies~a8315c00/

Daar gaan we weer en het zal weer de schuld van de automobilist zijn.
Spijtig genoeg zijn de camera's er enkel voor de automobilisten.
(...)
Het is blijkbaar enkel een probleem in Vlaanderen. In Wallonië en in Brussel is er een duidelijke daling. https://www.standaard.be/cnt/dmf20210809_95203094
En in Vlaanderen is er een stijging bij alle verkeersdeelnemers. Dus zowel bij auto, fiets als voetgangers.
Toch merkwaardig. We hebben in Vlaanderen ongeveer de laagste snelheidsregels ter wereld en dat lijkt niet te werken.
Volgens mij hebben we een groot probleem met de geloofwaardigheid.
PeterCC is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 augustus 2021, 21:31   #24
Blue Sky
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Dat risico nemen ze juist wel omdat ze in hun recht zijn .... ook meestal dood na een ongeval maar zelfs dat risico nemen ze.
Op het water is dat anders, beroepsvaart heeft overwegend voorrang en klein houdt rekening met groot, veel verstandiger.
Onzin natuurlijk. Wat eerder waar is, is het feit dat je hetzelfde van auto's t.o.v. vrachtwagens kan zeggen. Zo zie je vaak dat automobilisten vrachtwagens de pas afsnijden, vlak voor hun neus invoegen en meer van dat fraais ... omdat ze zich superman en de koning van de weg wanen in hun stalen kooi.
Oud 9 augustus 2021, 21:33   #25
Blue Sky
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Juist daarom dat die "zwakke weggebruiker" zo verstandig moet zijn geen onnodige risico's te nemen.
Zeker zelf zo verstandig moet zijn, zijn intenties, tijdig en duidelijk zichtbaar te maken tegenover andere weggebruikers.
In de stad komen pedelec's je gewoon links voorbij als je met de auto bent.
Diezelfde snelvliegers zijn ook een gevaar op de fietspaden hoorde ik reeds meermaals van andere fietsers.
Zoveel is zeker, 45 km/h op fietspaden is veel te snel en doorgaans zijn het ook pendelaar - automobilisten die op de fiets overstappen en navenant rijden zoals ze dat met de auto deden.
Oud 9 augustus 2021, 21:34   #26
lamenielachen
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door PeterCC Bekijk bericht
Het is blijkbaar enkel een probleem in Vlaanderen. In Wallonië en in Brussel is er een duidelijke daling. https://www.standaard.be/cnt/dmf20210809_95203094
En in Vlaanderen is er een stijging bij alle verkeersdeelnemers. Dus zowel bij auto, fiets als voetgangers.
Toch merkwaardig. We hebben in Vlaanderen ongeveer de laagste snelheidsregels ter wereld en dat lijkt niet te werken.
Volgens mij hebben we een groot probleem met de geloofwaardigheid.

De Corona kan mede een oorzaak zijn, ik zag hier nog nooit zoveel "uitgelaten" fietsers en voetgangers langs de kust.
Oud 9 augustus 2021, 21:38   #27
Blue Sky
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Dat risico nemen ze juist wel omdat ze in hun recht zijn .... ook meestal dood na een ongeval maar zelfs dat risico nemen ze.
Op het water is dat anders, beroepsvaart heeft overwegend voorrang en klein houdt rekening met groot, veel verstandiger.
De redenering is vaak omgekeerd. Automobilisten rijden vaak met een mes tussen hun tanden en geven geen voorrang aan fietsers omdat ze weten dat ze veilig zitten in hun stalen kooi en niets te vrezen hebben. Ze denken dan, die gaat toch zijn voorrang niet nemen want anders ligt die straks in het ziekenhuis en dwingen op die manier voorrang af terwijl ze er wettelijk geen hebben. Komt vaak voor.
Oud 9 augustus 2021, 22:02   #28
lamenielachen
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Onzin natuurlijk. Wat eerder waar is, is het feit dat je hetzelfde van auto's t.o.v. vrachtwagens kan zeggen. Zo zie je vaak dat automobilisten vrachtwagens de pas afsnijden, vlak voor hun neus invoegen en meer van dat fraais ... omdat ze zich superman en de koning van de weg wanen in hun stalen kooi.
Er zijn overal macho's die thuis onder de sloef zitten maar in het verkeer denken dat ze het daar dan maar eens moeten bewijzen.
Ik heb het vooral over de zwakke weggebruiker en het spijtige van de vele slachtoffers die gemakkelijk kunnen vermeden worden als ze zelf wat normaal doen en zich wat aan de regels houden.
Oud 9 augustus 2021, 23:06   #29
fred vanhove
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Universalia Bekijk bericht
Fietsers die van alle kanten komen.

