Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Mobiliteit & verkeersveiligheid
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Mobiliteit & verkeersveiligheid Een nieuw themaforum!

Antwoord

Discussietools
Oud 11 maart 2023, 10:20   #21
Micele
Secretaris-Generaal VN

Micele's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mambo Bekijk bericht
Als we de Engelse politie achtervolging zien hoeveel er hardnekkig proberen te vluchten en zeer roekeloos beginnen te rijden met meestal dan toch een ongeluk op het laatst......dan is de reden telkens dezelfde. Het puntensysteem!

Het puntensysteem zorgt dus voor zeer veel onnodige ongevallen.

Beetje normaal eh?
Als de pitbulls achter je aan zitten omm je toe te takelen blijf je niet staan om over hun koppetje te aaien.

Uiteraard hebben de agenten altijd een hypothetisch ongeval verijdeld komende uit hun attaché valies waar voor iedere verongelukte door hun schuld er eentje kant en klaar zit.

Allicht worden ze getraind op verzinnen van niet gebeurde situaties.
Herhaling post 16, met deze keer de link van die wereldwijde meta-analyse (mei 2012)
Citaat:
https://www.sciencedirect.com/scienc...67070X12000273

Driving licenses based on points systems: Efficient road safety strategy or latest fashion in global transport policy?

A worldwide meta-analysis

José I. Castillo-Manzano, Mercedes Castro-Nuño

Abstract

One of the most popular coactive measures developed to prevent road traffic accidents in recent decades is the implementation of driving licenses based on points systems (PS) which penalize repeat offenders with suspension or withdrawal of their licenses. This paper analyzes their rapid spread worldwide through an in-depth review of the existing literature. A comprehensive meta-analysis of the effects of PS on road traffic accidents and the duration of these effects has been conducted. The findings show that the strong initial positive impact (15 to 20% reductions in accidents, fatalities and injuries) seems to wear off in under eighteen months. This limited effectiveness is related to the absence of complementary enforcement to back up these measures. Without them, points systems could turn into a boomerang road safety policy, and even be abandoned at a later date. The implications of the conclusions for legislation and future research are considered.

Highlights

• Improved behavior with a mean reduction of 30% in traffic violations.

• A mean reduction of over 50% in hospitalizations and A&E admissions.

• The most significant effect on accidents, fatalities and injuries with reductions of 15–20%.

• The major effect seems to last under 18 months with a strong initial shock.

• Lack of harmony leads to a points black market and inequity between drivers.
Vertaald in het Nederlands in een groot kader voor de bewust slechtzienden:

Weerleg het maar.

Het verwondert me ook niet dat een grote meerderheid van de jongeren - 65% - voorstander is van zo een puntensysteem. Bron VAB.
Citaat:
Het rijbewijs met punten ligt op de onderhandelingstafel. Het overgrote deel van de politici is het idee genegen, maar uit een enquête van Touring blijkt dat zes op tien Vlamingen ronduit tegen het voorstel gekant is. Concurrerende organisatie VAB haalt dan weer aan dat 65 procent van de jongeren voorstander is. Enquêtes zeggen bitter weinig over het nut of effectiviteit van een maatregel. Wat zeggen de cijfers?
6 op 10 bij de Vlamingen is tegen dat zou zeker kunnen, want "Vlamingen" zijn altijd tegen veranderingen, die zouden ook nog de 1,5 promille willen hebben en ongegordeld willen rijden.

Het zijn namelijk de idioten in het verkeer die de normale mobiliteit voor hun verpesten.

Bij elke controle staat het vet in de kranten:
https://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf20230301_93757891

https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2022/12...ingen-tijdens/

Laatst gewijzigd door Micele : 11 maart 2023 om 10:46.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 maart 2023, 13:08   #22
Mambo
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Micele Bekijk bericht
Herhaling post 16, met deze keer de link van die wereldwijde meta-analyse (mei 2012)

Vertaald in het Nederlands in een groot kader voor de bewust slechtzienden:

Weerleg het maar.

Het verwondert me ook niet dat een grote meerderheid van de jongeren - 65% - voorstander is van zo een puntensysteem. Bron VAB.

6 op 10 bij de Vlamingen is tegen dat zou zeker kunnen, want "Vlamingen" zijn altijd tegen veranderingen, die zouden ook nog de 1,5 promille willen hebben en ongegordeld willen rijden.

Het zijn namelijk de idioten in het verkeer die de normale mobiliteit voor hun verpesten.

