Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Mobiliteit & verkeersveiligheid
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Mobiliteit & verkeersveiligheid Een nieuw themaforum!

Antwoord

Discussietools
Oud 10 februari 2023, 20:52   #21
chris k
Staatssecretaris

chris k's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Micele Bekijk bericht
Aangezien mijn retorische vraag sowieso niet ernstig of niet beantwoord werd.

Het is grappig-hypocriet dat er gemekker is bij BEV (voor afstanden boven 300 km, die altijd kunnen snelladen) en hetzelfde niet toegepast wordt bij PHEV (voor afstanden boven 100 km of zelfs boven 50 km, die heel zelden kunnen snelladen, en dan maar matig)

Ik zie al eentje met een PHEV meer dan 100 km afleggen volgens de regels van die studie.
Of de heerlijke quote van @Schoof die voor mij achter een betaalmuur zat:

De definities van telkens en consequent staan in de Van Dale

• A. 98-99% van de PHEV zijn traagladers de meeste tot max 7,4 kW, de duurdere tot max 11 kW. De interne lader/omvormer kan niet meer aan. Ze hebben ook geen al te grote batterij, zoiets om 50 km (WLTP) te halen bij langzame snelheden (niet snelweg). Met snelweg rijden is hun puur electrisch rijbereik dan ook begrenst op 30 tot 40 km.

• B. 1-2% van de PHEV zijn matige snelladers die zelfs tot 60 kWDC kunnen laden en die dan een veel groter batterijpack hebben, zeg maar de batterijgrootte van een mini-BEV en hun snelllaadvermogen. Maar omdat ze hun zware ICE-motor en alles erond ook moeten meenemen kunnen die wel eens 2,5 tot 2,7 ton wegen. Het zijn meestal dure grote SUVs prijsklasse +75k, je kunt ze op 4 vingers tellen. Hun puur electrisch rijbereik in de praktijk kan 80 km zijn.

Nemen we aan maar 100 km enkele rit, waarvan 80 km snelweg. Snelladers en traagladers zijn daar zeker te vinden. Bij een pure ICE of milde hybride ICE zonder noemenswaardige file is die dan 1 uur tot 1,5 uur(spits) onderweg, men rijdt tenslotte meestal voor het bedrijf of naar het werk.

• A. vertrekt puur electrisch (met volle batterij thuis opgeladen) na 20-30 km moet hij hybride rijden of eventueel al vroeger als hij meer vermogen aanspreekt (inhalen of snelweg 120 kmu) en schakelt de ICE mee in.
Of hij rijdt heel kalm en haalt 35-40 km bij ideale temperaturen, in de winter wat minder.
Ai ai, dan gaat er bij het electrisch verbruik nog een heel pak liters brandstof bijkomen. Dus volgens die quote telkens/consequent de batterij moeten bijladen. Aan 7,4 kW en als de batterij 15 kWh groot is is dat telkens bijna 2 uur. Maar A gaat dat natuurlijk nooit doen want daarvoor heeft hij een ICE-motor onder kap zitten en heeft hij ook veel meer betaald om die te gebruiken op wat langere afstanden zonder bij te laden.

- Doet die uitzonderlijke super-eco-rijder dat toch dan gaat die na 2 keer extra traagladen of extra 4 uur laden + 1 uur rijden na 5 uur zijn 100 km quasi puur electrisch bereiken met af en toe een extra litertje naft ga ik nu ook niet vitten. Soit 20 kmh gemiddeld over 100 km als het verkeer het toelaat, proficiat.

• B. Met zijn dubbel zo groot electrisch rijbereik (80 km) en vooral DC-snellaadmogelijkheid gaat daar zeker veel sneller over doen neem ik aan.

Toch moet die ook minstens 1 maal snelladen volgens die quote. Dat snelladen gaat natuurlijk véél vlotter, pakweg na 20 minuten of een koffietje+plasje heeft die genoeg voor die resterende 30 km comfortabel te bereiken zonder van zijn ICE-motor noemenswaardig gebruik te maken of buiten hier en daar een paar liter.

• B legt dan 100 km af in 1 uur rijden +"20 minuten snelladen", dat is 75 kmu gemiddeld, als het verkeer het toelaat.

Heb ik me ergens misrekend ik hoop erop dat iemand dat corrigeert.

