Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Coronacrisis
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Coronacrisis het virus raast doorheen de wereld, met gevolgen voor interpersoonlijke relaties, mobiliteit, economie, gezondheid(sbeleid), ... Plaats hier de discussies over dit onderwerp.

Antwoord

Discussietools
Oud 1 februari 2022, 18:10   #21
E. Gidius
Secretaris-Generaal VN

E. Gidius's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dadeemelee Bekijk bericht
Ik heb al toegegeven dat ik een kameel geschoten heb. Als ik fout ben geef IK dat ook toe.
OK, dat siert je. No hard feelings.

PS: Je kan je foute bericht nog altijd aanpassen indien gewenst.
Oud 1 februari 2022, 18:10   #22
Rudy
Secretaris-Generaal VN

Rudy's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hoofdstraat Bekijk bericht
Ik zie meer herbesmettingen bij gevaccineerden dan niet-gevaccineerden, er klopt iets niet
Weet jij hoeveel keer je al besmet bent geweest ? Hoe weten ze dat trouwens ?
Ik weet het niet en ik heb geen goesting om mij te laten testen als het niet moet.
De bedoeling van een vaccin is nog altijd minder ziek worden.
Rudy is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 februari 2022, 18:11   #23
Dadeemelee
Secretaris-Generaal VN

Dadeemelee's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door E. Gidius Bekijk bericht
OK, dat siert je. No hard feelings.

PS: Je kan je foute bericht nog altijd aanpassen indien gewenst.
Nah, je mag de geschiedenis niet vervalsen.
Oud 1 februari 2022, 18:42   #24
Hoofdstraat
Secretaris-Generaal VN

Hoofdstraat's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Rudy Bekijk bericht
Weet jij hoeveel keer je al besmet bent geweest ? Hoe weten ze dat trouwens ?
Ik weet het niet en ik heb geen goesting om mij te laten testen als het niet moet.
De bedoeling van een vaccin is nog altijd minder ziek worden.
Omdat ze ook zieker zijn dan niet-gevaccineerden, ik heb 2 jaar na m’n besmetting nog niet ziek geweest.
Hoofdstraat is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 februari 2022, 18:46   #25
Hoofdstraat
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Ik heb al toegegeven dat ik een kameel geschoten heb. Als ik fout ben geef IK dat ook toe.
En dat siert!

Als het niet zo was zouden gevaccineerden 3 keer meer besmet zijn dan ongevaccineerden, dat zou wel heel erg zijn.

Wat vind je van de reactie om jongeren (en kleine kinderen) dan meer te boosteren?
Oud 1 februari 2022, 18:52   #26
Rudy
Secretaris-Generaal VN

Rudy's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Omdat ze ook zieker zijn dan niet-gevaccineerden, ik heb 2 jaar na m’n besmetting nog niet ziek geweest.
Dat is goed voor u. Houden zo.

Dat gevaccineerden zieker zijn dan niet gevaccineerden, daar heb ik toch sterk mijn twijfels over.
Dat er meer gevaccineerden in het ziekenhuis liggen wil ik best aannemen gelet op de vaccinatiegraad.
Rudy is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 februari 2022, 18:55   #27
Dadeemelee
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
En dat siert!

Als het niet zo was zouden gevaccineerden 3 keer meer besmet zijn dan ongevaccineerden, dat zou wel heel erg zijn.

Wat vind je van de reactie om jongeren (en kleine kinderen) dan meer te boosteren?
In het artikel staat ook de reden. We weten nu dat de dubbele vaccinatie na 4-5-6 maand zijn effekt tegen besmetting (bijna volledig) verliest. Die 9% verschil is statistisch verwaarloosbaar.
In december vorig jaar was er nog een duidelijk verschil met niet gevaccineerden en ook nu zijn de ziekenhuisopnames 64% meer niet gevaccineerden.
Dus er is wel degelijk een aanleiding om te boosteren. Dus zoals nu: aanraden, een verplichting is er nu ook niet.
Oud 1 februari 2022, 18:56   #28
E. Gidius
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Dat gevaccineerden zieker zijn dan niet gevaccineerden, daar heb ik toch sterk mijn twijfels over.
Bij alfa en delta hadden die twijfels enige grond, toen spraken we over één tot twee vaccinaties. Maar na de boosters blijkt steeds vaker dat driedubbel gevaccineerden zwaarder ziek worden.

