Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Mobiliteit & verkeersveiligheid
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Mobiliteit & verkeersveiligheid Een nieuw themaforum!

Antwoord

Discussietools
Oud 23 augustus 2022, 15:15   #21
Aurora_Borealis
Parlementsvoorzitter

Aurora_Borealis's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Oma Bekijk bericht
Ah, we staan dus niet stil in een file?
Nee, niet volgens de definitie van 'stilstaan' in de wegcode... temeer 'stilstaan' op de snelweg is een overtreding van de tweede graad.

Citaat:
En voor een rood licht staan we volgens de wegcode ook niet stil maar we moeten wel wettelijk verplicht stoppen en stilstaan?
Er is de verplichting te stoppen, maar het woord 'stilstaan' wordt niet vermeld bij rood licht, stopbord of stopstreep in de wegcode.
Aurora_Borealis is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 augustus 2022, 15:21   #22
Rudy
Secretaris-Generaal VN

Rudy's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Maar je bent ook niet in beweging dus staat je voertuig wél stil.
Ja, dan sta je ook stil. Maar, de wet is de wet hé. Die hebben wij niet gemaakt.
In de kijkfile, ook al sta je stil heb je nog steeds controle over je voertuig, je bevindt je nog steeds in een verkeerssituatie. Stilstaan in de file is niet wat de wetgever omschrijft als stilstaan. Het begrip stilstaan is zeer duidelijk omschreven.
Rudy is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 augustus 2022, 18:15   #23
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN

De schoofzak's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Rudy Bekijk bericht
In een kijkfile staan werkt het meest op de zenuwen.
Dat bestuurders of passagiers ongevallen filmen is het schandaligst, wat ook de bedoeling is. Het zegt veel over de persoon, en het getuigt van respectloosheid.
Voor de journalist is het z'n job.
Daar staat volgens mij nergens in de wet dat het verboden is om respectloos te zijn.

Nu heb ik geen probleem dat een flik iemand een contraventie zou lappen voor iets anders uit de wegcode, als dat ook echt gebeurd is, en waarvoor die flik in andere omstandigheden niet zijn pen zou bovenhalen.

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
De schoofzak is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 augustus 2022, 18:18   #24
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Rudy Bekijk bericht
Wordt er bij gebruik van gsm aan het stuur een onderscheid gemaakt tussen een rijdend en stilstaand voertuig ?
Er zijn auto's waarvan de motor automatisch stilvalt bij stilstand.
Als je aan een rood licht je gsm gebruikt dan ben je volgens mij in overtreding.
Volgens mij is de verkeerswet onlangs gewijzigd. Veel strenger geworden. Ge moogt hem zelfs niet gewoon in uw pollen houden.

Nu hoop ik maar dat ik niet verwar met de Nederlandse wetgeving.

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
Oud 23 augustus 2022, 18:20   #25
Rudy
Secretaris-Generaal VN

Rudy's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak Bekijk bericht
Daar staat volgens mij nergens in de wet dat het verboden is om respectloos te zijn.
(...)
Dat is juist, binnen bepaalde limieten. Als de passagier filmt zal die niet worden gestraft.
De bestuurder krijgt een boete voor het gebruik van de gsm aan het stuur.
Oud 23 augustus 2022, 18:30   #26
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Volgens mij is de verkeerswet onlangs gewijzigd. Veel strenger geworden. Ge moogt hem zelfs niet gewoon in uw pollen houden.

Nu hoop ik maar dat ik niet verwar met de Nederlandse wetgeving.
8.4. Behalve wanneer zijn voertuig stilstaat of geparkeerd is, mag debestuurder geen mobiel elektronisch apparaat met een scherm gebrui-ken, vasthouden noch manipuleren, tenzij het in een daartoe bestemdehouder aan het voertuig bevestigd is.

