Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Mobiliteit & verkeersveiligheid
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Mobiliteit & verkeersveiligheid Een nieuw themaforum!

Antwoord

Discussietools
Oud 9 februari 2023, 12:07   #1
Micele
Secretaris-Generaal VN

Micele's schermafbeelding

Standaard Negatieve stemming voor plug-in hybride begint opnieuw

Citaat:
https://www.standaard.be/cnt/dmf2023...=1460732744755

‘Plug-inhybride is helemaal geen zegen voor het klimaat’

Plug-inhybride wagens zijn geen alternatief voor volledig elektrische wagens.
Ze stootten volgens een recent onderzoek zelfs behoorlijk meer uit dan de voorgeschreven normen.

Christoph Meeussen Woensdag 8 februari 2023

Wetenschappers onderschepten de uitlaatgassen om de werkelijke CO2-uitstoot te meten.
Citaat:
https://www.hln.be/autobedrijven/plu...even~ad2d31ad/

Plug-inhybride wagen stoot meer uit dan aangegeven

Plug-inhybride wagens blijken geen zegen voor het klimaat. Een nieuwe studie opent het debat of overheidssubsidies terecht zijn. Dat schrijft De Standaard vandaag.

kv 08-02-23, 05:19 Bron: Belga

"Er rijden in ons land twee keer zoveel plug-inhybride wagens rond als elektrische modellen. Ze worden als een ideale tussenoplossing verkocht", zegt beleidsmedewerker Naomi Cambien van de Bond Beter Leefmilieu aan De Standaard, "terwijl een test aantoont dat dat onzin is.”

Volgens de studie van Transport & Environment (T&E), een Europese ngo voor duurzaam vervoer, presteren de plug-ins in werkelijkheid aanzienlijk slechter dan de officiële testresultaten laten uitschijnen.

Onderzoekers reden in opdracht van T&E met drie populaire middelgrote plug-inwagens verschillende realistische trajecten in en rond de Oostenrijkse stad Graz. Een eerste test in het stadscentrum toonde dat als de batterij leeg gereden wordt, het geafficheerde rijbereik vaak niet wordt gehaald. Bij de BMW 330e lag het een kwart lager, bij de Peugeot 308 bijna de helft.

Tijdens een hybride rit van de voorstad naar het centrum en terug stootten alle drie de auto's meer uit dan de officiële scores. Die werden na dieselgate nochtans aangescherpt. De BMW 3 stootte tot drie keer meer uit, de Renault Mégane meer dan de helft extra. Ook werd een route gereden met een volledig lege batterij. Zowel de BMW als de Peugeot toonde waarden rond de 200 gram CO2 per km, tot zeven keer meer dan de officiële waarde. De vraag is dan, zoals T&E beklemtoont, of de plug-inhybride wagens de 'groene' subsidies van de overheid wel verdienen.
Uiteraard is dit helemaal niet nieuw en alom jarenlang geweten...

Laatst gewijzigd door Micele : 9 februari 2023 om 12:14.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 februari 2023, 14:15   #2
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN

De schoofzak's schermafbeelding

Standaard

Handig om tegenargumenten in je eigen link niet te quoten als ze niet in je kraam passen.

Citaat:
‘In theorie is het verbruik zuiniger als je telkens de batterij van de plug-in oplaadt, maar het zwakke punt is dat de bestuurder dat consequent moet doen’ Tobias Denys Onderzoeker Vito/Energyville
Sommige chauffeurs zijn slordig.
Ik kan me inbeelden dat als de baas een plugin koopt, terwijl de werknemer geen "echte groene" is, die laatste het zich niet veel zal aantrekken. Zeker niet als alle verbruik toch betaald wordt door de firma.
Nu, diezelfde mensen zullen met alle soorten wagens wel erg oneconomisch en onecologisch rondrijden.

Die eco-bev-fanaten gaan hun eigen ruiten inslaan, door ons dure auto's te doen kopen die nog niet klaar zijn voor ons gebruik ervan.

