Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Antwoord

Discussietools
Oud 19 december 2004, 13:38   #21
Tantist
Perm. Vertegenwoordiger VN

Stuur een bericht via MSN naar Tantist
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hans1
Laat het adjectief "Belgische" maar weg. Ze kennen daar alleen België.
Volgens mij kennen ze alleen Besix
Oud 19 december 2004, 14:26   #22
Yann
Eur. Commissievoorzitter

Yann's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tantist
De eerste Vlaamse graaf die een leeuw in zijn wapenschild voerde was Filips van de Elzas, die regeerde van 1157 tot 1191. Hij gebruikte dat wapen reeds in 1162. Er wordt dikwijls beweerd dat de Vlaamse Leeuw afkomstig zou zijn uit het Oosten, waar hij door de graaf op een sultan zou veroverd zijn geweest tijdens een kruistocht. Probleem daarbij is dat Filips pas in 1177 op kruistocht vertrok! Klopt dus niet.

In de veertiende eeuw ontstaat de legende van "Oud-Vlaanderen", het wapenschild dat de graven van Vlaanderen zouden gedragen hebben voordat Filips van de Elzas de Leeuw invoerde. Maar dat is niet meer dan een legende. Heraldiek zoals we die nu kennen ontstond pas in de tweede helft van de 12de eeuw. Filips van de Elzas was gewoon de eerste graaf van Vlaanderen die onbetwistbaar een heraldisch schild droeg.

Filips van de Elzas koos waarschijnlijk voor de klimmende Leeuw als heraldisch kenteken om daarmee bepaalde dynastieke rechten te doen gelden en om zijn hoedanigheid als Christelijk heerser en ridder te benadrukken. De klimmende leeuw in de heraldiek staat immers symbool voor gerechtigheid en voor de Christelijke ridder. Het feit dat een leeuw als dier in onze streken niet voorkomt doet daarbij niets ter zake. Heraldiek is puur symbolisch en zo moeten ook haar figuren en de gebruikte kleuren beschouwd worden. De leeuw in de heraldiek, ongeacht of het nu de Vlaamse Leeuw is of een andere, is een West-Europese uitvinding.

Wie hier graag meer over weet leest best "Oude Vlaenderen en de Zwarte Leeuw op Gouden Veld" van Ernest Warlop, Miscellanea Archivistica XXVIII, Brussel, 1980.
Uw stukje geschiedenis maakt weinig indruk. De leeuw, al is ze louter symbolisch, komt van het Afrikaans continent, dat kan je niet ontkennen. De Vlaamse Leeuw werd van de Arabieren gekopieerd.

Laatst gewijzigd door Yann : 19 december 2004 om 14:27.
Yann is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 december 2004, 14:41   #23
Tantist

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Yann
Uw stukje geschiedenis maakt weinig indruk. De leeuw, al is ze louter symbolisch, komt van het Afrikaans continent, dat kan je niet ontkennen. De Vlaamse Leeuw werd van de Arabieren gekopieerd.
Dat het weinig indruk maakt op u, begrijp ik. U bent te gehersenspoeld om de boodschap te begrijpen. Now begone!
Oud 19 december 2004, 14:46   #24
Yann
Eur. Commissievoorzitter

Yann's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Dat het weinig indruk maakt op u, begrijp ik. U bent te gehersenspoeld om de boodschap te begrijpen. Now begone!
Welke boodschap?
Oud 19 december 2004, 14:52   #25
zorroaster
Europees Commissaris

zorroaster's schermafbeelding

Locatie: Samenkomst van de schrale, mijmerende Kempen en het overvloedige, spekbuikige Brabant
Standaard

Citaat:
Wat moeten de Welshmen dan met hun draak aanvangen? De wortels in China gaan zoeken ofzo?

Ten tweede was de leeuw in de Europese heraldiek helemaal niet van de Arabieren gekopieerd. De leeuw werd immers doorlopend vermeld in geschriften en teksten, lang voordat de kruistochten begonnen, als symbool voor kracht en ridderlijkheid (Van De Vos Reynaerde).
zorroaster is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 december 2004, 15:13   #26
Yann
Eur. Commissievoorzitter

Yann's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door zorroaster
Wat moeten de Welshmen dan met hun draak aanvangen? De wortels in China gaan zoeken ofzo?
Draken bestaan niet. In tegenstelling tot een leeuw.

