Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Antwoord

Discussietools
Oud 21 augustus 2022, 18:45   #21
andev
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door reservespeler Bekijk bericht
Ergens een interessante visie gelezen over het onderwijs.
Ik weet niet meer in welke krant of in welk tijdschrift (lag in de frituur).

Les geven over alg. vakken in een soort aula.
Bijvoorbeeld, in een school zijn er verschillende richtingen, maar er zijn vakken die ze in iedere richting geven, ik denk daarbij aan (zonder limitatief te zijn):
  • Wiskunde
  • Nederlands
  • Engels
  • Aardrijkskunde
  • Geschiedenis
Of een leerkracht hetzelfde moet uitleggen aan 20 of aan 80 leerlingen, maakt eigenlijk niets uit.
Het maakt wel dat de leerkracht op dat moment (20 of 80) 4 keer efficiënter is.
Hierdoor krijgt de leraar ook meer tijd om degenen die niet meekunnen extra les te geven over die materie. De juiste invulling en dergelijke daar kan over gedebatteerd worden.

Iedere school heeft dezelfde eindtermen (op het zelfde niveau), waarom moet dan iedere leerkracht zelf de examenvragen opstellen. Misschien kan dit op provinciaal of zelfs op Vlaams niveau.

Een leerkracht verliest veel tijd of moet veel tijd steken in het verbeteren van taken of toetsen. Dit kan eigenlijk ook gedaan worden door mensen die geen les geven, bijvoorbeeld leerkrachten die niet meer voor de klas willen staan omdat ze dit om de één of andere reden niet meer zien zitten. Hierdoor krijgt de lesgevende leerkracht meer tijd om effectief les te geven.

Ik vond dit alvast een heel interessante denkpiste.
Nu is het alleen maar te hopen dat vakbonden hiervoor openstaan.
Laat het maar bij een denkpiste blijven voor lager en middelbaar onderwijs!
Al een paar decennia nu zijn ons legertje nep- en pretpedagogen ons onderwijs in de vernieling aan het rijden en doen alsof ze voortdurend het warme water weer uitvinden. De resultaten van hun gedoe, daar zitten we ondertussen mee, en toch doen ze lustig verder...
andev is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 augustus 2022, 18:58   #22
reservespeler
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door maddox Bekijk bericht
Ja hoor. Alsof we het resultaat daar al niet van zien. "Ouders zien slechte resultaten op de rapporten en schakelen advokaten in om hun hoogbegaafd nageslacht de resultaten te laten krijgen die het volgens de trotse ouders verdient".

Mare, goed nieuws.
Inderdaad, de nagel op de kop.
reservespeler is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 augustus 2022, 18:59   #23
reservespeler
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Integendeel.
Klopt.
We zien nu al wat de inmenging van ouders teweeg brengt.
Oud 21 augustus 2022, 19:00   #24
reservespeler
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Neutraal is dus eigenlijk uw goesting.
Daar lijkt het heel sterk op.
Oud 21 augustus 2022, 19:04   #25
reservespeler
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door andev Bekijk bericht
Laat het maar bij een denkpiste blijven voor lager en middelbaar onderwijs!
Al een paar decennia nu zijn ons legertje nep- en pretpedagogen ons onderwijs in de vernieling aan het rijden en doen alsof ze voortdurend het warme water weer uitvinden. De resultaten van hun gedoe, daar zitten we ondertussen mee, en toch doen ze lustig verder...
Dus het kind met het badwater weggooien?
Er waren wel drie denkpistes.
Ik denk bijvoorbeeld aan het opstellen van de examenvragen door een beperkt groepje.
Ik denk ook aan het verbeteren van taken en toetsen door niet-leerkrachten (bij voorkeur ex-leerkrachten die het lesgeven niet meer zien zitten).

Gewoon de drie over boord kieperen?
Ik vind dat deze twee toch een kans verdienen of op z'n minst onderzocht mogen worden op haalbaarheid.
Oud 21 augustus 2022, 19:38   #26
Vlad
Secretaris-Generaal VN

Vlad's schermafbeelding

Standaard

Iemand al gehoord van sociaal-emotioneel leren ? Zou de nieuwste trend zijn in de brave new world. Geen tijd meer voor studie want er moet eerst nog opgevoed worden.