Men mag nu toch besluiten dat enkel zeldene en dure PHEV met matige snellaadmogelijkheid de stelling van die quote in de praktijk überhaupt gaan uitvoeren door zeldene eco-bestuurders. (als ze goesting en tijd hebben na elke 45 minuten rijden bij te laden)

Gewone PHEV zijn eigenlijk dan voor de stadsafstanden en snelheden tot 70 kmu, dus tenminste zonder uitlaatgassen af te leggen.

Maar daarvoor echt een PHEV kopen en geen BEV in dezelfde prijsklasse (die altijd kan snelladen)?

Dat moet me toch iemand proberen uit te leggen. Aja de garagist die zijn PHEV wil aanprijzen (omdat men te lang moet wachten op een BEV) gaat dat alvast proberen. En er zullen zelfs mensen zijn die dat geloven.
De garagist heeft natuurlijk extra inkomen door het frequenter ICE-onderhoud van die PHEV. pssst niet te luid zeggen...

---- ----
Ik ga toch die link plakken met die snelladende PHEV van vandaag, en een link van ADAC die zo een 2,7 tonner PHEV serieus gaat testen in de praktijk (en korte vertaling erbij). No offence.
Stel u de vraag ......hoeveel keer moet je met de plug-in 100 km ver rijden per maand.

Ik doe met de plug-in alles elektrisch als het minder dan 50 km is en dat is het overgrote deel van mijn afgelegde weg ...en als we ermee op verlof rijden dat doet auto-e-drive het werk .......remmen en vertragen en bergaf is opladen .

- je ermee verplaatsen is die zuiniger dan een volledig fossiele verbrander.

Gaan we winkelen en er is laadmogelijkheid dan plug ik in.

Nadeel is de batterij zou iets groter moeten zijn en zou sneller moeten kunnen opladen is iets minder dan 3 u aan een laadstation .

Nog geen minuut spijt van de aankoop .....een EV was veel duurder geweest .
chris k is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 februari 2023, 09:35   #22
Vlad
Secretaris-Generaal VN

Vlad's schermafbeelding

Standaard

Het belastingvoordeel is - of was althans - veel te groot in verhouding tot de ecologische bijdrage. Als dat nog niet gebeurd is mag daar wel aan gesleuteld worden. Politici zijn nogal triggerhappy als ze denken ergens om goede redenen of met voldoende draagvlak bij de bevolking te mogen geld aan spenderen.

Laatst gewijzigd door Vlad : 11 februari 2023 om 09:38.
Vlad is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 februari 2023, 10:13   #23
chris k
Staatssecretaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Vlad Bekijk bericht
Het belastingvoordeel is - of was althans - veel te groot in verhouding tot de ecologische bijdrage. Als dat nog niet gebeurd is mag daar wel aan gesleuteld worden. Politici zijn nogal triggerhappy als ze denken ergens om goede redenen of met voldoende draagvlak bij de bevolking te mogen geld aan spenderen.
Belastingvoordeel ? sinds wanneer?
Oud 15 februari 2023, 13:50   #24
Micele
Secretaris-Generaal VN

Micele's schermafbeelding

Standaard

Vanaf 2035 gaan nieuwe PHEV meer. De Europese wet is er.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 februari 2023, 11:24   #25
chris k
Staatssecretaris

Standaard

Citaat:
Vanaf 2035 gaan nieuwe PHEV meer. De Europese wet is er.
En wanneer ga je zelf met een EV rijden ?
Oud 19 februari 2023, 21:59   #26
Micele
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Ook in de groei van de verkoopsaantallen is het duidelijk, de groei van PHEV is over zijn hoogtepunt.

Citaat:
https://www.jato.com/volkswagen-led-...arket-in-2022/

BEVs drive growth

Last year, BEVs (Battery Electric Vehicles) or pure electric vehicles accounted for 60% of all EV registrations. While registrations of PHEVs (Plug-in Hybrid Electric Vehicles) declined, BEVs recorded a 29% increase between 2021 and 2022 to a total volume of 1.56 million units – a new record for the European market. Almost 14 out of every 100 new cars registered in Europe last year were powered by a pure electric powertrain.

