Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Coronacrisis
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Coronacrisis het virus raast doorheen de wereld, met gevolgen voor interpersoonlijke relaties, mobiliteit, economie, gezondheid(sbeleid), ... Plaats hier de discussies over dit onderwerp.

Antwoord

Discussietools
Oud 25 november 2021, 05:51   #21
patrickve
Secretaris-Generaal VN

patrickve's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door araneus Bekijk bericht
Ik kreeg onlangs voor mijn oudste zoon van 12 jaar een uitnodiging voor vaccinatie met Pfizer. Ik twijfel aan de voordelen van de vaccinatie van deze leeftijdscategorie en zou deze liever niet doen. Helaas is er echter een vaccinatiedrang. Zonder een geldig CST kan hij in de krokusvakantie niet gaan skieën.
Kijk, concreet gezien zou ik zeggen: laat hem vaccineren. Ik ben het totaal met U eens dat dat voor hem totaal zinloos en lichtjes nefast is, maar ik denk dat het in totalitaire regimes geen goed gedacht is om zich laten te kennen op die manier. Hij zal in zijn latere leven veel meer last hebben van het brandmerk van geen partij kaart te hebben, dan de eventuele minuscule sanitaire problemen die dat vaccin zouden opleveren. En hij zal er toch niet aan ontsnappen. Waarschijnlijk zal hij binnenkort niet meer naar school mogen en zo.

Het is in een fascistisch regime echt geen goed idee om uw kleine als "jood" te laten brandmerken. Zelf kunt ge stoer doen, maar doe hem dat niet aan.
patrickve is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 november 2021, 05:55   #22
Der Wanderer
Europees Commissaris

Der Wanderer's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door patrickve Bekijk bericht
Kijk, concreet gezien zou ik zeggen: laat hem vaccineren. Ik ben het totaal met U eens dat dat voor hem totaal zinloos en lichtjes nefast is, maar ik denk dat het in totalitaire regimes geen goed gedacht is om zich laten te kennen op die manier. Hij zal in zijn latere leven veel meer last hebben van het brandmerk van geen partij kaart te hebben, dan de eventuele minuscule sanitaire problemen die dat vaccin zouden opleveren. En hij zal er toch niet aan ontsnappen. Waarschijnlijk zal hij binnenkort niet meer naar school mogen en zo.

Het is in een fascistisch regime echt geen goed idee om uw kleine als "jood" te laten brandmerken. Zelf kunt ge stoer doen, maar doe hem dat niet aan.
Hier ben ik het niet mee eens. Ik vind het net een belangrijke les voor jongeren om desnoods alleen te durven staan.
Oud 25 november 2021, 05:58   #23
patrickve
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Der Wanderer Bekijk bericht
Hier ben ik het niet mee eens. Ik vind het net een belangrijke les voor jongeren om desnoods alleen te durven staan.
Dat is nog een overblijfsel van toen we in vrije maatschappijen leefden. In totalitaire regimes is dat veel te gevaarlijk. Zou jij je kleine niet in de Hitler Jugend hebben ingeschreven ? Had je je kleine met veel plezier als Jood laten kennen om zich zo te manifesteren ? Ik vind dat het juk van openlijke tegenstander van een totalitair regime op de schouders van een kind te leggen, veel te zwaar. Eens die groot is, doet hij wat hij wil, maar niet als kind.

Het is trouwens veel gemakkelijker om, eens je je lot in eigen handen hebt, "vrijheidsstrijder" te worden als je een "partij kaart" hebt, dan wanneer je reeds gebrandmerkt bent en al in heropvoedingskampen werd opgenomen he.

Ik zou zelfs zeggen, als je echt "met stalen ballen" wil aangeven dat je dat circus niet apprecieert dan:

1) laat je je kleine vaccineren ("lidkaart van de NSDAP")

2) weiger je de corona pas te tonen voor een ski reis en blijf je thuis, als "boodschap van protest".

Laatst gewijzigd door patrickve : 25 november 2021 om 06:02.
Oud 25 november 2021, 06:02   #24
Der Wanderer
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Dat is nog een overblijfsel van toen we in vrije maatschappijen leefden. In totalitaire regimes is dat veel te gevaarlijk. Zou jij je kleine niet in de Hitler Jugend hebben ingeschreven ?