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
De schoofzak is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 februari 2023, 14:20   #3
Micele
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak Bekijk bericht
Handig om tegenargumenten in je eigen link niet te quoten als ze niet in je kraam passen.
Die passen nochtans perfect, thx voor de quote:
Citaat:
‘In theorie is het verbruik zuiniger als je telkens de batterij van de plug-in oplaadt, maar het zwakke punt is dat de bestuurder dat consequent moet doen’ Tobias Denys Onderzoeker Vito/Energyville
Bovendien is de WLTP nog altijd niet aangepast, zeker niet voor plug-in hybrides. (was al in andere draad). Quote die draad eens? Die past dus niet in uw kraam?

Ik zal je eraan herinneren:

Citaat:
https://e-drivers.com/de-eu-wordt-wa...phevs-herzien/

De EU wordt wakker en wil de WLTP-meetmethode voor PHEV’s herzien

Bas van der Weerd, 09/02/2022

Het werd hoog tijd. PHEV’s gebruiken in de praktijk vaak veel meer brandstof dan uit de WLTP-test blijkt, zodat ze dus ook meer CO2 uitstoten. Vanaf 2025 wil de EU dat het verbruik van plug-in hybrides aan een strenger onderzoek wordt onderworpen, waarbij men ook praktijkgegevens gaat gebruiken.

Uitstoot soms wel vier keer zo hoog

Die uitstoot is soms wel twee tot vier keer hoger dan uit de WLTP-testprocedure blijkt. De International Council for Clean Transportation (ICCT) heeft onderzoek naar de uitstoot van PHEV’s gedaan, waarbij men feitelijke emissiegegevens van meer dan 100.000 plug-in hybrides gebruikte. Volgens het onderzoek van de ICCT maken PHEV’s in de praktijk twee keer zoveel gebruik van de verbrandingsmotor dan in WLTP-testcyclus.
En de WLTP is de basis voor die subsidies.
De WLTP is de voorgeschreven verbruiksnorm die elke fabrikant verplicht moet laten testen op een rollenbank, maar die WLTP is daar duidelijk niet op aangepast, want vooral op ICE gebaseerd. Past dat niet in uw kraam?
Citaat:
Plug-inhybride wagens zijn geen alternatief voor volledig elektrische wagens. Ze stootten volgens een recent onderzoek zelfs behoorlijk meer uit dan de voorgeschreven normen.

Plug-inhybride wagen stoot meer uit dan aangegeven

Plug-inhybride wagens blijken geen zegen voor het klimaat. Een nieuwe studie opent het debat of overheidssubsidies terecht zijn. Dat schrijft De Standaard vandaag.
Citaat:
Ik kan me inbeelden dat als de baas een plugin koopt, terwijl de werknemer geen "echte groene" is, die laatste het zich niet veel zal aantrekken. Zeker niet als alle verbruik toch betaald wordt door de firma.
Nu, diezelfde mensen zullen met alle soorten wagens wel erg oneconomisch en onecologisch rondrijden.
Leg me eens uit hoe dat gaat in de praktijk als een PHEV regelmatig 100 tot 200 km in een ruk moeten afleggen. Gaat die bestuurder dan elke 30 tot 40 km (traag) bijladen? Meen je dat?

Dat wordt door deze perfecte quote bedoelt hé:
Citaat:
In theorie is het verbruik zuiniger als je telkens de batterij van de plug-in oplaadt, maar het zwakke punt is dat de bestuurder dat consequent moet doen’ Tobias Denys Onderzoeker Vito/Energyville

Laatst gewijzigd door Micele : 9 februari 2023 om 14:44.
Oud 9 februari 2023, 14:42   #4
Philemon
Provinciaal Gedeputeerde

Philemon's schermafbeelding

Standaard

Ik moet me 2 kilometer verplaatsen om een oplaadpunt te vinden waar 2 wagens kunnen laden. Tijdens de zomermaanden staan die punten altijd bezet.

Moet ik nu echt in de avonduren of zelfs tijdens de nachturen met mijn auto die paar kilometer overbruggen, of is er een andere oplossing dan je slaap voor een auto te missen?
Als je net als ik op een appartement woont en er geen mogelijkheid is om te laden met je eigen netstroom. Wat dan?