Oud 23 augustus 2022, 22:03   #27
fred vanhove
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oké.
In een kijkFILE staat men stil.
Dus gebruik van hun smartphone door dan te filmen is helemaal geen inbreuk op gebruik achter het stuur, je rijdt immers niet.
Ook als je in de file staat mag je geen gebruik maken van je telefoon. Het gebruik is verboden van zogauw je je op de openbare weg bevindt. Al dan niet in een file staan heeft er niks mee te maken.
fred vanhove is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 augustus 2022, 22:09   #28
Zucht
Secretaris-Generaal VN

Zucht's schermafbeelding

Standaard

Eigenlijk is heel de discussie niet van toepassing aangezien de filmende auto's wel degelijk reden.
Oud 23 augustus 2022, 23:09   #29
Herr Flick
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oké.
In een kijkFILE staat men stil.
Dus gebruik van hun smartphone door dan te filmen is helemaal geen inbreuk op gebruik achter het stuur, je rijdt immers niet. (Je kunt dan nog gaan mierenneuken dat de motor nog draait maar je rijdt nog steeds niet wat het filmen gevaarlijk zou kunnen maken)
En dus kun je ook geen andere weggebruikers in gevaar brengen want je staat STIL.
Privacy is ook een dooddoener want op de openbare weg heb je geen privacy.
In het begin van de camera's op smartphones moest je toestemming vragen om iemand te mogen trekken of te filmen in verband met privacy want dat mocht je niet zomaar - anp/camera's mogen dat dan weer wel.
Maar dat werd ook al gauw van tafel geveegd (als smoes om iedereen te kunnen blijven filmen met de anp/camera's) doordat je je op openbaar terrein bevindt en dan zou men geen (recht op) privacy hebben.
Dus burgers mogen niet filmen maar het filmen door dashcams wordt dan weer wel toegestaan en zelfs als bewijs gebruikt in de rechtszaal.
Ietwat advocaat maakt brandhout van al die zogenaamde inbreuken, ze hebben geen poot om op te staan om te verbaliseren.
Uiteraard trekt de procureur ook de emotionele kaart van onrespectvol gedrag tov de slachtoffers als smoes om bijval te krijgen.
De burgers mogen zonder toestemming overal gefilmd worden maar de burger zelf mag nergens filmen.
Hypocrieten.

Anderzijds begrijp ik deze ramptoeristen niet, ik heb niet de minste behoefte om de miserie van andere mensen te filmen maar het gaat erom dat wie dat wil de vrijheid moet hebben om te filmen wat ie wil, ook al zijn dat ongevallen.
Weer sancties en afdreigen van de burgers voor gehoorzaamheid/gedragscontrole, beknotting van de vrijheid om te filmen wat burgers willen terwijl de staat zelf de inbreuken pleegt waarvan ze de burgers valselijk betichten.
ge zit achter uw stuur, dus ge bestuurt wel degelijk een voertuig en dus blijft ge met uw fikken van dat lulijzer af.

meer nog, ge zijt intussen mij aan het hinderen, want moest ge gewoon voor u kijken en rijden, dan reden we allemaal.

het moet ook maar eens stoppen met alles en iedereen te filmen.
Herr Flick is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 augustus 2022, 23:11   #30
Herr Flick
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:

Nu heb ik geen probleem dat een flik iemand een contraventie zou lappen voor iets anders uit de wegcode, als dat ook echt gebeurd is, en waarvoor die flik in andere omstandigheden niet zijn pen zou bovenhalen.
ok het mag dan niet verboden zijn om respectloos te zijn, maar ge moet niet staan janken als ge dan van ene nen uitbrander krijgt of nog beter een goei koek op uw oog.
Herr Flick is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 augustus 2022, 05:31   #31
patrickve
Secretaris-Generaal VN

patrickve's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Aurora_Borealis Bekijk bericht
Alleen de definitie van een stilstaand voertuig volgends de Wegcode is strikt: alleen wanneer er personen in- of uitstappen, of bij lossen en laden, is er sprake van een stilstaand voertuig.
Dus, volgende keer: bij een ongeluk, als je in de kijk file staat: UITSTAPPEN om beter te filmen. Is trouwens betere beeldkwaliteit ook, moet niet door het raampje
patrickve is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 augustus 2022, 05:32   #32
patrickve
Secretaris-Generaal VN

patrickve's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Zucht Bekijk bericht
Eigenlijk is heel de discussie niet van toepassing aangezien de filmende auto's wel degelijk reden.
Ah, dan wordt dat uitstappen acrobatischer
patrickve is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 augustus 2022, 10:30   #33
fox
Secretaris-Generaal VN

