Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Buitenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Buitenland Internationale onderwerpen, de politiek van de Europese lidstaten, over de werking van Europa, Europese instellingen, ... politieke en maatschappelijke discussies.

Bekijk resultaten enquête: Hoxit en Poxit. Pro of contra?
Pro 8 42,11%
Contra 9 47,37%
I am from Barcelona 2 10,53%
Aantal stemmers: 19. Je mag niet stemmen in deze enquête

Antwoord

Discussietools
Oud 18 februari 2022, 07:00   #21
Jay-P.
Secretaris-Generaal VN

Jay-P.'s schermafbeelding

Standaard Anekdote:

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jay-P. Bekijk bericht
Dan zou de EU beter verkleinen en stoppen met zichzelf voor te bereiden op implosie.
'k Ga jullie en mijn tijd niet verliezen door de geschiedenis te herhalen. Google is onze vriend daarvoor.

Groei tot heden in 't kort: EGKS, EEG, EG -> tot EU.
Toen het economische uit het acroniem gehaald werd verdween ook de realistische haalbaarheid van een Unie naar mijn mening.
Zoals hiervoor reeds opgemerkt is een Unie op alle gebied tussen verschillende staten een utopie. Altijd al geweest.

De enige realiseerbare +/- totale unie wil ik noch jullie zien: verwijdering van de autochtonen en vervanging door een aantal nieuwelingen (zelfs van verschillende origines) bestaande uit kolonialisten, avonturiers, ex-bajesklanten... Yikes: echte omvolking, quoi.

Tiens, dat lijkt op dat ander land, ge weet wel, dat zonder eigenlijke naam.
'k Was wat aan 't bijlezen, toen ..."Verdrag van Rome", seriously? Wow
Stel dat zoiets vandaag gebeurt.
Oud 18 februari 2022, 08:06   #22
Skobelev
Secretaris-Generaal VN

Skobelev's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door TheFourHorsemen Bekijk bericht
Wat is uw punt?

Het aantal regeringen dat wij hebben staat toch los van EU-lidmaatschap? Dat is toch een puur nationale zaak?

De EU verbiedt geen unitaire staten hoor (Nederland, Frankrijk,...)
Mijn punt is dat we veel te veel nutteloze politiekers hebben die zich verschuilen achter het instituut Europa als er beslissingen moeten genomen worden. In de US heb je 1 regering voor 330 miljoen inwoners, hier in België hebben we er 6 voor 10 miljoen.
Oud 18 februari 2022, 09:42   #23
ViveLaBelgique
Secretaris-Generaal VN

ViveLaBelgique's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Landen kunnen soeverein de keuze maken om al dan niet tot een verdrag toe te treden. Als ze dit doen, moeten ze natuurlijk de regels volgen.

Vergelijk het met een huurcontract. Het aangaan van een huurcontract behoort tot mijn contractvrijheid.

Als ik er echter voor kies om mijn onroerend goed te verhuren, kan ik wel niet klagen dat ik niet meer constant mijn onroerend goed mag betreden (want de huurder heeft dan het huurgenot).

Dat is echter geen inperking van mijn eigendomsrecht hé. Het is net een uiting van mijn eigendomsrecht dat ik vrij ben om ermee te doen wat ik wil, zoals bijvoorbeeld het onroerend goed verhuren.

Maar als ik er (vrij) voor kies om een huurcontract af te sluiten, moet ik dat contract wel respecteren.
Bij een huurcontract blijven de regels gelden die golden op het moment van afsluiting van de overeenkomst. Zo zijn er velen verhuurders die huurovereenkomsten hebben in de oude huurwet en in de nieuwe huurwet.

Laatst gewijzigd door ViveLaBelgique : 18 februari 2022 om 09:43.
ViveLaBelgique is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 februari 2022, 09:47   #24
ViveLaBelgique
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Zipper Bekijk bericht
Trouwens 700 parlementsleden die het leven van 500.000.000 mensen gaan besturen is imo niet echt democratisch.
Voor zover ik begrijp is het Europees parlement niet eens betrokken maar is het de Europese Commissie, die trouwens geen vertrouwensstemming moeten ondergaan, dat autocratisch wil ingrijpen in de soevereiniteit van de justitie van de lidstaten.
Oud 18 februari 2022, 09:51   #25
ViveLaBelgique
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Skobelev Bekijk bericht
Mijn punt is dat we veel te veel nutteloze politiekers hebben die zich verschuilen achter het instituut Europa als er beslissingen moeten genomen worden. In de US heb je 1 regering voor 330 miljoen inwoners, hier in België hebben we er 6 voor 10 miljoen.
In de USA heb je ook gouverneurs, congres, senate, City counsils, counties, Sherifs, ....