Heel da boeltje is grote BS.
Philemon is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 februari 2023, 14:45   #5
Micele
Secretaris-Generaal VN

Talking

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Philemon Bekijk bericht
Ik moet me 2 kilometer verplaatsen om een oplaadpunt te vinden waar 2 wagens kunnen laden. Tijdens de zomermaanden staan die punten altijd bezet.

Moet ik nu echt in de avonduren of zelfs tijdens de nachturen met mijn auto die paar kilometer overbruggen, of is er een andere oplossing dan je slaap voor een auto te missen?
Als je net als ik op een appartement woont en er geen mogelijkheid is om te laden met je eigen netstroom. Wat dan?

Heb je dan geen oplaadpunt aangevraagd? Of niet gekregen? En waarom niet?

Binnen de 250 meter komt speciaal voor jou een oplaadpunt. Ggl maar.

Zal ik het doen:
Citaat:
https://www.hln.be/binnenland/straal...ning~a94bb1b4/

Straal wordt verkleind: “Laadpaal op maximaal 250 meter van uw woning”

Wie een elektrische auto heeft, maar geen plaats om te laden, kan een laadpaal aanvragen bij de gemeente. Nu wordt die geplaatst in een straal van een halve kilometer rond de woning, mobiliteitsminister Lydia Peeters (Open Vld) verkleint die tot 250 meter. Dat schrijven de kranten van Mediahuis maandag.

ADN 20-12-21, 07:50 Bron: Belga
nb ik passeer al bijna 4 jaar regelmatig elke week twee 11 kW-oplaadpunten direct voor een appartementsblok van 16 appartementen, nog nooit stond daar iemand bij te laden, ook in de late avond niet. Is nochtans bijna in putje noord-Limburg, dorpje Ellikom, niet ver van de kerk:
Citaat:
https://chargefinder.com/nl/laadpaal...kom-249/y2dxjy
Weg naar Ellikom 249, Oudsbergen
Allego Oplaadpunten
11 kW type 2 2/2
BEALLEGO0015581 Beschikbaar
BEALLEGO0015582 Beschikbaar
https://www.google.com/maps/place/51...912!4d5.524773
https://www.oudsbergen.be/elektrische-laadpalen

Laatst gewijzigd door Micele : 9 februari 2023 om 15:11.
Oud 9 februari 2023, 16:57   #6
daiwa
Secretaris-Generaal VN

daiwa's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Micele Bekijk bericht

In heel mijn dorp heb in nog nergens privé laadpalen zien staan.
Wel staan er twee openbare op de parking van de sporthal.

Zouden er dan in een dorp van ruim 10.000 inwoners maar twee eigenaars zijn van een elektrische auto?
daiwa is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 februari 2023, 17:02   #7
Dadeemelee
Secretaris-Generaal VN

Dadeemelee's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

Die eco-bev-fanaten gaan hun eigen ruiten inslaan, door ons dure auto's te doen kopen die nog niet klaar zijn voor ons gebruik ervan.
Laat ons serieus blijven, de meeste kopers van dure hybride wagens (zoals de BMW 3 in die test) hebben lak aan ecologie. Ze kopen die auto’s enkel voor voor de fiscale voordelen.
Oud 9 februari 2023, 17:04   #8
Dadeemelee
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door daiwa Bekijk bericht

Zouden er dan in een dorp van ruim 10.000 inwoners maar twee eigenaars zijn van een elektrische auto?
Er zijn er wel die een hoogvermogenoplader hebben. Dat ziet er niet uit als een ‘paal’.
Oud 9 februari 2023, 17:07   #9
Micele
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:

Zou kunnen. Hoeveel van die +10.000 hebben geen inpandige garage of gesloten garage?

De prive-laadpunten die in hun garage staan kun je wel niet zien hé. Dan moet je eens tellen hoeveel BEV daar rondrijden van mensen met een inpandige garage...

