Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Coronacrisis
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Coronacrisis het virus raast doorheen de wereld, met gevolgen voor interpersoonlijke relaties, mobiliteit, economie, gezondheid(sbeleid), ... Plaats hier de discussies over dit onderwerp.

Antwoord

Discussietools
Oud 17 oktober 2021, 06:02   #21
patrickve
Secretaris-Generaal VN

patrickve's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dadeemelee Bekijk bericht
We zijn nu twee weken na ‘freedom day’ in Vlaanderen. Het is normaal dat de besmettingen hier stijgen.
En zoals gezegd: dankzij de vaccinaties is dat niet zo erg.
De vaccinaties van wie ?

Want waren die vaccinaties daar juist niet omdat ze de besmettingen gingen tegengaan ?

Je bent weer dezelfde rethoriek aan het verkopen als sinds anderhalf jaar. Als een maatregel zogezegd WERKT, kan het niet meer gaan stijgen he. Als het terug gaat stijgen, dan kwam dat NIET omdat de maatregel die het eerst zogezegd liet dalen, het plots niet meer laat dalen.

Als je zegt dat de flinke daling op moment X "kwam van maatregel Y", dan kan nadien, als "maatregel Y" nog steeds van kracht is, het natuurlijk niet meer gaan stijgen he.

Als het dalen dus kwam van het massief vaccineren, dan kan het nadien niet meer gaan stijgen he. Tenzij het lulkoek was dat de daling van vaccinatie kwam.

En dat is zo voor maskers en gans de andere reutemeteut ook zo: als je ooit dacht dat die maatregelen het lieten dalen, dan is dat ontkracht als het nadien tijdens het nog toepassen van die maatregelen, weer gaat stijgen he. Dan was dat dalen van iets anders.
patrickve is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 oktober 2021, 07:50   #22
fred vanhove
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Rudy Bekijk bericht
Gij vindt dat raar. Ik niet. Het is zelfs logisch.
Ik ben hoogstwaarschijnlijk besmet en besmettelijk. Moet ik mij zorgen maken ?
Het is en blijft toch god geklaagd dat er nog steeds wordt gehamerd op dat besmettingsgedoe.
Ik vind het niet direct logisch dat daar waar iedereen is gevaccineerd er meer besmettingen zijn dan waar er veel minder mensen zijn gevaccineerd. Mogen we daar dan uit concluderen dat een gevaccineerde meer kans heeft om te worden besmet en of andere te besmetten dan een niet gevaccineerde ?
Zou het kunnen dat die vaccinaties net de pandemie veel langer gaan laten duren....?? Ik neem dan als voorbeeld India waar de besmettingen omzeggens nihil zijn geworden en dit zonder vaccins (10 %) van de bevolking.

Dat lijkt me niet direct een vaccin om over naar huis te schrijven dan

Aangaande dat besmettingsgedoe ben ik het wel eens met jou.

Laatst gewijzigd door fred vanhove : 17 oktober 2021 om 07:52.
fred vanhove is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 oktober 2021, 09:06   #23
dalibor
Secretaris-Generaal VN

dalibor's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door fred vanhove Bekijk bericht
Ik vind het niet direct logisch dat daar waar iedereen is gevaccineerd er meer besmettingen zijn dan waar er veel minder mensen zijn gevaccineerd. Mogen we daar dan uit concluderen dat een gevaccineerde meer kans heeft om te worden besmet en of andere te besmetten dan een niet gevaccineerde ?
Zou het kunnen dat die vaccinaties net de pandemie veel langer gaan laten duren....?? Ik neem dan als voorbeeld India waar de besmettingen omzeggens nihil zijn geworden en dit zonder vaccins (10 %) van de bevolking.