Binnen een maand of twee zal duidelijk zijn wat hier van aan is.
Oud 1 februari 2022, 19:07   #29
Hoofdstraat
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
In het artikel staat ook de reden. We weten nu dat de dubbele vaccinatie na 4-5-6 maand zijn effekt tegen besmetting (bijna volledig) verliest. Die 9% verschil is statistisch verwaarloosbaar.
In december vorig jaar was er nog een duidelijk verschil met niet gevaccineerden en ook nu zijn de ziekenhuisopnames 64% meer niet gevaccineerden.
Dus er is wel degelijk een aanleiding om te boosteren. Dus zoals nu: aanraden, een verplichting is er nu ook niet.
Met welk nut? Omicron is volgende week voorbij en dan begint de zomer.
Oud 1 februari 2022, 19:11   #30
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN

De schoofzak's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
En dat zie je niet alleen in de besmettingen. Bij gevaccineerde jongeren is ook de bescherming tegen ziekenhuisopnames afgenomen, zo blijkt uit de cijfers van Sciensano. De voorbije twee weken werden 53 jongeren met covid in het ziekenhuis opgenomen. 31 van hen waren al minstens twee keer gevaccineerd. Per tienduizend dubbel gevaccineerde jongeren die positief testten, belandden er vier in het ziekenhuis. Ter vergelijking: bij de niet-gevaccineerden zijn dat er dertien. Omgerekend zijn er dus nog altijd 64 procent minder opnames bij gevaccineerde jongeren, maar de bescherming daalt.
https://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf202...d&utm_term=0-0

Heel het artikel:

Citaat:
Méér besmettingen bij gevaccineerde jongeren dan bij niet-gevaccineerde: “We moeten nu iets doen”

© MARC HERREMANS - MEDIAHUIS

Ondanks dubbele vaccinatie raken er de jongste weken gevoelig meer 12- tot 17-jarigen besmet met het coronavirus. Er belanden er ook meer in het ziekenhuis. Er zijn zelfs acht procent méér besmettingen bij gevaccineerde dan bij niet-gevaccineerde jongeren.
Guy Stevens en Dries De Smet
Vandaag om 16:23

Wat zich eerder bij volwassenen voordeed, zien we nu ook bij jongeren gebeuren. De bescherming die een dubbele dosis van het coronavaccin biedt, neemt sterk af naarmate de tijd verstrijkt. Dat gebeurt zelfs in die mate dat er vandaag acht procent méér besmettingen zijn bij gevaccineerde dan bij niet-gevaccineerde jongeren. Daarbij werd rekening gehouden met de vaststelling dat er voor elke niet-gevaccineerde jongere ruim drie wel gevaccineerd zijn.

LEES OOK. Piek van besmettingen lijkt bereikt en zesde golf wordt onwaarschijnlijk: “Nu kan het snel gaan” (+)
Pierre Van Damme.

Pierre Van Damme. — © Kris Van Exel

In december was dat nog helemaal anders. Toen boden de vaccins wel nog goede bescherming en waren er in verhouding drie keer meer besmettingen bij niet-gevaccineerde jongeren. Dat zag je ook duidelijk in de scholen. “Als je kijkt naar de periode voor en na nieuwjaar, dan zie je dat in het najaar de middelbare scholen relatief gespaard zijn gebleven”, zegt viroloog Steven Van Gucht van Sciensano. “Toen was het probleem veel groter in het lager onderwijs.” De vaccinatie is daar de voor de hand liggende verklaring: lagereschoolleerlingen en kleuters werden toen niet gevaccineerd. “Nu is het omgekeerd en stijgen de besmettingen weer in het middelbaar, en zijn er zelfs meer dan in het lager.”

“De basisvaccinatie bij adolescenten heeft uitstekend gewerkt om de deltavariant uit de scholen te houden”, zegt vaccinoloog Pierre Van Damme (UAntwerpen). “Maar nu zie je de werkzaamheid week na week afnemen.”

Meer in ziekenhuis

En dat zie je niet alleen in de besmettingen. Bij gevaccineerde jongeren is ook de bescherming tegen ziekenhuisopnames afgenomen, zo blijkt uit de cijfers van Sciensano. De voorbije twee weken werden 53 jongeren met covid in het ziekenhuis opgenomen. 31 van hen waren al minstens twee keer gevaccineerd. Per tienduizend dubbel gevaccineerde jongeren die positief testten, belandden er vier in het ziekenhuis. Ter vergelijking: bij de niet-gevaccineerden zijn dat er dertien. Omgerekend zijn er dus nog altijd 64 procent minder opnames bij gevaccineerde jongeren, maar de bescherming daalt.

LEES OOK. Herbesmettingen nemen toe: hoe gevaarlijk is een tweede keer corona krijgen? En is er verschil tussen varianten? (+)

“Eigenlijk is het heel logisch en te verwachten dat het effect van het vaccin maanden na de twee eerste prikken afneemt”, zegt viroloog Johan Neyts (KU Leuven). “We weten nu dat dit een vaccin is waar drie dosissen van nodig zijn om volledig beschermd te zijn. Bovendien heb je tegen omikron, dat een gecamoufleerd virus is voor het immuunsysteem tegenover de Chinese stam, veel hogere niveaus van antistoffen nodig. Dus als die afnemen, zit je al snel veel te laag.”

