Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Mobiliteit & verkeersveiligheid
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Mobiliteit & verkeersveiligheid Een nieuw themaforum!

Antwoord

Discussietools
Oud 15 maart 2022, 18:55   #21
Mambo
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Tja de redelijke goede passen niet in een doorsnee gezinsbudget.

Het is meer zo een it-er budget of een ingenieur budget of een huisjesmelkers budget.

Een kuisvrouw met een tesla is verdacht.
Oud 15 maart 2022, 18:59   #22
Micele
Secretaris-Generaal VN

Micele's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mambo Bekijk bericht
Een kuisvrouw met een tesla is verdacht.
Die rijdt een BMW Z1.
(die kunnen ze niet dichtparkeren)

Volgens onderzoek Deloitte heb ik me schromelijk vergist, maar 10% van de "gemiddelde Belg" wil echt een BEV. Maar puur fossiel willen ook maar een heel nipte meerderheid van 52%.
Citaat:
https://www.egear.be/elektrische-aut...lgende%20wagen

Elk jaar voert Deloitte een studie uit om inzicht te krijgen in het mobiliteitsgedrag van consumenten en de impact daarvan op de autosector. Voor de editie in 2022 werden meer dan 26.000 consumenten in 25 landen ondervraagd, waarvan 1.057 Belgen in stedelijk (31%), voorstedelijk (32%) en landelijk gebied (37%).

Uit de studie blijkt dat 10% van de Belgen een volledig elektrische auto overweegt als volgende wagen. 35% overweegt een hybride of plug-in hybride, 3% overweegt waterstof en 52% blijft liever bij benzine, diesel, CNG of LPG.
Niet slecht voor de BEV-rijders die zelden een snellaadpaal nodig hebben.

3% waterstof, lol. Het "Belgisch niveau" is laag gezonken.

Zelfs Oostenrijk - met ~1 miljoen personenwagens minder - heeft veel meer BEV en loopt steeds verder uit. De ommezwaai zal pas in 2025 beginnen met "de bedrijfswagens".

° Aandeel in % nieuwe BEV personenwagens (M1) op het totaal nieuwe inschrijvingen alle brandstoffen in de jaren:

Jaar : Austria | Belgium* / verschil %-pt

2018: 2,0 % | 0,7 % / 1,3 %
2019: 2,8 % | 1,6 % / 1,2 %
2020: 6,2 % |*3,3 % / 2,9 %
2021: 13,7 % |*5,6% / 8,1 %

° Totaal BEV per 1.1.2022, enkel personenwagens
Austria | Belgium* *BEV-aankooppremie afgeschaft per 1.1.2020
76.539 | 55.678

Laatst gewijzigd door Micele : 15 maart 2022 om 19:17.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 maart 2022, 21:42   #23
chris k
Staatssecretaris

chris k's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Micele Bekijk bericht
Nee want ik steek die als ze bergop rijden voorbij met mijn 4X4 en dan kan ik nog kiezen enkel voorwielen of enkel achterwielen aandrijving of alles aangedreven ....en bergaf laad de batterij op.

Ik moet niet achter de camions rijden als ik erop rij met mijn plug-in BMW .

En ik moet geen linken naar media geven ....bij mij is het realiteit en niet uit de boekskes.

Laatst gewijzigd door chris k : 15 maart 2022 om 21:45.
chris k is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 maart 2022, 22:10   #24
chris k
Staatssecretaris

Standaard

https://gocar.be/nl/autonieuws/opini...wUAkwlgW4wo2WM
Oud 15 maart 2022, 23:40   #25
Micele
Secretaris-Generaal VN

Standaard

In Nederland hebben ze de knuppel in het hoenderhok gesmeten, want daar geldt 100 kmh om de stikstof te beperken.

Een heel tijdje geleden al.
Maar in september 2021 nog eens.

Een Teslarijder vecht zijn boete aan voor de lol.

https://www.autoblog.nl/nieuws/neder...rijden-1040179

De frustratie loopt er soms af bij de reacties.

Alhoewel BEV dat helemaal niet mogen in Nederland.

