Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Mobiliteit & verkeersveiligheid
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Mobiliteit & verkeersveiligheid Een nieuw themaforum!

Antwoord

Discussietools
Oud 10 juni 2022, 16:51   #21
chris k
Staatssecretaris

chris k's schermafbeelding

Standaard

Er zijn nog merken die na 2035 nog fossiele verbranders mogen maken .

https://www.autonieuws.be/uitlaat/75...bouwen-na-2035
chris k is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 juni 2022, 17:36   #22
Micele
Secretaris-Generaal VN

Micele's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Herr Flick Bekijk bericht
Dat kan dan wel zijn, maar als ze tegen die tijd auto's willen opladen met propere stroom, want daar gaat het toch om ...
Dat doen de meesten vandaag al, denk je dat de Duitsers geen groene stroomleveranciers hebben? En diegene die deels via hun eigen zonnepanelen laden, ook snellaadpalen die via zon- en windenergie gesteund door batterijen? (dat beetje vermogen voor snellaadpalen hebben in de regel allemaal groene stroomleveranciers, ook het openbaar electrisch vervoer zal in de regel bijna 100% groen rijden)

Niet alleen hun e-autos opladen met groene stroom maar alles - of zoveel mogelijk - aandrijven met groene stroom, ook batterijfabrieken en autofabrieken daar bouwen waar er genoeg hernieuwbare energie is (korte stroomleidingen)

Alle Duitse e-personenautos gaan maar pakweg 10% daarvan nodig hebben (moesten bijna alle 48,5 miljoen personenwagens binnen pakweg 50 jaar electrisch zijn (zonder de ICE-oldtimers), vandaag telt het Duits wagenpark maar ~ 1,3% vol-electrische autos (> 630k), en hebben die uitgerekend maar 0,31% van de huidige stroomproductie nodig.

Het electrisch openbaar vervoer heeft bvb al 10 maal meer nodig (~ 3%).

Duitsland heeft vandaag afgerond ~44% echt groene stroom (dus zonder hun biomassa (7,6%) en zonder hun kernenergie (6,3%))

Citaat:
Gaan ze toch eens serieus mogen gaan beginnen
Denk je echt dat Duitsland nog niet serieus begonnen is?

Citaat:
Energiecentrales bouwen met propere stroom....
Gewoon meer wind- en zonnestroom en hun opslag, D heeft maar 3,4% waterkracht, dat kan mogelijk 4% worden, niet veel meer. En het potentieel geothermie is er ook nog, daar kan niet alleen warmte maar ook evtl stroom van gemaakt worden, maar dat is echt te verwaarlozen (0,05% ongeveer). Het potentieel voor verwarming schat men wel tot 25%.

Citaat:
Upgrade van het Europese grid zodat ze niet bij de eerste black out full scale plat gaan
Al tientallen jaren bezig... Was er al ooit een serieuze blackout mss?

Citaat:
Laadpalen ook voor de appartementsbewoners en huurwoningen, niet iedereen kan aan zijn huis parkeren en moet dus zijn auto elders van jus voorzien.
Die Europese wetten zijn er al, nieuwe appartementen of bij renovatie zijn verplicht laadplaatsen te voorzien, en sowieso wachtleidingen zodat men nog enkel de kabels hoeft te trekken. Men heeft ook genoeg tankstations moeten bouwen met hun ondergrondse reservoirs, dat was vuiler werk.

Citaat:
Ding moet daar minstens 8 uur kunnen chargen, weliswaar niet alle dagen, maar ge zult maar ne gebuur hebben die voor zijn werk 200 km per dag op de baan is, en gij moet ne paal met hem / haar delen, ...
Elke parkeerplaats zijn traag laadpunt, daar is echt niets moeilijks aan.
Elke woning heeft toch ook een electrische oven of andere apparatuur? De wegen en parkings in de bebouwde kom zijn in de regel toch ook verlicht?

Citaat:
Ik ben niet tegen het voertuig op zich, ik wil enkel even bespreken hoe we dat praktisch gaan doen.
Dat gaat héél langzaam gebeuren, want zoveel E-wagens kan men voorlopig niet maken en sowieso niet kopen.