In mijn veel kleiner dorp (3000 inw.) heb ik al enkele privé laadpunten aan de buitenkant van hun privé-garage zien staan (laadbox aan de buitenmuur), die vallen nog meer op als de wagen daar staat te laden met de kabel ingeplugd. Soms staat er een tweede wagen in de garage, een ICE dan.

Als pensionist neem ik soms wel mijn tijd voor een grote wandeling die deels door het dorp gaat.
Van twee bijna directe buren weet ik dat ze een BEV hebben, en ook een hoop PV op hun dak, maar ze laden in hun garage.

Laatst gewijzigd door Micele : 9 februari 2023 om 17:14.
Oud 9 februari 2023, 18:55   #10
chris k
Staatssecretaris

chris k's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

Zal ik het doen:

nb ik passeer al bijna 4 jaar regelmatig elke week twee 11 kW-oplaadpunten direct voor een appartementsblok van 16 appartementen, nog nooit stond daar iemand bij te laden, ook in de late avond niet. Is nochtans bijna in putje noord-Limburg, dorpje Ellikom, niet ver van de kerk:

https://www.google.com/maps/place/51...912!4d5.524773
https://www.oudsbergen.be/elektrische-laadpalen
Ik vraag geen oplaadpunt aan .....juist over onze deur zijn 16 laadpunten die we mogen gebruiken als het personeel weg is ....dus vanaf 18 u kan ik kiezen .
chris k is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 februari 2023, 19:06   #11
chris k
Staatssecretaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dadeemelee Bekijk bericht
Laat ons serieus blijven, de meeste kopers van dure hybride wagens (zoals de BMW 3 in die test) hebben lak aan ecologie. Ze kopen die auto’s enkel voor voor de fiscale voordelen.
Ik heb een hybride gekocht omdat ik uitzonderlijk meer dan 50 km per dag doe ....waarom zou ik dan een 60 000 Euro uitgeven aan een EV als ik voor de helft van de prijs een plug-in had.

Niks fiscale voordelen gehad.

En mijn plug-in is zuiniger dan de fossiele versie die ze hadden .

En moet ik verder dan kan ik als het moet meer dan 750 km ver geraken op autostrades als ik 120km/u rij.

De 3 serie is met een 2 l motor waar het hybride erbij gekomen is ....de 1,5 met hybride is stukken zuiniger .

En het is niet van horen zeggen of van de boekjes of uit grafieken.

Ik kan weken rijden zonder benzine te verbruiken puur op elektriciteit van de laadstations of van mijn zonne energie.....gewoon max-e-drive selecteren.

Laatst gewijzigd door chris k : 9 februari 2023 om 19:08.
Oud 9 februari 2023, 22:11   #12
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:

Een laadpaal aan een sporthal, dat is een interessant initiatief voor veel mensen.
Tijdens een matchke spelen of kijken, de auto even vol gooien.
Heel vergelijkbaar met Lidl.
Het is net op zo'n dingen dat ik zit te wachten.

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
Oud 9 februari 2023, 23:57   #13
Johan Daelemans
Perm. Vertegenwoordiger VN

Standaard

Citaat:
Een laadpaal aan een sporthal, dat is een interessant initiatief voor veel mensen.
2 laadpalen zullen niet echt door veel mensen kunnen gebruikt worden tijdens een match.
Ik schat .. even goed nadenken ... 2 ?
Oud 9 februari 2023, 23:59   #14
Dadeemelee
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Je denkt toch niet hoop ik dat dat gratis gaat zijn?
Oud 10 februari 2023, 00:06   #15
Johan Daelemans
Perm. Vertegenwoordiger VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Philemon Bekijk bericht
De economie is in elkaar aan het zakken. 'Da boeltje' dient om de centen op spaarrekeningen in beweging te brengen.

Niks mis mee als je niet weet wat met je centen aan te vangen.
Indien je het op het einde van de maand wat moeilijk hebt dan beperk je je extra elektrificatie uitgaven tot de sponsoring die de betere klasse.
De nieuwe hertogen,graven en baronnen gaan u oprecht dankbaar zijn.
De rest moet maar te voet gaan.