Zelfs het lokale hoofd van de steden en gemeentes wordt daar verkozen.
Oud 18 februari 2022, 10:05   #26
Zipper
Secretaris-Generaal VN

Zipper's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jay-P. Bekijk bericht
Dan zou de EU beter verkleinen en stoppen met zichzelf voor te bereiden op implosie.
'k Ga jullie en mijn tijd niet verliezen door de geschiedenis te herhalen. Google is onze vriend daarvoor.

Groei tot heden in 't kort: EGKS, EEG, EG -> tot EU.
Toen het economische uit het acroniem gehaald werd verdween ook de realistische haalbaarheid van een Unie naar mijn mening.
Zoals hiervoor reeds opgemerkt is een Unie op alle gebied tussen verschillende staten een utopie. Altijd al geweest.

De enige realiseerbare +/- totale unie wil ik noch jullie zien: verwijdering van de autochtonen en vervanging door een aantal nieuwelingen (zelfs van verschillende origines) bestaande uit kolonialisten, avonturiers, ex-bajesklanten... Yikes: echte omvolking, quoi.

Tiens, dat lijkt op dat ander land, ge weet wel, dat zonder eigenlijke naam.
Aan de EEG had het moeten stoppen.
Het enige positieve dat nadien bijkwam was de €

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Another Jack Bekijk bericht
Voor mijn part wordt Brussel en omstreken voor 90% islamitisch!
Zipper is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 februari 2022, 10:19   #27
Onzijdig
Eur. Commissievoorzitter

Onzijdig's schermafbeelding

Standaard

De EU is aan het verarmen, hoe meer ex communistische landen hoe armer en hoe hoger de criminaliteit.
Ik zou zeggen :alle grenzen open, kom maar binnen, nog wat economische vluchtelingen extra, veel kinderen enz... De midden klasse zal dit wel betalen.

Laatst gewijzigd door Onzijdig : 18 februari 2022 om 10:20.
Onzijdig is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 februari 2022, 10:27   #28
Aenigma
Lokaal Raadslid

Standaard

Citaat:
de hoeveelheid op zich is het probleem niet
het is de verloning die veel te hoog is in het algemeen
en al zeker al de extraatjes en onkostenvergoedingen en uittredingsvergoedingen en zo verder dat een probleem is

geef die gasten 50% huidig loon & niets extra tijdens en erna en ze zouden nog royaal rondkomen.
+ voor bewakingsagent is er een wet(of was er vroeger toch een)dat je onmiddellijk ontslagen kon worden als je ook maar iets van gift aanvaard (geld of eender wat)
doe dat erbij als ze bang zijn voor omkoping/lobby's
en geen prive jobkes tijdens en 4j na je mandaat eventueel (nog altijd voldoende betaald desnoods om rond te komen erna)

en dan zou je pas verder komen zelf als er dubbel zoveel politiekers zijn.
Aenigma is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 februari 2022, 10:31   #29
CLAESSENS Joris
Minister-President

CLAESSENS Joris's schermafbeelding

Standaard

Pro vanuit Vlaams standpunt.
Want zo een shock therapie Brengt de EU wel even terug met de voeten op de grond.
Als ze ook maar enige intelligentie hebben heeft dat de effectieve her-erkenning van de onafhankelijkheid van de deelnemende Staten tot gevolg.
Terug meer naar een multinational model dan naar een supranationaal model...
Na de nodige intimidatie om deze uitspraak niet te herhalen; "Allah is een verzinsel, Mohammed is de leugenaar die hem verzon. Mohammed is ook een massamoordenaar, terrorist en pedofiele kinderverkrachter .
Bron: de koran.
CLAESSENS Joris is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 februari 2022, 10:37   #30
Dadeemelee
Secretaris-Generaal VN

Dadeemelee's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door CLAESSENS Joris Bekijk bericht
Pro vanuit Vlaams standpunt.
Want zo een shock therapie Brengt de EU wel even terug met de voeten op de grond.
Als ze ook maar enige intelligentie hebben heeft dat de effectieve her-erkenning van de onafhankelijkheid van de deelnemende Staten tot gevolg.
Terug meer naar een multinational model dan naar een supranationaal model...
Ik ben pro omdat ik wel degelijk in de EU geloof als tegenhanger van de US en China. Maar dat vereist dat alle lidstaten de gemaakte afspraken en wetgeving volgen en zelf ook geloven in het ‘project EU’ ipv de organisatie proberen te saboteren.
Oud 18 februari 2022, 11:06   #31
Skobelev
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door ViveLaBelgique Bekijk bericht
In de USA heb je ook gouverneurs, congres, senate, City counsils, counties, Sherifs, ....