Bij elke controle staat het vet in de kranten:
https://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf20230301_93757891

https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2022/12...ingen-tijdens/
Vlamingen kennende zullen ze al gauw uw flauwe argumenten misbruiken om u met de grootste zever punten af te pakken.

Euh zoals het nu is moet het niet strenger worden, zelfs wat milder worden dan heden ten dage zou wel mogen.

Kijk maar naar die gatachterlijke rechters die voor het minste uw rijbewijzen pikken en monster boeten uitschrijven.
Oud 11 maart 2023, 13:46   #23
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN

De schoofzak's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Als we de Engelse politie achtervolging zien hoeveel er hardnekkig proberen te vluchten en zeer roekeloos beginnen te rijden met meestal dan toch een ongeluk op het laatst......dan is de reden telkens dezelfde. Het puntensysteem!

Het puntensysteem zorgt dus voor zeer veel onnodige ongevallen.

Beetje normaal eh?
Als de pitbulls achter je aan zitten omm je toe te takelen blijf je niet staan om over hun koppetje te aaien.

Uiteraard hebben de agenten altijd een hypothetisch ongeval verijdeld komende uit hun attaché valies waar voor iedere verongelukte door hun schuld er eentje kant en klaar zit.

Allicht worden ze getraind op verzinnen van niet gebeurde situaties.
Zelfde antwoord als op de vermeende opmerking dat je niet moet controleren op de verplichte verzekering, want dan gaan ze vluchten en da's gevaarlijk.

Gelukkig kan de techniek ons helpen. Er zouden meer en betere camera's moeten komen, zodat fysisch achtervolgen deels vervangen wordt door digitale achtervolging.

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
De schoofzak is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 maart 2023, 13:48   #24
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Vlamingen kennende zullen ze al gauw uw flauwe argumenten misbruiken om u met de grootste zever punten af te pakken.

Euh zoals het nu is moet het niet strenger worden, zelfs wat milder worden dan heden ten dage zou wel mogen.

Kijk maar naar die gatachterlijke rechters die voor het minste uw rijbewijzen pikken en monster boeten uitschrijven.
Ik kijk meer en liever naar gatachterlijke verpleegsters en spoedartsen die die verkeershooligans blijven verzorgen.

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
Oud 11 maart 2023, 13:58   #25
Mambo
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak Bekijk bericht
Ik kijk meer en liever naar gatachterlijke verpleegsters en spoedartsen die die verkeershooligans blijven verzorgen.
Fijn, stap dan op uw fiets en vervoeg het record ongevallen.

https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2021/07...-op-tramspore/

Hoeveel punten mogen ze kwijt?
Oud 11 maart 2023, 18:50   #26
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Fijn, stap dan op uw fiets en vervoeg het record ongevallen.

https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2021/07...-op-tramspore/

Hoeveel punten mogen ze kwijt?
Waarom kom je nu plots met heel iets anders af?

Oud 11 maart 2023, 19:46   #27
Mambo
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Zelfde antwoord als op de vermeende opmerking dat je niet moet controleren op de verplichte verzekering, want dan gaan ze vluchten en da's gevaarlijk.

Gelukkig kan de techniek ons helpen. Er zouden meer en betere camera's moeten komen, zodat fysisch achtervolgen deels vervangen wordt door digitale achtervolging.
Dat het onnodig is om aan 180 km per uur door de stad te achtervolgen of onderweg naar achtervolger voor bijstand te geven enkel en alleen om ze eens in het zakje te doen blazen en te vragen achter hun papieren is idd Bully gedrag. En als men niet wil stoppen rijden ze tegen u aan zodat je 3 keer overkop gaat ook nog.

Volgens mij is dat ongelukken veroorzaken om nadien met een gestreken gezicht in de camera's te zeggen "goed dat ik er was want anders?".
Oud 11 maart 2023, 21:33   #28
chris k
Staatssecretaris

chris k's schermafbeelding

Standaard

Als er iemand teveel punten heeft ....gaat die dan niet meer met een auto rijden?

Nu zijn er die rijverbod hebben en die blijven ook rijden is dat een verschil?
chris k is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 maart 2023, 20:26   #29
PeterCC
Minister

Standaard

Citaat:
Ik ben mijn post begonnen met de woorden:
Het is mijn mening ....

en niet met:
ik heb weet van wetenschappelijk bewijs dat ...