Het is trouwens veel gemakkelijker om, eens je je lot in eigen handen hebt, "vrijheidsstrijder" te worden als je een "partij kaart" hebt, dan wanneer je reeds gebrandmerkt bent en al in heropvoedingskampen werd opgenomen he.
Nee, dat doet me denken aan mensen die zeggen dat ze 'later' wel eens hun gedacht zullen zeggen maar ondertussen 'pragmatisch' moeten zijn. In de praktijk komt dat 'later' er nooit of ze moeten toegeven dat ze de hele tijd opportunistisch waren.

Er zijn aanwijzingen dat voor jongens tussen 12 en 15 de gevolgen van vaccins slechter zijn dan die van Covid zelf. Dat volstaat als verklaring. Ze gaan die jongeren nu ook niet ritueel verbranden of zo, en je kan als ouder ervoor waken dat ze niet uitgestoten worden. Misschien wel met de nek aangekeken, maar daar moeten ze dan maar mee leren omgaan, dat is juist een waardevolle les.

Laatst gewijzigd door Der Wanderer : 25 november 2021 om 06:04.
Der Wanderer is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 november 2021, 06:07   #25
patrickve
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Nee, dat doet me denken aan mensen die zeggen dat ze 'later' wel eens hun gedacht zullen zeggen maar ondertussen 'pragmatisch' moeten zijn. In de praktijk komt dat 'later' er nooit of ze moeten toegeven dat ze de hele tijd opportunistisch waren.
Ah, de zuivere Jood die fier Zyclon B gaat insnuiven, ja.

Citaat:
Er zijn aanwijzingen dat voor jongens tussen 12 en 15 de gevolgen van vaccins slechter zijn dan die van Covid zelf. Dat volstaat als verklaring.
Dat is ook zo. Maar die nadelen zijn weinig waarschijnlijk. Kortom, dat vaccin nemen is een klein nefast risico, maar dat zijn vele dingen. Naar school gaan op zich ook. Dat is tegenwoordig eerder nadelig voor jongeren. Maar toch sturen we ze. Terwijl thuisonderwijs veel beter is, maar kom, dan worden ze gebrandmerkt en dan zijn er vingerwijzingen, en het vraagt moeite. Dus sturen we ze naar school, wetende dat we ze daarmee een nadeel berokkenen, maar ze zijn tenminste "braaf" mee in de groep.
Oud 25 november 2021, 06:11   #26
Der Wanderer
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Ah, de zuivere Jood die fier Zyclon B gaat insnuiven, ja.
Dat is net het eindpunt van aanpassingen. Denk jij dat de moslims in Anderlecht zich braafjes tot dat punt laten brengen?

Citaat:

Dat is ook zo. Maar die nadelen zijn weinig waarschijnlijk. Kortom, dat vaccin nemen is een klein nefast risico, maar dat zijn vele dingen. Naar school gaan op zich ook. Dat is tegenwoordig eerder nadelig voor jongeren. Maar toch sturen we ze. Terwijl thuisonderwijs veel beter is, maar kom, dan worden ze gebrandmerkt en dan zijn er vingerwijzingen, en het vraagt moeite. Dus sturen we ze naar school, wetende dat we ze daarmee een nadeel berokkenen, maar ze zijn tenminste "braaf" mee in de groep.
Dat geldt enkel wanneer 1) ouders intelligent genoeg zijn, 2) ze de mogelijkheden hebben om dat te organiseren en 3) ze alternatieven voorzien voor het aanleren van sociale vaardigheden e.d. In dat geval valt het te overwegen ja. Maar echt schadelijk kan je het onderwijs toch niet noemen, temeer omdat je eventuele inhoudelijk onzin als ouder kan corrigeren. De werking van een fysiek geneesmiddel kan je niet ongedaan maken.
Oud 25 november 2021, 06:14   #27
patrickve
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Dat is net het eindpunt van aanpassingen. Denk jij dat de moslims in Anderlecht zich braafjes tot dat punt laten brengen?
Die hebben een veel "hardere" mentaliteit, en die willen niet op skireis

Citaat:
Dat geldt enkel wanneer 1) ouders intelligent genoeg zijn, 2) ze de mogelijkheden hebben om dat te organiseren en 3) ze alternatieven voorzien voor het aanleren van sociale vaardigheden e.d. In dat geval valt het te overwegen ja. Maar echt schadelijk kan je het onderwijs toch niet noemen, temeer omdat je eventuele inhoudelijk onzin als ouder kan corrigeren.
Maar tot op zekere hoogte he. De dagelijkse hoeveelheid lulkoek die kinderen te verwerken krijgen is toch wel moeilijk totaal "corrigeerbaar".

