Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Antwoord

Discussietools
Oud 6 juni 2023, 10:08   #21
Koenraad Noël
Europees Commissaris

Koenraad Noël's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Zipper Bekijk bericht
Gemakkelijke uitleg voor een buitenstaander, ik heb er alle begrip voor dat die juwelier geschoten heeft.
Maar dat is voor jou als buitenstaander ook gemakkelijk uitgelegd, nee? Voor de familie van de overledene is het bijvoorbeeld anders. Ik heb in mijn familie ook slechte mensen die ik desondanks alle miserie niet wil zien sterven.

Ik kan bovendien evengoed begrijpen dat die juwelier geschoten heeft, maar we moeten ook niet lichtzinnig doen over een mensenleven. Maar uiteindelijk had de situatie voor iedereen beter geweest als de juwelier niet geschoten had of geen wapen had waarmee hij kon schieten. Dan leefde die jongen nog, dan was er nu geen rechtszaak tegen die juwelier.

Ik hoop trouwens ook dat die juwelier geen daadwerkelijke significante straf krijgt. Maar dan wel op een manier waarin mensen niet plots denken een vrijgeleide te hebben om het recht in eigen handen te nemen.
Koenraad Noël is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 juni 2023, 10:12   #22
Weyland
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Geen wapen hebben als juwelier, dat zou ik niet durven. Sowieso enkel ver van een autostrade en met weinig ontsnappingsroutes en zelfs dat is tricky.

De idee dat juweliers vaak gewapende doelwitten zijn helpt misschien sommige overvallers om twee keer na te denken.

Laatst gewijzigd door Weyland : 6 juni 2023 om 10:14.
Weyland is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 juni 2023, 10:15   #23
Dadeemelee
Secretaris-Generaal VN

Dadeemelee's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Weyland Bekijk bericht
Geen wapen hebben als juwelier, dat zou ik niet durven.
Tsja een juwelierszaak is uiteraard een snoepwinkel voor misdadigers.
Oud 6 juni 2023, 10:15   #24
Zipper
Secretaris-Generaal VN

Zipper's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Koenraad Noël Bekijk bericht
Maar dat is voor jou als buitenstaander ook gemakkelijk uitgelegd, nee? Voor de familie van de overledene is het bijvoorbeeld anders. Ik heb in mijn familie ook slechte mensen die ik desondanks alle miserie niet wil zien sterven.

Ik kan bovendien evengoed begrijpen dat die juwelier geschoten heeft, maar we moeten ook niet lichtzinnig doen over een mensenleven. Maar uiteindelijk had de situatie voor iedereen beter geweest als de juwelier niet geschoten had of geen wapen had waarmee hij kon schieten. Dan leefde die jongen nog, dan was er nu geen rechtszaak tegen die juwelier.

Ik hoop trouwens ook dat die juwelier geen daadwerkelijke significante straf krijgt. Maar dan wel op een manier waarin mensen niet plots denken een vrijgeleide te hebben om het recht in eigen handen te nemen.
Neenee, braaf wachten tot de overvallers weg zijn, de politie bellen die dan een pv-ke opstellen dat ze dan maar "bij den hoop" leggen.
Blijf met uw poten van andermans goed, en dan gebeurt zoiets niet. En nu kunt ge terug uw riedeltje aanhalen over wat snoep te pikken in het buurtwinkeltje.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Another Jack Bekijk bericht
Voor mijn part wordt Brussel en omstreken voor 90% islamitisch!

Laatst gewijzigd door Zipper : 6 juni 2023 om 10:16.
Zipper is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 juni 2023, 10:17   #25
Xenophon
Secretaris-Generaal VN

Xenophon's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Als je 12 jaar de schoolbanken met hen deelt, ja.
Ok dan, het zijn brave roofovervallers. Die bestaan, ik heb er ook gekend, lang geleden.
Oud 6 juni 2023, 10:20   #26
Xenophon
Secretaris-Generaal VN

Xenophon's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
dan kan hij enkel maar vrijgesproken worden
Dat geeft dan weer het verkeerde beeld naar de bevolking, vanuit de gedachten van de staat dan.

Daarom hebben ze die andere juwelier die overvallers afschoot vijf jaar gegeven met opschorting.
Oud 6 juni 2023, 10:29   #27
metten
Parlementslid

metten's schermafbeelding

Standaard

Het kan ook gebeuren dat een juwelier die denkt dat hij overvallen wordt, met het pistool in de hand en slaapdronken naar beneden stormt afgeschoten wordt door 'special forces'.
In de Belgische democratie vertegenwoordigt een parlementslid immers alles behalve zijn kiezers. Hij is volkomen een produkt van de partij en haar ingebouwde drukkingsgroepen. Guy Verhofstadt, 1ste Burgermanifest 1991.