Mensen die bepaalde verkeersborden niet weten te respecteren een bord zoals het volgende:

Ik verwonderde mij er gisteren over dat ik op de snelweg tegen 120 km/u één van de traagste wagens van het héle circuit was.

NL, RO, D, F, en zeker GB kwamen voorbijgevlogen tegen snelheden om u tegen te zeggen.

Ondanks al de flitspalen/trajectcontroles die er zouden staan of zijn die er alleen maar om onze eigen mensen met te beboeten? (kassa*kassa?)

Ik stel mij dikwijls de vraag of de snelle buitenlanders ook een boete thuis krijgen? (ik denk het niet)

Op de baan moeten de ordediensten zijn, zich niet zitten verschuilen achter een paal of klinkt dat weer te Mad Max achtig?

Ik dacht dat dit anders één van de regels was van security: laten zien dat u er bent.
Dat vertel jij hier nu bijna dagelijks. Ik ervaar dat toch helemaal anders. Ik rijd meestal tegen de 130 op mijn teller en dan rijd ik omzeggens altijd de hele weg op de 3 de band.

Als ik in Duitsland tegenwoordig 160 of 170 rijd zijn er nog maar weinigen die me voorbij willen. Ooit was dat wel anders.

Ik zeg niet dat er heel af en toe nog eentje is die iets harder rijdt maar wat jij allemaal ziet van raketten op Belgische snelwegen doet me toch twijfelen.
fred vanhove is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 augustus 2021, 23:38   #30
denkimi
Banneling

Standaard

het aantal verkeersdoden in vlaanderen is op een enkele uitzondering in 2011 na altijd gedaald. in 2017 is de snelheid op secundaire wegen teruggebracht van 90 naar 70, sedertdien is het aantal doden 2 jaar nadien gestegen.

het kan toeval zijn natuurlijk.
denkimi is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 augustus 2021, 23:43   #31
denkimi
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Libro Bekijk bericht
Ik begrijp eigenlijk niet hoe dodehoekongevallen met vrachtwagens nog kunnen gebeuren: als fietser neem je toch geen risico meer als je zo'n mastodont ziet?
het zijn bijna altijd bejaarden of kinderen.

van kinderen kun je verwachten dat ze geen inzicht of kennis hebben van het verkeer, maar blijkbaar komt dat terug met het ouder worden.
Oud 10 augustus 2021, 05:43   #32
maddox
Secretaris-Generaal VN

maddox's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar maddox
Standaard

Citaat:
Dat is het ook min of meer, temeer daar velen ongevallen te vermijden zijn.
Alle ongevallen zijn te vermijden.

Citaat:
Tenzij u het natuurlijk OK vindt dat dat een zatte en gedrogeerde bestuurder die te snel rijdt een hoop kinderen van de baan maait?
Dat is niet ok an sich. Maar als het eens gebeurd, dan zou de strafmaat voor die bestuurder bepaald moeten worden door de ouders, niet door een of andere ivorentorenrechter.

Citaat:
Tevens is het ook een feit dat vele ongevallen vermeden kunnen worden door eenvoudige aanpassingen aan de infrastructuur.
Nogal ja. Rij maar eens met de fiets in het algemeen.
Niet verwonderlijk dat er zoveel woon-werkfietsers rondrijden met ballonbanden en veringen op alle onderdelen.
Oud 10 augustus 2021, 09:13   #33
lamenielachen
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door fred vanhove Bekijk bericht
Dat vertel jij hier nu bijna dagelijks. Ik ervaar dat toch helemaal anders. Ik rijd meestal tegen de 130 op mijn teller en dan rijd ik omzeggens altijd de hele weg op de 3 de band.

Als ik in Duitsland tegenwoordig 160 of 170 rijd zijn er nog maar weinigen die me voorbij willen. Ooit was dat wel anders.

Ik zeg niet dat er heel af en toe nog eentje is die iets harder rijdt maar wat jij allemaal ziet van raketten op Belgische snelwegen doet me toch twijfelen.

Snelwegen, het woord zegt het al, wie daar stapvoets rijdt is een gevaar, net zoals de middenvakrijders dat zijn, die houden vlot verkeer op.
Grote voordeel er zijn geen zwakke weg gebruikers die voor je neus opduiken.

Totaal anders dan stadsverkeer waar het gevaar schuilt achter iedere hoek en iedere auto.
Oud 10 augustus 2021, 09:19   #34
lamenielachen
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door denkimi Bekijk bericht
het zijn bijna altijd bejaarden of kinderen.

van kinderen kun je verwachten dat ze geen inzicht of kennis hebben van het verkeer, maar blijkbaar komt dat terug met het ouder worden.

