![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Partijdiscussies In dit forum kun je discussiëren over (standpunten van) politieke partijen. Plaats hier alles die specifiek te maken heeft met een bepaalde partij (of meerdere partijen). |
|
Discussietools |
![]() |
#21 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Geert Bourgeois roept voor de verkiezingen: "Eerst splitsing dan pas regeringsdeelname". Na de verkiezingen slikt hij die woorden onmiddellijk weer in en neemt met de nodige kniebuigingen een vetbetaald postje aan. Dan roept Bourgeois uit: "Onverwijld moet BHV gesplitst worden". Na vele malen is er van dat "onverwijld" ook niets in huis gekomen. Dan horen we: "Er is de vaste wil BHV te splitsen". Maar nu moeten we vernemen dat men de hele zaak uit handen geeft en aldus een troef kwijtspeelt. |
|
![]() |
![]() |
#22 | |
Minister
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
#23 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
#24 |
Minister
|
![]() Trouwens b-h-v is niet afgegeven maar met een maand uitgesteld. Kijk maar eens www.vrtniews.net het is niet zo erg als het lijkt.
|
![]() |
![]() |
#25 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
#26 | |
Provinciaal Gedeputeerde
|
![]() Citaat:
dat was voor 13 juni dat dit gezegd werd alle Belangers hebben een fenomenaal geheugen... kunnen jullie enkele artikels van die periode aanhalen hieromtrent? moeilijk zal het wel niet zijn. en zeggen dat er partijen zijn die kunnen liegen zonder dat ze daarvoor in een regering moeten stappen ![]() Laatst gewijzigd door lievendr : 16 december 2004 om 14:57. |
|
![]() |
![]() |
#27 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Behalve dat heilige Geert daags na de verkiezingen al zijn stoere uitspraken en beloftes terugtrok. |
|
![]() |
![]() |
#28 |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Wie liegt er hier?
http://forum.politics.be/showthread.php?t=16712 http://forum.politics.be/showthread.php?t=8798 http://www.decrooherman.be/actua.php 13.000 Vlamingen betoogden voor splitsing Brussel-Halle-Vilvoorde De Standaard 11/05/2004 In Halle hebben bijna 13.000 Vlamingen betoogd voor de splitsing van het kiesarrondissement Brussel-Halle-Vilvoorde. Vlaams minister-president Bart Somers (VLD) beloofde een overleg te organiseren met de burgemeesters uit de kieskring en de partijvoorzitters, maar CD&V-voorzitter Yves Leterme weigert alvast in te gaan op die uitnodiging. 28 burgemeesters uit B-H-V protesteren tegen het feit dat Franstaligen in hun Vlaamse gemeenten op Franstalige kandidaten kunnen stemmen. Ze weten zich in hun eis tot splitsing van de kieskring gesteund door het Arbitragehof en dreigen ermee de Europese verkiezingen te boycotten. “We vragen gewoon de toepassing van de grondwet en het naleven van het arrest van het Arbitragehof. Het kan gewoon niet dat de Franstaligen stemmen ronselen in onze Vlaamse arrondissementen", zei burgemeester Lieve Vanlinthout. Vertegenwoordigers van alle Vlaamse partijen liepen mee in de betoging. Spirit benadrukt wel dat de splitsing er pas na de verkiezingen kan komen. Het nu door-voeren, zou “politiek onverstandig” zijn, zegt voorzitster Els Van Weert. Ook de regeringspartijen VLD en SP.A willen wachten tot na 13 juni. Burgemeester Leo Peeters (SP.A) van Kapelle-op-den-Bos deed bij het begin van de betoging en in het TV1-programma De zevende dag een oproep aan Somers en de Vlaamse partijen om zo snel mogelijk rond de tafel te gaan zitten om “een concreet engagement op papier te zetten". “Dit dossier moet een topprioriteit worden", aldus Peeters. Somers zei “graag in te gaan op het verzoek". Hij beloofde nog “deze week een uitnodiging te sturen naar de burgemeesters om een strak en formeel engagement te krijgen van alle Vlaamse partijen om dit te realiseren". Vlaams CD&V-parlementslid Eric Van Rompuy antwoordde dat zijn partij “daar niet aan zal meedoen". Hij vraagt zich af waarom de splitsing niet vóór de verkiezingen kan worden doorgevoerd, zoals de burgemeesters vragen. Ook Leterme vraagt zich af wat het overleg kan “bijbrengen. “Men kan gewoon het wetsvoorstel stemmen in de Kamer.” |
![]() |
![]() |
#29 |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Morgen laatste kans voor splitsing Brussel-Halle-Vilvoorde 06/01/04
