Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Mobiliteit & verkeersveiligheid
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Mobiliteit & verkeersveiligheid Een nieuw themaforum!

Bekijk resultaten enquête: Standaard rijexamen met automatische versnellingsbak?
Ja 3 37,50%
Neen 5 62,50%
Aantal stemmers: 8. Je mag niet stemmen in deze enquête

Antwoord

Discussietools
Oud 11 oktober 2022, 02:37   #21
maddox
Secretaris-Generaal VN

maddox's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar maddox
Standaard

Waar maken we ons druk om eigenlijk?
Een hoop volk heeft zijn rijbewijs bij een tube zeer pikante smurrie gekregen, en nadien ingeruild voor een Europees exemplaar.
Oud 11 oktober 2022, 11:45   #22
Herr Flick
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Micele Bekijk bericht
Duitse experten vinden van niet.
Hebben die dan zelf al eens deftig met een stick shift gereden ?

Maar serieus he, niet schakelen als de juiste numerokes op de toerenteller komen.
Herr Flick is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 oktober 2022, 11:53   #23
Herr Flick
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door reservespeler Bekijk bericht
De Auto waarmee ik ooit leerde rijden was een Renault 16.
Die had de "vitessen" aan het stuur.

Ik schakelde probleemloos over van vitessen aan het stuur naar vitessen op de vloer.

Waren wij dan zoveel handiger?
Je bent geswitched van Manueel aan het stuur naar manueel op de voet. Dat is even wennen. Je weet uiteindelijk wanneer je moet schakelen om vooruit te geraken.

Als je automatisch hebt leren rijden, dan moet je daar niet aan denken, bij een electrische waar zelf geen vitessen in geprogrameerd zitten of een hybride met een CVT voel je zelf gewoon niks, een lange optrek sequence.

Dus je bent 19 , een jaartje ervaring met een automaat, en je gaat u iets kopen met manuele transmissie en je hebt nooit met een manuele gereden, dat wordt lachen.
Oud 11 oktober 2022, 11:55   #24
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN

De schoofzak's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door maddox Bekijk bericht
Waar maken we ons druk om eigenlijk?
Een hoop volk heeft zijn rijbewijs bij een tube zeer pikante smurrie gekregen, en nadien ingeruild voor een Europees exemplaar.
Poeh, en in dien tijd konden wij nog makkelijk rijden en thuis geraken zonder ongevallen, met een halve bak bier in onze kraag ...

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
De schoofzak is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 oktober 2022, 11:56   #25
Herr Flick
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Is dat zo?

Dat rijexamen rijbewijs B pakweg afgelegd met een 5-handgeschakelde VW Golf of kleiner van ~90 PK - (met idiotenzekere ondersturende voortractie), aan Belgische taffelsnelheden, is nochtans internationaal geldig voor een Porsche Turbo S 650 PK met een 8-PDK automaat op de A9 of A38.
(er zijn nog moeilijkere lichtere Porsches 911, namelijk die met enkel achtertractie en 100 PK minder, leuk in de regen...)

Er zijn ook nog veel goedkopere voertuigen, zo van die bommetjes, een VW Polo GTI met 207 PK bvb (enkel 7-DSG automaat)

Of een Fiat 500 met 160 tot 180 PK (Abarth, met automaat).

Dus als ik met die Porsche Turbo S (enkel PDK) of een andere sportbom met automaat mijn rijbewijs afleg mag ik niet rijden met een 60 PK handgeschakelde kleinwagen. Wow.

Duitse rijschool en examen met Porsche:

Kijk als je niet kunt in-uitkoppelen na het schakelen blijf je staan hé. En als het wat kraakt zal de olie het wegspoelen.

En om eerlijk te zijn eigenlijk heb ik voor het eerst leren schakelen met de fiets. nen drie-vitesse
Daarvoor ben ik voorstanden om + 200 pk niet toe te laten voor mensen die minder dan 5 jaar ervaring hebben. Eventueel zelf een slipcursus te verplichten voor dergelijke voertuigen.

Inderdaad ne jonge gast ne porsche in zijn pollen steken met 250 pk of meer op de achteras, is niet slim he.

Hetzelfde geld voor Tesla's en electrisch spul met gigantisch veel koppel.
Oud 11 oktober 2022, 11:57   #26
Herr Flick
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak Bekijk bericht
Poeh, en in dien tijd konden wij nog makkelijk rijden en thuis geraken zonder ongevallen, met een halve bak bier in onze kraag ...
en een tablet XTC onder de tong, ...

Ik had nen nonkel die niet kon rijden als m nuchter was.
Oud 11 oktober 2022, 12:28   #27
fox
Secretaris-Generaal VN

fox's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Herr Flick Bekijk bericht
Je bent geswitched van Manueel aan het stuur naar manueel op de voet. Dat is even wennen. Je weet uiteindelijk wanneer je moet schakelen om vooruit te geraken.

Als je automatisch hebt leren rijden, dan moet je daar niet aan denken, bij een electrische waar zelf geen vitessen in geprogrameerd zitten of een hybride met een CVT voel je zelf gewoon niks, een lange optrek sequence.

