![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#21 | |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Citaat:
![]()
![]() |
![]() |
#22 | |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
Michael Freilich, Joods Actueel: ‘Indien de geschiedenis zich zou herhalen met De Wever als burgemeester van Antwerpen, zou ik me zorgen maken over de joodse burgers.' Laatst gewijzigd door Yann : 19 december 2004 om 14:27. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#23 | |
|
![]() Citaat:
![]()
![]() |
![]() |
#24 | |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
#25 | |
Europees Commissaris
Locatie: Samenkomst van de schrale, mijmerende Kempen en het overvloedige, spekbuikige Brabant
|
![]() Citaat:
Ten tweede was de leeuw in de Europese heraldiek helemaal niet van de Arabieren gekopieerd. De leeuw werd immers doorlopend vermeld in geschriften en teksten, lang voordat de kruistochten begonnen, als symbool voor kracht en ridderlijkheid (Van De Vos Reynaerde). |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#26 | ||
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
Citaat:
Bovendien was de leeuw uit De Vos Reynaerde (nobel dacht ik???) hebzuchtig, egoïstisch (de schat die hij wilde hebben), dom, naïef en zelfs karakterloos. Is dat dan ook de betekenis die jij aan de Vlaamse leeuw wil geven? Leer eerst uw Vlaamse geschiedenis, want u gaat telkens af als een gieter.
Michael Freilich, Joods Actueel: ‘Indien de geschiedenis zich zou herhalen met De Wever als burgemeester van Antwerpen, zou ik me zorgen maken over de joodse burgers.' Laatst gewijzigd door Yann : 19 december 2004 om 15:43. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#27 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#28 |
Partijlid
|
![]() Leve Besix!! Leve België!!!
![]()
![]() |
![]() |
#29 |
Partijlid
|
![]() ![]() Hoog die vlag!
![]() |
![]() |
#30 | |
Parlementslid
|
![]() Citaat:
Die Reihen fest geschlossen! B.U.B. marschiert Mit mutig festem Schritt...
![]() |
![]() |
#31 | |
Parlementslid
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
#32 | |
Parlementslid
|
![]() Citaat:
![]()
![]() |
![]() |
#33 | |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
______________________________________ |de vlaamse leeuw komt uit Reintje Devos... | 0 0 0 ![]() Laatst gewijzigd door Yann : 19 december 2004 om 17:55. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#34 | ||
Parlementslid
|
![]() Citaat:
Citaat:
2. in 1 zin zeg je dat de leeuw van Afrika komt en dat de Vlamingen de leeuw gekopieerd hebben van de Arabieren 3. nog voor de gloriedagen van het Romeinse Rijk onder Julius Caesar waren er al contacten met Noord-Afrika en Egypte in het bijzonder. leeuwen, tijgers en andere leuke beesten werden als huisdieren gehouden, en werden gebruikt tijdens Romeinse feesten om zich tegoed te doen aan gladiatoren of christenen, het is dus waarschijnlijker dat de leeuwen hun imago van heldhaftigheid ontlenen aan legendarische gladiatorengevechten
![]() |
![]() |
#35 | |
|
![]() Citaat:
![]() Kortom: jij bent er dus niet in geslaagd en hebt intellectueel gecapituleerd met dit zinnetje. De rollen omdraaien is niet alleen zielig, je maakt je er ook nog eens belachelijk mee.
![]() |
![]() |
#36 |
|
![]() De Mythe
De eerste bekende poging om de oorsprong vast te stellen zou ondernomen zijn door Jan de Lange, beter bekend als Iperius, abt en historiograaf van de Sint-Betrijnsabdij. Deze vertelt dat van de eerste forestier af de graven van Vlaanderen een wapen voerden "Oude Vlaenderen" genoemd. Tijdens de kruistocht van 1177 zou de Graaf van Vlaanderen, Filips van de Elzas, tijdens een gevecht tegen de Sarrazenen door zijn dapperheid de zwarte leeuw op gouden veld veroverd hebben op een mohammedaans vorst. Bij zijn terugkeer deed de graaf afstand van "Oude Vlaenderen" en nam de zwarte leeuw aan. Sindsdien hebben de graven van Vlaanderen altijd "in goud een leeuw van sabel" als wapen gevoerd. Dr. E. Warlop stelt vast dat de leeuw voor het eerst verschijnt op een zegel van Filips van de Elzas in 1162, dus vijftien jaar vóór de "verovering" in het Heilige Land. Het verhaal van Iperius dateert uit de tweede helft van de veertiende eeuw -twee eeuwen na de feiten- en kan bijgevolg niet juist zijn. Geen enkel wetenschappelijk vaststaand feit bewijst trouwens dat de graven ooit "Oude Vlaenderen" als schild gevoerd hebben! Alle bekende beschrijvingen en afbeeldingen dateren van n�* het verhaal van Iperius. Volgens Warlop vinden ze vermoedelijk dan ook hun oorsprong in dit verhaal, dat met bepaalde bedoelingen verspreid was. De oorsprong van de Vlaamse leeuw moet dan niet gezocht worden in het Heilige Land, maar in de omgeving van Filips van de Elzas zelf. Leeuwen in de Omgeving van Filips van de Elzas Vier jaar vóór het zegel van Filips, in 1158, verschijnt er op het tegenzegel van Willem van Ieper een rechtsgaande leeuw. Willem kan dit wapen geërfd hebben van de vroegere graven, of meegebracht hebben uit Engeland, waar hij twintig jaar verbleef als aanvoerder van huurtroepen in dienst van de Koning. Filips kan het wapen ook gekozen hebben als zoon van Sybilla van Anjou, zuster van Godfried Plantagenet, die een schild voerde met twee klimmende (rechtopstaande en naar links gekeerde) leeuwen. Hij kan het ook gekozen hebben wegens zijn verblijf in Engeland waar hij tijdens een kruistocht van zijn ouders onder bescherming stond van de Engelse Koning, Hendrik II Plantagenet. Hendrik II voerde gaande leeuwen in zijn schild.
![]() |
#37 | |
|
![]() Citaat:
![]()
![]() |
![]() |
#38 |
Banneling
|
![]() Is dat jullie lijflied, misschien (VB gewoon vervangen door B.U.B.)?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#39 | |
Parlementslid
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
#40 | |
Parlementslid