Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Antwoord

Discussietools
Oud 25 juni 2022, 22:16   #21
Jakko
Minister-President

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De Prof Bekijk bericht
Procenten geven altijd een vals beeld. Bij ons in de gemeente is het aantal verkeersdoden met 100%! gestegen. Vorige jaar 1 nu 2.
Je kan er anders toch niet naast kijken.

Vlaanderen van 246 naar 291 verkeersdoden = + 45
Wallonië van 223 naar 187 verkeersdoden = -36
Brussel van 14 naar 6 verkeersdoden = - 8 (over bevolkingsdichtheid gesproken)

Ik zie er echt de lol niet van in.

VIAS Stijging aantal verkeersdoden in Vlaanderen

Laatst gewijzigd door Jakko : 25 juni 2022 om 22:17.
Jakko is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 juni 2022, 22:29   #22
maddox
Secretaris-Generaal VN

maddox's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar maddox
Standaard

Een paar Darwin awards meer of minder, da's pissen in de wind.
Oud 26 juni 2022, 07:04   #23
reservespeler
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jakko Bekijk bericht
Ach als het dan toch om Vlaanderen gaat, is het toch wel frapant dat in Vlaanderen het aantal verkeersdoden gestegen is t.o.v. vorig jaar (18 %) in tegenstelling tot Wallonië (daling met 16 %) en Brussel (meer dan gehalveerd) In Nederland is er een daling met 4,6%.

Verkeerspunten op zwarte lijst hadden 15 jaar geleden al weg moeten zijn, maar sommige zijn er nog steeds: “Altijd aangepakt met knip- en plakwerk
Net wat ik schrijf, als u nu ook eens zou willen lezen wat ik schreef.
reservespeler is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 juni 2022, 07:08   #24
reservespeler
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:

In Brussel kun je je bijna niet meer verplaatsen.
Wallonië, dat kwa bevolkingsdichtheid veel minder is, had dan ook heel veel verkeersdoden.

Ik wil het dan ook nog niet hebben over de zelfmoordenaars.

Niet vergeten dat België een transitland is, waarbij de meeste bewegingen plaatsvinden in Vlaanderen.
Oud 26 juni 2022, 09:10   #25
nabat54
Minister-President

nabat54's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

Als we vergelijken met 2015 (zwartste jaar) dan is er een daling van 98 doden.

Stijging in 2021 dus vooral te wijten aan corona = lockdown = online bestellen.

Naam: Verkeersdoden Vlaanderen 2012-2021.JPG
Bekeken: 668
Grootte: 67,4 KB

https://www.vias.be/storage/main/barometer-2021-nl.html
Everyone, Republican or otherwise has their own particular part to play. No part is too great or too small, no one is too old or too young to do something. Bobby Sands (1954-1981) on hunger strike in 1981 Long Kesh
The foggy dew http://www.youtube.com/watch?v=28Bq_2soGIA
"Marre des revendications linguistiques flamandes! De la modestie svp quand on a une langue si locale"
SHAME betoging in Brussel op 23/01/2011
Tiocfaidh ár lá

Laatst gewijzigd door nabat54 : 26 juni 2022 om 09:11.
nabat54 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 juni 2022, 09:18   #26
patrickve
Secretaris-Generaal VN

patrickve's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

Maar elk jaar sterven er in Vlaanderen iets van een 60 000 mensen of zo. Wat doen die paar honderd daar nu bij ?
patrickve is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 juni 2022, 09:45   #27
Jakko
Minister-President

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door reservespeler Bekijk bericht
Net wat ik schrijf, als u nu ook eens zou willen lezen wat ik schreef.
Is dat zo?
Oud 26 juni 2022, 09:57   #28
Jakko
Minister-President

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door patrickve Bekijk bericht
Maar elk jaar sterven er in Vlaanderen iets van een 60 000 mensen of zo. Wat doen die paar honderd daar nu bij ?
Het raakt misschien uw koude kleren niet, maar in Antwerpen denken ze daar toch anders over.

niet normaal dat kinderen sterven als collateral damage in verkeer
Oud 26 juni 2022, 10:17   #29
Jakko
Minister-President

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door nabat54 Bekijk bericht
Als we vergelijken met 2015 (zwartste jaar) dan is er een daling van 98 doden.