Nederland heeft ook veel meer relatief vervuilende stroom dan Oostenrijk die bij de top 3 van Europa staat van propere stroom dankzij waterkracht.
Oostenrijk heeft maar 13,5 % fossiel in zijn stroommix 2020:
https://de.wikipedia.org/wiki/%C3%96...scher_Strommix

Laatst gewijzigd door Micele : 15 maart 2022 om 23:48.
Oud 16 maart 2022, 09:03   #26
Deo
Staatssecretaris

Standaard

Kun je geen eigen blog maken, denk dat je super veel volgens gaat krijgen.
En zeker winsten uit wikipedia.

Laatst gewijzigd door Deo : 16 maart 2022 om 09:04.
Deo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 maart 2022, 13:31   #27
Micele
Secretaris-Generaal VN

Standaard Smogalarm 90 kmh

Citaat:
Smogalarm: morgen en overmorgen snelheidsbeperking tot 90 km/uur op verschillende snelwegen

https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2022/03...uur-op-versch/

Vanwege te hoge concentraties fijn stof in de lucht geldt vanaf morgenochtend 6 uur smogalarm in heel het land. Dat betekent dat de maximaal toegelaten snelheid op grote delen van de autosnelwegen en ringwegen tijdelijk beperkt wordt tot 90 kilometer per uur. De snelheidsbeperking zal duidelijk worden aangegeven via vaste en dynamische verkeersborden. Ook zaterdag zal je op veel snelwegen niet sneller dan 90 kilometer per uur mogen rijden.

Al enkele dagen lang worden op de meetnetten van de drie Belgische gewesten hoge fijnstofconcentraties gemeten. De opstapeling van de luchtvervuiling van de voorbije dagen en de blijvende ongunstige meteorologische omstandigheden zullen de fijnstofconcentraties nog voort doen toenemen.

Deze situatie is het gevolg van de stabiele weersomstandigheden en zeer lage windsnelheden. Daardoor is er nauwelijks beweging in de onderste lagen van de atmosfeer en wordt de luchtvervuiling slecht verdund.

Het smogalarm geldt vanaf morgen 6 uur 's ochtends en zal zeker ook zaterdag nog gelden. Of het na zaterdag nog wordt verlengd of wordt afgeblazen, wordt zaterdag gecommuniceerd.

Op de kaart hieronder kan je zien op welke (delen van) snel- en ringwegen je morgen en overmorgen niet sneller dan 90 kilometer per uur mag rijden (in het blauw). De snelheidsbeperking zal ook op de snelwegen worden aangegeven. (...)

Waarom is fijn stof ongezond? En wat met elektrische wagens?

Fijn stof inademen is schadelijk voor de gezondheid en kan ademhalings?*problemen veroorzaken. Mensen die er gevoelig voor zijn, kunnen beter geen langdurige fysieke inspanningen doen vandaag en morgen. Het gaat dan vooral om jonge kinderen, oudere mensen, of mensen die al aandoeningen van de luchtwegen (zoals astma) of hart- en vaatziekten hebben.

Door de kleine afmetingen kunnen fijnstofdeeltjes ook gemakkelijk overal binnendringen en is de hoeveelheid fijn stof binnen niet noodzakelijk lager dan buiten, meldt de Intergewestelijke Cel voor het Leefmilieu (IRCEL).

De snelheidsbeperking van 90 kilometer per uur geldt trouwens ook voor elektrische auto's.
De electrische wagens stoten niets uit maar moeten solidair zijn met de vervuilers. Eigenlijk een gemiste kans.

Wslk omdat men geen verschil wil maken tussen een ICE en een EV bij het handhaven of "flitsen".
Bij een LEZ of lage emissiezone kunnen de stadscameras dat namelijk wel op basis van de nummerplaat.