![]() Eerder vroeg Bourgeois in de plenaire vergadering van de Kamer de dringende behandeling van het wetsvoorstel. Het Arbitragehof had zich in een eerder arrest (over de federale kieshervorming) immers uitgesproken voor een snelle splitsing van de kieskring. Daarenboven kondigen steeds meer gemeentebesturen aan dat ze niet zullen meewerken aan de organisatie van de Europese verkiezingen als de splitsing geen feit is. Toch verwierpen VLD, SP.A en Spirit de dringende behandeling van het wetsvoorstel dat ze nota bene zelf mee ondertekenden. Daarna verwierpen diezelfde partijen ook Bourgeois’ voorstel om het wetsvoorstel toe te voegen aan de bespreking van het wetsontwerp inzake de Europese verkiezingen. Bourgeois diende het splitsingsvoorstel dan maar in de vorm van een amendement in. [font=Arial]Morgen zal blijken of VLD, SP.A en Spirit effectief voorstander zijn van een splitsing van de kieskring Brussel-Halle-Vilvoorde en dus hun eigen wetsvoorstel goedkeuren[/font]. Indien het amendement van Bourgeois morgen niet wordt goedgekeurd, wordt de splitsing van Brussel-Halle-Vilvoorde, voor de verkiezingen, onmogelijk. Alleen door de goedkeuring van het N-VA-amendement wordt een einde gemaakt aan de toestand waarbij Franstalige inwijkelingen in het Vlaamse Halle-Vilvoorde kunnen stemmen voor Franstalige partijen terwijl geen enkele Vlaming in Waals-Brabant kan kiezen voor een Vlaamse partij. Tot nader order zijn dus niet alle Belgen gelijk voor de wet. Daarenboven wordt zo ook gevolg gegeven aan de eis van het Arbitragehof tot een snelle splitsing van het kiesarrondissement. Indien het amendement niet wordt goedgekeurd, zal de partij samen met de burgemeesters van Halle-Vilvoorde, alles in het werk stellen voor een boycot van de Europese verkiezingen. [font=Arial]Ook al heb je de Grondwet en het Arbitragehof aan je kant, in dit land word je blijkbaar enkel gehoord wanneer je overgaat tot harde acties[/font]. ![]() Geert Bourgeois, kamerlid, algemeen voorzitter Nieuw-Vlaamse Alliantie |
![]() |
![]() |
#30 |
Minister
|
![]() ik lieg ook niet.
|
![]() |
![]() |
#31 |
Provinciaal Gedeputeerde
|
![]() De N-VA houdt inzake de splitsing van Brussel-Halle-Vilvoorde onverkort
vast aan de afgesproken strategie en speelt in dit belangrijk dossier 100 % op resultaat. Wat de traditionele partijen veertig jaar lang niet voor mekaar kregen, lukte dankzij de N-VA wel: het innemen van een gemeenschappelijk Vlaams standpunt en het bepalen van een strategie om eindelijk deze terechte Vlaamse eis te realiseren. De N-VA betreurt het daarbij dat het voor een welbepaalde partij blijkbaar belangrijker is de rechts-extremistische verrottingsstrategie toe te passen, dan constructief mee te werken aan de splitsing van B-H-V. Nog voor het kerstreces worden de rapporteurs aangewezen en na het kerstreces volgt dan de bespreking ten gronde. De normale parlementaire procedure blijft daarmee overeind. Dat deze procedure dankzij het laag democratisch gehalte van de Belgische federatie langer duurt dan verwacht, betreurt de N-VA. Dit doet echter niets af aan het resultaat van de bespreking. Enkel dat resultaat telt. Of de interministeriële conferentie (IMC) ondertussen veel meer dan een therapeutische praatgroep kan zijn, valt te betwijfelen. Minister Geert Bourgeois is daarover alvast duidelijk. Van onderhandelen in de IMC kan er geen sprake zijn. De N-VA is tot slot tevreden met de uitlatingen van FDF-voorzitter Olivier Maingain. Hij stelt in een reactie dat er met het FDF ‘nooit een akkoord zal komen over de splitsing’. Hij mag gerust zijn: de N-VA is evenmin op zoek naar ‘een akkoord’. Al wat wij willen is een correcte uitvoering van het Vlaams regeerakkoord als antwoord op het arrest van het Arbitragehof. |
![]() |
![]() |
#32 |
Minister-President
|
![]() Ik lig nu niet overdreven wakker van die splitsing BHV maar ja dat zal misschien zijn dat ik niet in die buurt woon; werk er nochtans wel... nu soit ik heb zo de indruk dat het Vl. Belang niet liever wil dat het NIET wordt gesplitst want dan kunnen ze maar door en door vitten en doen!
#33 | |
Europees Commissaris
Locatie: Samenkomst van de schrale, mijmerende Kempen en het overvloedige, spekbuikige Brabant
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
#34 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
#35 | |
Parlementslid
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
#36 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
![]() |
#37 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
#38 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
En ja in de politiek moet je nu een maal compromissenkunnen sluiten, kan je dat niet dan moet je er gewoon niet aan beginnen. Nu dat gedoe van BHV interesseert niet te veel mensen zu, wie ligt er daar nu ECHT van wakker!
![]() |
#39 | |
Staatssecretaris
|
![]() Citaat:
![]() |
|
![]() |
![]() |
#40 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
We hebben ondertussen al vrachtwagens vol compromissen over ons gekregen. Denken we maar aan faciliteiten, Brussel derde gewest, de verhoging van de financiering van het Waals Gewest en de Franse Gemeenschap, enzovoort. Het heeft Vlaanderen nauwelijks iets opgeleverd; de Franstaligen wel. En nu ziet het er eens te meer naar uit dat er een compromis wordt uitgedokterd. Naar vaste gewoonte zullen de Vlamingen mogen betalen (op welke wijze dan ook) en zullen de Franstaligen met de gouden eieren én de kip er vandoor gaan... En over dat "wakker liggen"... Hoeveel mensen liggen er wakker van bepaalde milieunormen bijvoorbeeld? Ook heel weinig. Betekent dat dan dat men hieromtrent niets moet regelen? |
|
![]() |