The leading countries in terms of BEV market share were Norway (79%), Sweden (33%), Netherlands (23%), and Denmark (21%), followed by Finland, Switzerland, and Germany – each with 18%. Looking at market share variation, the most significant growth was in Norway (+16 points), Sweden (+14p), Finland (+7.5p), Denmark (+7.3p), and Ireland (+6.7 points). Italy (-0.9 points) was the only market to see a decline between 2021 and 2022.
En in 2023 gaat die grafiek nog sterker dalen voor PHEV. In Duitsland valt de PHEV-premie nu ook naar nul.
BEV zal ervan profiteren.
Bijgevoegde afbeelding(e)
Bestandstype: jpg BEV-PHEV-registrations-Europe-28-scaled.jpg‎ (102,2 KB, 200x gelezen)

Laatst gewijzigd door Micele : 19 februari 2023 om 22:06.
Oud 19 februari 2023, 23:06   #27
Mambo
Secretaris-Generaal VN

Standaard

BEV teert niet op succes maar op dwang.

Dwang lokt verzet uit.
Dwingers zullen bedwongen worden onder dwang.

Laatst gewijzigd door Mambo : 19 februari 2023 om 23:08.
Mambo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 februari 2023, 08:27   #28
Herr Flick
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Uiteraard is dit helemaal niet nieuw en alom jarenlang geweten...
ik heb nooit gesnapt waarom mensen dat willen kopen.

Terwijl Toyota, Lexus, Subaru hun eigen batterij opladen. Dat is zorgeloos hybride rijden. Ja er zit nog een moteur in, maar voor mensen die koppel nodig hebben of kilometers moeten doen is dit een veel betere optie voor het ogenblik.
Herr Flick is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 februari 2023, 09:54   #29
fox
Secretaris-Generaal VN

fox's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door chris k Bekijk bericht
En wanneer ga je zelf met een EV rijden ?
De grootste voorstander van EV's die zelf niet met een EV rijdt is inderdaad wel een giller.
In de psychologie staat machiavellisme voor een bepaald soort persoonlijkheidsstoornissen. Niets in dit land is machiavellistischer dan de PS. Niets is zo asociaal als de PS-politiek. Grote armoede! Slecht onderwijs! Hollande achterna! Het verliezende kamp in de laatste verkiezingen!
fox is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 februari 2023, 10:14   #30
Micele
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door fox Bekijk bericht
De grootste voorstander van EV's die zelf niet met een EV rijdt is inderdaad wel een giller.
Wel al mee gereden als passagier. Ook E-bus. Ook E-treinen tot 300 kmu, lol.

E-fiets heb ik zelf niet, wel mijn vrouw. Ook al zelf mee gereden, want als de vrouw klaagde over een prulletje moest ik dat prulletje oplossen en een testrit doen. Ook af en toe broodjes gaan halen.

• Ik ben dus ook voorstander van electrische moto's, electrische vrachtwagens, electrische schepen en ook electrische vliegtuigen, allemaal met de evoluerende batterijtechniek.

• Het spijt me ten zeerste maar ik ben er bijna zeker van dat ik deze electrische voertuigen niet zelf ga of mag rijden, vliegen of varen. Toch niet zelf bezitten.

Een E-moto zou nog mss kunnen, mijn rijbewijs B is daarvoor geldig. Als ik fysiek OK blijf.

Mijn rijbewijs C-E heb ik niet meer, want niet nodig en daarvoor moet ik oogtesten ondergaan.

Een vaar- en vliegbewijs ga ik ook niet halen.

Met vriendelijke groet, ...

Laatst gewijzigd door Micele : 20 februari 2023 om 10:23.
Oud 20 februari 2023, 10:28   #31
Philemon
Provinciaal Gedeputeerde

Philemon's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Herr Flick Bekijk bericht
ik heb nooit gesnapt waarom mensen dat willen kopen.

Terwijl Toyota, Lexus, Subaru hun eigen batterij opladen. Dat is zorgeloos hybride rijden. Ja er zit nog een moteur in, maar voor mensen die koppel nodig hebben of kilometers moeten doen is dit een veel betere optie voor het ogenblik.
Ik zou mijn Toyota absoluut niet willen ruilen. Laat staan een premium prijs van 50K neerleggen om full elektrisch te rijden.
Het maakt me al zenuwachtig dat je de dag voor een prijsverhoging aan de pomp moet staan wachten tot het jou beurt is.
En dan met een EV een slaafje worden van een laadpaal kilometers van mijn appartement verwijderd, waar je dan daar met je duimen kan staan draaien tot de batterij vol is, nee je word bedankt.
Philemon is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 februari 2023, 10:35   #32
reservespeler
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oei, wie is dat dan?
reservespeler is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 februari 2023, 10:40   #33
Micele
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Philemon Bekijk bericht
Ik zou mijn Toyota absoluut niet willen ruilen. Laat staan een premium prijs van 50K neerleggen om full elektrisch te rijden.
Het maakt me al zenuwachtig dat je de dag voor een prijsverhoging aan de pomp moet staan wachten tot het jou beurt is.
En dan met een EV een slaafje worden van een laadpaal kilometers van mijn appartement verwijderd, waar je dan daar met je duimen kan staan draaien tot de batterij vol is, nee je word bedankt.
Best zolang mogelijk bij je Toyota blijven en oprijden als je nu al zenuwachtig wordt. Dan in 2034 nog eventueel een nieuwe aankopen (euronorm 7), ik vrees wel dat die tegen dan (veel) duurder gaat zijn dan een vergelijkbare BEV. En laten onderhouden moet je die ook nog.