Stijging in 2021 dus vooral te wijten aan corona = lockdown = online bestellen.

Bijlage 116390

https://www.vias.be/storage/main/barometer-2021-nl.html
Alsof er voor corona niet online besteld werd. We zijn in ieder geval nog ver verwijderd van een halvering van het aantal dodelijke ongevallen.

Citaat:
Terwijl corona de afgelopen jaren meer dan 30.000 dodelijke slachtoffers maakte in ons land, zorgden coronamaatregelen zoals de avondklok en het verplichte telewerk tijdelijk voor een daling in het aantal verkeersongevallen met slachtoffers op onze wegen.
verkeersbarometer vias - Aantal verkeersdoden en ongevallen zit weer op niveau van vóór corona: "Zo zullen we er niet geraken"

Laatst gewijzigd door Jakko : 26 juni 2022 om 10:18.
Oud 26 juni 2022, 12:15   #30
nabat54
Minister-President

nabat54's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Alsof er voor corona niet online besteld werd. We zijn in ieder geval nog ver verwijderd van een halvering van het aantal dodelijke ongevallen.

verkeersbarometer vias - Aantal verkeersdoden en ongevallen zit weer op niveau van vóór corona: "Zo zullen we er niet geraken"
2019 : 305 doden dalende trend tov 2015
2020 : 246 doden dalende trend (lockdown)
2021 : 291 doden STIJGENDE TREND (UW PUNT DAT JIJ WILDE AANHALEN !)
(einde lockdown, maar meer en meer mensen kopen nu online)

Uit UW eigen aangehaalde bron !

Citaat:
Het is echter vooral in ongevallen met vrachtwagens (van 53 naar 68) en met lichte vrachtwagens (van 30 naar 45 doden)
dat er opvallend meer doden te betreuren vielen. Vooral de stijging bij de bestelwagen is verontrustend.
Het is al sinds 2015 geleden dat er nog zoveel doden vielen. De ‘camionettisering’ waardoor er veel bestelwagens
continu onderweg zijn, kan daarin zeker een rol spelen.
De toegenomen e-commerce de laatste 2 jaar met leveringen aan huis heeft die impact wellicht vergroot.
https://www.vias.be/nl/newsroom/bsti...0Walloni%C3%AB.

Mag ik je uitnodigen om toch eens , niet voor de lol , een statistiek te leren lezen.

Wat een nieuwe link over de cijfers van 2022 hier nu weer te maken heeft mag joost weten.
Everyone, Republican or otherwise has their own particular part to play. No part is too great or too small, no one is too old or too young to do something. Bobby Sands (1954-1981) on hunger strike in 1981 Long Kesh
The foggy dew http://www.youtube.com/watch?v=28Bq_2soGIA
"Marre des revendications linguistiques flamandes! De la modestie svp quand on a une langue si locale"
SHAME betoging in Brussel op 23/01/2011
Tiocfaidh ár lá
nabat54 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 juni 2022, 12:22   #31
patrickve
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Het raakt misschien uw koude kleren niet, maar in Antwerpen denken ze daar toch anders over.

niet normaal dat kinderen sterven als collateral damage in verkeer
Dat is nochtans WEL normaal.

Dat is gans het probleem, dat men dat "niet normaal" vindt.

Maar zoals ik elders aangaf, en zoals Derwanderer ook leek te suggereren, de hoeksteen van onze maatschappij is het sensatie-emotionalisme.

Onze maatschappij draait om 1 ding: een heel concreet ochottekesocharme geval op TV van een direct causaal effect waarbij een sukkelaar dood gaat.