Laatst gewijzigd door Micele : 24 maart 2022 om 13:34.
Oud 24 maart 2022, 19:31   #28
chris k
Staatssecretaris

Standaard

Is nog Sahara zand bij dat hier blijven hangen is .....en men steekt de schuld weeral eens op anderen.
Oud 26 maart 2022, 20:15   #29
PeterCC
Minister

Standaard

Citaat:
De electrische wagens stoten niets uit maar moeten solidair zijn met de vervuilers. Eigenlijk een gemiste kans.
(...)
De werkelijkheid is dat die smog snelheidsbeperking nauwelijks enig effect heeft, dus doet het er niet toe om welk soort auto het gaat. In alle gevallen even nutteloos.
PeterCC is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 maart 2022, 11:06   #30
reservespeler
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Electrische wagens mogen sneller bij milieu-snelheidsbeperkingen.

In Oostenrijk toch al, waar redelijk veel 100 kmh- en soms ook 80 kmh limieten zijn wegens milieuredenen.

100 kmh vooral op de snelwegen die door de bergen lopen.

ook 80 kmh op de snelwegring A1 ten westen van Salzburg

Zelfs nu ook voor buitenlanders met een BEV, het moeten wel pure EVs zijn, plug-in hybrides dus niet. FCEV op waterstof (zeer zelden) moet zich ook niet aan de 100 kmh houden.

De snelwegen waar de plofmoteurkes zich aan de lagere limieten moeten houden:

Streckenabschnitte

• Kärnten A2 Südautobahn: Immissionsabhängige Geschwindigkeitsbegrenzung (VBA) - Tempo 100; LGBl. Nr. 63/2009

• Oberösterreich A1 Westautobahn: Immissionsabhängige Geschwindigkeitsbegrenzung (VBA) - Tempo 100; LGBl. Nr. 101/2008

• Salzburg A10 Tauern Autobahn: Immissionsabhängige Geschwindigkeitsbegrenzung (VBA) - Tempo 100; LGBl. Nr. 26/2015

• Salzburg A1 Westautobahn: Immissionsabhängige Geschwindigkeitsbegrenzung (VBA) - Tempo 80; LGBl. Nr. 25/2015

• Steiermark A2 Südautobahn, A9 Phyrn Autobahn: Immissionsabhängige Geschwindigkeitsbegrenzung (VBA) - Tempo 100; LGBl. Nr. 117/2014

• Steiermark A2 Südautobahn: Permanente Geschwindigkeitsbegrenzung - Tempo 100; LGBl. Nr. 8/2017

• Tirol A12 Inntal Autobahn, A13 Brenner Autobahn: Permanente Geschwindigkeitsbegrenzung - Tempo 100; LGBl. Nr. 145/2014

• Vorarlberg A 14 Rheintal Autobahn: Permanente Geschwindigkeitsbegrenzung - Tempo 100; LGBl. Nr. 34/2005

- - - -

Als ik naar Oostenrijk rij (familie) moet ik me braafjes aan de 100 kmh houden op de A10. Maar er zijn nog stukken tussendoor waar men 130 kmh mag. In de tunnels is het meestal 100 kmh.

In Oostenrijk is de snelheidsmarge in de regel 5 kmh/ 5% bij mobiele flitsers, poltiewagen of opgestelde flitsapparatuur (radar).

Maar de vaste permanente flitsbakken (laser) vooral aan de snelweg hebben maar 3 kmh/3% tolerantie. Dus bij 105 kmh gaat de flits bij 100 max (ook milieu). Bij max 80 kmh gaat de flits bij 84 kmh.

ff linkje: https://www.bussgeldkatalog.de/blitzer-oesterreich/
Dat is discriminatie op basis van geld hebben.
Wordt door de rechtbank van de tafel geveegd.
reservespeler is offline   Met citaat antwoorden
Oud 31 maart 2022, 11:07   #31
reservespeler
Secretaris-Generaal VN

Talking

Citaat:
Electrische wagens mogen sneller bij milieu-snelheidsbeperkingen.

In Oostenrijk toch al, waar redelijk veel 100 kmh- en soms ook 80 kmh limieten zijn wegens milieuredenen.

100 kmh vooral op de snelwegen die door de bergen lopen.

ook 80 kmh op de snelwegring A1 ten westen van Salzburg

Zelfs nu ook voor buitenlanders met een BEV, het moeten wel pure EVs zijn, plug-in hybrides dus niet. FCEV op waterstof (zeer zelden) moet zich ook niet aan de 100 kmh houden.

