Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Mobiliteit & verkeersveiligheid
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Mobiliteit & verkeersveiligheid Een nieuw themaforum!

Antwoord

Discussietools
Oud 1 december 2021, 15:15   #21
fred vanhove
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Micele Bekijk bericht
Deze morgen nog in de krant een nieuwe VW Polo TSI 3-cilinder 1000 cc met digitaal instrumentenbord en nog wat extra digtalisatie zoals half autonoom rijden als optie en... vanafprijs 26.000 € ofzo.

https://autotijd.be/prijzen/volkswagen/polo
1.0 TSI 95 pk Style manuele vijfbak FWD 23.510 euro
1.0 TSI 110 pk Life 7-traps DSG automaat FWD 23.830 euro
1.0 TSI 95 pk R-Line manuele vijfbak FWD 23.910 euro
1.0 TSI 95 pk Style 7-traps DSG automaat FWD 24.990 euro
1.0 TSI 95 pk R-Line 7-traps DSG automaat FWD 25.390 euro
1.0 TSI 110 pk Style 7-traps DSG automaat FWD 26.120 euro
1.0 TSI 110 pk R-Line 7-traps DSG automaat FWD 26.520 euro

Met wat opties zit je boven €30k.

Dat is zowat 6000 € tot 8000 € meer dan ~10 jaar geleden (vanafprijs).
Het zal de huidige generatie worst wezen. Zelfs een receptioniste krijgt nu een salariswagen.
fred vanhove is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 december 2021, 15:49   #22
Micele
Secretaris-Generaal VN

Micele's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door fred vanhove Bekijk bericht
Het zal de huidige generatie worst wezen. Zelfs een receptioniste krijgt nu een salariswagen.
De particuliere automarkt (nieuwe wagens) is gemiddeld minstens 50% schat ik (over lange termijn)

Nu (uitzonderlijke jaren) zal dat veel minder zijn (42,3% voor België, 3e kwartaal, bron Febiac), omdat vele "de kat uit boom kijken" ook betreft de prijszetting van ICE versus EV.

Vele hopen nog op een emissiepremie die uit de lucht valt.

Citaat:
https://www.febiac.be/public/pressre...D=1379&lang=NL
ANALYSE VAN DE VOERTUIGMARKT IN HET 3E KWARTAAL 2021

Ondanks de moeilijke context die wordt gekenmerkt door het wereldwijde tekort aan halfgeleiders, galoppeert de Belgische automarkt automarkt verder door richting elektrificatie. Voor het eerst was meer dan 1 op 5 nieuwe auto's die de voorbije 9 maanden werden ingeschreven in België, uitgerust met een elektrische aandrijving. Deze doorbraak is te danken aan bedrijfswagens, die alleen al goed zijn voor bijna 80% van de nieuwe registraties die geheel of gedeeltelijk op elektriciteit rijden.

Citaat:
https://www.autointernationaal.nl/20...t-uit-de-boom/

Autoverkopen België: particulier kijkt kat uit de boom

1 AUGUSTUS 2021

Niet eerder werden er in de afgelopen 10 jaar in België in juli zo weinig nieuwe auto’s op kenteken gezet als in juli 2021. En dat komt niet alleen door de corona crisis of door de chipschaarste …

Met 27.596 nieuw geregistreerde voertuigen in juli is het aantal inschrijvingen met 38 procent gedaald ten opzichte van dezelfde, sterk verstoorde maand periode vorig jaar. Er is sprake van een historisch laag resultaat; lager dan wat de Belgen het afgelopen decennium optekenden. Oorzaken zijn niet alleen de gevolgen van de coronacrisis of het tekort aan elektronische chips.

Belgische analisten stellen dat het probleem dieper ligt: de geforceerde overgang naar elektrische mobiliteit zorgt voor onzekerheid bij de autoconsument. Dit had tot gevolg dat in juli particulieren liefst 49 procent minder nieuwe personenwagens kochten. Op de zakelijke markt bleef de schade beperkt tot 26,7 procent. Christophe Dubon, woordvoerder van Febiac, verwoordt het probleem als volgt: “Particulieren willen niet de verkeerde keuze maken en een auto aanschaffen die ze over 7 a 8 jaar niet meer aan de straatstenen kwijtraken. Voor mensen men een leasewagen is dat nauwelijks een issue”.