Citaat:
De werking van een fysiek geneesmiddel kan je niet ongedaan maken.
Het risico blijft klein. De kans dat vaccinatie slecht afloopt is dan wel groter dan dat covid slecht afloopt, beide zijn piepklein, en kleiner dan dat die gast onder een bus loopt. Ik zou geen problemen hebben met daarop te gokken. Het is geen besnijdenis of zo ook niet he.

Men moet ook niet overdrijven, die vaccins zijn niet "gevaarlijk". Het is enkel omdat covid zodanig WEINIG gevaarlijk is voor kinderen dat in VERHOUDING die vaccins nadelig zijn. Maar de kans op echt zware problemen is minuscuul, en kleiner dan de kans op een verkeersongeluk.

Laatst gewijzigd door patrickve : 25 november 2021 om 06:16.
Oud 25 november 2021, 06:22   #28
Der Wanderer
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Die hebben een veel "hardere" mentaliteit, en die willen niet op skireis
Daarover ging het dus he: zich niet laten verleiden.

Citaat:

Het risico blijft klein. De kans dat vaccinatie slecht afloopt is dan wel groter dan dat covid slecht afloopt, beide zijn piepklein, en kleiner dan dat die gast onder een bus loopt. Ik zou geen problemen hebben met daarop te gokken. Het is geen besnijdenis of zo ook niet he.

Men moet ook niet overdrijven, die vaccins zijn niet "gevaarlijk". Het is enkel omdat covid zodanig WEINIG gevaarlijk is voor kinderen dat in VERHOUDING die vaccins nadelig zijn. Maar de kans op echt zware problemen is minuscuul, en kleiner dan de kans op een verkeersongeluk.
Dat kan zijn, maar het gaat vooral om het idee van 'toegeven aan irrationele druk'.
Oud 25 november 2021, 06:24   #29
patrickve
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Daarover ging het dus he: zich niet laten verleiden.
Zoals ik stelde, je boodschap staat veel sterker als je je laat vaccineren, en dan weigert om het paspoort te gebruiken. Maar ja, dat vraagt een echt offer. Nog beter zou zijn van een paar verantwoordelijken gaan te executeren, maar ja, dat is NOG een hogere risico graad he.

Citaat:
Dat kan zijn, maar het gaat vooral om het idee van 'toegeven aan irrationele druk'.
Natuurlijk niet. Het gaat om overleven onder een totalitair regime. Om te vermijden van gedeporteerd te worden en zo. Geen evidente signalen geven die maken dat ge opgepakt wordt.

Alle laaghangend fruit dat weinig risico en moeite vraagt, en vermijdt dat ge met een gele ster moet rondlopen, is toch idioot van te weigeren he.

Ik heb de indruk dat de meeste mensen nog niet door hebben dat er een regime wissel geweest is. Men ageert nog soms alsof onze burgervrijheden nog bestonden. Dat gaat mensen zuur opbreken he. Het totalitair regime IS ondertussen een feit, en we weten ondertussen dat het NIET WEGGAAT in de komende decennia. Dat er voldoende draagvlak is bij de gehersenspoelde massa om met gestrekt armpje dit regime te steunen. Er is niks meer aan te doen. Nu moeten mensen die dat begrijpen, gewoon in survival mode gaan he. Denken dat men dat zal veranderen is naief. Dat zal wel ineenstorten, maar enkel binnen decennia. Wij zijn nu in 1930, met een Stalin aan de macht he. Het gaat pas ineenstorten in de jaren 80. Denken dat je dit regime gaat omkeren is ondertussen een ijdele hoop. Leer ermee te overleven.

Laatst gewijzigd door patrickve : 25 november 2021 om 06:30.
Oud 25 november 2021, 06:30   #30
Der Wanderer
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Zoals ik stelde, je boodschap staat veel sterker als je je laat vaccineren, en dan weigert om het paspoort te gebruiken. Maar ja, dat vraagt een echt offer. Nog beter zou zijn van een paar verantwoordelijken gaan te executeren, maar ja, dat is NOG een hogere risico graad he.
Dat heeft net geen effect, of een ongewenst effect, nl. negatief voor uitbaters van horeca-aangelegenheden etc. Tenzij je met voldoende bent om in groep collectief ongehoorzaam te zijn, uitbaters inbegrepen, zonder dat handhaving mogelijk is. Een sterk signaal vanwege dat kind zou net zijn: mijn ouder heeft zo'n test kunnen bekomen, ondanks veel weerstand bij apothekers, en zonder dat ik me onnodig moest laten vaccineren. Of dus niet gaan als het niet anders kan en zelf iets minstens zo leuks doen in die vakantieperiode.