Dus je bent 19 , een jaartje ervaring met een automaat, en je gaat u iets kopen met manuele transmissie en je hebt nooit met een manuele gereden, dat wordt lachen.
Die gaat in het begin niet goed vooruitkomen, maar gevaarlijk is dat niet hé. Doe het eens andersom en laat de beginnende bestuurder overschakelen van een golfke diesel naar een Tesla met 500 pk en continu max koppelen.
In de psychologie staat machiavellisme voor een bepaald soort persoonlijkheidsstoornissen. Niets in dit land is machiavellistischer dan de PS. Niets is zo asociaal als de PS-politiek. Grote armoede! Slecht onderwijs! Hollande achterna! Het verliezende kamp in de laatste verkiezingen!
fox is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 oktober 2022, 14:15   #28
Micele
Secretaris-Generaal VN

Micele's schermafbeelding

Standaard

Hier heeft nog niemand aangetoond dat de Duitsers oenen zijn qua rijopleiding en verkeersveiligheid.

Verkeer is sinds 1952 wetenschappelijk in Duitsland. Rijscholen bestaan daar al meer dan 110 jaar.

Uiteraard weten de Belgen het veel beter waar de eerste verkeerswetenschapper afstudeerde in 2006, nee... een Master was pas 2009 in Vlaanderen

Citaat:
https://www.uhasselt.be/Documents/IMOB/studiekiezer.pdf

Deze unieke opleiding in Vlaanderen zwaaide in juni 2009 haar eerste masterstudenten verkeerskunde uit. In deze boeiende 5-jarige opleiding (3 jaar bachelor + 2 jaar master) staan de thema’s verkeersveiligheid en mobiliteit centraal.

Laatst gewijzigd door Micele : 11 oktober 2022 om 14:22.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 oktober 2022, 22:44   #29
Herr Flick
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door fox Bekijk bericht
Die gaat in het begin niet goed vooruitkomen, maar gevaarlijk is dat niet hé. Doe het eens andersom en laat de beginnende bestuurder overschakelen van een golfke diesel naar een Tesla met 500 pk en continu max koppelen.
Nee ge kunt alleen maar door uw gekloot uw versnellingsbak naar de wup rijden. Of door uw geklungel een accident hebben omdat ge te veel aan het denken waart aan uw versnellingsbak.

Nu is het wel zo dat slechts weinig mensen dat zullen doen van automaat naar manueel.

Tenzij je een echte sportwagen wil of met een camionette moet gaan rijden.
Oud 11 oktober 2022, 22:45   #30
Herr Flick
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Hier heeft nog niemand aangetoond dat de Duitsers oenen zijn qua rijopleiding en verkeersveiligheid.

Verkeer is sinds 1952 wetenschappelijk in Duitsland. Rijscholen bestaan daar al meer dan 110 jaar.

Uiteraard weten de Belgen het veel beter waar de eerste verkeerswetenschapper afstudeerde in 2006, nee... een Master was pas 2009 in Vlaanderen
Gezien de vele debiele situaties hier vraag ik me af hoeveel die opleiding waard is.
Oud 11 oktober 2022, 22:55   #31
Mambo
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Ik ben begonnen met versnellingen aan het stuur. Daarna op de grond, na een tijd had ik een r4 met versnellingen naar voor en achter, ergens tussenin een Mercedes automaat en nu weer gewoon manueel.

Het wijst zichzelf gewoon uit.
Meestal staat er een tekening op.

Hoe moeilijk kan het zijn?
Oud 15 oktober 2022, 17:36   #32
PeterCC
Minister

Standaard

Citaat:
In Duitsland speelt het geen rol met welke soort bak je uw rijbewijs B haalt, het rijbewijs geldt voor alle soorten wagens zonder beperkingen.
(...)
Zo moet dat zijn en meer woorden moeten we daar niet aan vuilmaken.
PeterCC is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 oktober 2022, 18:10   #33
Micele
Secretaris-Generaal VN

Micele's schermafbeelding

Standaard

Rijschool in Oostenrijk... ook met Ferrari 458 Itallia en Porsche Panamera Turbo beide zijn enkel met sportieve automaat verkrijgbaar.

Citaat:
https://www.fahrschule-rainer.at/int...chule/fuhrpark

Die Flotte

Autos

Ferrari 458 Italia
PS: 569
Höchstgeschwindigkeit: 325 km/h
0–100 km/h: 3,4 s

Porsche Panamera Turbo
PS: 500
Höchstgeschwindigkeit: 303 km/h
0–100 km/h: 4,0 s
Dit buitenlands rijbewijs zal dus in België mogelijk niet meer aanvaard worden moest men hier een Dacia Sandero huren met manuele 5-bak.

Citaat:

Cilinderinhoud (cm3) 898
Brandstof Benzine
Voeding Turbo
Kw/pk 66/90
Koppel NB
Overbrenging Vooraan
Versnellingsbak Man. 5 bak
Prestaties
Optrekken 0-100 km/u 11.1 sec.
Topsnelheid (km/h) 175

https://www.autogids.be/model-type-j...-laureate.html

Laatst gewijzigd door Micele : 15 oktober 2022 om 18:21.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 23:22.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be