In de meltingpot gaat alles kapot.
Vlad is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 augustus 2022, 00:40   #27
maddox
Secretaris-Generaal VN

maddox's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar maddox
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door CUFI Bekijk bericht
Slaag de Van Dale eens open bij de N, lees wat neutraal betekent en spiegel dat af op uw definitie en de mijne.
Werkelijk, gij geeft er uw eigen goestingske aan.
Ik heb geen kinderen die ik moet opvolgen in klassen, waarbij neutrale leerkrachten informatie aanreiken in een uitdagende vorm.
Citaat:
Komt van Latijn “neutrum”: onzijdig.
Gefeliciteerd. U hebt Google translate ontdekt.
Citaat:
De meerderheid bepaalt de betekenis van woorden niet. Ik weet dat vele westerlingen denken van wel: maar het is niet zo.
De betekenis van een woord is hetzelfde als de waarheid, het is wat iemand geloofd.
Citaat:
Racisme en fascisme veranderen enkel van definitie bij mensen die er hun eigen voorkeuren aan naaien, maar de woorden hebben een oorsprong die onveranderd is.
Woorden zoals tentslet... Yep woorden zijn onveranderlijk. En betekenissen ervan zijn in steen gebeiteld, alswel het gebruik.

Laatst gewijzigd door maddox : 22 augustus 2022 om 00:40.
maddox is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 augustus 2022, 05:48   #28
reservespeler
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Er was een proefproject in Limburg.
De resultaten waren bevredigend.

HBVL
Limburgse studenten verbeteren toetsen zodat leerkrachten meer tijd hebben om les te geven
Hasselt - Als leraren hun verbeterwerk uitbesteden, sparen ze 15 procent ?* 25 procent van hun werktijd uit. Zo blijkt uit een proefproject dat docent Jan Schoenmakers (UCLL/AP Hogeschool) uitvoerde samen met zijn studenten van de lerarenopleiding.

Koen Pelleriaux, de topman van het GO!-onderwijs, lanceerde vrijdag naar aanleiding van de start van het schooljaar in onze krant een aantal voorstellen om het lerarentekort op te lossen. Als leerkrachten een deel van hun taken kunnen overlaten aan anderen, dan hebben ze meer tijd om voor de klas te staan. Eén ?* twee uur extra lesgeven zou volstaan om het lerarentekort op te lossen, schat Pelleriaux.

In een aantal van zijn eigen scholen loopt al een proefproject dat volgens dat principe werkt. “We hebben vorig schooljaar ons concept – Lerarensupport - uitgetest in een aantal scholen van GO! in Bilzen, Borgloon, Tongeren en Lanaken”, legt initiatiefnemer Jan Schoenmakers uit. “De leerkrachten ontwikkelen hun toetsen zelf, maar het verbeterwerk besteden ze uit aan studenten van de lerarenopleiding die zo hun vaardigheden kunnen verfijnen. De studenten krijgen ook de verbetersleutel per vraag plus de puntenverdeling. Aan de hand van de resultaten schrijven ze ook een analyse voor elke leerling waarin ze bijvoorbeeld aangeven of de student voldoende heeft gestudeerd. Die analyse kunnen de leerkrachten dan weer inzetten om de ontwikkeling van hun leerlingen te stimuleren. We hebben dit in alle graden van het secundair uitgetest, in alle vakgebieden. Studenten van educatieve bachelors en van de educatieve masters hebben de vakken verbeterd die zij straks ook zullen geven.” Leerkrachten kregen de verbeteringen vervolgens weer terug zodat ze die eventueel konden bijsturen.
Oud 22 augustus 2022, 05:51   #29
reservespeler
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Ik heb geen kinderen die ik moet opvolgen in klassen, waarbij neutrale leerkrachten informatie aanreiken in een uitdagende vorm.

Gefeliciteerd. U hebt Google translate ontdekt.