Zelfs het lokale hoofd van de steden en gemeentes wordt daar verkozen.
Hola, we gaan hier de provincie- en gemeenteraden niet vergeten hé. We hebben dat ook.
Oud 18 februari 2022, 11:08   #32
Skobelev
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Onzijdig Bekijk bericht
De EU is aan het verarmen, hoe meer ex communistische landen hoe armer en hoe hoger de criminaliteit.
Ik zou zeggen :alle grenzen open, kom maar binnen, nog wat economische vluchtelingen extra, veel kinderen enz... De midden klasse zal dit wel betalen.
Vraag dat eens aan de Duitsers, die van het vroegere West Duitsland, hoe gelukkig ze zijn met hun ex-Oost Duitse landgenoten. Dat heeft hun ook al miljarden gekost.
Oud 18 februari 2022, 11:15   #33
Dadeemelee
Secretaris-Generaal VN

Dadeemelee's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Onzijdig Bekijk bericht
Je moet dat op langere termijn bekijken, toen Spanje en Portugal erbij kwamen was ook niet iedereen gelukkig, maar die landen zijn economisch sterk geworden. Hetzelfde met andere landen die er later bijgekomen zijn.

Kwestie is echter om het niet overhaast te doen zoals bij het uiteenvallen van het Oostblok gebeurde en vooral ook om geen landen toe te laten die eigenlijk de EU niet ’erkennen’ en die er enkel van willen profiteren.

Laatst gewijzigd door Dadeemelee : 18 februari 2022 om 11:15.
Dadeemelee is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 februari 2022, 11:46   #34
gunter5148
Perm. Vertegenwoordiger VN

gunter5148's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Contra.

De EU mag niet verzwakken.
Europa mag niet verzwakken. De EU verzwakt Europa.
Oud 18 februari 2022, 11:47   #35
Zipper
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door gunter5148 Bekijk bericht
Europa mag niet verzwakken. De EU verzwakt Europa.
2

Citaat:
Oud 18 februari 2022, 11:55   #36
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN

De schoofzak's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

Maar het is wel even anders. We zien dat ook hier. Telkens er impopulaire maatregelen moeten worden genomen verschuilt de plaatselijke politieke elite zich achter "het moet van Europa, op straffe van boetes"

Wel, FUCK de EU.
Verkeerde conclusie.
Het is niet fuck de EU, maar wel fuck de laffe politici.

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
De schoofzak is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 februari 2022, 11:56   #37
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Hebben die individuele "landen"/staten van de US dan ook nog ens 5 regeringen zoals wij?
Ieder land heeft wel degelijk een interne organisatie.
Dat op zich, is het probleem niet.
Het probleem is er wel, als die interne organisatie op geen kloten trekt.
Die van ons is een lappendeken, deels verouderd uit het begin van de 20ste eeuw, en deel mismeesterd door niet homogene taakverdelingen.

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)

Laatst gewijzigd door De schoofzak : 18 februari 2022 om 11:58.
Oud 18 februari 2022, 12:02   #38
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
De bevoegdheden van de EU zijn dan ook totaal niet vergelijkbaar met die van de VS.

Maar u had het over het aantal parlementsleden dat u te weinig achtte. Wat zou dan wel een aanvaardbaar getal zijn?
Het principe van de subsidiariteit zou meer gerespecteerd moeten worden.
Maar de nationalismen staan daarvoor teveel in de weg.
Zo staat in Spanje hun centralisme afgrijselijk in de weg, en zo staat in la belziek ook het belgicisme in de weg.

En in alle landen beschouwt men de EU maar al te graag als een bejaardenhuis voor politici en hoge ambtenaren aan een vet pensioen te helpen.

Subsidiariteit: kijk eens naar de VS. Daar hebben ze staten die de doodstraf kennen, en staten die dat niet kennen.

Oud 18 februari 2022, 12:19   #39
Zipper
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak Bekijk bericht
Het principe van de subsidiariteit zou meer gerespecteerd moeten worden.
Maar de nationalismen staan daarvoor teveel in de weg.
Zo staat in Spanje hun centralisme afgrijselijk in de weg, en zo staat in la belziek ook het belgicisme in de weg.

En in alle landen beschouwt men de EU maar al te graag als een bejaardenhuis voor politici en hoge ambtenaren aan een vet pensioen te helpen.