Hete aardappel doorgeschoven

Van die 12- tot 17-jarigen is op dit moment 78 procent dubbel gevaccineerd. Of zij ook een boosterprik zullen krijgen om hun bescherming weer de hoogte in te jagen, is nog niet beslist. In Duitsland, Frankrijk, Italië, de VS, Israël, Oostenrijk en Zwitserland doen ze het wel. Bij ons heeft de Hoge Veiligheidsraad de hete aardappel doorgeschoven naar de taskforce Vaccinatie. Aan de ministers van Volksgezondheid om de knoop door te hakken, misschien woensdag al tijdens de Interministeriële Conferentie Volksgezondheid.

“Die landen stonden voor dezelfde moeilijke beslissing als onze ministers en hebben nu gekozen om te vaccineren en zo een dam op te richten tegen omikron”, zegt Pierre Van Damme, die deel uitmaakt van de taskforce Vaccinatie. Zijn mening is duidelijk: “Het is nu het moment om iets te doen.”

LEES OOK. Rapport schetst gitzwart beeld van gevolgen van coronamaatregelen voor cultuur: “Een derde van de sector is verdwenen” (+)

Het voorbeeld van de volwassenen kan inspirerend werken. Daar is de werking van de boosterprik duidelijk. Zeker 65-plussers zijn na drie prikken opnieuw veel beter beschermd. Maar helaas, blijkt uit Engelse data, neemt ook de bescherming na drie prikken na enkele weken weer af. Bij drie prikken Pfizer bedraagt de bescherming tegen infectie na vier maanden nog 40 procent. Ook de bescherming tegen hospitalisatie neemt af, maar minder snel. “Maar door ons immuunsysteem te trainen met de derde dosis krik je ook verder de tweede defensielijn op, die minder afhankelijk is van de varianten”, voegt Neyts nog toe. Wat dan weer belangrijk is met het oog op de toekomst.

Zeldzame complicatie

De voordelen van vaccinatie moeten afgewogen worden tegenover de nadelen. In zeldzame gevallen lopen jongeren na vaccinatie een hartspierontsteking op (myocarditis). Zeven op de 100.000 jongens van 16 en 17 jaar hadden er na de tweede prik last van, blijkt uit Amerikaanse cijfers. Bij meisjes van die leeftijd kwam dat negen keer minder vaak voor. Bij jongens van 12 tot 15 waren er 4,5 gevallen per 100.000 tweede prikken, bij jongere jongens 0,4. De cijfers voor de derde prik waren nog erg onvolledig: er waren twee gevallen bij 16-17-jarigen, nadat er 47.000 prikken gezet waren. Belangrijk: ook een corona-infectie kan zo’n hartspierontsteking veroorzaken. De complicatie komt zelfs vaker voor na een besmetting dan na een vaccinatie.

In de meeste gevallen verloopt die ontsteking mild: 208 van de 224 12- tot 15-jarigen waren al volledig hersteld. Van de zestien anderen was het merendeel aan de beterhand, maar ze hadden er wel nog last van. Uit Israëlische cijfers blijkt dat myocarditis na de derde prik gevoelig minder vaak voorkomt.

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)

Laatst gewijzigd door De schoofzak : 1 februari 2022 om 19:12.
De schoofzak is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 februari 2022, 19:13   #31
Dadeemelee
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Met welk nut? Omicron is volgende week voorbij en dan begint de zomer.
Dat is de euforische visie.

Daarom maakte ik deze draad.
https://forum.politics.be/showthread.php?t=263238
Oud 1 februari 2022, 19:19   #32
Hoofdstraat
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Dat is de euforische visie.

Daarom maakte ik deze draad.
https://forum.politics.be/showthread.php?t=263238
Dat zijn 2 heel verschillende zaken, immuniteit na een Omicron besmetting is veel sterker en langduriger, dat zal wel effect hebben in tegenstelling tot een booster.

Het enige wat uit Van Damme z’n bek komt is “meer vaccineren”, of dat nu nut heeft of niet. Zijn inkomsten komen dan ook uit de vaccin industrie.