De betekenis van een woord is hetzelfde als de waarheid, het is wat iemand geloofd.

Woorden zoals tentslet... Yep woorden zijn onveranderlijk. En betekenissen ervan zijn in steen gebeiteld, alswel het gebruik.
Meestal is het gebruik totaal verkeerd, dit omdat ze niet begrijpen wat de echte betekenis is. En ja Google translate ...
Oud 22 augustus 2022, 11:23   #30
andev
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:

HBVL
Limburgse studenten verbeteren toetsen zodat leerkrachten meer tijd hebben om les te geven
Hasselt - Als leraren hun verbeterwerk uitbesteden, sparen ze 15 procent ?* 25 procent van hun werktijd uit. Zo blijkt uit een proefproject dat docent Jan Schoenmakers (UCLL/AP Hogeschool) uitvoerde samen met zijn studenten van de lerarenopleiding.

Koen Pelleriaux, de topman van het GO!-onderwijs, lanceerde vrijdag naar aanleiding van de start van het schooljaar in onze krant een aantal voorstellen om het lerarentekort op te lossen. Als leerkrachten een deel van hun taken kunnen overlaten aan anderen, dan hebben ze meer tijd om voor de klas te staan. Eén ?* twee uur extra lesgeven zou volstaan om het lerarentekort op te lossen, schat Pelleriaux.

In een aantal van zijn eigen scholen loopt al een proefproject dat volgens dat principe werkt. “We hebben vorig schooljaar ons concept – Lerarensupport - uitgetest in een aantal scholen van GO! in Bilzen, Borgloon, Tongeren en Lanaken”, legt initiatiefnemer Jan Schoenmakers uit. “De leerkrachten ontwikkelen hun toetsen zelf, maar het verbeterwerk besteden ze uit aan studenten van de lerarenopleiding die zo hun vaardigheden kunnen verfijnen. De studenten krijgen ook de verbetersleutel per vraag plus de puntenverdeling. Aan de hand van de resultaten schrijven ze ook een analyse voor elke leerling waarin ze bijvoorbeeld aangeven of de student voldoende heeft gestudeerd. Die analyse kunnen de leerkrachten dan weer inzetten om de ontwikkeling van hun leerlingen te stimuleren. We hebben dit in alle graden van het secundair uitgetest, in alle vakgebieden. Studenten van educatieve bachelors en van de educatieve masters hebben de vakken verbeterd die zij straks ook zullen geven.” Leerkrachten kregen de verbeteringen vervolgens weer terug zodat ze die eventueel konden bijsturen.
Inderdaad een manier van werken die in bepaalde omstandigheden kan worden gebruikt zoals met multiple choice vragen...
Maar dat is maar een druppel op een hete plaat ivm de onderwijsproblemen tegenwoordig...
Misschien volgend artikel eens doornemen uit DS van een tijdje geleden, van een "dokter in de letterkunde" die gewoon wat nagels met koppen slaat...

Zoek op de grote tafel in het midden twee kaartjes uit met daarop de gevoelens die het best passen bij hoe jij je nu voelt. Wie de bal vasthoudt, mag zijn kaartjes tonen en daarover vertellen. Stel je dan even voor. Goed, nu zal ik muziek opzetten, terwijl jullie rond?*lopen. Als de muziek stopt, ga je weer zitten. Zie je, zo maken we nieuwe groepjes, en zitten we eens met anderen aan een tafel. Jullie zien daar telkens twee schaaltjes staan, eentje met zure, eentje met zoete snoepjes. Vertel anekdotes en gun jezelf een snoepje: een zuurtje voor een slechte ervaring in de klas, iets zoets voor een fijne ervaring! Zie je, zo spreken we alle zintuigen aan. Dat kun je ook in je lessen doen.’