Laadpunten (of voorzieningen) in de buurt van appartementen worden nochtans verplicht opgelegd op die parkings. Altijd op minder dan 250 meter van je deur ga je een eigen laadpunt vinden. Tenzij je natuurlijk al een privé parkeerplaats hebt, dan ben je zelf verantwoordelijk.

Deze link hieronder geeft wat duiding over de huidige (**Belgische) laadproblematiek in de buurt van appartementen, dat zou tegen 2026 toch al opgelost moeten geraken. De netbeheerder heeft natuurlijk altijd het laatste woord.
Citaat:
https://www.syndicusdiensten.be/2022...n-installeren/

Mede-eigenaars mogen niet lukraak laadpalen installeren

Geplaatst op 27 mei 2022

Laadpalen in appartementsgebouwen groeien uit tot een maatschappelijk probleem.
Wat andere link, wat kan en niet kan
Citaat:
https://monardlaw.be/nl/verhalen/pla...mede-eigendom/

PLAATSING VAN LAADPALEN IN EEN (APPARTEMENTS)MEDE-EIGENDOM
TEN GELEIDE

We overlopen graag enkele praktische en juridische aspecten van de plaatsing van laadpalen in bestaande of nieuwe gebouwen, waarvan de verschillende kavels vallen onder het regime van de (appartements)mede-eigendom.

**Toch heel raar dat een stad zoals Amsterdam enkele jaren geleden meer openbare laadpunten had dan gans Vlaanderen.

Zijn die Hollanders dan supermannen?

En dan wil ik nog niet spreken van BEV-hoofdstad Oslo of andere steden ondertussen. Wolfsburg zou nu EV-hoofdstad van Duitsland zijn.

Laatst gewijzigd door Micele : 20 februari 2023 om 11:03.
Oud 20 februari 2023, 11:03   #34
fox
Secretaris-Generaal VN

fox's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Wel al mee gereden als passagier. Ook E-bus. Ook E-treinen tot 300 kmu, lol.

E-fiets heb ik zelf niet, wel mijn vrouw. Ook al zelf mee gereden, want als de vrouw klaagde over een prulletje moest ik dat prulletje oplossen en een testrit doen. Ook af en toe broodjes gaan halen.

• Ik ben dus ook voorstander van electrische moto's, electrische vrachtwagens, electrische schepen en ook electrische vliegtuigen, allemaal met de evoluerende batterijtechniek.

• Het spijt me ten zeerste maar ik ben er bijna zeker van dat ik deze electrische voertuigen niet zelf ga of mag rijden, vliegen of varen. Toch niet zelf bezitten.

Een E-moto zou nog mss kunnen, mijn rijbewijs B is daarvoor geldig. Als ik fysiek OK blijf.

Mijn rijbewijs C-E heb ik niet meer, want niet nodig en daarvoor moet ik oogtesten ondergaan.

Een vaar- en vliegbewijs ga ik ook niet halen.

Met vriendelijke groet, ...
De vraag blijft echter waarom je niet met een elektrische wagen rijdt als alles eraan zo superieur is tov een Diesel/Benzine. Er is geen enkel nadeel aan elektrisch rijden maar toch doe je het niet.
In de psychologie staat machiavellisme voor een bepaald soort persoonlijkheidsstoornissen. Niets in dit land is machiavellistischer dan de PS. Niets is zo asociaal als de PS-politiek. Grote armoede! Slecht onderwijs! Hollande achterna! Het verliezende kamp in de laatste verkiezingen!
Oud 20 februari 2023, 11:09   #35
Micele
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
De vraag blijft echter waarom je niet met een elektrische wagen rijdt als alles eraan zo superieur is tov een Diesel/Benzine. Er is geen enkel nadeel aan elektrisch rijden maar toch doe je het niet.
De redenen heb ik al uitgelegd. (het geld steekt nu in 9 are aangrenzende tuin/bosje, noem het corona-opportuniteit)

Ook zullen er redenen zijn van mogelijk bijna 1 miljoen andere Belgen (vooral particulieren met eigen oprit) die overwegen een BEV aan te kopen in de toekomst, maar het dit jaar of volgend jaar wslk nog niet gaan doen. (alhoewel menige tienduizend felle voorstander zijn, zeker electronica-techneuten)

Dat jij dat vreemd vind en zelf een giller noemt...