Het gros van de E-wagens die als eerste verkocht zullen worden gaat sowieso aan mensen zijn die een privé oprit, stelplaats, of garage hebben. Oude studies van Noorwegen zijn daar interessant, vergeleken met hun recente studies (waar veel meer appartementbewoners nu wel "thuis" kunnen laden).

Een bescheiden land qua aantal wagens Noorwegen (2,8 miljoen) die al vele jaren voorsprong hebben op verkoop van e-autos (pakweg 8 op 10 nieuw ingeschreven wagens is electrisch) heeft een aandeel full-EV van 17% in zijn wagenpark: https://en.wikipedia.org/wiki/Plug-i...cles_in_Norway

Laatst gewijzigd door Micele : 10 juni 2022 om 18:02.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 juni 2022, 18:04   #23
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN

De schoofzak's schermafbeelding

Standaard

Een praktijk-test van een Nederlands echtpaar, e-auto en caravan naar Kroatië !!

Citaat:
Ik kreeg van iemand de vraag of ik dit ook hier wilde delen. Ik ben met EV naar Kroatië gereisd. En heb verslagje geschreven e op Facebook gezet. Nu dus ook even hier voor de geïnteresseerde… m’n man was chauffeur. Verslag ik uit zijn naam geschreven.

Voor degene die geïnteresseerd zijn over caravan met EV als trekker…

Auto: beladen 2700 kg
E tron 55. 95 kWh.
Caravan: beladen 1400 kg
1 chauffeur met BE rijbewijs.
Spiegels bevallen goed. (Merk Volvo)
Gemiddeld 2,4 km per kWh.
We hebben 746 km gereden. 5 x gestopt. Laatste was om weer met volle accu aan te komen op camping. Totaal bijna 12 uur overgedaan. Laden tot 150 kWh. Maar de laatste 20% gaat veel tijd inzitten. Wij vinden het prettig om met 100 % te vertrekken. Circa 40 min bezig bij laden.

Wij proberen 180 kilometer aan te houden. Ik denk dat meer ook wel moet lukken. Maar als je miss per ongeluk verkeerd rijd of in file komt, heb je wat speling.
Maar ik heb het eens in de gaten zitten houden, bijna elke groot tankstation heeft wel laders. iig dit stuk wat we net gereden hebben.

M’n man heeft genoten van het rijden. Wat een auto! Alles op cruise control. Handjes los op het stuur.
Qua laadplekken zijn tot nu toe goede ervaringen. 1 x afgekoppeld. Maar dat doet de bij rijdster. Dan doet zij ook nog iets. ????En ook snel gedaan natuurlijk. Voordeel is het reizen in voorseizoen. Niet zo druk.
We hebben nergens hoeven wachten.
Morgen iets minder km’s op de planning. Ben wel benieuwd naar Slovenië en Kroatië met de laad mogelijkheden.

Qua voorbereiding gebruikgemaakt van ABRP. Alvast via Google streetview beetje gekeken bij de Ladestelle hoe het eruit zag en of er beetje ruimte voor caravan is.
Ik snap dat veel mensen dit echt niks zouden vinden. ‘Helaas’ hebben wij maar 1 auto. Maar voor die 20 dagen per jaar dat wij naar het buitenland gaan, blijven wij toch graag dit mooie exemplaar rijden.
En daarbij.. wij hebben 27 weken vakantie per jaar. Dus als we willen gaan we gewoon nog een keer als we denken dat we te weinig op de camping zijn geweest!
De planning is om er 3 dagen over te doen. Totaal 1350