Het is geen idee voor de kleuterklas, maar een sessie uit de aanvangsbegeleiding voor leerkrachten secundair onderwijs, georganiseerd door het katholieke net. De sessie duurde een hele woensdagnamiddag, en het was niet de enige. De episode is helaas tekenend voor de nonsens waarmee leerkrachten in Vlaanderen tot in den treure geconfronteerd worden. Tussen de leerkracht voor het bord en de politiek die de onderwijskwaliteit – en het onderwijs – proberen te redden, zit een klein leger van directeurs, peda?*gogisch begeleiders, leraren?*opleiders, beleidsmedewerkers en consultants die het onderwijs zonder al te veel legitimiteit naar hun hand zetten en ambitieuze nieuwkomers het leven zuur maken, in de overtuiging dat zij, en alleen zij, het warme water hebben uitgevonden.

Hoezo, geen spelletjes?

De voorbije jaren is sterk ingezet op die begeleiding, maar ik ben ervan overtuigd dat de autonomie – en de arbeids?*vreugde – van de leerkracht daardoor alleen maar verder is uit?*gehold. Want wie heeft die lui ooit het mandaat gegeven om te bepalen wat een goede leerkracht is, en wat niet? Directeurs worden in het katholieke net (dat is driekwart van het secundair onderwijs) benoemd door de raad van bestuur van de vzw die de school runt. Vroeger was die bevolkt door geestelijken, vandaag de facto door lokale poli?*tici en middenstand. De uitdagingen van het onderwijs groeien hen al snel boven het hoofd. Een directeur die met hippe en vaak verkeerd begrepen ideeën zijn school misvormt, hoeft geen enkel punt van kritiek te vrezen.

Veel van mijn mede?*studenten hadden aan de infantiliteit van de lerarenopleiding al genoeg om te weten dat het onderwijs niets voor hen was
Ik heb in mijn lessen Duits achtereenvolgens bezoek en feedback gekregen van een filosoof, een psycholoog, een wiskundige en een ex-turnleerkracht. Ze vroegen me verbouwereerd of ik in mijn lessen dan geen spelletjes en snoepjes inzette. Op eindeloze studiedagen heb ik telkens weer dezelfde mantra’s en dogma’s van pedagogen en didactici moeten aanhoren. Ik heb moeten luisteren naar peperdure consultants, die scholen vele duizenden euro’s aanrekenen voor wollige webinars vol gerecycleerde managementprietpraat. En alsof dat nog niet genoeg?* is, nemen directies de vrijheid te baat om in hun school aan een lijvig middenkader van nog meer ondersteunende functies te bouwen.

Die lui houden de leerkrachten van hun werk met cocreatieve, communicatieve, procesmatige beleidsinnovaties vanuit contextueel en exploratief perspectief. Elke week spuien ze nieuwe woordvondsten. Ondertussen zijn er leerlingen die achttien uur per week in de studie zitten. Terwijl ik voor klassen van 29 leerlingen stond, konden andere voltijdse ‘leerkrachten’ kennismakingswandelingen uitstippelen, de e-mails van de direc?*tie nalezen, nieuwsbrieven en beleidsadviezen schrijven, en die op een woensdagnamiddag uit de doeken doen.

De ijdelheid van betweters

Misschien is het goed?*bedoeld. Het is vooral zelf?*genoegzaam en arrogant. Een ex-collega die de sprong naar een andere school waagde, mag daar nu, met vijftien jaar ervaring, de aanvangsbegeleiding doorlopen met beginners die vers van de schoolbanken komen. Ze moet onder begeleiding lesvoorbereidingen uitschrijven van lessen die ze in haar slaap kan geven. Ze hoopte met een korter pendeltraject op meer tijd voor zorgbehoevende familie?*leden, maar zit opnieuw tot diep in de nacht te werken om de ijdelheid van betweters te strelen die haar vak minder goed beheersen dan zij. Van opleiding is ze ingenieur. Hoelang zal zij nog in het onderwijs werken?

Ik lees de voorstellen van Philippe Noens om meer doctors voor de klas te krijgen graag (DS 18 oktober). Maar wie wil zich tien jaar op academisch niveau in een vakgebied verdiepen, om zich vervolgens te onderwerpen aan een autoritair paternalisme dat van aspirant-leerkrachten eerst weer kleine kinderen wil maken? Ik ken veel voormalige medestudenten die aan de infantiliteit van de leraren?*opleiding al genoeg hadden om te weten?* dat het niets voor hen was. Op die manier gaat er veel talent verloren.