Citaat:

Natuurlijk niet. Het gaat om overleven onder een totalitair regime. Om te vermijden van gedeporteerd te worden en zo. Geen evidente signalen geven die maken dat ge opgepakt wordt.
Dat is niet aan de orde, tenzij we er geleidelijk in blijven rollen (en dan nog niet, dit 'totalitarisme' is immers een hedendaagse versie). Het gaat om vasthouden aan het ware en het goede, tegen groepsdruk in.

Laatst gewijzigd door Der Wanderer : 25 november 2021 om 06:32.
Oud 25 november 2021, 06:32   #31
patrickve
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Dat heeft net geen effect, of een ongewenst effect, nl. negatief voor uitbaters van horeca-aangelegenheden etc. Tenzij je met voldoende bent om in groep collectief ongehoorzaam te zijn, uitbaters inbegrepen, zonder dat handhaving mogelijk is. Een sterk signaal vanwege dat kind zou net zijn: mijn ouder heeft zo'n test kunnen bekomen, ondanks veel weerstand bij apothekers, en zonder dat ik me onnodig moest laten vaccineren. Of dus niet gaan als het niet anders kan en zelf iets minstens zo leuks doen in die vakantieperiode.
Dit. Er komen geen sterke signalen meer hoor. Vergeet het. De regime change is gelukt, en die zit nu stevig in het zadel. Het volk staat met gestrekt armpje te juichen. Slechts een kleine minderheid beseft wat er gaande is.

En ja, een goed signaal is precies van uw partij kaart te nemen, en ze weigeren van te gebruiken. Maar ja, DAT vraagt wat "moslim moed" he.

Trouwens, zo een test is maar een tijdelijke oplossing. Binnen 6 maanden is dat voorgoed gedaan, en wordt vaccinatie toch gedwongen. En als het niet binnen 6 maanden is, dan is het binnen een jaar, of binnen 2 jaar.

Citaat:
Dat is niet aan de orde. Het gaat om vasthouden aan het ware en het goede, tegen groepsdruk in.
Illlusoir en nutteloos. Je zou evengoed in 1930 kunnen zeggen in Moskou dat het communisme niet deugt. Het enige wat je daarmee bekomt is een ticket voor Siberie.

Laatst gewijzigd door patrickve : 25 november 2021 om 06:35.
Oud 25 november 2021, 06:34   #32
Der Wanderer
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Illlusoir en nutteloos. Je zou evengoed in 1930 kunnen zeggen in Moskou dat het communisme niet deugt. Het enige wat je daarmee bekomt is een ticket voor Siberie.
Toch wel apart als bewering vanwege een makkelijk traceerbaar persoon op een openbaar internetforum, niet?
Oud 25 november 2021, 06:35   #33
patrickve
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Toch wel apart als bewering vanwege een makkelijk traceerbaar persoon op een openbaar internetforum, niet?
Maar ik heb dan ook mijn partij kaart. Dat is wat ik bedoel. Men kan mij niet zeggen dat ik om een of andere reden niet wil gevaccineerd zijn he. Er zijn maar weinig dingen die ik niet zou kunnen argumenteren. Ik zou zeggen dat ik mij gevaccineerd heb om zoveel mogelijk mensen kunnen te besmetten, bijvoorbeeld.

Ik ben ook een volwassene die verder niet veel meer nodig heeft. Ik heb al gezegd dat het mij niet veel kan schelen dat ik morgen dood ga. Dat is iets anders dan dat op de schouders van een kind leggen.

Laatst gewijzigd door patrickve : 25 november 2021 om 06:37.
Oud 25 november 2021, 06:36   #34
Der Wanderer
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:

En ja, een goed signaal is precies van uw partij kaart te nemen, en ze weigeren van te gebruiken. Maar ja, DAT vraagt wat "moslim moed" he.
We hadden het hier over een jongere voor wie de vaccinatie niet zinnig is. Een kaart nemen betekent dan iets onzinnigs doen.