Deel 2.
Nog ff voor de geïnteresseerden. Dan laat ik jullie met rust…

We zijn er.
Inclusief laden, 23 uur gereisd. 2 overnachtingen. Totaal bijna 1400 km.
Na het verlaten van Duitsland wordt het toch wel een ander verhaal qua laadplekken. Wij hadden de eerste stop, de laatste voor de Sloveense grens! Kneiter druk. Er waren 2 palen. Met 4 laadplekken. Maar een ervan deed het niet. Meteen beetje paniek. Maar we hadden nog 25% dus doorrijden was een mogelijkheid. Op afstand konden ze niks voor ons doen. EnwB. Dan maar de 50kw proberen. Die deed het wel. De caravan afgekoppeld. En tussen de laadplekken gezet. Genoeg plaats voor andere laders gelaten. Maar wel beetje gekrioel met andere auto’s. Die moest ff wachten. Gelukkig hadden we pas één bakkie op. Dus daar lekker in de zon 2 koffie op en een cheesecake.
Door een ietwat onzorgvuldige planning, stuurde navigatie ons de bergen in.
Wat mijn vrouw zoiezo al een drama vind. En dan zeker met caravan erachter. Maar ik vond het prachtig. Met de flippers ‘gespeeld’ en vele kilometers terug gewonnen. Verrassend veel. En de temperatuur zat rond 27 graden dus haalde die dag een gemiddelde 2,6 kWh. In de bergen geen grote tankstelle. Maar ergens bij een Mac Donalds in de buurt een Hypercharge! Gratis geladen! Het tweede gedeelte hadden we niet precies gepland, omdat we niet precies wisten wat de actieradius was en dan nog konden aanpassen. Maar ik denk doordat we voorkeur netwerken hadden ingevoerd bij ABRP, zijn we door de bergen gestuurd. Al doende leert men.
Door de bergen wel veel tijd verloren en daardoor een pittige dag voor de bij rijdster. Ik heb weer genoten van de auto.
Overal m’n e-on Shell pas kunnen gebruiken.

Laatste dag ging weer verrassend vlot.
Slovenië. Gestopt in radovljaci. E61 30 kilometer van de grens. Rustige plek. Ook een niet werkende paal. ionity Andere deed het wel. Maar ook dat wilde we wel eens proberen, bellen met zo’n hotline. En ging best goed. Na een poosje konden we deze paal ook gebruiken. Beide snel laders.
Overige tankstations die we tegenkwamen hadden ook laadpalen. Dat hadden we niet verwacht in Slovenië.
Vervolgens in Koper bijgeladen. Ik vind er niet zo veel van, maar m’n vrouw wel.. bij het oprijden van het tankstation moet je altijd ff kijken waar de laders staan. Dit keer stonden ze meteen voor aan. En ik was er dus voorbij. Stiekem een stukje tegen verkeer in vind ik niet zo’n probleem. Maar de caravan moest eraf, dat had ik al gezien. Maar er was niet echt plek om die achter te laten. Wel een parkeerplek met een geel kruis. Dan maar daar op. Maar ja, dat vond m’n vrouw weer niet tof… die is erg braaf.
Maar moest wel. Toch maar gedaan, erbij gebleven indien er verplaatst moest worden. Auto geladen met snel lader, caravan oppakken en weer door..
Voor het stukje Kroatië… wij gingen richten rovinj. Eerste beste tankstation had laadpalen staan. Wij hoefde niet meer te laden. Maar toch ff rondgekeken.

Conclusie: 2 mensen in een auto, 2 meningen. Fastned heeft de meeste ruimte om met caravan te laden.
Na 3 dagen rijden blijven wij actieradius van 180- 200 Max aanhouden. Dan zit je (mijn vrouw ????) safe!

Het is wel heel erg handig als je beetje handig bent met manoeuvreren met caravan. Dat is nog wel eens nodig. Ik; de bestuurder heb genoten en zou het zo nog een keer doen. M’n vrouw gaat met het vliegtuig naar huis. ????????Die vond het verschrikkelijk. Niet perse om de tijd die je in de auto zit, dat doen we vaker, want ook met benzine auto deden we er 3 dagen over, maar om het ‘gedoe’ met die caravan. Ik zelf ben wat brutaler. Of als het laatste plekje een kruis erdoor heeft, zet ik hem neer en haal m weg zodra nodig. En maak me niet druk als een auto even moet wachten omdat ik keertje extra moet steken.
Het hoogseizoen; tja, die zou ik voorlopig nog even vermijden. Stel dat er laadplekken gemaakt worden met aanhanger… dan nog wordt het een uitdaging als je niet direct terecht kan en moet laden. Waar ga je je dan je samenstel laten?? Eerlijk is eerlijk… het kan druk zijn…
Maar qua reistijd…. Het is echt een mindset. Like it or hate it… lekker op t gemak.