We kunnen dan wel de kenniseconomie bezweren, maar in het onderwijs hebben we de mensen die die kennis moeten uitdragen volledig van hun autonomie en inspraak beroofd, ten bate van leerling-tovenaars die denken te weten hoe anderen moeten lesgeven, maar zelf niets te vertellen hebben.

De kern van die didactische inzichten wil ik niet bestrijden: begrijpen hoe het brein en het geheugen werken, hoe jongeren zich op hun moeilijke leeftijd ontwikkelen, welk tempo een les moet hebben. Dat is zinvol. Maar het is slechts de handleiding bij de schildersezel, geen kunst. Lesgeven is dat wel. De inspiratie daarvoor komt niet van de tekentafels van onderwijsverbeteraars, wel van passie voor een vak.

Ik kan minister van Onderwijs Ben Weyts (N-VA) alleen maar aanbevelen om met de grove borstel door die instel?*lingen vol stielbedervers te gaan. Dat ligt, met die achterhaalde ‘vrijheid van onderwijs’, niet voor de hand. Maar hij zal er veel middelen mee vrijmaken en er een belangrijke hindernis in de onderwijsloopbaan mee wegwerken.

Laatst gewijzigd door andev : 22 augustus 2022 om 11:45.
andev is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 augustus 2022, 11:53   #31
patrickve
Secretaris-Generaal VN

patrickve's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door andev Bekijk bericht
Inderdaad een manier van werken die in bepaalde omstandigheden kan worden gebruikt zoals met multiple choice vragen...
Maar dat is maar een druppel op een hete plaat ivm de onderwijsproblemen tegenwoordig...
Misschien volgend artikel eens doornemen uit DS van een tijdje geleden, van een "dokter in de letterkunde" die gewoon wat nagels met koppen slaat...

Zoek op de grote tafel in het midden twee kaartjes uit met daarop de gevoelens die het best passen bij hoe jij je nu voelt. Wie de bal vasthoudt, mag zijn kaartjes tonen en daarover vertellen. Stel je dan even voor. Goed, nu zal ik muziek opzetten, terwijl jullie rond?*lopen. Als de muziek stopt, ga je weer zitten. Zie je, zo maken we nieuwe groepjes, en zitten we eens met anderen aan een tafel. Jullie zien daar telkens twee schaaltjes staan, eentje met zure, eentje met zoete snoepjes. Vertel anekdotes en gun jezelf een snoepje: een zuurtje voor een slechte ervaring in de klas, iets zoets voor een fijne ervaring! Zie je, zo spreken we alle zintuigen aan. Dat kun je ook in je lessen doen.’

Het is geen idee voor de kleuterklas, maar een sessie uit de aanvangsbegeleiding voor leerkrachten secundair onderwijs, georganiseerd door het katholieke net. De sessie duurde een hele woensdagnamiddag, en het was niet de enige. De episode is helaas tekenend voor de nonsens waarmee leerkrachten in Vlaanderen tot in den treure geconfronteerd worden. Tussen de leerkracht voor het bord en de politiek die de onderwijskwaliteit – en het onderwijs – proberen te redden, zit een klein leger van directeurs, peda?*gogisch begeleiders, leraren?*opleiders, beleidsmedewerkers en consultants die het onderwijs zonder al te veel legitimiteit naar hun hand zetten en ambitieuze nieuwkomers het leven zuur maken, in de overtuiging dat zij, en alleen zij, het warme water hebben uitgevonden.

Hoezo, geen spelletjes?