En op basis daarvan gaan we dan "maatregelen" nemen die nadelig zijn voor het gros van de mensen, maar de nadelen voor het gros van de mensen, dat speelt in onze maatschappij geen rol meer. Wij zoeken niet naar een beter bestaan voor de meeste mensen, we zoeken niet naar een zo goed mogelijk leven voor de meesten of zo. Nee, het basisprincipe van onze maatschappij bestaat erin van te zwalpen van fait divers naar fait divers, daar emotioneel over te worden, en daardoor het leven van vele mensen met "maatregelen" te vergallen "om nooit meer zoiets mee te maken" (wat niet lukt) ; tot aan het volgende fait divers.

Het is een ideologie zoals een andere he, om trachten de meerderheid van mensen zo miserabel mogelijk te laten zwichten onder tonnen waanzinnige maatregelen die het leven bederven, op basis van willekeurige fait divers. Ma foi, waarom niet. We hadden ook een andere dwaze religie kunnen vinden.

Gezien dit fundament van onze maatschappij is er een ding dat uit den boze is: rationele kosten-baten analyses voorstellen. Dat is not done, want dan zou zichtbaar worden hoe idioot al die maatregelen het leven van de meeste mensen vergalt. Misschien zal dat veranderen als we echt beseffen dat we een emotionele ideologie volgen, en gaan we beginnen juichen, telkens aangegeven wordt dat de grote meerderheid het nog wat slechter heeft. Een soort van emo-massochisme of zo.
Oud 27 juni 2022, 15:00   #32
Jakko
Minister-President

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door nabat54 Bekijk bericht
2019 : 305 doden dalende trend tov 2015
2020 : 246 doden dalende trend (lockdown)
2021 : 291 doden STIJGENDE TREND (UW PUNT DAT JIJ WILDE AANHALEN !)
(einde lockdown, maar meer en meer mensen kopen nu online)

Uit UW eigen aangehaalde bron !

https://www.vias.be/nl/newsroom/bsti...0Walloni%C3%AB.

Mag ik je uitnodigen om toch eens , niet voor de lol , een statistiek te leren lezen.

Wat een nieuwe link over de cijfers van 2022 hier nu weer te maken heeft mag joost weten.
Waarom ik de cijfers van 2022 vermeldde? Blijkbaar golden voor het jaar 2021 nog steeds coronamaatregelen zoals verplicht telewerken zodat de cijfers nog wel lager waren dan voor corona, maar wel beduidend hoger dan 2020, enkel voor Vlaanderen, wel te verstaan. Het was trouwens de bedoeling dat ze tegen 2020 gehalveerd zouden zijn.
Dat heb ik beweerd. Op Belgisch niveau, zijn de cijfers praktisch gelijk gebleven. 484 doden t.o.v. 483 in 2020.

Uit de link naar de cijfers 2022:
Citaat:
Terwijl corona de afgelopen jaren meer dan 30.000 dodelijke slachtoffers maakte in ons land, zorgden coronamaatregelen zoals de avondklok en het verplichte telewerk tijdelijk voor een daling in het aantal verkeersongevallen met slachtoffers op onze wegen.
Maar die trendbreuk is nu duidelijk achter de rug, zo blijkt uit de Verkeersbarometer van VIAS: terwijl er in de eerste drie maanden van vorig jaar nog 74 doden vielen, lieten in de eerste maanden van dit jaar 111 mensen het leven op onze wegen.

Citaat:
Het is echter vooral in ongevallen met vrachtwagens (van 53 naar 68) en met lichte vrachtwagens (van 30 naar 45 doden)
dat er opvallend meer doden te betreuren vielen. Vooral de stijging bij de bestelwagen is verontrustend.
Het is al sinds 2015 geleden dat er nog zoveel doden vielen. De ‘camionettisering’ waardoor er veel bestelwagens
continu onderweg zijn, kan daarin zeker een rol spelen.
De toegenomen e-commerce de laatste 2 jaar met leveringen aan huis heeft die impact wellicht vergroot.