Laatst gewijzigd door Johan Daelemans : 10 februari 2023 om 00:08.
Johan Daelemans is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 februari 2023, 00:13   #16
Mambo
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Johan Daelemans Bekijk bericht
2 laadpalen zullen niet echt door veel mensen kunnen gebruikt worden tijdens een match.
Ik schat .. even goed nadenken ... 2 ?
Ze zetten al van in het begin graag laadpalen daar waar gemeente gebouwen zijn.
Dat is niet voor het volk maar uiteraard voor degenen van de gemeenten hun stalen ros gratis op te laden.
Oud 10 februari 2023, 10:23   #17
Micele
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Aangezien mijn retorische vraag sowieso niet ernstig of niet beantwoord werd.

Het is grappig-hypocriet dat er gemekker is bij BEV (voor afstanden boven 300 km, die altijd kunnen snelladen) en hetzelfde niet toegepast wordt bij PHEV (voor afstanden boven 100 km of zelfs boven 50 km, die heel zelden kunnen snelladen, en dan maar matig)

Ik zie al eentje met een PHEV meer dan 100 km afleggen volgens de regels van die studie.
Of de heerlijke quote van @Schoof die voor mij achter een betaalmuur zat:
Citaat:
De definities van telkens en consequent staan in de Van Dale

• A. 98-99% van de PHEV zijn traagladers de meeste tot max 7,4 kW, de duurdere tot max 11 kW. De interne lader/omvormer kan niet meer aan. Ze hebben ook geen al te grote batterij, zoiets om 50 km (WLTP) te halen bij langzame snelheden (niet snelweg). Met snelweg rijden is hun puur electrisch rijbereik dan ook begrenst op 30 tot 40 km.

• B. 1-2% van de PHEV zijn matige snelladers die zelfs tot 60 kWDC kunnen laden en die dan een veel groter batterijpack hebben, zeg maar de batterijgrootte van een mini-BEV en hun snelllaadvermogen. Maar omdat ze hun zware ICE-motor en alles erond ook moeten meenemen kunnen die wel eens 2,5 tot 2,7 ton wegen. Het zijn meestal dure grote SUVs prijsklasse +75k, je kunt ze op 4 vingers tellen. Hun puur electrisch rijbereik in de praktijk kan 80 km zijn.

Nemen we aan maar 100 km enkele rit, waarvan 80 km snelweg. Snelladers en traagladers zijn daar zeker te vinden. Bij een pure ICE of milde hybride ICE zonder noemenswaardige file is die dan 1 uur tot 1,5 uur(spits) onderweg, men rijdt tenslotte meestal voor het bedrijf of naar het werk.

• A. vertrekt puur electrisch (met volle batterij thuis opgeladen) na 20-30 km moet hij hybride rijden of eventueel al vroeger als hij meer vermogen aanspreekt (inhalen of snelweg 120 kmu) en schakelt de ICE mee in.
Of hij rijdt heel kalm en haalt 35-40 km bij ideale temperaturen, in de winter wat minder.
Ai ai, dan gaat er bij het electrisch verbruik nog een heel pak liters brandstof bijkomen. Dus volgens die quote telkens/consequent de batterij moeten bijladen. Aan 7,4 kW en als de batterij 15 kWh groot is is dat telkens bijna 2 uur. Maar A gaat dat natuurlijk nooit doen want daarvoor heeft hij een ICE-motor onder kap zitten en heeft hij ook veel meer betaald om die te gebruiken op wat langere afstanden zonder bij te laden.

- Doet die uitzonderlijke super-eco-rijder dat toch dan gaat die na 2 keer extra traagladen of extra 4 uur laden + 1 uur rijden na 5 uur zijn 100 km quasi puur electrisch bereiken met af en toe een extra litertje naft ga ik nu ook niet vitten. Soit 20 kmh gemiddeld over 100 km als het verkeer het toelaat, proficiat.

• B. Met zijn dubbel zo groot electrisch rijbereik (80 km) en vooral DC-snellaadmogelijkheid gaat daar zeker veel sneller over doen neem ik aan.