Citaat:
Ten tweede was de leeuw in de Europese heraldiek helemaal niet van de Arabieren gekopieerd. De leeuw werd immers doorlopend vermeld in geschriften en teksten, lang voordat de kruistochten begonnen, als symbool voor kracht en ridderlijkheid (Van De Vos Reynaerde).
Wat een blunder van formaat! De Vos Reynaerde werd geschreven in 1260, lang na de eerste kruistocht!!!

Bovendien was de leeuw uit De Vos Reynaerde (nobel dacht ik???) hebzuchtig, egoïstisch (de schat die hij wilde hebben), dom, naïef en zelfs karakterloos. Is dat dan ook de betekenis die jij aan de Vlaamse leeuw wil geven?

Leer eerst uw Vlaamse geschiedenis, want u gaat telkens af als een gieter.

Laatst gewijzigd door Yann : 19 december 2004 om 15:43.
Oud 19 december 2004, 15:32   #27
Hans1
Banneling

Hans1's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Wij gehersenspoeld? Wij zijn nog de enigen die hier vrij mogen denken in België !
Hans1 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 december 2004, 15:34   #28
Superbelg
Partijlid

Superbelg's schermafbeelding

Standaard

Leve Besix!! Leve België!!!

Oud 19 december 2004, 15:58   #29
Superbelg
Partijlid

Superbelg's schermafbeelding

Standaard

Hoog die vlag!
Oud 19 december 2004, 17:41   #30
big bad wolf
Parlementslid

big bad wolf's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Superbelg

Hoog die vlag!
Die Fahne hoch!
Die Reihen fest geschlossen!
B.U.B. marschiert
Mit mutig festem Schritt...
Oud 19 december 2004, 17:43   #31
big bad wolf
Parlementslid

Standaard

Citaat:
Laat het adjectief "Belgische" maar weg. Ze kennen daar alleen België.
lol, de Amerikanen denken al dat België de hoofdstad is van Brussels, wat denk je dat die Arabieren van België kennen?
Oud 19 december 2004, 17:44   #32
big bad wolf
Parlementslid

Standaard

Citaat:
en belgicisten komen van Mars: die kramen zoveel onzin uit dat het niet meer menselijk is
Oud 19 december 2004, 17:48   #33
Yann
Eur. Commissievoorzitter

Yann's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door big bad wolf
en belgicisten komen van Mars: die kramen zoveel onzin uit dat het niet meer menselijk is
Probeer mijn onzin dan te weerleggen aub. Tantist en Zorroaster zijn er niet in geslaagd.

0

Laatst gewijzigd door Yann : 19 december 2004 om 17:55.
Oud 19 december 2004, 18:15   #34
big bad wolf
Parlementslid

Standaard

Citaat:
Probeer mijn onzin dan te weerleggen aub. Tantist en Zorroaster zijn er niet in geslaagd.
Citaat:
Uw stukje geschiedenis maakt weinig indruk. De leeuw, al is ze louter symbolisch, komt van het Afrikaans continent, dat kan je niet ontkennen. De Vlaamse Leeuw werd van de Arabieren gekopieerd
1. er heeft een Europese leeuwensoort bestaan die voorkwam tot in Zuid-Duitsland en Polen. deze soort is echter al zo'n 10.000 jaar geleden uitgestorven, dus het is weinig waarschijnlijk dat de verhalen van leeuwen het 11 millennia hebben uitgehouden

2. in 1 zin zeg je dat de leeuw van Afrika komt en dat de Vlamingen de leeuw gekopieerd hebben van de Arabieren

3. nog voor de gloriedagen van het Romeinse Rijk onder Julius Caesar waren er al contacten met Noord-Afrika en Egypte in het bijzonder. leeuwen, tijgers en andere leuke beesten werden als huisdieren gehouden, en werden gebruikt tijdens Romeinse feesten om zich tegoed te doen aan gladiatoren of christenen, het is dus waarschijnlijker dat de leeuwen hun imago van heldhaftigheid ontlenen aan legendarische gladiatorengevechten
Oud 19 december 2004, 18:54   #35
Tantist

Standaard

Citaat:
Ah pardon, ik had in "dat maakt weinig indruk" geen argument herkend. Maar nu je het zegt: een ijzersterk argument, waarmee je de hele geschiedenis hebt veranderd, die historische feiten ongedaan hebt gemaakt, alle andere discussies met terugwerkende kracht opeens toch gewonnen hebt, België unitair maakt en bovendien nog een nest jonge poesjes uit de rivier hebt gered.