Je verwart gewoon de stijging van het aantal besmettingen met het aantal besmettingen. In enkele provincies in Vlaanderen stijgt het aantal besmettingen de laatste dagen sterk. Maar met die stijging is het aantal nog steeds een stuk onder die van Brussel en de meeste Waalse provincies.
but something I can be.
Something I wait for.
Something I'm made for.
dalibor is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 oktober 2021, 09:08   #24
patrickve
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door dalibor Bekijk bericht
Je verwart gewoon de stijging van het aantal besmettingen met het aantal besmettingen. In enkele provincies in Vlaanderen stijgt het aantal besmettingen de laatste dagen sterk. Maar met die stijging is het aantal nog steeds een stuk onder die van Brussel en de meeste Waalse provincies.
Juist. Maar je beseft toch dat wat echt telt, de stijging is. Dat geeft aan hoe het virus dus kan propageren. Het is dan enkel kwestie van tijd voor het die anderen inhaalt he.

Wat jij zegt is: het is niet erg dat ik zonder valscherm sneller val dan die kwiebus met valscherm daar beneden. Ik ben nog altijd veel hoger dan die andere
Oud 17 oktober 2021, 21:10   #25
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN

De schoofzak's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door discuz Bekijk bericht
Hoeveel besmettingen met Covid per persoon per jaar zijn optimaal, volgens u? Wat is het optimale besmettingspatroon voor griep, hoeveel keer een verkoudheid per jaar is goed voor de gezondheid?

Hebben kinderen vaker een snotneus dan volwassenen omdat het beter is voor kinderen om een snotneus te hebben dan niet? Vrouwen tussen 20 en 30 hebben meer verkoudheden dan mannen, wellicht omdat ze meer contact hebben met kinderen. 60-plussers hebben gemiddeld minder dan 1 verkoudheid per jaar.

Is het immuunsysteem zo van 60-plussers door al die verkoudheden dor de jaren heen zo sterk dat er minder dan 1 per jaar doorkomt, of is het net door al die jaren zo uitgeput geraakt dat ze wat meer opletten om niet verkouden te worden? Het tweede lijkt me toch veel meer waarschijnlijk dan het eerste, niet?
Wil jij al die vragen wel eens stellen aan je huisarts, ipv aan mij, volslagen leek op dit vlak met dus enkel wat gazettenpraatkennis.

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
De schoofzak is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 oktober 2021, 22:29   #26
Rudy
Secretaris-Generaal VN

Rudy's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

Ah. Stel je eerst eens de vraag wanneer er wordt getest. Misschien dat ze in India testen als je half ligt te creperen.

Dat bij ons het aantal besmettingen stijgt is niet meer dan logisch. De coronamaatregelen in het dagdagelijks leven zijn op de schop. Afstandsregels zijn van geen tel meer, behalve voor een paar uitzonderingen die geen hand willen geven of kussen.
Het mag je dan toch niet verbazen dat het aantal besmettingen in Vlaanderen stijgt.
Zolang ik, gevaccineerde, mij goed voel laat ik mij niet testen, ook al ben ik al honderd keren besmet, en wat ik trouwens nog nooit heb gedaan.

Wat nog enkel van tel is is het aantal slachtoffers van covid, die in het ziekenhuis belanden, overlijden.
En wat nu aan de orde is is de frequentie van de vaccinatie. Toch twee per jaar met de huidige vaccins. Voor alle duidelijkheid, voor wie er belang bij heeft.
Rudy is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 oktober 2021, 07:08   #27
fred vanhove
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak Bekijk bericht
Wil jij al die vragen wel eens stellen aan je huisarts, ipv aan mij, volslagen leek op dit vlak met dus enkel wat gazettenpraatkennis.
Mijn huisarts heeft daar allemaal geen tijd meer voor. Sinds de digitalisering komt die noch amper van achter zijn pc.
Oud 18 oktober 2021, 07:09   #28
fred vanhove
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door dalibor Bekijk bericht
Beetje geduld. Nog even volhouden. Momenteel gaan we terug naar de 100.000 besmettingen per maand alleen al in Vlaanderen