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
De schoofzak is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 juni 2022, 18:11   #24
Johan Daelemans
Perm. Vertegenwoordiger VN

Standaard

Citaat:
Maar paardenspannen zijn perfect legaal
Ik ben gerust gesteld.
Oud 10 juni 2022, 18:27   #25
Micele
Secretaris-Generaal VN

Standaard

ff terugkomen op deze redenering...
Citaat:
Laadpalen ook voor de appartementsbewoners en huurwoningen, niet iedereen kan aan zijn huis parkeren en moet dus zijn auto elders van jus voorzien. Ding moet daar minstens 8 uur kunnen chargen, weliswaar niet alle dagen, maar ge zult maar ne gebuur hebben die voor zijn werk 200 km per dag op de baan is, en gij moet ne paal met hem / haar delen, ...
Echt moet delen? Wie gaat dat verplichten?

Met iemand die 70.000 km/jaar rijdt en thuis echt niet kan laden, dus iemand met een appartement of rijhuis? Als die echt een eigen laadpaal aanvraagt aan de stad kan die dat toch aantonen? Dus die krijgt dan zijn eigen paal, of is dat utopie?

Ik vraag me -statistisch- wel af hoeveel % van de werkende autorijders 70.000 km/jaar aflegt, en die ook in een rijhuis woont of appartement zonder enige mogelijkheid thuis te laden. En daarenboven een hekel heeft aan een snellaadpaal onderweg - want 20 minuten elke 2 dagen laden is hem/haar teveel. Dan ben ik er bijna 100% zeker van dat die zijn diesel tot 2040 gaat oprijden of tot de EVs in 10 minuten 500 km kunnen snelladen.

Dat is geen utopie want reeds gedemonstreerd in 2021: op 4 minuten netto 35,1 kWh bijgeladen, indien de wagen 15 kWh/100 km verbruikt is dat genoeg voor 234 km erbij in 4 minuten. Wslk grafeenbatterij.
Citaat:
https://cnevpost.com/2021/07/28/gac-...e%20newsletter

GAC Aion shows technology with charging speed comparable to refueling

In the demonstration of its charging technology, the charging pile showed that the charging power of the battery at 80 percent charge still reached 481kW. When the charging voltage reached 855.6V, the charging current reached 562.8A, and the vehicle had been charged to 35.1kWh in 4 minutes.
Er zijn er natuurlijk nog:

10 minuten voor 400 km erbij:
https://www.kijkmagazine.nl/tech/e-c...in-10-minuten/

Toyota idem, 0% tot 80% laden in 10 minuten:
https://www.kijkmagazine.nl/tech/e-c...in-10-minuten/

Nog 18 jaar en dan hebben we 2040.

Laatst gewijzigd door Micele : 10 juni 2022 om 18:49.
Oud 10 juni 2022, 20:20   #26
maddox
Secretaris-Generaal VN

maddox's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar maddox
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door chris k Bekijk bericht
Was het ook "er komt een ijstijd" ?
dat was de doemdenkers verkoopspraatje uit de jaren 70.

Citaat:
Juist zoals men nu bezig is van opwarming van aarde .....
1-is volgens mij de grote oorzaak verandering van windrichting vroeger veel meer Noordenwind nu veel minder .
Citaat:
2-we zijn met veel meer mensen allemaal +/- 37°C men mag dat niet verwaarlozen .
De lichaamstemperatuur is geen probleem, een uurtje wolken en het is volledig uitgevlakt. Hetgeen er uit komt, dat is een groter probleem.
Ik ben persoonlijk heel blij dat de waterzuivering Brussel Noord zo goed werkt.
Oud 10 juni 2022, 21:23   #27
Micele
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Juist zoals men nu bezig is van opwarming van aarde .....
1-is volgens mij de grote oorzaak verandering van windrichting vroeger veel meer Noordenwind nu veel minder .
Op het zuidelijk halfrond van de aarde is Noordenwind in de regel "warme wind" of de aanvoer van warmere lucht.

Dus veel minder Noordenwind daar is kouder? lol.

Bovendien dit: https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2021/01...nooit-zo-warm/

Laatst gewijzigd door Micele : 10 juni 2022 om 21:42.
Oud 11 juni 2022, 08:22   #28
chris k
Staatssecretaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door maddox Bekijk bericht
dat was de doemdenkers verkoopspraatje uit de jaren 70.