Laatst gewijzigd door metten : 6 juni 2023 om 10:30.
metten is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 juni 2023, 10:37   #28
fox
Secretaris-Generaal VN

fox's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dadeemelee Bekijk bericht
Begrip kan je hebben, maar hij heeft een vluchtende misdadiger in de rug geschoten. Daarvoor is een verdedigingswapen niet bedoeld.
We zijn hier niet in the WWW.
Dus dat er een proces komt is logisch.
Ze liepen weg met zijn leven. 500K aan juwelen. Hoe lang moet jij werken om zoiets netto terug te verdienen? Het heeft helaas zelfs niet geholpen want meneer mag de rest van zijn leven blijven werken om terug te verdienen wat die klootzakken van hem gestolen hebben. Dat er een proces komt is logisch, een proces om te bepalen hoeveel schadevergoeding de juwelier moet KRIJGEN, geen proces om te bepalen hoeveel hij moet betalen. Dat de familie van dit uitschot nu nog een graantje probeert mee te pikken is een pure schande.
In de psychologie staat machiavellisme voor een bepaald soort persoonlijkheidsstoornissen. Niets in dit land is machiavellistischer dan de PS. Niets is zo asociaal als de PS-politiek. Grote armoede! Slecht onderwijs! Hollande achterna! Het verliezende kamp in de laatste verkiezingen!
fox is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 juni 2023, 10:38   #29
Koenraad Noël
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Blijf met uw poten van andermans goed, en dan gebeurt zoiets niet.
Blijf met uw kogels van andermans lijf, en dan gebeurt zo'n rechtszaak niet.

Citaat:
En nu kunt ge terug uw riedeltje aanhalen over wat snoep te pikken in het buurtwinkeltje.
Gelukkig dat zo'n eenzaam riedeltje minder lang duurt dan de meerstemmige soapserie van internet tough guy gedrag, nee?
Oud 6 juni 2023, 10:43   #30
fox
Secretaris-Generaal VN

fox's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Blijf met uw kogels van andermans lijf, en dan gebeurt zo'n rechtszaak niet.

Gelukkig dat zo'n eenzaam riedeltje minder lang duurt dan de meerstemmige soapserie van internet tough guy gedrag, nee?
Ik hoop vooral dat jij zoiets nooit moet meemaken. Die juwelier zijn leven is kapot gemaakt door dat crapuul en hij moet er zich nu nog voor gaan verantwoorden ook. De wereld op zijn kop.
In de psychologie staat machiavellisme voor een bepaald soort persoonlijkheidsstoornissen. Niets in dit land is machiavellistischer dan de PS. Niets is zo asociaal als de PS-politiek. Grote armoede! Slecht onderwijs! Hollande achterna! Het verliezende kamp in de laatste verkiezingen!
fox is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 juni 2023, 10:56   #31
Koenraad Noël
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door fox Bekijk bericht
Ik hoop vooral dat jij zoiets nooit moet meemaken.
Ik hoop het ook.
Citaat:
Die juwelier zijn leven is kapot gemaakt door dat crapuul en hij moet er zich nu nog voor gaan verantwoorden ook. De wereld op zijn kop.
Hij heeft iemand gedood. Een dief, ja, en in omstandigheden waar men veel begrip voor kan opbrengen, maar het blijft om een mensenleven gaan. Dat is een vrij ernstige kwestie.

Is het dan echt zo "wereld op z'n kop" dat hij zich daar voor moet gaan verantwoorden? Dat betekent niet per se dat hij gestraft moet worden, of gestraft gaat worden. En zelfs onschuldigen moeten zich af en toe eens naar de rechtbank begeven. We leven, godzijdank, in een rechtsstaat.
Oud 6 juni 2023, 11:12   #32
Zipper
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Ze liepen weg met zijn leven. 500K aan juwelen. Hoe lang moet jij werken om zoiets netto terug te verdienen? Het heeft helaas zelfs niet geholpen want meneer mag de rest van zijn leven blijven werken om terug te verdienen wat die klootzakken van hem gestolen hebben. Dat er een proces komt is logisch, een proces om te bepalen hoeveel schadevergoeding de juwelier moet KRIJGEN, geen proces om te bepalen hoeveel hij moet betalen. Dat de familie van dit uitschot nu nog een graantje probeert mee te pikken is een pure schande.
2

Citaat:
Oud 6 juni 2023, 11:13   #33
Zipper
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Ik hoop vooral dat jij zoiets nooit moet meemaken. Die juwelier zijn leven is kapot gemaakt door dat crapuul en hij moet er zich nu nog voor gaan verantwoorden ook. De wereld op zijn kop.
2

Citaat:
Oud 6 juni 2023, 11:19   #34
Rudy
Secretaris-Generaal VN

Rudy's schermafbeelding

Standaard

Ik ben echt eens benieuwd hoe de rechtbank zal omgaan met die "onweerstaanbare dwang".