Kijk, als ik morgen een van onze twee benzines per totale rij of die wordt gepikt of die brandt uit, dan bestel ik onmiddellijk een BEV van het geld van de verzekering, en leg desnoods nog wat bij.

Laatst gewijzigd door Micele : 20 februari 2023 om 11:18.
Oud 20 februari 2023, 11:24   #36
fox
Secretaris-Generaal VN

fox's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
De redenen heb ik al uitgelegd. (het geld steekt nu in 9 are aangrenzende tuin/bosje, noem het corona-opportuniteit)

Ook zullen er redenen zijn van mogelijk bijna 1 miljoen andere Belgen (vooral particulieren met eigen oprit) die overwegen een BEV aan te kopen in de toekomst, maar het dit jaar of volgend jaar wslk nog niet gaan doen. (alhoewel menige tienduizend felle voorstander zijn, zeker electronica-techneuten)

Kijk, als ik morgen een van onze twee benzines per totale rij of die wordt gepikt of die brandt uit, dan bestel ik onmiddellijk een BEV van het geld van de verzekering, en leg desnoods nog wat bij.
Toch raar dat je blijft duur rijden met een benzine terwijl het zoveel goedkoper is om met een ev te rijden.
Oud 20 februari 2023, 11:29   #37
Micele
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Toch raar dat je blijft duur rijden met een benzine terwijl het zoveel goedkoper is om met een ev te rijden.
Ook als de benzine nog lang niet versleten is?

Betaal jij de BTW op mijn toekomstige BEV? Geef een seintje.

Laatst gewijzigd door Micele : 20 februari 2023 om 11:30.
Oud 20 februari 2023, 12:54   #38
Mambo
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:

Je hoopt voldoende geld voor een aftandse Skoda te krijgen?

.....dat zal tegenvallen.
Oud 20 februari 2023, 13:19   #39
Micele
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mambo Bekijk bericht
Je hoopt voldoende geld voor een aftandse Skoda te krijgen?
.....dat zal tegenvallen.
Dan moet ik idd veel meer opleggen, maar een autolening krijgen is peanuts bij mijn huisbank.
Citaat:
Representatief voorbeeld :

Autolening van 20.000 EUR (niet lage CO2-uitstoot): jaarlijks kostenpercentage (JKP) van 3,45% (vaste jaarlijkse debetrente: 3,45%). Maandelijkse aflossing van 362,91 EUR in 60 maanden. Totaal terug te betalen bedrag: 21.774,60 EUR. JKP geldig vanaf 04/10/2022. Dit tarief is niet geldig voor een lening die andere kredieten wil hergroeperen. Voorbeeld geldig voor bestaande klanten van BNP Paribas Fortis. Onder voorbehoud van uw aanvraag door Alpha Credit NV, kredietverstrekker, Warandeberg 8, bus C, 1000 Brussel, RPR Brussel, BTW BE 0445.781.316, filiaal van de BNP Paribas Fortis NV. Verbonden agent: BNP Paribas Fortis NV, Warandeberg 3, B-1000 Brussel - RPR Brussel - BTW BE 0403.199.702.

Laatst gewijzigd door Micele : 20 februari 2023 om 13:23.
Oud 20 februari 2023, 13:21   #40
Philemon
Provinciaal Gedeputeerde

Philemon's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Philemon Bekijk bericht
Ik heb er vergeten aan toe te voegen dat de dichtstbijzijnde EV laadpaal op zowat een kleine drie kilometer van mij verwijderd is. En dat je daar, naast de mogelijkheid op het laden van je wagen via Allego ook nog eens parkinggeld moet betalen.
Tijdens de laadbeurt kan je dan wat shoppen in de nabije supermarkt, of een koffie nemen in de bistro's. Iedereen wil wat extra verdienen aan je EV, hé. Wat een grap.
Philemon is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 15:05.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be