Volwassenen hebben de kaart automatisch als ze het zinnige doen voor zichzelf: zich laten vaccineren. Maar om dan het niet gebruiken ervan te laten wegen als signaal moet je met genoeg zijn. Anders versnel je net de ontbinding van de economie.
Oud 25 november 2021, 06:38   #35
patrickve
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
We hadden het hier over een jongere voor wie de vaccinatie niet zinnig is. Een kaart nemen betekent dan iets onzinnigs doen.
Sanitair onzinnig, maar redelijk ongevaarlijk, en statutair belangrijk.
Zoals de bus nemen naar een of andere manifestatie: je loopt het risico van eronder te lopen.
Oud 25 november 2021, 06:40   #36
Der Wanderer
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Sanitair onzinnig, maar redelijk ongevaarlijk, en statutair belangrijk.
Zoals de bus nemen naar een of andere manifestatie: je loopt het risico van eronder te lopen.
Wat dom zou zijn als je het niet eens bent met de manifestatie.
Oud 25 november 2021, 06:59   #37
patrickve
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Trouwens, het is niet eens gezegd dat die vaccinatie voor 12-jarigen nefast zou zijn, in de volgende zin.

Ja, voor zware dinges is het vaccin waarschijnlijk "iets" riskanter dan de ziekte zelf, omdat heel weinig kinderen iets "ergs" voor hebben met covid.

Maar er is ook een luxe aspect, zoals bij het griep spuitje. Ik neem geregeld mijn griep spuitje uit "luxe" overweging. NIET omdat ik ook maar 10 seconden bang ben van in het ziekenhuis te belanden met griep (dat is niet uitgesloten natuurlijk, maar ik beschouw dat kleine risico niet) maar WEL omdat ik, als ik dan toch griep opdoe, ik MINDER LANG IN BED MOET LIGGEN.

Wel, het is goed mogelijk dat het vaccin voor kinderen maakt dat die kinderen, in plaats van een week mottig te zijn, maar 2 dagen mottig zijn van covid. En dat op zich vind ik een voordeel zelfs al staat daar tegenover dat men misschien een wat grotere maar toch nog zeer kleine kans heeft om door het vaccin zware problemen te hebben dan door covid.

Kortom, men neemt een klein risico op een groter probleem, om het veel grotere risico op een klein probleempje (een week in bed) te verminderen en U het leven wat aangenamer te maken. Exact wat ik ook doe met het griep spuitje.
Oud 25 november 2021, 07:04   #38
Walvader
Parlementslid

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Vlad Bekijk bericht
Je bent verkeerd. We hebben wel iets meer staatsschuld. Je hebt het vermoedelijk over het begrotingstekort, dat wat op één jaar bij de staatsschuld bijkomt dus.
Bedankt, maar mijn vraag blijft wel geldig. Als er vroeger sprake was van de begroting in evenwicht enzo dan werd daarover gepalaverd, dat stond in verkiezingsprogramma"s etc. Nu blijkbaar niet meer nodig.
Walvader is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 november 2021, 07:12   #39
Der Wanderer
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Wel, het is goed mogelijk dat het vaccin voor kinderen maakt dat die kinderen, in plaats van een week mottig te zijn, maar 2 dagen mottig zijn van covid.
Afhankelijk dan van de robuustheid van het kind in kwestie - want de manier waarop jij "lijdt" aan griep is nu ook niet per se de norm.
Oud 25 november 2021, 07:14   #40
Der Wanderer
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Walvader Bekijk bericht
Ben ik verkeerd dat België van 16 miljard staatsschuld naar meer dan 50 miljard staatschuld is gegaan door deze cotna"crisis". Dus plotseling is massaal schulden maken GEEN probleem, maar werd er daarvoor elk jaar wel in de zorg bespaard. En vandaag in de Afspraak komt iemand pleiten om vooral de maatregelen te respecteren. Uiteraard met een emo-filmpje van het pesroneel, hoe spontaan.)Zo komen we er samen door. DUS: de politiek breekt al decennia de zorg af en NU moeten wij burgervrijheden afstaan en veel schulden op ons nemen. Vreemd hé.
Wel ja, men zou nu ook eens de totale kost per gered levensjaar moeten berekenen en communiceren sowieso.

Laatst gewijzigd door Der Wanderer : 25 november 2021 om 07:15.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 09:11.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be