Het geeft een mogelijke verklaring voor de toename van het aantal dodelijke ongevallen met bestelwagens maar e-commerce zit al een tijdje in de lift.
Laat je die ongevallen met bestelwagens buiten beschouwing (al dan niet pakjesdiensten) zijn er nog steeds 30 verkeersdoden meer dan in 2020 (45-15). Een regeltje ben je trouwens vergeten te vermelden.
Citaat:
Bij de auto-inzittenden zien we een stijging van 81 naar 97 doden(+16) en bij de voetgangers van 29 naar 43..
Lichtjes anders dan jouw gefilterde versie.

Conclusie: Hoe je het ook draait of keert, Vlaanderen maakt een bijzonder slechte beurt.

Laatst gewijzigd door Jakko : 27 juni 2022 om 15:02.
Oud 27 juni 2022, 15:25   #33
reservespeler
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Filip De Wnter in Doorbraak.

Ik denk dat hij Jan juist inschat.
Wat ook in peilingen naar voren kwam: de Vlaamse regering is niet populair, de minister-president evenmin.

‘Ik ben een vriend van Jan Jambon. We hebben altijd een goede relatie gehad en elkaar gerespecteerd. Ik had gehoopt dat hij het verschil zou kunnen maken. Tot mijn spijt stel ik vast dat Jan er niet in slaagt om het breekijzer te zijn dat ik in hem had gezien. Jan is niet de stormram gebleken zoals ik hem heb gekend, maar ik zou hem nog niet volledig afschrijven.’

‘Ik denk dat hij bijvoorbeeld in een alliantie met Vlaams Belang een heel andere invulling kan geven aan dat mandaat van minister-president. Een invulling die hij er zou willen aan geven. Ik zie dat die man zich niet goed in zijn vel voelt als minister-president. Dat hij beter zou willen, en zo ken ik hem ook. Er wordt te weinig in die richting gekeken, maar misschien is Jan Jambon wel diegene die in de juiste omstandigheid, met de juiste partners, wel de Valera van Vlaanderen kan worden.’
Oud 27 juni 2022, 18:14   #34
De Rode Willem
Perm. Vertegenwoordiger VN

De Rode Willem's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door reservespeler Bekijk bericht
Filip De Wnter in Doorbraak.

Ik denk dat hij Jan juist inschat.
Wat ook in peilingen naar voren kwam: de Vlaamse regering is niet populair, de minister-president evenmin.

‘Ik ben een vriend van Jan Jambon. We hebben altijd een goede relatie gehad en elkaar gerespecteerd. Ik had gehoopt dat hij het verschil zou kunnen maken. Tot mijn spijt stel ik vast dat Jan er niet in slaagt om het breekijzer te zijn dat ik in hem had gezien. Jan is niet de stormram gebleken zoals ik hem heb gekend, maar ik zou hem nog niet volledig afschrijven.’

‘Ik denk dat hij bijvoorbeeld in een alliantie met Vlaams Belang een heel andere invulling kan geven aan dat mandaat van minister-president. Een invulling die hij er zou willen aan geven. Ik zie dat die man zich niet goed in zijn vel voelt als minister-president. Dat hij beter zou willen, en zo ken ik hem ook. Er wordt te weinig in die richting gekeken, maar misschien is Jan Jambon wel diegene die in de juiste omstandigheid, met de juiste partners, wel de Valera van Vlaanderen kan worden.’
Bloeit daar iets moois ?
Ook in Doorbraak laat Jambon, zijn eigen voorzitter dus een beetje uitlachend, de deur op een kier voor samenwerking met het VB.
Of is Jan De Slappe een van die N-VA'ers wiens telefoonnummer bij Van Grieken in zijn GSM staat ?
bron : https://doorbraak.be/jambon-n-va-vb-...elingspositie/

Jan De Slappe denkt allicht, in het land der blinden is eenoog koning. Tussen de sujetten van het VB zal Jan's extreme politieke zwakheid en onvermogen misschien minder uit de toon vallen.