https://www.demorgen.be/nieuws/vlaan...golf~b579a56f/

Laatst gewijzigd door fred vanhove : 18 oktober 2021 om 07:23.
Oud 18 oktober 2021, 07:20   #29
patrickve
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Dat bij ons het aantal besmettingen stijgt is niet meer dan logisch. De coronamaatregelen in het dagdagelijks leven zijn op de schop. Afstandsregels zijn van geen tel meer, behalve voor een paar uitzonderingen die geen hand willen geven of kussen.
Mocht het waar zijn dat die massieve vaccinatie "groepsimmuniteit" oplevert, dan zou er nooit geen stijging meer zijn he.
Oud 18 oktober 2021, 07:27   #30
fred vanhove
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door patrickve Bekijk bericht
Mocht het waar zijn dat die massieve vaccinatie "groepsimmuniteit" oplevert, dan zou er nooit geen stijging meer zijn he.
Het blijft dus bang afwachten voor hoelang het gewoon grotendeels bij besmettingen gaat blijven
Eerlijk gezegd wordt stilaan toch duidelijk wat veel mensen vreesden. Een vaccin dat bijeengeraapt werd op enkele maanden tijd kan je niet veel van verwachten. Ze zijn in feite een flop maar hebben het doel om er zo snel mogelijk miljarden aan te verdienen is bereikt.

En zeggen dat onze Vandamme bij hoog en laag beweerde dat eenmaal gevaccineerd je niemand meer kon besmetten noch zelf worden besmet. Toen en kwakzalver zei dat hij daar zijn twijfels bij had werd de Pierre razend.

Laatst gewijzigd door fred vanhove : 18 oktober 2021 om 07:28.
Oud 18 oktober 2021, 08:55   #31
discuz
Minister

Standaard

Steven Van Gucht over vierde golf in ons land: “Waarschijnlijk geraak ik deze winter besmet. Maar da’s niet erg”

Toch wel zeer opmerkelijk met welke rasse schreden de boodschap steeds maar weer verandert en opschuift. Niet zo lang geleden werd nog bij hoog en bij laag beweerd dat doorbraakinfecties na vaccinatie extreem zeldzaam waren (0,000...%), vandaag is het al 'waarschijnlijk' dat iedereen een doorbraakinfectie krijgt en binnenkort zal dit wellicht 'onvermijdelijk' zijn - tenzij je een derde prik neemt. Rinse & repeat.
discuz is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 oktober 2021, 09:37   #32
Rudy
Secretaris-Generaal VN

Rudy's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Steven Van Gucht over vierde golf in ons land: “Waarschijnlijk geraak ik deze winter besmet. Maar da’s niet erg”

Toch wel zeer opmerkelijk met welke rasse schreden de boodschap steeds maar weer verandert en opschuift. Niet zo lang geleden werd nog bij hoog en bij laag beweerd dat doorbraakinfecties na vaccinatie extreem zeldzaam waren (0,000...%), vandaag is het al 'waarschijnlijk' dat iedereen een doorbraakinfectie krijgt en binnenkort zal dit wellicht 'onvermijdelijk' zijn - tenzij je een derde prik neemt. Rinse & repeat.
Voor wie er belang bij heeft is een derde prik geen overbodige luxe.
Oud 18 oktober 2021, 09:37   #33
discuz
Minister

Standaard

Citaat:
En zeggen dat onze Vandamme bij hoog en laag beweerde dat eenmaal gevaccineerd je niemand meer kon besmetten noch zelf worden besmet. Toen en kwakzalver zei dat hij daar zijn twijfels bij had werd de Pierre razend.
Hij heeft nu een ander 'target', kinderen van 5-11 vaccineren:

Van Damme zelf vindt dat er wel argumenten zijn om ook jonge kinderen te vaccineren. "We hebben een besmettelijkere variant en dus is de graad van de groepsimmuniteit belangrijk. Elke manier om de circulatie van het virus tegen te gaan is goed."

