Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Buitenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Buitenland Internationale onderwerpen, de politiek van de Europese lidstaten, over de werking van Europa, Europese instellingen, ... politieke en maatschappelijke discussies.

Antwoord

Discussietools
Oud 6 maart 2023, 11:29   #21
Henri1
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Ik adviseer de Argentijnen om The Falklands gerust te laten.

De Britten hebben het verlies van de HMS Sheffield nog niet volledig gewroken.
Henri1 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 maart 2023, 15:27   #22
maddox
Secretaris-Generaal VN

maddox's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar maddox
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bach Bekijk bericht
Dan is dit slechts een kwestie van tijd.
Dat zullen we dan wel zien.
Oud 6 maart 2023, 16:51   #23
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN

De schoofzak's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
De Argentijnen die er woonden werden letterlijk gedeporteerd door de Britten. Dat was een reactie op het feit dat Argentinië het waagde zeehondenvangst in hun gebieden te verbieden. Sindsdien zijn de Malvinas bezet gebied te noemen.
Ernstige link aub.
Ik checkte eergisteren even op de wiki, daar stond "geen oorspronkelijke bewoning, wel af ten toe vissers die er enkele dagen kampeerden" of zoiets (niet letterlijk)

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
De schoofzak is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 maart 2023, 17:46   #24
Boduo
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
De huidige situatie is dat groot Brittannië zich niet houdt aan VN resolutie 2065 rond de Malvinas waarbij gevraagd wordt te onderhandelen over de soevereiniteit. De koloniale mentaliteit is nog steeds aanwezig bij de Britten.
Dat is de kern v.d. zaak.
(In het beroemde stripverhaal "Het gele teken", jaaaaren geleden, kwam dat ook tot uiting in de ontknoping.)
Deze strip is nog steeds te koop ! Herdrukt in 2017.
De echte stripkenners noemen het "DE klassieker v.d. 20ste eeuw".
Hij wordt zelfs aanzien als beter dan "De blauwe lotus" van Kuifje.

Laatst gewijzigd door Boduo : 6 maart 2023 om 17:54.
Boduo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 maart 2023, 17:57   #25
Boduo
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Henri1 Bekijk bericht
Ik adviseer de Argentijnen om The Falklands gerust te laten.

De Britten hebben het verlies van de HMS Sheffield nog niet volledig gewroken.
In de tijd v.d. Falkland-oorlog was er een ijzeren lady premier in Engeland.
De huidige premier zou zich hiermee waarschijnlijk niet bezig houden en de zaak volledig overlaten aan de marine.
Oud 6 maart 2023, 18:01   #26
Boduo
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Ach zo? Dus slechts macht van de sterkste geldt? En de VN kan de pot op met haar resolutie. Zo denken de Britten inderdaad ook.
China wordt de sterkste, max over 9 jaar.
Oud 6 maart 2023, 18:26   #27
maddox
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Boduo Bekijk bericht
China wordt de sterkste, max over 9 jaar.
En harmonie is nog steeds zeer belangrijk.
Oud 7 maart 2023, 09:38   #28
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
De huidige situatie is dat groot Brittannië zich niet houdt aan VN resolutie 2065 rond de Malvinas waarbij gevraagd wordt te onderhandelen over de soevereiniteit. De koloniale mentaliteit is nog steeds aanwezig bij de Britten.
Mogelijks of zelfs wellicht wel voor wat klein grut als de Falklands.
Al heel wat minder voor vb. Australië en N Zeeland.

En niet zo'n leuke ervaring met Hong Kong.

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
Oud 7 maart 2023, 10:48   #29
Bach
Perm. Vertegenwoordiger VN

Bach's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak Bekijk bericht
Ernstige link aub.
Ik checkte eergisteren even op de wiki, daar stond "geen oorspronkelijke bewoning, wel af ten toe vissers die er enkele dagen kampeerden" of zoiets (niet letterlijk)
Ik stel voor dat u Wikipedia in het Spaans raadpleegt. Daar vindt men een uitgebreider relaas dan de Engelstalige Wikipedia van de geschiedenis van de Malvinas verspreid over verschillende artikels. Dat alleen al geeft een indicatie dat de Britten een onzuiver geweten hebben.