De voorbije jaren is sterk ingezet op die begeleiding, maar ik ben ervan overtuigd dat de autonomie – en de arbeids?*vreugde – van de leerkracht daardoor alleen maar verder is uit?*gehold. Want wie heeft die lui ooit het mandaat gegeven om te bepalen wat een goede leerkracht is, en wat niet? Directeurs worden in het katholieke net (dat is driekwart van het secundair onderwijs) benoemd door de raad van bestuur van de vzw die de school runt. Vroeger was die bevolkt door geestelijken, vandaag de facto door lokale poli?*tici en middenstand. De uitdagingen van het onderwijs groeien hen al snel boven het hoofd. Een directeur die met hippe en vaak verkeerd begrepen ideeën zijn school misvormt, hoeft geen enkel punt van kritiek te vrezen.

Veel van mijn mede?*studenten hadden aan de infantiliteit van de lerarenopleiding al genoeg om te weten dat het onderwijs niets voor hen was
Ik heb in mijn lessen Duits achtereenvolgens bezoek en feedback gekregen van een filosoof, een psycholoog, een wiskundige en een ex-turnleerkracht. Ze vroegen me verbouwereerd of ik in mijn lessen dan geen spelletjes en snoepjes inzette. Op eindeloze studiedagen heb ik telkens weer dezelfde mantra’s en dogma’s van pedagogen en didactici moeten aanhoren. Ik heb moeten luisteren naar peperdure consultants, die scholen vele duizenden euro’s aanrekenen voor wollige webinars vol gerecycleerde managementprietpraat. En alsof dat nog niet genoeg?* is, nemen directies de vrijheid te baat om in hun school aan een lijvig middenkader van nog meer ondersteunende functies te bouwen.

Die lui houden de leerkrachten van hun werk met cocreatieve, communicatieve, procesmatige beleidsinnovaties vanuit contextueel en exploratief perspectief. Elke week spuien ze nieuwe woordvondsten. Ondertussen zijn er leerlingen die achttien uur per week in de studie zitten. Terwijl ik voor klassen van 29 leerlingen stond, konden andere voltijdse ‘leerkrachten’ kennismakingswandelingen uitstippelen, de e-mails van de direc?*tie nalezen, nieuwsbrieven en beleidsadviezen schrijven, en die op een woensdagnamiddag uit de doeken doen.

De ijdelheid van betweters

Misschien is het goed?*bedoeld. Het is vooral zelf?*genoegzaam en arrogant. Een ex-collega die de sprong naar een andere school waagde, mag daar nu, met vijftien jaar ervaring, de aanvangsbegeleiding doorlopen met beginners die vers van de schoolbanken komen. Ze moet onder begeleiding lesvoorbereidingen uitschrijven van lessen die ze in haar slaap kan geven. Ze hoopte met een korter pendeltraject op meer tijd voor zorgbehoevende familie?*leden, maar zit opnieuw tot diep in de nacht te werken om de ijdelheid van betweters te strelen die haar vak minder goed beheersen dan zij. Van opleiding is ze ingenieur. Hoelang zal zij nog in het onderwijs werken?

Ik lees de voorstellen van Philippe Noens om meer doctors voor de klas te krijgen graag (DS 18 oktober). Maar wie wil zich tien jaar op academisch niveau in een vakgebied verdiepen, om zich vervolgens te onderwerpen aan een autoritair paternalisme dat van aspirant-leerkrachten eerst weer kleine kinderen wil maken? Ik ken veel voormalige medestudenten die aan de infantiliteit van de leraren?*opleiding al genoeg hadden om te weten?* dat het niets voor hen was. Op die manier gaat er veel talent verloren.

We kunnen dan wel de kenniseconomie bezweren, maar in het onderwijs hebben we de mensen die die kennis moeten uitdragen volledig van hun autonomie en inspraak beroofd, ten bate van leerling-tovenaars die denken te weten hoe anderen moeten lesgeven, maar zelf niets te vertellen hebben.

De kern van die didactische inzichten wil ik niet bestrijden: begrijpen hoe het brein en het geheugen werken, hoe jongeren zich op hun moeilijke leeftijd ontwikkelen, welk tempo een les moet hebben. Dat is zinvol. Maar het is slechts de handleiding bij de schildersezel, geen kunst. Lesgeven is dat wel. De inspiratie daarvoor komt niet van de tekentafels van onderwijsverbeteraars, wel van passie voor een vak.

