Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Mobiliteit & verkeersveiligheid
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Mobiliteit & verkeersveiligheid Een nieuw themaforum!

Antwoord

Discussietools
Oud 5 mei 2022, 13:23   #21
Blue Sky
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door fox Bekijk bericht
Kijk, u mag net zoals Blue Sky dat doet met automobilisten, alle fietsers over 1 kam scheren, maar dat zal niet veel helpen hoor. Het blijft onzin.

Als automobilist geef ik fietsers soms voorrang terwijl ze die niet hebben en als fietser geef ik soms voorrang aan autos terwijl ze die niet hebben. Met hoffelijkheid kom je gewoon al een heel eind, maar veel verkeersgebruikers (fietsers of automobilisten) veranderen nu eenmaal in asociale klootzakken als ze een voertuig besturen.

Ik heb de laatste 10 jaar meer dan 100,000 km op mijn fiets gezeten en de akkefietjes met andere weggebruikers kan ik op 1 hand tellen. En dan heb je idioten die bij elke rit wel een akkefietje hebben. Het ligt dus niet aan het type voertuig dat je bestuurt, het ligt simpelweg aan de bestuurder zelf.
De reactie van Patrick M is typerend voor een niet fietsende automobilist.

De cijfers zijn onthutsend in de zin dat wanneer je met een auto onderweg bent, wat een potentieel moordwapen is, je zou verwachten dat iemand daarmee dat defensief zou rijden in die wetenschap.

Bovendien hebben automobilisten een rijbewijs "gehaald" en zouden ze dus de nodige kennis moeten hebben over de voorrangsregels. In de praktijk zien we echter dat de helft van de automobilisten de voorrangsregels m.b.t. fietsers niet kent. Toevallig hetzelfde cijfer als in dit artikel aangehaald.

Tot slot heb je bij de fietsers ook bijvoorbeeld kinderen die situaties niet altijd even goed kunnen inschatten, wat je niet kan zeggen van de volwassen autobestuurders.
Oud 5 mei 2022, 13:39   #22
fox
Secretaris-Generaal VN

fox's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Blue Sky Bekijk bericht
De reactie van Patrick M is typerend voor een niet fietsende automobilist.

De cijfers zijn onthutsend in de zin dat wanneer je met een auto onderweg bent, wat een potentieel moordwapen is, je zou verwachten dat iemand daarmee dat defensief zou rijden in die wetenschap.

Bovendien hebben automobilisten een rijbewijs "gehaald" en zouden ze dus de nodige kennis moeten hebben over de voorrangsregels. In de praktijk zien we echter dat de helft van de automobilisten de voorrangsregels m.b.t. fietsers niet kent. Toevallig hetzelfde cijfer als in dit artikel aangehaald.

Tot slot heb je bij de fietsers ook bijvoorbeeld kinderen die situaties niet altijd even goed kunnen inschatten, wat je niet kan zeggen van de volwassen autobestuurders.
En uw reactie is er 1 van een fietser die niet met de wagen rijdt. Het is simpel hé. Hoffelijkheid langs beide kanten zou al enorm veel doden en gewonden schelen.
In de psychologie staat machiavellisme voor een bepaald soort persoonlijkheidsstoornissen. Niets in dit land is machiavellistischer dan de PS. Niets is zo asociaal als de PS-politiek. Grote armoede! Slecht onderwijs! Hollande achterna! Het verliezende kamp in de laatste verkiezingen!
fox is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 mei 2022, 14:28   #23
Micele
Secretaris-Generaal VN

Micele's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Blue Sky Bekijk bericht
Wslk zijn 99% van de slachtoffers onder de fietsers scholieren tot volwassenen.
9 op 10 is boven de 45 jaar en de helft boven 65 jaar vind ik hier.

Weten die dan nog altijd niet dat ze kwetsbare weggebruikers zijn tov zwaardere voertuigen (van snelle bromfiets tot zware vrachtwagen, tram en trein ook). Rijden die dan onvoldoende defensief?

Laatst gewijzigd door Micele : 5 mei 2022 om 14:29.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 mei 2022, 15:32   #24
maddox
Secretaris-Generaal VN

maddox's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar maddox
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door fox Bekijk bericht
En uw reactie is er 1 van een fietser die niet met de wagen rijdt. Het is simpel hé. Hoffelijkheid langs beide kanten zou al enorm veel doden en gewonden schelen.
Beetje gezond verstand gebruiken als men zich in het verkeer begeeft.

Hoeveel voetgangers zie je tegenwoordig niet als een zombie rondsleffen starend op een lichtgevend schermpje?

Hoeveel bestuurders van voertuigen -van een Twizzy tot een 40 tons ADR transport- zijn niet bezig met andere dingen dan veilig door het verkeer laveren?

Zoals ik schreef, als automobilist, motorrijder en fietser (met een volgens sommige 3wielige zelfmoordstrandstoel), begrijp ik de situatie vanuit alle kanten.
Het is moeilijk in te schatten wat het doorsnee kiesvee gaat doen, is het nu te voet, op de fiets, of in de wagen.
Voorzichtigheid, oogkontakt en hoffelijkheid zijn noodzakelijk in deze chaotische Hoog Octaan mierennest.

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 07:16.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be