Volgens de advocaat van de juwelier, Walter Van Steenbrugge, gaat het duidelijk om een geval van onweerstaanbare dwang. Dat zou betekenen dat de juwelier op het ogenblik dat hij schoot geen controle over zichzelf had.

Bron: VRT NWS
Rudy is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 juni 2023, 11:19   #35
Zipper
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Ik hoop het ook.

Hij heeft iemand gedood. Een dief, ja, en in omstandigheden waar men veel begrip voor kan opbrengen, maar het blijft om een mensenleven gaan. Dat is een vrij ernstige kwestie.

Is het dan echt zo "wereld op z'n kop" dat hij zich daar voor moet gaan verantwoorden? Dat betekent niet per se dat hij gestraft moet worden, of gestraft gaat worden. En zelfs onschuldigen moeten zich af en toe eens naar de rechtbank begeven. We leven, godzijdank, in een rechtsstaat.
Laat het een wake up call zijn voor toekomstige gewapende overvallers, dat er risico's verbonden zijn aan hun hobby.

Citaat:
Oud 6 juni 2023, 11:19   #36
reservespeler
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
2

Zelfs een voorwaardelijke straf, zoals het OM lijkt te eisen, is te hoog. Enkel de algehele vrijspraak is hier op zijn plaats.
T'is al erg genoeg dat hier een proces wordt gevoerd.
Blijf met uw poten van andermans goed, dan gebeurt zoiets niet.
Als je gaat stelen heb je een risicovol beroep, je weet dat vooraleer je op pad gaat.
reservespeler is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 juni 2023, 11:21   #37
Zipper
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Rudy Bekijk bericht
Ik ben echt eens benieuwd hoe de rechtbank zal omgaan met die "onweerstaanbare dwang".

Volgens de advocaat van de juwelier, Walter Van Steenbrugge, gaat het duidelijk om een geval van onweerstaanbare dwang. Dat zou betekenen dat de juwelier op het ogenblik dat hij schoot geen controle over zichzelf had.

Bron: VRT NWS
Als plots in enkele minuten tijd een paar onverlaten met heel uw leven weg zijn, kan ik mij dat best voorstellen.

Citaat:
Oud 6 juni 2023, 11:21   #38
reservespeler
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Bron: GVA

De juwelier heeft deze martelgang zelf veroorzaakt. Ik kan begrijpen waarom hij schoot, maar die keuze heeft hij zelf gemaakt en hij draagt daar nu de gevolgen van.

Blue Sky, je zegt dat de maatschappij hem dankbaar moet zijn omdat de crimineel geen nieuwe slachtoffers meer kon maken. Maar waar trek je de grens? Neem nu schooljongeren die wekelijks wat kleine winkeldiefstal begaan in de dichtstbijzijnde supermarkt, iets dat toendertijd in mijn schooltijd helaas elke vrijdagmiddag gebeurde. Dat telt uiteindelijk ook op. Afknallen maar?
Is dat zo?
Ik weet niet wat ik zou doen als ik anderen met mijn vermogen aan de haal zag gaan.
Ik zou onweerstaanbare dwang pleiten.
Oud 6 juni 2023, 11:22   #39
reservespeler
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Xenophon Bekijk bericht
Neen, een paar oorvegen met de vlakke hand tegen hun smikkel volstaat.

Later, wanneer ze groot zijn en bewapende roofovervallen plegen, dan is er nog tijd genoeg om hen af te schieten.

Dit proces, zoals de soortgelijke processen uit het verleden, zijn een oefening in het in balans houden van de angst voor de staat van het volk, en het voorkomen dat die tegen de staat stemmen volgende kiezing.

Mijn geld staat op "schuldig" met de 'gunst' van opschorting. Zoals ook eerdere zaken afliepen.
Oud 6 juni 2023, 11:22   #40
Zipper
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door reservespeler Bekijk bericht
Als je gaat stelen heb je een risicovol beroep, je weet dat vooraleer je op pad gaat.
het was niet zomaar stelen eh, maar een brutale gewapende overval.

Citaat:
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 20:30.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be