Enkele maanden na de bezetting van de Malvinas door de Britten was er trouwens een opstand van de overgebleven Gauchos en Charúas (de echte oorspronkelijke bevolking van heel die zuidelijke gebieden) tegen de Britten, die neergeslagen werd en waarbij 5 mensen gedood werden door de Britten. Procentueel ten opzichte van de totale bevolking een 'massacre' te noemen zelfs.

https://es.m.wikipedia.org/wiki/Subl..._Gaucho_Rivero

Laatst gewijzigd door Bach : 7 maart 2023 om 10:51.
Bach is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 maart 2023, 13:25   #30
djimi
Secretaris-Generaal VN

djimi's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ik stel voor dat u Wikipedia in het Spaans raadpleegt. Daar vindt men een uitgebreider relaas dan de Engelstalige Wikipedia van de geschiedenis van de Malvinas verspreid over verschillende artikels. Dat alleen al geeft een indicatie dat de Britten een onzuiver geweten hebben.

Enkele maanden na de bezetting van de Malvinas door de Britten was er trouwens een opstand van de overgebleven Gauchos en Charúas (de echte oorspronkelijke bevolking van heel die zuidelijke gebieden) tegen de Britten, die neergeslagen werd en waarbij 5 mensen gedood werden door de Britten. Procentueel ten opzichte van de totale bevolking een 'massacre' te noemen zelfs.

Wat ik niet goed begrijp, is het volgende:

in het subforum "Oekraïense oorlog", draad "Nederlandstalig verzet tegen de vigerende oorlogshitserij", post u dit:

<< Niet Nederlandstalig (zo eloquent ben ik het in dat taalgebied nog niet tegen gekomen) maar dit is een duidelijke en noodzakelijke boodschap niet enkel voor de Britten maar voor ook voor de NATO verraders van Europa; mogen ze net zoals de handlangers van de Sovjet tegenhanger verdreven worden uit ons huis. Met een portie respijt voor de dwazen en lafaards die in een bezetter een bevrijder zagen of wouden zien.

Tell them George >>

https://forum.politics.be/showpost.p...&postcount=101

Daarin brengt George Galloway inderdaad een duidelijke boodschap.

Hij zegt dat hij géén 'pacifist' is, en dat vechten tegen 'fascisme' een goede zaak is.

Betreffende de "Falklands-oorlog" zegt hij - vanaf 2'40" - expliciet dat hij die steunde, omdat het in dat geval om een 'just cause' ging: Britse burgers werden aangevallen.

Zolang het VK blijft weigeren de "Malvinas" op vreedzame wijze aan Argentinië af te staan - en waarom zou het dat NIET doen? - en zolang Argentinië zich daar niet definitief bij neerlegt, kan er altijd wel een nieuwe 'just cause' ontstaan.

Hoe moet het dan verder?

YOUR BODY, MY CHOICE, FOREVER! HANG MIKE PENCE!!!
djimi is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 maart 2023, 16:55   #31
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:

Ik open de link en zie staan: 1833. En ook: vijf doden.
Dan heb ik zelfs geen zin meer om te gaan checken of dit de Argentijnse versie is van de lokale geschiedenis.

Pfff ... dat ze aan de Verenigde Naties vragen om een autoriteit te benoemen als Hoge Bemiddelaar.

Oud 7 maart 2023, 17:12   #32
Bach

Bach's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door djimi Bekijk bericht
Wat ik niet goed begrijp, is het volgende:

in het subforum "Oekraïense oorlog", draad "Nederlandstalig verzet tegen de vigerende oorlogshitserij", post u dit:

<< Niet Nederlandstalig (zo eloquent ben ik het in dat taalgebied nog niet tegen gekomen) maar dit is een duidelijke en noodzakelijke boodschap niet enkel voor de Britten maar voor ook voor de NATO verraders van Europa; mogen ze net zoals de handlangers van de Sovjet tegenhanger verdreven worden uit ons huis. Met een portie respijt voor de dwazen en lafaards die in een bezetter een bevrijder zagen of wouden zien.

Tell them George >>

https://forum.politics.be/showpost.p...&postcount=101

Daarin brengt George Galloway inderdaad een duidelijke boodschap.

Hij zegt dat hij géén 'pacifist' is, en dat vechten tegen 'fascisme' een goede zaak is.

Betreffende de "Falklands-oorlog" zegt hij - vanaf 2'40" - expliciet dat hij die steunde, omdat het in dat geval om een 'just cause' ging: Britse burgers werden aangevallen.

Zolang het VK blijft weigeren de "Malvinas" op vreedzame wijze aan Argentinië af te staan - en waarom zou het dat NIET doen? - en zolang Argentinië zich daar niet definitief bij neerlegt, kan er altijd wel een nieuwe 'just cause' ontstaan.