Toch moet die ook minstens 1 maal snelladen volgens die quote. Dat snelladen gaat natuurlijk véél vlotter, pakweg na 20 minuten of een koffietje+plasje heeft die genoeg voor die resterende 30 km comfortabel te bereiken zonder van zijn ICE-motor noemenswaardig gebruik te maken of buiten hier en daar een paar liter.

• B legt dan 100 km af in 1 uur rijden +"20 minuten snelladen", dat is 75 kmu gemiddeld, als het verkeer het toelaat.

Heb ik me ergens misrekend ik hoop erop dat iemand dat corrigeert.

Men mag nu toch besluiten dat enkel zeldene en dure PHEV met matige snellaadmogelijkheid de stelling van die quote in de praktijk überhaupt gaan uitvoeren door zeldene eco-bestuurders. (als ze goesting en tijd hebben na elke 45 minuten rijden bij te laden)

Gewone PHEV zijn eigenlijk dan voor de stadsafstanden en snelheden tot 70 kmu, dus tenminste zonder uitlaatgassen af te leggen.

Maar daarvoor echt een PHEV kopen en geen BEV in dezelfde prijsklasse (die altijd kan snelladen)?

Dat moet me toch iemand proberen uit te leggen. Aja de garagist die zijn PHEV wil aanprijzen (omdat men te lang moet wachten op een BEV) gaat dat alvast proberen. En er zullen zelfs mensen zijn die dat geloven.
De garagist heeft natuurlijk extra inkomen door het frequenter ICE-onderhoud van die PHEV. pssst niet te luid zeggen...

---- ----
Ik ga toch die link plakken met die snelladende PHEV van vandaag, en een link van ADAC die zo een 2,7 tonner PHEV serieus gaat testen in de praktijk (en korte vertaling erbij). No offence.
Citaat:
https://evtrader.nl/welke-plug-in-hy...nen-snelladen/
Welke Plug-In Hybrides kunnen snelladen?

28. januari 2022

De meeste stekkerhybrides kun je enkel aan een stopcontact, een wallbox of gewone laadpaal opladen. Recente modellen met een grotere batterij bieden echter steeds vaker de mogelijkheid om gelijkstroom af te tappen van een snellader, wat onderweg een troef kan zijn.

De meeste gebruikers van een plug-inhybride steken hun auto gewoon ’s avonds in het stopcontact met de bijgeleverde kabel. Die regelt het vermogen, dat rechtstreeks afhangt van de hoeveelheid ampères die uit je muur komt. Reken in de praktijk op 2 tot 3 kW. Heb je een accu van 12 kWh, dan moet je 5 tot 7 uur incalculeren van helemaal leeg naar helemaal vol. Met een wallbox (en sommige smart cables) kun je dat vermogen boosten, zeker als je over driefasestroom beschikt. In het beste geval haal je 11 kW.

Dezelfde batterij van 12 kWh is hiermee op een dik uur volgeladen, op voorwaarde weliswaar dat de boordlader van de auto ook 11 kW kan verwerken. Dat is de beperkende factor. Bij de meeste plug-inhybrides kan die boordlader maximaal 7,4 kW aan. Daarom moet je eerder op twee uurtjes rekenen.

Ook gewone publieke laadpunten halen veelal 11 kW. Sommige pieken bij 22 kW, maar daar heb je met je plug-inhybride niets aan, gezien de beperking van de boordlader. Je kunt die boordlader bypassen door de batterij rechtstreeks met gelijkstroom te voeden, met behulp van een snellader.

Volledig elektrische auto’s hebben deze functionaliteit standaard, wat logisch is gezien hun grotere batterij (50 tot 100 kWh), maar bij plug-inhybrides kom je ze zelden tegen.
Toch tekent er zich een trend af. De batterijen van plug-inhybrides worden steeds groter. Het nut van een snellaadmogelijkheid wordt daarom groter.