Kortom: jij bent er dus niet in geslaagd en hebt intellectueel gecapituleerd met dit zinnetje. De rollen omdraaien is niet alleen zielig, je maakt je er ook nog eens belachelijk mee.
Oud 19 december 2004, 19:05   #36
Tantist

Standaard

De Mythe

De eerste bekende poging om de oorsprong vast te stellen zou ondernomen zijn door Jan de Lange, beter bekend als Iperius, abt en historiograaf van de Sint-Betrijnsabdij. Deze vertelt dat van de eerste forestier af de graven van Vlaanderen een wapen voerden "Oude Vlaenderen" genoemd. Tijdens de kruistocht van 1177 zou de Graaf van Vlaanderen, Filips van de Elzas, tijdens een gevecht tegen de Sarrazenen door zijn dapperheid de zwarte leeuw op gouden veld veroverd hebben op een mohammedaans vorst. Bij zijn terugkeer deed de graaf afstand van "Oude Vlaenderen" en nam de zwarte leeuw aan. Sindsdien hebben de graven van Vlaanderen altijd "in goud een leeuw van sabel" als wapen gevoerd.

Dr. E. Warlop stelt vast dat de leeuw voor het eerst verschijnt op een zegel van Filips van de Elzas in 1162, dus vijftien jaar vóór de "verovering" in het Heilige Land. Het verhaal van Iperius dateert uit de tweede helft van de veertiende eeuw -twee eeuwen na de feiten- en kan bijgevolg niet juist zijn. Geen enkel wetenschappelijk vaststaand feit bewijst trouwens dat de graven ooit "Oude Vlaenderen" als schild gevoerd hebben! Alle bekende beschrijvingen en afbeeldingen dateren van n�* het verhaal van Iperius. Volgens Warlop vinden ze vermoedelijk dan ook hun oorsprong in dit verhaal, dat met bepaalde bedoelingen verspreid was. De oorsprong van de Vlaamse leeuw moet dan niet gezocht worden in het Heilige Land, maar in de omgeving van Filips van de Elzas zelf.
Leeuwen in de Omgeving van Filips van de Elzas

Vier jaar vóór het zegel van Filips, in 1158, verschijnt er op het tegenzegel van Willem van Ieper een rechtsgaande leeuw. Willem kan dit wapen geërfd hebben van de vroegere graven, of meegebracht hebben uit Engeland, waar hij twintig jaar verbleef als aanvoerder van huurtroepen in dienst van de Koning.
Filips kan het wapen ook gekozen hebben als zoon van Sybilla van Anjou, zuster van Godfried Plantagenet, die een schild voerde met twee klimmende (rechtopstaande en naar links gekeerde) leeuwen. Hij kan het ook gekozen hebben wegens zijn verblijf in Engeland waar hij tijdens een kruistocht van zijn ouders onder bescherming stond van de Engelse Koning, Hendrik II Plantagenet. Hendrik II voerde gaande leeuwen in zijn schild.
Oud 19 december 2004, 19:05   #37
Tantist

Standaard

Citaat:
Die Fahne hoch!
Die Reihen fest geschlossen!
B.U.B. marschiert
Mit mutig festem Schritt...
Crap! Je was me voor. Lag voor de hand
Oud 19 december 2004, 20:39   #38
Hans1
Banneling

Hans1's schermafbeelding

Standaard

Is dat jullie lijflied, misschien (VB gewoon vervangen door B.U.B.)?
Hans1 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 december 2004, 23:46   #39
big bad wolf
Parlementslid

Standaard

Citaat:
Is dat jullie lijflied, misschien (VB gewoon vervangen door B.U.B.)?
haha, de muziek van het Derde Rijk is de BUBbelkes niet bekend.. google dan maar eens naar "Horst Wessel"
Oud 20 december 2004, 00:22   #40
Dorian
Parlementslid

Dorian's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
En de fascisten van het VB, waar komen die vandaan ? Gaat het om transgenetische beesten die gewoon haat kunnen spuwen en braken ?
Dorian is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 14:01.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be