Onderschat de pseudo "Tour de France" rijders niet die denken de Mont Ventoux af te rijden en "denken" dat ze "echte" "coureurs" zijn ...
Oud 10 augustus 2021, 15:16   #35
denkimi
Banneling

Standaard

Citaat:
Onderschat de pseudo "Tour de France" rijders niet die denken de Mont Ventoux af te rijden en "denken" dat ze "echte" "coureurs" zijn ...
Veel dodehoek ongevallen gebeuren er niet op de mont ventoux he. En bejaarden en kinderen rijden die sowieso maar heel zelden op.
Oud 10 augustus 2021, 15:34   #36
Vette Pois(s)on
Perm. Vertegenwoordiger VN

Vette Pois(s)on's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door denkimi Bekijk bericht
Veel dodehoek ongevallen gebeuren er niet op de mont ventoux he. En bejaarden en kinderen rijden die sowieso maar heel zelden op.
al es gezien wat volk er op die koersfietsen hangt?

en maar rijden op de rijweg zelfs als er een fietspad is
Oud 10 augustus 2021, 15:52   #37
fox
Secretaris-Generaal VN

fox's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Dat is het ook min of meer, temeer daar velen ongevallen te vermijden zijn.

Tenzij u het natuurlijk OK vindt dat dat een zatte en gedrogeerde bestuurder die te snel rijdt een hoop kinderen van de baan maait?

Tevens is het ook een feit dat vele ongevallen vermeden kunnen worden door eenvoudige aanpassingen aan de infrastructuur.
Neen dat is het niet. Op een bepaald moment kom je op een punt waarbij de baten niet meer opwegen tegen de kosten. Als je echt 0 verkeersdoden wil dan moet je gewoon alle verkeer stoppen. De maatschappelijke kost daarvan is niet te verantwoorden. Natuurlijk, als je bijvoorbeeld een overweg kan veranderen door een tunnel of brug omdat daar ieder jaar veel doden vallen, dan kan je dat overwegen. Maar je gaat geen miljarden investeren om pakweg 1 dode per jaar te vermijden. De middelen zijn immers schaars en je kan die miljarden nuttiger gebruiken.
In de psychologie staat machiavellisme voor een bepaald soort persoonlijkheidsstoornissen. Niets in dit land is machiavellistischer dan de PS. Niets is zo asociaal als de PS-politiek. Grote armoede! Slecht onderwijs! Hollande achterna! Het verliezende kamp in de laatste verkiezingen!
fox is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 augustus 2021, 15:56   #38
fox
Secretaris-Generaal VN

fox's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Vette Pois(s)on Bekijk bericht
al es gezien wat volk er op die koersfietsen hangt?

en maar rijden op de rijweg zelfs als er een fietspad is
Ik rij elk jaar 10.000 km op mijn koersfiets. Ik ben er dus vrij gerust in dat ik de gevaren van het met de fiets rijden veel en veel beter kan inschatten dan een kind van 12 dat met de fiets naar school gaat. Het aantal wielertoeristen dat jaarlijks het leven laat is vrij beperkt.

Trouwens, vanaf 15 mogen fietsers op de rijbaan rijden, tis maar dat u het weet.
In de psychologie staat machiavellisme voor een bepaald soort persoonlijkheidsstoornissen. Niets in dit land is machiavellistischer dan de PS. Niets is zo asociaal als de PS-politiek. Grote armoede! Slecht onderwijs! Hollande achterna! Het verliezende kamp in de laatste verkiezingen!
fox is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 augustus 2021, 17:59   #39
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN

De schoofzak's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Snelwegen, het woord zegt het al, wie daar stapvoets rijdt is een gevaar, net zoals de middenvakrijders dat zijn, die houden vlot verkeer op.
Grote voordeel er zijn geen zwakke weg gebruikers die voor je neus opduiken.

Totaal anders dan stadsverkeer waar het gevaar schuilt achter iedere hoek en iedere auto.
Je kan wel zeggen dat middenvakrijders asocialen zijn,
maar niet dat ze door hun relatieve traagheid gevaarlijk zijn.

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
De schoofzak is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 augustus 2021, 18:13   #40
Micele
Secretaris-Generaal VN

Micele's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak Bekijk bericht
Je kan wel zeggen dat middenvakrijders asocialen zijn,
maar niet dat ze door hun relatieve traagheid gevaarlijk zijn.
De boete op onnozel middenvakrijden is 2 jaar geleden verdubbeld (naar 2e graad)

https://polinfo.kluwer.be/NewsView.a...OLINFO&lang=nl

Ze krijgen dus dezelfde boete als langs rechts inhalen. (meestal wegens middenvakplakkers)

Laatst gewijzigd door Micele : 10 augustus 2021 om 18:19.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 16:11.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be