Ik kan minister van Onderwijs Ben Weyts (N-VA) alleen maar aanbevelen om met de grove borstel door die instel?*lingen vol stielbedervers te gaan. Dat ligt, met die achterhaalde ‘vrijheid van onderwijs’, niet voor de hand. Maar hij zal er veel middelen mee vrijmaken en er een belangrijke hindernis in de onderwijsloopbaan mee wegwerken.
Dit. 30 jaar of langer pedagodidactolulkoek is eindelijk, na veel jaren, geslaagd in waar het moest op uitkomen: het totaal vernietigen van kennisoverdracht en kunde, en het maken van een grote dwaze speeltuin voor zwaar getroffen mongolen.
patrickve is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 augustus 2022, 12:37   #32
Rudy
Secretaris-Generaal VN

Rudy's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

Iedere school heeft dezelfde eindtermen (op het zelfde niveau), waarom moet dan iedere leerkracht zelf de examenvragen opstellen. Misschien kan dit op provinciaal of zelfs op Vlaams niveau.

Een leerkracht verliest veel tijd of moet veel tijd steken in het verbeteren van taken of toetsen. Dit kan eigenlijk ook gedaan worden door mensen die geen les geven, bijvoorbeeld leerkrachten die niet meer voor de klas willen staan omdat ze dit om de één of andere reden niet meer zien zitten. Hierdoor krijgt de lesgevende leerkracht meer tijd om effectief les te geven.

Ik vond dit alvast een heel interessante denkpiste.
Nu is het alleen maar te hopen dat vakbonden hiervoor openstaan.
Als je de examenvragen op provinciaal of Vlaams niveau laat opstellen kennen de leerlingen binnen de kortste tijd de vragen. Tenzij misschien alle examens in alle scholen op hetzelfde tijdstip worden afgelegd.

Wat de tijd voor het verbeteren van examens betreft. De leerlingen worden, vergeleken met vroeger, voor de vakanties vroeger naar huis gestuurd opdat de leerkrachten de tijd zouden hebben om examens te verbeteren en zich bezig houden met deliberaties. Vroeger hadden ze tijd genoeg tijdens de nachten. Uiteindelijk hebben ze genoeg vakantie om uit te rusten.

Ik vind het op het eerste zicht een ridicuul voorstel.
Rudy is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 augustus 2022, 12:53   #33
Oma
Europees Commissaris

Oma's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

HBVL

Maar nee. Waarom zou je studenten van de lerarenopleiding de toetsen laten verbeteren?
Schaf toch meteen alle examens af en geef alle leerlingen meteen dat vodje dat nog een diploma moet voorstellen, dan maken de achtergestelde anderstaligen tenminste ook een kans op een diploma zonder herexamens of overdoen van het jaar.
Onderwijs is een beschamend tijdverlies geworden, verkloot door de politieke nullen.
Oud 22 augustus 2022, 13:03   #34
Bovenbuur
Perm. Vertegenwoordiger VN

Bovenbuur's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Oma Bekijk bericht
Maar nee. Waarom zou je studenten van de lerarenopleiding de toetsen laten verbeteren?
Schaf toch meteen alle examens af en geef alle leerlingen meteen dat vodje dat nog een diploma moet voorstellen
Ik vindt dat je hier van alle verhalen in deze draad toch een beetje op de verkeerde ageert. Nakijken op je eigen vakgebied met een compleet nakijkmodel* en contact met de docent is niet moeilijk. Ik heb van mijn jaar docentenopleiding (zij-instromers traject, de vakinhoud beheerste ik al ruim voldoende) geen les besteed aan hoe je na moet kijken. En terecht. Het is vooral veel werk, en saai. Je zou deze ontwikkeling kunnen zien als vervelend voor de studenten die moeten nakijken, maar de kwaliteit van het onderwijs gaat het niet heel hard teffen.

* Een echt goed compleet nakijkmodel maken waar iemand anders mee kan nakijken is daarentegen weer vervelend. Dan kijk je bijna liever zelf de toetsen na.