Subsidiariteit: kijk eens naar de VS. Daar hebben ze staten die de doodstraf kennen, en staten die dat niet kennen.
Zei ik gisteren ook al + het feit dat "Washington" die 50 lidstaten niet om de haverklap controleert op alles en nog wat. Hier zijn het Frankrijk (dankzij wie mocht Michel president worden ???) en Duitsland die even gaan bepalen hoe de rest van de lidstaten moeten besturen.
https://forum.politics.be/showpost.p...9&postcount=17

Citaat:

Laatst gewijzigd door Zipper : 18 februari 2022 om 12:21.
Oud 18 februari 2022, 14:20   #40
Pandareus
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dadeemelee Bekijk bericht
Ik ben pro omdat ik wel degelijk in de EU geloof als tegenhanger van de US en China. Maar dat vereist dat alle lidstaten de gemaakte afspraken en wetgeving volgen en zelf ook geloven in het ‘project EU’ ipv de organisatie proberen te saboteren.
Ik heb geen keuze kunnen maken, omdat het over polen 'en' hongarije gaat.
Polen zou ik liever niet zien vertrekken, dat land mag dan jammer genoeg een stuk reactionair en zelf autoritaire trekjes vertonen maar aan de basis is het nog altijd een democratie. Volgens mij wil polen en zeer zeker de bevolking ook helemaal niet dat hun land uit de EU zou stappen.

Na heel wat spierballen gerol lijkt de premier dat nu ook te erkennen, die gaan volgens mij het conflict laten uitdoven en zich terug in lijn plaatsen met de overeengekomen zaken in het verdrag.

Heel anders ligt het met Hongarije, waar de democratie zowat weg is, waar Orban alles beslist en hij het kiessysteem zo manipuleerde dat hij eigenlijk niet meer kan verliezen. Kortom : een despoot, en dan nog eentje die kleptocraat tot de vierde macht is.
https://nos.nl/artikel/2417667-eu-mi...nden-van-orban

Citaat:
Premier Orbán heeft vanaf 2010 de macht in Hongarije systematisch gecentraliseerd, vertelt Luining. Denk aan de inperking van het Constitutioneel Hof, het vervangen van rechters, officieren van justitie en ambtenaren in talloze instellingen, en het hertekenen van de kiesdistricten en de kieswet in zijn voordeel.

Daarnaast zijn er nog het politiseren van staatsinstellingen zoals de Centrale Bank en de Rekenkamer, en het opkopen van media. Maar de lokale verkiezingen van vorig jaar waren de druppel die de emmer deed overlopen. Toen werden staatsinstellingen en staatsmedia ingezet om vooral voor de partij van Orbán campagne te voeren, terwijl de oppositie werd lastiggevallen.
https://www.bnr.nl/nieuws/internatio...emocratie-meer

Sinds 2020 is zijn machtsgreep totaal en kan hij permanent de noodtoestand uitroepen...

Citaat:
De Hongaarse premier Viktor Orbán heeft zichzelf extra macht gegeven. Hij kan - onder andere - de noodtoestand onbeperkt verlengen. Het Hongaarse parlement, waar Orbáns partij een meerderheid heeft, stemde vanmiddag in met de wet die hem verregaande bevoegdheden geeft.
Draconische wetten
Europarlementariër Kati Piri van de PvdA hoopte dat buitenlandse druk de wet nog zou tegenhouden, maar tevergeefs: 'Viktor Orbán komt er mee weg'. Met name twee wetten baren Piri zorgen: 'Als je desinformatie verspreidt of paniek veroorzaakt onder de bevolking - en dat kan elk bericht van een journalist zijn - kan je vijf jaar straf krijgen. Als je een quarantaine tegenwerkt kun je acht jaar krijgen, journalisten maken zich hier heel druk over'.

Zonder einddatum
Ook vindt Piri het zorgelijk dat er geen einddatum aan die verregaande bevoegdheden hangt. 'Het is oneindig en dat maakt het zo eng. Je ziet dat in heel Europa extra maatregelen worden getroffen, maar deze gaan wel heel ver', zegt Piri.

Europa moet stoppen met financieren
Orbáns volmachten kunnen alleen ingetrokken worden door een twee derde meerderheid in het Hongaarse parlement, maar de aanhangers van Orbán hebben nu juist die meerderheid. Wat Europa nog kan doen? Volgens Piri moet Europa eens stoppen met alle fondsen waar Hongarije van profiteert en waarvan de gelden in de zakken van Orbán en de zijnen verdwijnen.
https://www.bnr.nl/nieuws/internatio...rijpt-de-macht

Zijn machtsgreep in Hongarije is vergelijkbaar met wat Erdogan heeft geflikt in Turkije.

Dit heeft niets meer te zien met democratie.

Dit land past gewoon NIET meer in de EU en Orban zou zich beter alligneren op het rusland van Poetin.

Voor mij kunnen ze niet snel genoeg weg zijn, tenzij er terug een normalisatie zou komen. Waar ik niet in geloof, niets is zo moeilijk weg te krijgen dan een dictator met zijn kleptocratische regime.
Pandareus is nu online   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 08:50.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be