Elke manier om de circulatie van het virus tegen te gaan is goed, behalve dan blijkbaar voor wie al gevaccineerd is en onder de 65 jaar. Dat de meerderheid van de mensen door het virus nog een keer besmet raakt is volgens Van Gucht 'niet erg'.

Allemaal zeer contradictorisch en bijzonder lastig om te communiceren naar de bevolking toe, een bevolking de meeste experts vanuit hun ivoren toren ook nog eens minachten als geen ander, laten we daar eerlijk over zijn. Let wel, ik benijd die mensen niet, zo op het slappe koord balanceren, dat moet zijn sporen nalaten.

Waar kopen die experts hun broeken, vraag ik me af? Zo'n spreidstand kan toch helemaal niet goed zijn voor de materiële integriteit van de stof rond hun zitvlak, op den duur gaat de rek er toch echt wel helemaal uit, denk ik.
Oud 18 oktober 2021, 09:42   #34
Henri1
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Raar is dat. Net in de regio waar de hoogste vaccinatiegraad is stijgen de besmettingen het snelst.

In het stoute Brussel waarvan men zulke schrik heeft blijven de besmettingen dalen.

https://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf20211016_95453558

De jongste dagen is er vooral in Vlaanderen een forse stijging van het aantal ?*besmettingen

In de andere regio’s van het land nemen de besmettingen minder snel toe. In Brussel blijft het aantal nieuwe ziekenhuisopnames nog dalen.

En ik die dacht dat Brussel afstevende op een drama van jewelste

Nu eerlijk gezegd...we hadden van die vaccins toch veel meer verwacht. Ik vind het resultaat toch maar magertjes zelfs teleurstellend. Ik vraag me zelfs af hoelang het nog gaat duren eer het spel weer is vertrokken. Ik denk niet dat we van die ellende gaan zijn verlost voor jaja 2027
En met ellende bedoel ik niet alleen het virus maar ook alles wat ermee heeft te maken. Het wordt echt een domper op mensen hun leven.
Lijkt me logisch daar de groep gevaccineerden vele malen groter is dan de groep ongevaccineerden.
Henri1 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 oktober 2021, 09:54   #35
discuz
Minister

Standaard

Citaat:
Voor wie er belang bij heeft is een derde prik geen overbodige luxe.
Ja natuurlijk, dat is zo. Maar wie zijn deze mensen dan precies? Men is al langer bezig om te proberen te achterhalen wie nu het meeste risico loopt. Factoren zoals leeftijd en onderliggende kwalen geven wel een indicatie maar zeggen helaas niet alles. Ook sommige ogenschijnlijk fitte mensen belanden in het ziekenhuis.

Het probleem lijkt te zijn dat dit met de kennis van vandaag erg moeilijk vast te stellen is. Er zijn bijvoorbeeld gevallen bekend van eeneiige tweelingen waarvan de ene wel serieus ziek wordt en de andere niet. Waaraan ligt dat?

Citaat:
Despite the important role that monozygotic twins have played in genetics research, little is known about their genomic differences. Here we show that monozygotic twins differ on average by 5.2 early developmental mutations and that approximately 15% of monozygotic twins have a substantial number of these early developmental mutations specific to one of them.
Als Van Gucht zegt dat hij het niet erg vindt om een doorbraakinfectie te krijgen, dan is dat toch een beetje grootspraak, denk ik. Statistisch gezien zal het wel kloppen dat 'de meeste mensen' er geen zware gevolgen van ondervinden, maar dat was zonder vaccin ook al zo.
Oud 18 oktober 2021, 09:59   #36
Rudy
Secretaris-Generaal VN

Rudy's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Hij heeft nu een ander 'target', kinderen van 5-11 vaccineren:

Van Damme zelf vindt dat er wel argumenten zijn om ook jonge kinderen te vaccineren. "We hebben een besmettelijkere variant en dus is de graad van de groepsimmuniteit belangrijk. Elke manier om de circulatie van het virus tegen te gaan is goed."