Laatst gewijzigd door Micele : 1 december 2021 om 16:04.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 december 2021, 04:45   #23
Garry
Secretaris-Generaal VN

Garry's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
wat geen voordeel is. Dat maakt deel uit van het loon. Geef mij dan meer het loon zonder salariswagen. Loon telt mee in uw ziektevergoeding en mocht ge de pech hebben invalide te worden in uw invalidenvergoeding en voor uw pensioen. Ik zal mijn auto wel zelf kiezen en betalen. Overigens al dat salariswagengedoe is meer in het voordeel van de firma dan in dat van de werknemer. Personeelsbinding en muil houden of je gaat er uit en kunt uw kar binnen leveren.
Garry is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 december 2021, 07:43   #24
fred vanhove
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Garry Bekijk bericht
wat geen voordeel is. Dat maakt deel uit van het loon. Geef mij dan meer het loon zonder salariswagen. Loon telt mee in uw ziektevergoeding en mocht ge de pech hebben invalide te worden in uw invalidenvergoeding en voor uw pensioen. Ik zal mijn auto wel zelf kiezen en betalen. Overigens al dat salariswagengedoe is meer in het voordeel van de firma dan in dat van de werknemer. Personeelsbinding en muil houden of je gaat er uit en kunt uw kar binnen leveren.
Ja net daarom dat er geen enkele zijn salariswagen wil ruilen voor wat meer loon zeker.

Als je iedere 4 jaar een nieuwe auto krijgt van pakweg 30.000 euro dan moet je 1000 euro netto loon meer krijgen om hetzelfde over te houden.

Uiteraard als je tevreden bent met een tweedehands karretje van 3000 euro om wat boodschapjes mee te doen is het een andere rekening.

Maak maar eens heel goed de rekening.
Oud 2 december 2021, 11:05   #25
Micele
Secretaris-Generaal VN

Micele's schermafbeelding

Standaard

Vandaag bij VW/Skoda geweest, ff de VW ID.4 , ID.3 en de Skoda Enyaq bekeken (buitenkant)

Mijn smaak (indien SUV) gaat toch eerder naar de Enyaq, de scherpere lijn oogt mooier dan de kortere ID.4 met zijn rondingen. Ieder zijn smaak.

Alhoewel die zwarte vliegengrille (standaard) ook geen zicht is. (er is wel een kerstmisgrille in optie meer de kleur aangepast, dat gaat nog).
Ook het front van de ID.4 viel eigenlijk tegen, hangt ook wat van de kleur af.

Citaat:
https://www.activlease.nl/informatie...yaq-iv-update/
Vergelijk: de Volkswagen ID.4 versus Skoda Enyaq iV [UPDATE]

De compacte ID.3 zag er eigenlijk nog relatief goed uit vergeleken met de ID.4.

Beide merken kunnen beter qua design. Hopelijk volgende generatie beter.

Laatst gewijzigd door Micele : 2 december 2021 om 11:13.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 december 2021, 21:12   #26
Garry
Secretaris-Generaal VN

Garry's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ja net daarom dat er geen enkele zijn salariswagen wil ruilen voor wat meer loon zeker.

Als je iedere 4 jaar een nieuwe auto krijgt van pakweg 30.000 euro dan moet je 1000 euro netto loon meer krijgen om hetzelfde over te houden.

Uiteraard als je tevreden bent met een tweedehands karretje van 3000 euro om wat boodschapjes mee te doen is het een andere rekening.

Maak maar eens heel goed de rekening.
Gij krijgt juist niets. Jij krijgt in bruikleen. Als je morgen langdurig ziek wordt mag je , dat wat gij volgen u gekregen hebt, immediatamente terug inleveren. "Daaaag auto". Maar ge krijgt ook geen cent meer uitkering. Dat de grote meerderheid content is met zijn blinkdoos op wielen, daar zijn slechts twee verklaringen voor. " Een kinderhand is gauw gevuld", en er staat niet op gedrukt dat het niet die van de gebruiker zelf is, dus naar de buitenwereld kunnen ze stoefen, " zie eens wat ik mij kan permitteren". Maar op het einde van het jaar worden ze wel belast op het gebruik van hun firma wagen maar ze trekken er geen cent meer pensioen voor en voor de werkgever is het interessanter dan opslag geven en een vorm van personeelsbinding. Was dat niet het geval zou hij die zeker nooit ter beschikking stellen. Daar kun je van op aan.