Wat betreft de algemene ontwikkelingen: Ach, er studeren tegenwoordig meer psychologen, pedagogen en onderwijskundigen af dan docenten, en al die mensen, die gehoopt hadden de baas te worden en alles te mogen bepalen zonder zelf les te hoeven geven, moeten we ook ergens kwijt, toch?
Oud 22 augustus 2022, 14:48   #35
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN

De schoofzak's schermafbeelding

Standaard

Kinderen (-18) zijn kinderen, en studenten zijn studenten.

Laat dat maar zo zoals het nu is, in het onderwijs. Met al dat geëxperimenteer met kinderen.

En met het gezaag van die onderwijzenden. Dat ze zich beperken tot gezaag over hun teveel aan vakantie.

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
De schoofzak is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 augustus 2022, 15:52   #36
reservespeler
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak Bekijk bericht
Kinderen (-18) zijn kinderen, en studenten zijn studenten.

Laat dat maar zo zoals het nu is, in het onderwijs. Met al dat geëxperimenteer met kinderen.

En met het gezaag van die onderwijzenden. Dat ze zich beperken tot gezaag over hun teveel aan vakantie.
De taak van een onderwijzende is kennisoverdracht.
We moeten de onderwijzende zoveel mogelijk les laten geven, en taken die niet echt horen bij het lesgeven zoveel mogelijk wegnemen bij de onderwijzende.

We hebben veel goede leerkrachten die het niet meer zien zitten om les te geven omdat ze de confrontatie met de leerlingen niet meer aanunnen.
Welnu gebruik die leerkrachten dan ook om andere taken te doen.

Is dat verbeterwerk?
Is dat het opstellen van examenvragen?
Is dat ...
Oud 22 augustus 2022, 15:58   #37
maddox
Secretaris-Generaal VN

maddox's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar maddox
Standaard

Waarom kunnen die leerkrachten niet meer om met hun "doelgroep"?
Oud 22 augustus 2022, 17:04   #38
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN

De schoofzak's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
De taak van een onderwijzende is kennisoverdracht.
We moeten de onderwijzende zoveel mogelijk les laten geven, en taken die niet echt horen bij het lesgeven zoveel mogelijk wegnemen bij de onderwijzende.

We hebben veel goede leerkrachten die het niet meer zien zitten om les te geven omdat ze de confrontatie met de leerlingen niet meer aanunnen.
Welnu gebruik die leerkrachten dan ook om andere taken te doen.

Is dat verbeterwerk?
Is dat het opstellen van examenvragen?
Is dat ...
Ja zeg, zo'n regent die Frans geeft aan 13-jarigen (om maar dit als voorbeeld te gebruiken:
"Joepie, ik moet deze week een half uurtje minder werken want geen ondervragingen te verbeteren. Nu ga ik die gastjes nogal eens beter aankunnen".

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
De schoofzak is offline   Met citaat antwoorden
Oud 22 augustus 2022, 17:17   #39
reservespeler
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak Bekijk bericht
Ja zeg, zo'n regent die Frans geeft aan 13-jarigen (om maar dit als voorbeeld te gebruiken:
"Joepie, ik moet deze week een half uurtje minder werken want geen ondervragingen te verbeteren. Nu ga ik die gastjes nogal eens beter aankunnen".
Nee, nu kan nik een uur extra les geven aan een andere groep.
Oud 22 augustus 2022, 18:01   #40
Bovenbuur
Perm. Vertegenwoordiger VN

Bovenbuur's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Nee, nu kan nik een uur extra les geven aan een andere groep.
Zolang het maar wel mijn klas blijft, en ik als de persoon die voor de klas staat de keuzes maak. Als ik een oud docent die niet meer met de studenten om kan gaan krijg die dat respecteert mag die prima helpen met die paar dingen zoals nakijken die min of meer losstaan van het geheel. Ik beloof zelfs naar advies te luisteren.

Weet niet of dat zinnig is, ben ook nooit zo'n fan geweest van het afschaffen van postbodes en het invoeren van slechter betaalde postbezorgers en postsorteerders. Maar ik sta open voor experimenten.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 14:34.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be