Laatst gewijzigd door Hoofdstraat : 1 februari 2022 om 19:21.
Oud 1 februari 2022, 19:20   #33
HOUZEE !
Minister-President

Standaard

Edit

Laatst gewijzigd door HOUZEE ! : 1 februari 2022 om 19:21.
HOUZEE ! is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 februari 2022, 19:22   #34
E. Gidius
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door HOUZEE ! Bekijk bericht
Edit
Dadeemelee heeft zijn foute interpretatie vrij snel toegegeven.
Oud 1 februari 2022, 19:27   #35
HOUZEE !
Minister-President

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door E. Gidius Bekijk bericht
Dadeemelee heeft zijn foute interpretatie vrij snel toegegeven.
Inderdaad, ik had het topic niet verder doorgelezen, en meteen gereageerd.

Niet nodig van mij om dat er nog eens in te wrijven als hij zo mooi toegeeft dat hij fout zat. Dus reactie verwijderd. Fair blijven

Laatst gewijzigd door HOUZEE ! : 1 februari 2022 om 19:27.
HOUZEE ! is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 februari 2022, 19:29   #36
E. Gidius
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door HOUZEE ! Bekijk bericht
Inderdaad, ik had het topic niet verder doorgelezen, en meteen gereageerd.

Niet nodig van mij om dat er nog eens in te wrijven als hij zo mooi toegeeft dat hij fout zat. Dus reactie verwijderd. Fair blijven
Inderdaad
Oud 1 februari 2022, 19:43   #37
Diego Raga
Perm. Vertegenwoordiger VN

Diego Raga's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak Bekijk bericht
Voortschrijdend inzicht gaat bij de Schoof precies nog wat langer duren.
Mah, ligt wsl aan de gevorderde fossilisatie van het gepensioneerde ambtenarenbrein.
Oud 1 februari 2022, 20:42   #38
morte-vivante
Perm. Vertegenwoordiger VN

morte-vivante's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
n. Belangrijk: ook een corona-infectie kan zo’n hartspierontsteking veroorzaken. De complicatie komt zelfs vaker voor na een besmetting dan na een vaccinatie.
niet op die leeftijd. vandamme blijft een patologische leugenaar

Laatst gewijzigd door morte-vivante : 1 februari 2022 om 20:42.
morte-vivante is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 februari 2022, 20:43   #39
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Jan van den Berghe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Dat er meer gevaccineerden in het ziekenhuis liggen wil ik best aannemen gelet op de vaccinatiegraad.
Toch vreemd als men ervan uitgaat dat vaccinatie de gevaccineerde juist moet beschermen voor ziekteontwikkeling...
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 februari 2022, 04:52   #40
patrickve
Secretaris-Generaal VN

patrickve's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Daar is geen aanleiding toe, omdat we het over zulke kleine getallen hebben, dat zij in het niet verdwijnen ten aanzien van de risico's van ongekende lange termijn effecten, of van ondergedokumenteerde hartproblemen.

Er is ten eerste geen specifieke reden om wat dan ook te doen tegen zulke kleine risico's, net zo min als er een reden is om met een helm op straat rond te lopen tegen vallende dakpannen.

Maar het is zeker geen goeie reden omdat de schade van deze vaccins niet totaal in kaart is gebracht.

Als je ziet dat (waarschijnlijk ondergerapporteerde) myocarditis in de groep 12-17 jaar tot bijna 1 geval op 1000 kan gaan, dan begrijp je dat de risico's van het spuitje en van omikron op zijn minst vergelijkbaar zijn, en dan weten we nog zekere andere risico's niet.

Let op: ik zeg niet dat die spuitjes gevaarlijk zijn: dat risico op myocarditis blijft klein. Maar het risico op ernstige omikron is nog kleiner. En we kennen de kankerverwekkendheid niet op termijn. (die zal misschien onbestaande, of heel klein zijn, maar we weten dat er mogelijkheden zijn).

Voor mensen die een hoger risico hadden (bijvoorbeeld 50+) neem je zonder problemen die extra spuitjes risico's. Tenminste tot aan delta. Voor omicron is het gewoon te zot, zelfs lijkt het mij, voor bejaarden.

Het "prik uit zekerheid" verhaal gaat niet op want dat gaat uit van de verkeerde veronderstelling dat de vaccin risico's totaal afwezig zijn, dat is het geval niet.

Als men eerlijk is, dan raadt men prikken in die groep sterk af.

De strikt enige reden dat men dat niet durft te zeggen, en nog wat met minuscule risico's jongleert, is dat men die destijds geprikt had, enkel en alleen voor het niet-propageren effect: men had destijds de jongeren geprikt om de ouderen zogezegd te beschermen. Nu probeert men met alle mogelijke middelen zand in de ogen te strooien over die schandalige poging om minderjarigen tot risicootjes aan te zetten om ouderen op cafe kunnen laten te gaan.

Laatst gewijzigd door patrickve : 2 februari 2022 om 04:57.
patrickve is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 11:07.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be