Gast, als een snelheidsduivel voor de tweede maal aan 90 per uur door de dorpskern vlamt, dan vind ik dat erg nodig dat hij beseft dat die tweede overtreding zijn puntenaantal op een niveau brengt, dat hij het spek aan zijn kloten heeft.
En stel nu dat dat niet zou helpen, wel, dan heb ik er toch tenminste mijn plezier aan gehad dat hij met zijn vuil gat op de blaren is moeten gaan zitten.
Dat zijn dan de stereotypische voorbeelden die worden gebruikt om aan te tonen waar een puntensysteem voor bedoeld is: om dergelijk "wraakroepend" gedrag te beteugelen. Daar kan je toch niet tegen zijn?

Maar wat is de praktijk? Wat is de praktijk met al dat soort maatregelen? Met bemande snelheidscontroles, met flitspalen, met trajectcontroles?

Altijd hetzelfde liedje. Iets tussen 90 en 100% van die boetes gaan naar mensen die enkele km boven een door de band onnodig lage limiet gegaan zijn.
Mijn dochter heeft deze week nog een boete binnen gekregen voor 51 waar ze 50 mocht op een weg waar 70 geen enkel probleem is.
Dat is de werkelijkheid.

En daarom moeten we die rommel niet willen.
PeterCC is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 maart 2023, 20:29   #30
PeterCC
Minister

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door chris k Bekijk bericht
Als er iemand teveel punten heeft ....gaat die dan niet meer met een auto rijden?

Nu zijn er die rijverbod hebben en die blijven ook rijden is dat een verschil?
De vraag stellen is ze beantwoorden.
PeterCC is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 maart 2023, 22:19   #31
Micele
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door PeterCC Bekijk bericht
[......]
Een vergelijking met Frankrijk. Frankrijk zat en zit historisch qua aantal doden (binnen 30 dagen) in het verkeer altijd dicht in de buurt van ons land.
Bij mijn weten wonen we niet in Frankrijk.

Je kronkelt. En die internationale studie die ik citeerde in post 21 is duidelijk genoeg.

In elk geval gaat men het rijbewijs met punten nu eindelijk doorduwen in ons landje.

En deze keer plak ik alles, zelfs details zijn al bekend: (kronkel nog maar wat verder, wie weet helpt het... )
Citaat:
https://gocar.be/nl/autonieuws/veili...ar-belgie-2023

Rijbewijs met punten bijna klaar in België

Het rijbewijs met punten is zoals het monster van Loch Ness: er wordt al lang over gesproken, hoewel niemand het ooit gezien heeft. Maar vandaag is het project bijna klaar en de kans is klein dat automobilisten er nog aan ontsnappen. In de praktijk zal het systeem werken met twaalf punten in totaal.

18 nov. 2022

In Europa is België een laatkomer met de invoering van het rijbewijs met punten. Sterker nog: in ons land is er nog niets gerealiseerd op dit vlak, terwijl 22 van de 27 lidstaten het al hebben opgelegd. En dat lijkt resultaten op te leveren voor de verkeersveiligheid. Het principe lijkt bij ons wel een monster van Loch Ness, want de politiek praat er al over sinds de regering-Dehaene, dertig jaar geleden.

Bepaalde recente gebeurtenissen, zoals de tragedie met de carnavalisten in Strépy-Bracquegnies eerder dit jaar, hebben de kaarten echter opnieuw geschud. De cd&v is nu vastbesloten om zo’n rijbewijs in te voeren, vooral omdat de doelstellingen op het gebied van verkeersslachtoffers de jongste jaren verscherpt zijn: de All for Zero-aanpak belooft nul verkeersdoden in 2050. Is dat realistisch?

Regels liggen nu vast

Verkeersveiligheidsinstituut VIAS sprak zich onlangs uit voor het rijbewijs met punten, met als argument dat dit vooral een nuttig instrument is om ernstige recidivisten te beteugelen.

Ook de overheid is volop bezig rond dit project. Na het onderzoek van VIAS en het bekijken van de best practices in het buitenland, hebben de FOD’s van Justitie, Mobiliteit en Binnenlandse Zaken de krachten gebundeld en zijn ze het blijkbaar eens geworden over een formule, meldt de krant L’Écho.

Als alles goed gaat, wordt het wetsvoorstel voor het rijbewijs met punten begin 2023 binnen de regering behandeld en zou het nog voor het einde van de legislatuur ingevoerd worden. Voor de kiezers is dat natuurlijk geen goed nieuws net voor de verkiezingen, maar de overheid kan wellicht niet meer terug.

Redelijk en proportioneel?