Hoe moet het dan verder?

Ik ben meer pacifistisch dan George vermoed ik. Maar het is interessant dat een niet pacifist als George niet meegesleurd wil worden in een oorlog die niets met 'bevrijding' te maken heeft. Sneuvelen om een gebied dat op 1 eeuw reeds 4 keer van 'eigenaar' gewisseld heeft, vraagt hij zich af.

Mbt de Malvinas/Falklands gaat ook George langs het feit heen (in deze video) dat GB weigert de relevante VN resolutie te respecteren. Hij zegt dat het hem ging om het beschermen van Britten, die daar nu de scepter zwaaien. Er wonen geen Britten in Oekraïne. Noch Irak, Afghanistan enzovoort.

De voor de hand liggende oplossing mijns inziens is de relevante VN resolutie te respecteren. Ondanks de pro westerse houding van de VN in het algemeen heeft die ook in het geval van de Malvinas niet de kant van de Britten gekozen. Souvereiniteit kan daar gemakkelijk gedeeld worden en de economische vruchten ook. De Britten willen gewoon alles. De Argentijnen willen praten. Beter nu praten dan binnen een paar decennia oorlog.

Daaraan gerelateerd. Argentinië wil een Chinese fabriek met gevechtsvliegtuigen bouwen. Je moet de reactie van de VS eens zien daarop. Puur imperialistische groffe taal over hoe China de duivel is en een persoonlijke bedreiging naar de vice president Christina Fernandez indien Argentinië dat zou durven doen (ondertussen wel Taiwan volpompen met wapens). Fernandez overleefde niet lang geleden al een moordaanslag. Ze zijn daar helemaal aan het doorslaan in Washington. De controle aan het verliezen.

Laatst gewijzigd door Bach : 7 maart 2023 om 17:16.
Oud 7 maart 2023, 17:18   #33
Bach

Bach's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak Bekijk bericht
Ik open de link en zie staan: 1833. En ook: vijf doden.
Dan heb ik zelfs geen zin meer om te gaan checken of dit de Argentijnse versie is van de lokale geschiedenis.

Pfff ... dat ze aan de Verenigde Naties vragen om een autoriteit te benoemen als Hoge Bemiddelaar.
Ja kijk. Ik geef u dezelfde bron die u als betrouwbaar beschouwt. Er is ook niet veel betwisting van de geschiedenis. Er worden voornamelijk stukken weggelaten die niet passen in het relaas om een impressie van rechtmatigheid te geven.

Laatst gewijzigd door Bach : 7 maart 2023 om 17:20.
Oud 8 maart 2023, 00:18   #34
dewanand
Minister-President

dewanand's schermafbeelding

Standaard 2200: blanken zijn uitgeroeid op onze apen planeet

Citaat:
Het gaat hier over het jaar 1833. Jaar van de Britse invasie. Er woonden toen wel degelijk mensen op de Malvinas.

ach ik geloof dat de Spanjaarden toen daarvoor de baas waren in de LAGE landen, nederland, belgie, vlaanderen enz, na de 80jarige oorlog hadden deze zichzelf bevrijd en begonnen ook lekker te koloniseren in de Nieuwe Wereld.

Puur natuur ok, sterkste heteroseksuele mannetjes moeten winnen in harde, primitieve natuur om het nageslacht sterk en gezond te houden.

Ik geef de Blanken gelijk ok om vanaf 1492 de hele nieuwe wereld maar te OMVOLKEN, koloniseren, ja het verleden kan niet veranderd worden dus klagen is zinloos.

===============
Argentinie nu in grote economische Crisis dus zij kunnen beste oorlogje starten om hun werkloze jonge hetero mannenoverschot zo weg te werken, is puur natuur ok in elk territorium van wilde dieren en wij mensaapjes zijn ook doodgewone WILDE Dieren met te grote hersentjes en echte mega grote geslachtsorganen ok.

http://www.dewanand.com
dewanand is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 maart 2023, 01:40   #35
Adam Smith
Europees Commissaris

Adam Smith's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Is het hiaat in uw verhaal y niet opgevallen? Argentinië was de rechtmatige opvolger van de Spaanse kroon.

Van belang is ook na te gaan op welke tijden de eilanden geen bewoners hadden. Maar Argentinië had er wel een permanente kolonie gesticht toen de Britten binnen vielen en de eilanden simpelweg hebben afgenomen manu militari. Dat is geen detail.