De snelwegen waar de plofmoteurkes zich aan de lagere limieten moeten houden:

Streckenabschnitte

• Kärnten A2 Südautobahn: Immissionsabhängige Geschwindigkeitsbegrenzung (VBA) - Tempo 100; LGBl. Nr. 63/2009

• Oberösterreich A1 Westautobahn: Immissionsabhängige Geschwindigkeitsbegrenzung (VBA) - Tempo 100; LGBl. Nr. 101/2008

• Salzburg A10 Tauern Autobahn: Immissionsabhängige Geschwindigkeitsbegrenzung (VBA) - Tempo 100; LGBl. Nr. 26/2015

• Salzburg A1 Westautobahn: Immissionsabhängige Geschwindigkeitsbegrenzung (VBA) - Tempo 80; LGBl. Nr. 25/2015

• Steiermark A2 Südautobahn, A9 Phyrn Autobahn: Immissionsabhängige Geschwindigkeitsbegrenzung (VBA) - Tempo 100; LGBl. Nr. 117/2014

• Steiermark A2 Südautobahn: Permanente Geschwindigkeitsbegrenzung - Tempo 100; LGBl. Nr. 8/2017

• Tirol A12 Inntal Autobahn, A13 Brenner Autobahn: Permanente Geschwindigkeitsbegrenzung - Tempo 100; LGBl. Nr. 145/2014

• Vorarlberg A 14 Rheintal Autobahn: Permanente Geschwindigkeitsbegrenzung - Tempo 100; LGBl. Nr. 34/2005

- - - -

Als ik naar Oostenrijk rij (familie) moet ik me braafjes aan de 100 kmh houden op de A10. Maar er zijn nog stukken tussendoor waar men 130 kmh mag. In de tunnels is het meestal 100 kmh.

In Oostenrijk is de snelheidsmarge in de regel 5 kmh/ 5% bij mobiele flitsers, poltiewagen of opgestelde flitsapparatuur (radar).

Maar de vaste permanente flitsbakken (laser) vooral aan de snelweg hebben maar 3 kmh/3% tolerantie. Dus bij 105 kmh gaat de flits bij 100 max (ook milieu). Bij max 80 kmh gaat de flits bij 84 kmh.

ff linkje: https://www.bussgeldkatalog.de/blitzer-oesterreich/
Als ik maar 100 mag rijden, dan ga ik, wegens druk verkeer, constant links rijden. Den elentrike laat ik niet langs
Oud 31 maart 2022, 11:08   #32
reservespeler
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Het gaat om de directe vervuiling, of wat er uit de uitlaat uitkomt.
Ook bij 130 kmh komt daar niets uit den knalpot.

Nen elentrike heeft namelijk geen knalpotten. En elentrik kost sowieso veel minder dan naft, en time is money, vooral voor de commercanten.

Aha commercanten !, dan ik ben toch eens gaan neuzen wanneer dat al ingevoerd werd voor de Oostenrijkers, dat gaat toch wel een serieus verkoopseffect geven toen er veel meer keuze aan EVs kwam, zeker ook de lichte bestelwagens vanaf 2021.

Reeds 31.11.2018 ! mochten Oostenrijkers met nen elentrike auto of bestelwagen de plofbakken met 30 kmh verschil voorbijzoefen op de milieu-100 kmh stukken, en dat op 8-snelwegen, dat is echt gene kak.

Vooral de A10 (Tauernautobahn) naar en door Karinthië ken ik goed (schoonfamilie) die is redelijk ambetant rijden met al die 100 kmh ertussen, maar de flitsbakken ken ik wel al ondertussen een beetje, maar vergeet ik wel eens... (maar we zijn met twee). Maar de Oostenrijkers flitsen ook mobiel ertussen... dat kost al wat €-tjes.
En voor de chrisjes-bergen de A10 heeft maar ~920 meter hoogteverschil tussen de grens met D en het hoogste punt: https://www.ahph.de/

• Soit voor heel wat pendelaars en commercanten zal die 30 kmh-sneller toch nog een extra reden zijn om de versleten plofbak door nen elentrike af te lossen.