De lichaamstemperatuur is geen probleem, een uurtje wolken en het is volledig uitgevlakt. Hetgeen er uit komt, dat is een groter probleem.
Ik ben persoonlijk heel blij dat de waterzuivering Brussel Noord zo goed werkt.
Waterzuivering Brussel Noord .....en wat is de uitstoot van het water in het station ?

Hopelijk al aan het afdekken ?

zit je in de goede richting dan ben je altijd goed gezind door het lachgas
Oud 11 juni 2022, 08:24   #29
chris k
Staatssecretaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Micele Bekijk bericht
Op het zuidelijk halfrond van de aarde is Noordenwind in de regel "warme wind" of de aanvoer van warmere lucht.

Dus veel minder Noordenwind daar is kouder? lol.

Bovendien dit: https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2021/01...nooit-zo-warm/
Waarom geven ze de weerkaarten vroeger 22°C groen en nu 22°C rood .
Oud 11 juni 2022, 08:42   #30
maddox
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Waterzuivering Brussel Noord .....en wat is de uitstoot van het water in het station ?
Zoals van alle waterzuiveringsstations. Uiteindelijk proper water.
Dat er slib afgevoerd moet worden is een ander verhaal. Maar wat anders, de zeik en schijt van 1 000 000 + Brusselaars gewoon laten lopen? Die tijd heb ik gezien. Laat maar.
Citaat:
Hopelijk al aan het afdekken ?
En dan, het is uiteindelijk een natuurlijk iets, die uitstoot van stikstof. Er zit maar 79% in de lucht die u inademt.
Citaat:
zit je in de goede richting dan ben je altijd goed gezind door het lachgas
Weet u wat, ik zal volgende week een meting doen naar NO2.
Oud 11 juni 2022, 09:20   #31
chris k
Staatssecretaris

Standaard

Citaat:
Zoals van alle waterzuiveringsstations. Uiteindelijk proper water.
Dat er slib afgevoerd moet worden is een ander verhaal. Maar wat anders, de zeik en schijt van 1 000 000 + Brusselaars gewoon laten lopen? Die tijd heb ik gezien. Laat maar.

En dan, het is uiteindelijk een natuurlijk iets, die uitstoot van stikstof. Er zit maar 79% in de lucht die u inademt.

Weet u wat, ik zal volgende week een meting doen naar NO2.
Is het dicht bij de Kruidfabriek ?

en met wat ga je meten met "Unisense" laatste keer heb ik in Merchtem mee gemeten.

Dat heb jaren geleden al gedaan met een collega bij Aquafin ....neem maar contact op met Aquafin -> samenwerken kan nuttig zijn Aquafin en voor privé Aquaplus.....wie weet komen mijn ex-collega's met meetapparatuur af .
Oud 12 juni 2022, 08:33   #32
Johan Daelemans

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak Bekijk bericht
Criticasters beginnen nu best te sparen. Kunnen ze ene kopen op 31-12-2034 en die dan zuinig nog 25 of 30 jaar gebruiken, om dan in te kunnen schrijven als oldtimer....
Je kan al een hele tijd geen 'auto' meer kopen. Vanaf invoering van de OBII stekker (*) is het een computer op wielen geworden.
In de beginjaren van die digitale revolutie was het hoofdzakelijk te doen om de, meestal overbodige toeters en bellen zo goedkoop
mogelijk aan te bieden. Vandaag gaat het er heel anders aan toe.
De constructeurs gaan naar een economisch model van 5 jaar.
5 jaar afbetalen om vervolgens, met een heel hoge laatste aflossing, de mensen in dat 'economisch model' te verankeren met
een nieuwe af te betalen computer op wielen.

Al wie niet bij de hogere middenklasse behoord zal geen auto meer hebben of het moet nog een echte eerlijke auto zijn van voor +/- 1995.

(*) digitaal diagnosesysteem door overheden verplicht op elke wagen om herstellingen door onafhankelijke vakmensen(!) mogelijk te maken.