Hieronder vind je een overzicht van de huidige PHEV-modellen op de markt, gerangschikt volgens het vermogen waaraan ze kunnen snelladen:

1. Mercedes GLE 300 e 350 de (60 kW) link ADAC
2. Mercedes-Benz S-Klasse 580 e (60 kW)
3. Mercedes-Benz C-Klasse 300 e (55 kW)
4. Polestar 1 (50 kW)

5. Land Rover Discovery Sport P300e (32 kW)
6. Range Rover Evoque P300e (32 kW)
7. Range Rover Velar P400e (32 kW)
8. Jaguar F-Pace P400e (32 kW)
9. Land Rover Defender P400e (32 kW)

10. Mercedes-Benz A 250 e (24 kW)
11. Mercedes-Benz B 250 e (24 kW)
12. Mercedes-Benz CLA 250 e (24 kW)
13. Mercedes-Benz GLA 250 e (24 kW)

Bron : Autonieuws.be
Citaat:
Mercedes GLE 350 de 4MATIC 9G-TRONIC

Fünftüriges SUV der oberen Mittelklasse (225 kW / 306 PS)

Voertuigfabrikanten moeten voor hun wagenparken voldoen aan steeds strengere CO2-limieten, anders kunnen er boetes worden opgelegd. Elke kilometer die een voertuig puur elektrisch kan afleggen binnen de eerste 100 kilometer rijden, die bepalend is voor de homologatie, is geld waard: ongeacht de elektriciteitsproductie wordt een elektrische rit beschouwd als een rit zonder CO2-uitstoot. In dit opzicht is een GLE 350 de logisch in het merkportfolio: met de "grote" batterij, volgens Mercedes met een bruto 31,2 kWh, legt de ongelooflijke 2,7-tons stoeprandklimmer 80 kilometer af in de Ecotest zonder lokale verontreinigende emissies veroorzaakt door de aandrijfmotor voordat de viercilinder diesel begint te werken. De Ecotest stelde een zeer hoog stroomverbruik vast van 32,6 kWh/100 km.

Met een zachte voet op het gaspedaal en een hoog aandeel recuperatie, zoals in de stad, haal je ook de fabrieksopgave van zo'n 100 kilometer. Als je vervolgens met een bijna lege accu in de hybride modus blijft rijden, heb je zo'n 8,1 liter diesel per 100 kilometer nodig. De hybride GLE is dus in geen enkele bedrijfsmodus efficiënt - maar in deze auto, prestaties en gewichtsklasse verwachten sommige kopers dat waarschijnlijk ook niet echt.

4-Zylinder Hybridmotor (PlugIn-Hybrid (Diesel/Elektro)), Bi-Turbo, Euro
6d-ISC-FCM (WLTP) 36AP-AR, SCR-Kat mit DPF
Hubraum 1.950 ccm
Leistung 225 kW/306 PS bei 0 1/min
Maximales Drehmoment 700 Nm bei 0 1/min
Kraftübertragung Allrad permanent
Getriebe 9-Gang-Automatikgetriebe

ADAC Messwerte

Überholvorgang 60-100 km/h (in Fahrstufe D) 4,3 s
Elastizität 60-100 km/h -
Drehzahl bei 130 km/h 1.900 1/min
Bremsweg aus 100 km/h 33,2 m
Reifengröße Testwagen 275/45 R21 107Y
Reifenmarke Testwagen Pirelli P Zero
Wendekreis links/rechts 12,2/12,1 m
EcoTest-Verbrauch 2,7 l/100km
Stadt/Land/BAB 6,5/7,7/10,0 l/100km
CO?-Ausstoß EcoTest 71 g/km (WTW* 209 g/km)

Reichweite 880 km
Innengeräusch 130 km/h 64,5 dB(A)
Fahrzeugbreite (inkl. Außenspiegel) 2.165 mm
Leergewicht/Zuladung 2.700/500 kg
Kofferraum normal/geklappt/dachhoch 470/1.070/1.865 l

INFORMATIONEN ZUM TESTFAHRZEUG
Pressefahrzeug EZ: 14.08.2019
Basispreis GLE 350 de 4MATIC 9G-TRONIC 75.565 Euro
Testwagenpreis inkl. Sonderausstattung 103.375 Euro