• Toch eens snel de elentrike cijfers erbij nemen en eens vergelijken met ons anti-milieu-landje - met 2,5 miljoen inwoners meer -, en navenant groter wagenpark en meer potentiële kopers.
Het veel grotere Oostenrijk heeft wel ~evenveel kms snelweg en verdere afstanden. Is er echt een klein 130 kmh effect? Oordeel zelf, ik zou pas de 2021 cijfers toch aandacht geven, wachttijden op EVs ingecalculeerd, ik ben benieuwd.

Referentiejaar 2018 t.e.m. 2021:
(keuze aan BEVs personenwagens (M1) en bestelwagens (N1) kwam pas echt los vanaf 2020, bestelwagens vanaf 2021, imo.)(Tesla model 3 begon pas februari 2019 in EU)

° BEV-personenwagens (M1) nieuwe inschrijvingen in de jaren:

Jaar : Austria | Belgium*z-e-premie afgeschaft.

2018: 6.760 | 3.728
2019: 9.231 | 8.858
2020: 15.533 | 14.453*
2021: 32.939 | 21.570*

° BEV-lichte bestelwagens (N1) nieuwe inschrijvingen in de jaren:

Jaar : Austria | Belgium

2018: 446 | 270
2019: 500 | 414
2020: 828 | 468
2021: 2.213 | 753

° Aandeel in % nieuwe BEV personenwagens (M1) op het totaal nieuwe inschrijvingen alle brandstoffen in de jaren:

Jaar : Austria | Belgium* / verschil %-pt

2018: 2,0 % | 0,7 % / 1,3 %
2019: 2,8 % | 1,6 % / 1,2 %
2020: 6,2 % |*3,3 % / 2,9 %
2021: 13,7 % |*5,6% / 8,1 %

° Totaal BEV per 1.1.2022, enkel personenwagens
Austria | Belgium*
76.539 | 55.678

*Wel nog een kleine kanttekening, Oostenrijk heeft altijd een kleine aankooppremie over gehad voor zero-emissie-voertuigen (particulieren) die minder dan 50.000 € kosten, die loopt voorlopig nog verder in 2022 tot het budget van nog € 167,2 milj. # op is, dan volgt al dan niet een verlenging. (bronnen heb ik,ook #deze)

België heeft deze BEV-aankooppremie al afgeschaft per 1.1.2020, uiteraard zijn enkel de particulieren de dupe. Maar zo erg was het ook weer niet, zegt onze "bedrijfswagen-regering", ze gaan het geld immers steken in meer openbare laadpalen, zodat er meer stedelingen aan een EV denken (terwijl >90% vooral thuis laadt, wslk 100% van de niet-stedelijken...)

Oostenrijk doet dus sinds 31.11.2018 nog een extra milieu-logische geste, waarvan vanaf 1.1.2021 de buitenlandse wagens ook mee mag van profiteren voor wat het waard is. De pendelaars en commercanten in Oostenrijk zullen het wel weten te waarderen. En de staatskas heeft meer BTW-inkomsten. Meer over BEV en hun laadnetwerk via
Kan mij de kloten van Schoof schelen, vervuiling is vervuiling.
Oud 31 maart 2022, 11:18   #33
Micele
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door reservespeler Bekijk bericht
Dat is discriminatie op basis van geld hebben.
Wordt door de rechtbank van de tafel geveegd.
Dikke onzin. Je weet niet waarover je spreekt.
De rechtbank zal eens goed lachen met die onzin.

Vanaf compacte klasse C1 en Suv - C1 zijn de EVs goedkoper dan ICE in Oostenrijk.
TCO na 4 jaar en 120.000 km

In de middenklasse premium D2 zelfs 206 € goedkoper in Oostenrijk, in België 134 € goedkoper.

Bron en draad:
https://forum.politics.be/showthread.php?t=264226
Oud 1 april 2022, 10:03   #34
Micele
Secretaris-Generaal VN

Standaard

US-politie wil een veel snellere wagen, dan is een ICE ongeschikt.

https://www.youtube.com/watch?v=YUNPRDIgZ5M

Bovendien spaart men met een EV nog een hoop kosten.