Min persoonlijke menin ? Laat Zwakke Jan maar doen. Hij maakt van de Vlaamse regering een puinzooi, misschien kan hij dat nog eens over doen met zijn partij ? Zou het beste zijn wat Jan de Slappe voor Vlaanderen kan doen...De N-VA tot splitsen drijven.

Geef nooit een boomerang aan idioten

Laatst gewijzigd door De Rode Willem : 27 juni 2022 om 18:15.
De Rode Willem is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 juni 2022, 18:24   #35
Vlad
Secretaris-Generaal VN

Vlad's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ach als het dan toch om Vlaanderen gaat, is het toch wel frapant dat in Vlaanderen het aantal verkeersdoden gestegen is t.o.v. vorig jaar (18 %) in tegenstelling tot Wallonië (daling met 16 %) en Brussel (meer dan gehalveerd) In Nederland is er een daling met 4,6%.

Verkeerspunten op zwarte lijst hadden 15 jaar geleden al weg moeten zijn, maar sommige zijn er nog steeds: “Altijd aangepakt met knip- en plakwerk
Meer flitsen en hogere geldboetes lijken niet of zelfs contraproductief te werken.

In de meltingpot gaat alles kapot.

Fietsers en voetgangers zijn sterke weggebruikers. Autodebielisten zijn zwakke weggebruikers. Ze kunnen zichzelf niet voortbewegen.

Laatst gewijzigd door Vlad : 27 juni 2022 om 18:24.
Vlad is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 juni 2022, 18:29   #36
De Rode Willem

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Vlad Bekijk bericht
Meer flitsen en hogere geldboetes lijken niet of zelfs contraproductief te werken.
Hoeft ook niet
De Spaanse manier is perfect en kost niet veel.
Gewoon enorm hoge verkeersdrempels. Niemand rijdt daar 2 keer te hard over.
En leg die in een stad elke 100 m en het verkeer rijdt weldegelijk 30.

Uwe Lambo geraakt daar niet over ?
Pech !

Oud 27 juni 2022, 18:49   #37
patrickve
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De Rode Willem Bekijk bericht
Hoeft ook niet
De brandweerwagen ook.
Oud 27 juni 2022, 19:12   #38
De Rode Willem

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door patrickve Bekijk bericht
De brandweerwagen ook.
Is daar geen probleem
De ‘bomberos’ rijden daar niet met Lambos
De grondspeling van een brandweerwagen is iets groter dan deze van een personenwagen, zelfs een suv.
In Spanje werkt het perfect.
Hier lijkt er echt wel onwil om het verkeer veilig te maken

Oud 27 juni 2022, 19:17   #39
De Rode Willem

Standaard

Wegens dubbel

Laatst gewijzigd door De Rode Willem : 27 juni 2022 om 19:18.
Oud 27 juni 2022, 19:40   #40
Vlad
Secretaris-Generaal VN

Vlad's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De Rode Willem Bekijk bericht
Hoeft ook niet

Uwe Lambo geraakt daar niet over ?
Pech !
Wordt er in Spanje gefietst ? Want in Vlaanderen steken die verkeersdrempels dik tegen als fietser, bijna zo erg als de kapot gereden opritten die voor fietspad moeten doorgaan, ten eerste omdat je er als fietser zelf soms over moet, en ten tweede omdat je telkens in de rem moet als er een auto bijna tot stilstand komt voor zo'n verkeersdrempel.

In de meltingpot gaat alles kapot.

Fietsers en voetgangers zijn sterke weggebruikers. Autodebielisten zijn zwakke weggebruikers. Ze kunnen zichzelf niet voortbewegen.

Laatst gewijzigd door Vlad : 27 juni 2022 om 19:43.
Vlad is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 20:03.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be