Laatst gewijzigd door Johan Daelemans : 12 juni 2022 om 08:34.
Johan Daelemans is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 juni 2022, 08:50   #33
maddox
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Is het dicht bij de Kruidfabriek ?
De Kruitfabriek ligt aan de Zenne, niet ver van de waterzuivering.
Citaat:
en met wat ga je meten met "Unisense" laatste keer heb ik in Merchtem mee gemeten.
Hach Lange LCK342.
Citaat:
Dat heb jaren geleden al gedaan met een collega bij Aquafin ....neem maar contact op met Aquafin -> samenwerken kan nuttig zijn Aquafin en voor privé Aquaplus.....wie weet komen mijn ex-collega's met meetapparatuur af .
Waarom zou ik dat doen? Ik doe dat lekker zelf.
Oud 13 juni 2022, 19:14   #34
chris k
Staatssecretaris

Standaard

Citaat:
De Kruitfabriek ligt aan de Zenne, niet ver van de waterzuivering.

Hach Lange LCK342.

Waarom zou ik dat doen? Ik doe dat lekker zelf.
Met sneltestje .

Onze was met Unisense een continue meting ....metingen via T Box plc -> resultaat ineens op laptop .

Allemaal verleden tijd voor mij ...wegens pensioen.
Oud 13 juni 2022, 19:22   #35
maddox
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Geniet van het pensioen zolang het nog kan.
Ik ga genieten van een niet stinkende Zenne.
Oud 13 juni 2022, 21:14   #36
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door fred vanhove Bekijk bericht
Ik had in de jaren 70 ook zo een leraar fysica. Die beweerde altijd dat we ons in het jaar 2000 allemaal gingen verplaatsen op een vliegend stoeltje. Hij was daar echt van overtuigd.
Nu staan we allemaal stil ipv te vliegen en hij vliegt al ergens tussen de sterren
Wel, met de huidige drones zit hij er niet zo ver naast.

Voorspellingen over techniek en wetenschap voor een langere periode dan vijf jaar, zijn onmogelijk. Eén constante: het verandert enorm en heel snel, maar je weet niet op welke as van de wetenschap of techniek.

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
Oud 13 juni 2022, 21:17   #37
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Johan Daelemans Bekijk bericht
Je kan al een hele tijd geen 'auto' meer kopen. Vanaf invoering van de OBII stekker (*) is het een computer op wielen geworden.
In de beginjaren van die digitale revolutie was het hoofdzakelijk te doen om de, meestal overbodige toeters en bellen zo goedkoop
mogelijk aan te bieden. Vandaag gaat het er heel anders aan toe.
De constructeurs gaan naar een economisch model van 5 jaar.
5 jaar afbetalen om vervolgens, met een heel hoge laatste aflossing, de mensen in dat 'economisch model' te verankeren met
een nieuwe af te betalen computer op wielen.

Al wie niet bij de hogere middenklasse behoord zal geen auto meer hebben of het moet nog een echte eerlijke auto zijn van voor +/- 1995.

(*) digitaal diagnosesysteem door overheden verplicht op elke wagen om herstellingen door onafhankelijke vakmensen(!) mogelijk te maken.
Als jij in 2022 een Lada nog steeds een auto wilt noemen, ... feel free.

Oud 13 juni 2022, 21:42   #38
fred vanhove
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Bij regen wind en koude zit ik toch nog liever in een Lada dan op een bakfiets anno 2022.

Laatst gewijzigd door fred vanhove : 13 juni 2022 om 21:43.
fred vanhove is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 juni 2022, 11:06   #39
Johan Daelemans

Standaard

Citaat:
Ik schrijf net: alles wat na midden 90's is gebouwd stelt weinig voor wat betrouwbaarheid aangaat en is door de gepassioneerde bezitter niet zelf te onderhouden en/of te herstellen.
Geen flauw idee waarom jij een 2022 Lada ter sprake brengt.

Nu, als jij de verzamelde digitale rommel van vandaag nog steeds 'auto' wil noemen, feel free.

Aan echte auto's is er anders nog keuze genoeg en dat voor ieders beurs.
Oud 14 juni 2022, 11:11   #40
Johan Daelemans

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door fred vanhove Bekijk bericht
Bij regen wind en koude zit ik toch nog liever in een Lada dan op een bakfiets anno 2022.
Buiten de E wagens blijft er wie nieuw wil aankopen nog een alternatief.
De brommobiel !

Wordt mooi, die 45 km/uur 'tjes in massa aanwezig op de openbare weg.

Nu, ik zou weten wat kiezen.

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 18:42.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be