Stand: Juni 2020

Die Fahrzeughersteller müssen für ihre Flotten immer strengere CO2-Grenzen einhalten, ansonsten drohen Strafzahlungen. Jeder Kilometer, den ein Fahrzeug innerhalb der für die Homologation entscheidenden ersten 100 Kilometer Fahrt rein elektrisch zurücklegen kann, ist da bares Geld wert: Ungeachtet der Stromproduktion gilt eine elektrische Fahrt als eine ohne CO2-Ausstoß. Insofern ergibt ein GLE 350 de im Markenportfolio durchaus Sinn: Mit der laut Mercedes brutto 31,2 kWh "großen" Batterie schafft der unfassbare 2,7 Tonnen schwere Bordsteinkraxler im Ecotest 80 Kilometer ohne lokalen antriebsmotorbedingten Schadstoffausstoß, bevor der Vierzylinder-Diesel seine Arbeit aufnimmt. Im Ecotest wurde ein Stromverbrauch von sehr hohen 32,6 kWh/100 km ermittelt.
Mit sachtem Gasfuß und hohem Rekuperationsanteil wie etwa innerorts schafft man auch die Werksangabe von etwa 100 Kilometern. Fährt man dann mit annähernd leerer Batterie im Hybridbetrieb weiter, braucht man etwa 8,1 Liter Diesel alle 100 Kilometer. Effizient ist der Hybrid-GLE also in keinem Betriebsmodus - in dieser Fahrzeug-, Leistungs- und Gewichtsklasse erwarten das mancher Käufer aber wohl auch nicht wirklich.

https://assets.adac.de/image/upload/..._9G_TRONIC.pdf

Laatst gewijzigd door Micele : 10 februari 2023 om 10:51.
Oud 10 februari 2023, 13:10   #18
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dadeemelee Bekijk bericht
Je denkt toch niet hoop ik dat dat gratis gaat zijn?
Zeker niet !!!
Maar hopelijk liggen er op dat dak van die sporthal veel zonnige panelen.

Ik betaal graag "le juste prix" voor elke dienst of product die ik aankoop.

Oud 10 februari 2023, 20:18   #19
chris k
Staatssecretaris

Standaard

Citaat:
Die passen nochtans perfect, thx voor de quote:

Bovendien is de WLTP nog altijd niet aangepast, zeker niet voor plug-in hybrides. (was al in andere draad). Quote die draad eens? Die past dus niet in uw kraam?

Ik zal je eraan herinneren:

En de WLTP is de basis voor die subsidies.
De WLTP is de voorgeschreven verbruiksnorm die elke fabrikant verplicht moet laten testen op een rollenbank, maar die WLTP is daar duidelijk niet op aangepast, want vooral op ICE gebaseerd. Past dat niet in uw kraam?

Leg me eens uit hoe dat gaat in de praktijk als een PHEV regelmatig 100 tot 200 km in een ruk moeten afleggen. Gaat die bestuurder dan elke 30 tot 40 km (traag) bijladen? Meen je dat?

Dat wordt door deze perfecte quote bedoelt hé:
-als een PHEV regelmatig 100 tot 200 km in een ruk moeten afleggen. Dit bestuurder gaat dan minder verbruiken met de plug-in dan de fossiele versie.

Want remmen en vertragen en in de zucht van anderen doet de batterij opladen ......juist zoals bij een EV .
Oud 10 februari 2023, 20:29   #20
Mambo
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door chris k Bekijk bericht
-als een PHEV regelmatig 100 tot 200 km in een ruk moeten afleggen. Dit bestuurder gaat dan minder verbruiken met de plug-in dan de fossiele versie.

Want remmen en vertragen en in de zucht van anderen doet de batterij opladen ......juist zoals bij een EV .
Meer gewicht is hoger verbruik.

2 tot 3 keer hoger dan beloofd.
https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2021/03...ug-in-hybride/

Laatst gewijzigd door Mambo : 10 februari 2023 om 20:31.
Mambo is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 17:40.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be