Zijt gij trouwens niet degene die vindt dat Hong Kong beter Britse kolonie gebleven was? Ook daar is het dekolonisatie proces nog bezig.
Spanje heeft de claim van Frankrijk over de oostelijk deel overgenomen, Groot Brittannië heeft altijd een claim over het westelijk deel gehad.

Die VN resolutie is mooi, maar het was wel dat in de jaren 1980 naar de wapens greep. Veel geluk een Britse PM te vinden die de overwinning van Thatcher zomaar gaat verkwanselen. Anderzijds als de inwoners van de Falklands/Malvinas aangeven wat ze willen, bij een VN referendum, dan moeten Argentinië en het VK zich er bij neerleggen.

Wat betreft Hong Kong dan denk ook ik wel eens, dat ze als Britse Kroonkolonie allicht op sommige vlakken beter af waren geweest, dan bij deze flagrante inlijving bij China, tegen het beloofde behoud van hun status aparte.
Oud 8 maart 2023, 05:51   #36
Bach

Bach's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Adam Smith Bekijk bericht
Spanje heeft de claim van Frankrijk over de oostelijk deel overgenomen, Groot Brittannië heeft altijd een claim over het westelijk deel gehad.

Die VN resolutie is mooi, maar het was wel dat in de jaren 1980 naar de wapens greep. Veel geluk een Britse PM te vinden die de overwinning van Thatcher zomaar gaat verkwanselen. Anderzijds als de inwoners van de Falklands/Malvinas aangeven wat ze willen, bij een VN referendum, dan moeten Argentinië en het VK zich er bij neerleggen.
Geldt het souvereiniteit principe dan enkel als het goed uitkomt?

Citaat:
Wat betreft Hong Kong dan denk ook ik wel eens, dat ze als Britse Kroonkolonie allicht op sommige vlakken beter af waren geweest, dan bij deze flagrante inlijving bij China, tegen het beloofde behoud van hun status aparte.
De Britten herinnerden zich het woord 'democratie' enkel op het moment dat ze Hong Kong dienden terug te geven aan China.

Laatst gewijzigd door Bach : 8 maart 2023 om 05:51.
Oud 8 maart 2023, 05:55   #37
maddox
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Geldt het souvereiniteit principe dan enkel als het goed uitkomt?
Alleen als de winnaars het willen.
Citaat:
De Britten herinnerden zich het woord 'democratie' enkel op het moment dat ze Hong Kong dienden terug te geven aan China.
En dat hebben ze dan ook gedaan, wegwezen na het einde van het leasecontract.
Oud 8 maart 2023, 08:49   #38
Herr Flick
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Een tiental jaar geleden ontmoete ik een paar gasten van de RAF. Het waren gasten die in de MOD zorgden voor de connecties met de verschillende field commanders in Irak en Afghanistan etc...

Een van die kerels gaf zich af en toe op als vrijwilliger om op de Falklands mijnen en onontplofte munitie te gaan opsporen en vernietigen.

Jaarlijks was er zo een expeditie die gedurende een paar maanden daar nog altijd achtergelaten spul moet opkuisen.

Als de Brittons daar zoveel energie in steken, mag je er zeker van zijn dat ze dat daar niet te snel gaan achterlaten.
Herr Flick is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 maart 2023, 09:49   #39
Bach

Bach's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door maddox Bekijk bericht
Alleen als de winnaars het willen.

En dat hebben ze dan ook gedaan, wegwezen na het einde van het leasecontract.
Maar niet zonder te pogen het separatisme te stimuleren. Wie het 'one China' principe wil ondermijnen dient niet te klagen dat geknaagd wordt aan het 'two systems' principe.

Laatst gewijzigd door Bach : 8 maart 2023 om 09:49.
Oud 8 maart 2023, 09:56   #40
Bach

Bach's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Boduo Bekijk bericht
Dat is de kern v.d. zaak.
(In het beroemde stripverhaal "Het gele teken", jaaaaren geleden, kwam dat ook tot uiting in de ontknoping.)
Deze strip is nog steeds te koop ! Herdrukt in 2017.
De echte stripkenners noemen het "DE klassieker v.d. 20ste eeuw".
Hij wordt zelfs aanzien als beter dan "De blauwe lotus" van Kuifje.
Interessant. Strips zijn een onderschat deel authentieke kultuur. Jammer die beweging om oude strips te censureren. Men zou beter leren van de geschiedenis en hoe het vroeger was in plaats van de geschiedenis weg te wissen.

Laatst gewijzigd door Bach : 8 maart 2023 om 09:56.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 00:58.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be