fox's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Dat is pas nieuws dat we niet wisten.
En voor een rood licht staan we volgens de wegcode ook niet stil maar we moeten wel wettelijk verplicht stoppen en stilstaan?
Goed om te weten voor roodrijders die voetgangers/weggebruikers wegmaaien en doodrijden terwijl ze stilstaan.
Me dunkt dat een voertuig stilstaat als het niet in beweging is.
Je staat inderdaad niet op continue basis stil in een file. Ook in een file mag je je telefoon niet in de hand hebben. U mag dat betwisten maar dat is nu eenmaal de wegcode. Voor het filmen van een ongeval krijgen ze geen boete, het is nu eenmaal niet verboden om een gore klootzak te zijn. Ze krijgen wel een boete voor het gebruiken van een gsm achter het stuur.
In de psychologie staat machiavellisme voor een bepaald soort persoonlijkheidsstoornissen. Niets in dit land is machiavellistischer dan de PS. Niets is zo asociaal als de PS-politiek. Grote armoede! Slecht onderwijs! Hollande achterna! Het verliezende kamp in de laatste verkiezingen!
fox is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 augustus 2022, 11:04   #34
Rudy
Secretaris-Generaal VN

Rudy's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door fox Bekijk bericht
Je staat inderdaad niet op continue basis stil in een file. Ook in een file mag je je telefoon niet in de hand hebben. U mag dat betwisten maar dat is nu eenmaal de wegcode. Voor het filmen van een ongeval krijgen ze geen boete, het is nu eenmaal niet verboden om een gore klootzak te zijn. Ze krijgen wel een boete voor het gebruiken van een gsm achter het stuur.
Juist, en of je filmt of telefoneert is van ondergeschikt belang.
Oud 24 augustus 2022, 19:35   #35
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Zucht Bekijk bericht
Klopt.
Maar het is wel interessant om van zo'n draadje als deze eens de wetgeving e.d.m. herop te frissen.

Oud 24 augustus 2022, 19:40   #36
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Herr Flick Bekijk bericht
...

het moet ook maar eens stoppen met alles en iedereen te filmen.
Mijn visie:
- ik mag overal op straten en pleinen ... op het openbaar domein komen, gaan en staan
- ik mag daar overal mijn ogen en oren openhouden.
- wat ik zie en wat ik hoor, mag ik onthouden
- ik mag mijn geheugen ondersteunen door dingen op te schrijven, te tekenen, maar ook te fotograferen en te filmen.

Er zijn wel enkele dingen die terecht niet mogen:
- dingen op het internet zwieren, waar het zogenaamde portretrecht geldt, zonder toestemming
- dingen bedienen die volgens het verkeersreglement niet mogen tijdens het sturen.
- ...

Er zijn een paar interessante neveneffecten:
- de flikken en het gerecht zijn soms erg geïnteresseerd in sommige dingen

Oud 24 augustus 2022, 19:42   #37
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Herr Flick Bekijk bericht
ok het mag dan niet verboden zijn om respectloos te zijn, maar ge moet niet staan janken als ge dan van ene nen uitbrander krijgt of nog beter een goei koek op uw oog.
Daar kan ik inkomen.
Het is niet zonder risico voor wie koeken uitdeelt, maar af en toe wel begrijpelijk.

Oud 24 augustus 2022, 20:27   #38
chris k
Staatssecretaris

chris k's schermafbeelding

Standaard

Het gat in de wetgeving ... iedereen een camera op het dak zoals de googlecar .
chris k is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 augustus 2022, 21:23   #39
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door chris k Bekijk bericht
Het gat in de wetgeving ... iedereen een camera op het dak zoals de googlecar .
Ja, lol.
En als je dan echt de aandacht op je woning wilt vestigen, dan vraag je of ze jouw voorgeven grijs maken ...

Oud 24 augustus 2022, 21:26   #40
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Een ander invalspunt is: hoeveel ongevallen zijn er al gebeurd in of door kijkfiles, en gerelateerd aan het fotograferen.
Indien veel: pak het probleem inderdaad aan, zeker ook met boetes,
indien weinig: concentreer je op andere gevaarlijkere dingen.

Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 08:46.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be