De baas koopt die wagen niet, dat is een leasing. Boekhoudkundig is dat voor uw baas geen investering maar een kostenpost die aftrekbaar is. En gij wordt belast op het gebruik daar van. Ik heb liever één derde van dat bedrag meer loon dan heel die idiote transactie want dat één derde meer loon levert mij meer vervangingsinkomen op en later meer pensioen.

Laatst gewijzigd door Garry : 3 december 2021 om 21:27.
Garry is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 december 2021, 22:08   #27
chris k
Staatssecretaris

chris k's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Vandaag bij VW/Skoda geweest, ff de VW ID.4 , ID.3 en de Skoda Enyaq bekeken (buitenkant)

Mijn smaak (indien SUV) gaat toch eerder naar de Enyaq, de scherpere lijn oogt mooier dan de kortere ID.4 met zijn rondingen. Ieder zijn smaak.

Alhoewel die zwarte vliegengrille (standaard) ook geen zicht is. (er is wel een kerstmisgrille in optie meer de kleur aangepast, dat gaat nog).

Rij tot je huidige auto's "op" zijn .....minste vervuiling ( nieuwe auto maken is meer vuil dan de oude auto's op te rijden ) .

Als die huidige het nog een jaar of 5 kunnen volhouden dan pas een EV kopen dan gaan de batterijen al anders zijn en de auto's minder verbruiken.....en vervuilen je oude wagens niet meer omdat men ze gaat scrappen.
chris k is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 december 2021, 15:46   #28
fred vanhove
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:

Een mooie auto koop je voor de ogen van een ander. Of je nu rijdt in een lelijke of een mooie auto daar zie je toch niks van. Of ga jij regelmatig eens in uw garage kijken hoe mooi uw auto wel is ?
Oud 4 december 2021, 15:50   #29
fred vanhove
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Garry Bekijk bericht
Gij krijgt juist niets. Jij krijgt in bruikleen. Als je morgen langdurig ziek wordt mag je , dat wat gij volgen u gekregen hebt, immediatamente terug inleveren. "Daaaag auto". Maar ge krijgt ook geen cent meer uitkering. Dat de grote meerderheid content is met zijn blinkdoos op wielen, daar zijn slechts twee verklaringen voor. " Een kinderhand is gauw gevuld", en er staat niet op gedrukt dat het niet die van de gebruiker zelf is, dus naar de buitenwereld kunnen ze stoefen, " zie eens wat ik mij kan permitteren". Maar op het einde van het jaar worden ze wel belast op het gebruik van hun firma wagen maar ze trekken er geen cent meer pensioen voor en voor de werkgever is het interessanter dan opslag geven en een vorm van personeelsbinding. Was dat niet het geval zou hij die zeker nooit ter beschikking stellen. Daar kun je van op aan.

De baas koopt die wagen niet, dat is een leasing. Boekhoudkundig is dat voor uw baas geen investering maar een kostenpost die aftrekbaar is. En gij wordt belast op het gebruik daar van. Ik heb liever één derde van dat bedrag meer loon dan heel die idiote transactie want dat één derde meer loon levert mij meer vervangingsinkomen op en later meer pensioen.
Ja dat klopt wel allemaal en zeker aangaande pensioen maar wie iedere 4 jaar met een nieuwe auto van 35.000 euro wil rijden is dat nog altijd heel interessant.
Een auto van 35.000 euro kost u als je alles telt van aankoop tot verbruik tot waardeverlies verloren kapitaal dat je anders kan investeren verzekeringen belasting onderhoud reparaties 1000 euro per maand.

Autogids heeft dat tot op de centiem uitgerekend.

Laatst gewijzigd door fred vanhove : 4 december 2021 om 15:51.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 06:09.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be