Enkele zaken lekten al uit. Volgens mensen die dicht bij het dossier staan, wordt het een redelijk en proportioneel systeem. Het doel is vooral om recidive tegen te gaan, want tot nu toe hoefde je je weinig zorgen te maken, als je je boetes maar betaalde. Dat verandert echter ook, want het recent opgerichte nationaal parket moet wanbetalers en recidivisten opsporen.

Concreet wordt het puntensysteem dat voor België bedacht werd, het omgekeerde van het Franse systeem. De automobilist krijgt dus geen ‘puntenkapitaal’ maar verzamelt strafpunten naargelang hij inbreuken begaat. Het is nog niet bekend hoeveel punten aan elke overtreding toegekend worden. Wat we wel al weten, is dat het rijbewijs ingetrokken wordt en de overtreder op eigen kosten een opleiding moet volgen om zijn rijgedrag te verbeteren zodra een totaal van twaalf punten bereikt wordt.

Je kunt ook op elk moment zelf beslissen om deze opleiding te volgen – altijd op eigen kosten – als je nog niet aan het maximumaantal punten zit. Zo kun je vier strafpunten uitwissen. Volgens de eerste informatie is er twee tot drie jaar nodig om de verzamelde punten op je rijbewijs te annuleren en het puntenverlies hangt natuurlijk af van de ernst van de inbreuk. Elke automobilist zou toegang krijgen tot een online platform om het puntenaantal van zijn rijbewijs te bekijken.

Nog een instrument voor repressie

Het officiële doel van de overheid is om weggebruikers beter te beschermen, maar dit is uiteraard ook een bijkomend middel om automobilisten te bestraffen. Het minste wat we kunnen zeggen, is dat de repressie de jongste maanden sterk is toegenomen, met trajectcontroles, nieuwe lidars met de bijnaam machinegeweer en het nieuwe federale parket dat verantwoordelijk is voor het innen van de verkeersboetes. Allemaal initiatieven die de staatskas vullen en de indruk geven dat de auto meer dan ooit de melkkoe van de overheid is (en dan spreken we nog niet over de belastingen).

Dit gezegd zijnde, moeten we ook toegeven dat de laatste ongevallenstatistieken bijzonder zorgwekkend blijven, met 16 procent meer verkeersdoden in 2022 tegenover 2021. En hetzelfde geldt voor de gewonden: plus 11 procent. Het is dus logisch dat de overheid maatregelen probeert te nemen. Maar zijn het wel de juiste?
Lijkt me hetzelfde principe als het Duitse systeem.
https://de.wikipedia.org/wiki/Punkte...rlaubnisrecht)

Laatst gewijzigd door Micele : 17 maart 2023 om 22:31.
Oud 18 maart 2023, 14:07   #32
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Dat zijn dan de stereotypische voorbeelden die worden gebruikt om aan te tonen waar een puntensysteem voor bedoeld is: om dergelijk "wraakroepend" gedrag te beteugelen. Daar kan je toch niet tegen zijn?

Maar wat is de praktijk? Wat is de praktijk met al dat soort maatregelen? Met bemande snelheidscontroles, met flitspalen, met trajectcontroles?

Altijd hetzelfde liedje. Iets tussen 90 en 100% van die boetes gaan naar mensen die enkele km boven een door de band onnodig lage limiet gegaan zijn.
Mijn dochter heeft deze week nog een boete binnen gekregen voor 51 waar ze 50 mocht op een weg waar 70 geen enkel probleem is.
Dat is de werkelijkheid.

En daarom moeten we die rommel niet willen.
We moeten het kind niet weggooien met het badwater.

Mijn dochter is ooit gepakt terwijl ze met mijn auto aan 51 per uur reed, waar 50 mocht. Conclusie: betalen. Vraag is dan wel: hoeveel betalen?

Oud 18 maart 2023, 15:13   #33
Micele
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
We moeten het kind niet weggooien met het badwater.

Mijn dochter is ooit gepakt terwijl ze met mijn auto aan 51 per uur reed, waar 50 mocht. Conclusie: betalen. Vraag is dan wel: hoeveel betalen?
0 €.

Aangezien de wettelijke tolerantiemarge 6 kmu is zal ze tijdens die snelheidsmeting 57 kmu gereden hebben.

Laatst gewijzigd door Micele : 18 maart 2023 om 15:14.
Oud 18 maart 2023, 17:39   #34
chris k
Staatssecretaris

chris k's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
De vraag stellen is ze beantwoorden.
Ik wacht op onze grote specialist van den tabel.
chris k is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 09:19.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be