Elke manier om de circulatie van het virus tegen te gaan is goed, behalve dan blijkbaar voor wie al gevaccineerd is en onder de 65 jaar. Dat de meerderheid van de mensen door het virus nog een keer besmet raakt is volgens Van Gucht 'niet erg'.

Allemaal zeer contradictorisch en bijzonder lastig om te communiceren naar de bevolking toe, een bevolking de meeste experts vanuit hun ivoren toren ook nog eens minachten als geen ander, laten we daar eerlijk over zijn. Let wel, ik benijd die mensen niet, zo op het slappe koord balanceren, dat moet zijn sporen nalaten.

Waar kopen die experts hun broeken, vraag ik me af? Zo'n spreidstand kan toch helemaal niet goed zijn voor de materiële integriteit van de stof rond hun zitvlak, op den duur gaat de rek er toch echt wel helemaal uit, denk ik.
Soms stel ik mij de vraag of die vent zelf gelooft wat hij zegt.
Ik zie, zoals in het artikel geschetst, één uitzondering, namelijk kinderen met een onderliggende aandoening. Voor de rest zie ik geen enkele opportuniteit in vaccinatie van kinderen indien het virus de jongere bevolking niet treft.
VRT NWS
Oud 18 oktober 2021, 10:16   #37
Rudy
Secretaris-Generaal VN

Rudy's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ja natuurlijk, dat is zo. Maar wie zijn deze mensen dan precies? Men is al langer bezig om te proberen te achterhalen wie nu het meeste risico loopt. Factoren zoals leeftijd en onderliggende kwalen geven wel een indicatie maar zeggen helaas niet alles. Ook sommige ogenschijnlijk fitte mensen belanden in het ziekenhuis.

Het probleem lijkt te zijn dat dit met de kennis van vandaag erg moeilijk vast te stellen is. Er zijn bijvoorbeeld gevallen bekend van eeneiige tweelingen waarvan de ene wel serieus ziek wordt en de andere niet. Waaraan ligt dat?
Goed ja, je hebt gelijk. Je hebt echter bepaalde criteria nodig. We weten dat de kwetsbaarheid niet bepaald daalt met het ouder worden. Er is het aspect onderliggende aandoening, en risicopatiënt. Er wordt gewerkt met prioriteiten.
En ja er zijn mensen die zich op hun 80ste en zelfs 90ste nog zeer fit voelen. Het is mij wel al enkele keren opgevallen dat indien ze iets voorhebben het vlug amen en uit kan zijn.
Oud 18 oktober 2021, 10:18   #38
Jan Janssen
Minister-President

Standaard

Op wat gaan ze de huidige stijging steken?
In Nederland zie je dezelfde stijging en daar heb je ook overal coronapaspoort. Mondmaskers waren daar al langer afgeschaft. Zijn het de scholen? De eerste maand dat de school open is gebeurt er niets?
Jan Janssen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 oktober 2021, 10:23   #39
fred vanhove
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan Janssen Bekijk bericht
Op wat gaan ze de huidige stijging steken?
In Nederland zie je dezelfde stijging en daar heb je ook overal coronapaspoort. Mondmaskers waren daar al langer afgeschaft. Zijn het de scholen? De eerste maand dat de school open is gebeurt er niets?
Ondertussen zit het spel weer stilaan op de wagen. Ik begin nattigheid te voelen.

Raar die jongeren merken er niks van en naar ik moet geloven zijn al die hun ouders gevaccineerd of toch omzeggens allemaal Wat is er weer op komst ?

We zijn op die manier inderdaad tot in 2027 al zeker bezig

https://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf20211018_93170780

Laatst gewijzigd door fred vanhove : 18 oktober 2021 om 10:29.
Oud 18 oktober 2021, 10:34   #40
patrickve
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:

Tiens tiens tiens. Je hoort het eerst op politics.be, en een jaar later zeggen "experten" het ook
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 12:41.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be