Citaat:
https://www.teslarati.com/tesla-mode...ce-department/

The Linn Creek Police Department decided to add a Tesla Model 3 to its fleet. The Model 3 vehicle is built with all the ordinary police cruiser necessities, including flashing red and blue lights, radio, and a siren.

Chief Jeff Christiansen and Mayor Jeff Davis believes the Tesla Model 3 is a good investment, stating that the vehicle would save costs in the long run.

Coming in with his own estimates, Mayor Davis added: “It’s a great investment for our town. The cost savings as far as the regular maintenance, the upkeep, the fuel savings, it’s approximately about $3,000, more than one an explorer would it be. We’ll probably make that up with current gas prices, we could easily make that up within a year.”
In slim Europa: idem, klik en klik

Laatst gewijzigd door Micele : 1 april 2022 om 10:08.
Oud 1 april 2022, 10:24   #35
De Rode Willem
Perm. Vertegenwoordiger VN

De Rode Willem's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door fox Bekijk bericht
De TCO van mijn huidige elektrische wagen (Tesla M3 perfomance) ligt lager dan die van een Audi A4 diesel. Ook die van mijn toekomstige ligt lager. Moet je rijk zijn om met een Audi A4 diesel te rijden?
Ja !
Maar dat mag toch geen probleem zijn voor mensen die 150 euro per uur kunnen rekenen. Die leasen dergelijke auto
Zelfs ik, die niet eens 1/3de van die uurprijs factureer, lease al een rav4 plug in hybride.

Geef nooit een boomerang aan idioten
De Rode Willem is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 april 2022, 15:05   #36
Micele
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Van snelheid gesproken Mercedes-AMG gaat de EQS "boosten en optimaliseren". Wslk $ 20k meerprijs incl. dingetjes (2 jaar gratis snelladen) tov topmodel van de EQS.
Prijs kan meer worden. Met 150k mag men rekenen.

Komt in de lente op de markt.

Citaat:
https://electrek.co/2022/04/01/merce...-architecture/

Mercedes-AMG shares pricing for new performance EQS model, the first AMG EV on EQ architecture

Mercedes-AMG EQS set to arrive this spring in two trims

The performance subsidiary shared details of its first ever AMG vehicles on the Mercedes-EQ architecture in a recent press release. AMG EQS Sedan will arrive in two curated trims for the US market – “Exclusive” and “Pinnacle.” Here are some of the AMG additions consumers can expect in the new EQS trims:

• Performance output up to 649 HP with a “boost” function that provides up to 751 HP

• Distinctive displays in the instrument cluster, multimedia display and AR heads-up display (HUD)

• AMG Performance 4MATIC+ variable all-wheel drive system comes standard
- Continuously distributes the drive torque between the front and rear axles
- Torque is checked 10,000 times per minute and adjusted if necessary

• AMG RIDE CONTROL suspension provides enhanced driving dynamics
- Based on AIRMATIC air suspension combined with adaptive, electronically controlled adjustable damping together with rear-axle steering of up to nine-degrees

• Entire suite of enhanced active and passive Driver Assistance Systems come standard

• Heated and ventilated front seats, leather seating surfaces, active multi-contour front seats with enhanced massage and comfort headrests

• Wireless smartphone integration, wireless charging in the front

• Burmester Surround Sound System with 3D Sound, EQ Sound Experience and Sound Personalization

- Onto the pricing. According to the press release, the AMG EQS starts at an MSRP of $145,900 for the “Exclusive” trim. That’s $43k more than the EQS 450+ and $20k more than the current EQS 580 4MATIC. No official word on the “Pinnacle” pricing yet, but we estimate it to $7k-$10k more than the Exclusive trim.

- Consumers will also see additional benefits for purchasing a performance EQS, such as complimentary maintenance and free unlimited 30-minute DC-Fast Charging sessions via Electrify America for the first two years of ownership.

The AMG versions of the EQS should be arriving at US dealerships this spring.

Laatst gewijzigd door Micele : 2 april 2022 om 15:08.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 00:20.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be