Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Antwoord

Discussietools
Oud 29 december 2004, 23:34   #21
Koning Pinteman
Lokaal Raadslid

Koning Pinteman's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hans1
Het werkte toen zeer goed totdat de flaminganten en wallinganten hun vieze spelletjes kwamen spelen. Bewijs mij eens het tegendeel !
Het feit dat de Vlaamse Beweging (en hun "vieze spelletjes"?!?) ontstond en van een taalbeweging uitgroeide tot een speler op het politieke toneel was het rechtstreekse gevolg van de rotheid van het unitaire/elitaire België. Omdat 60% van de bevolking niet meer vroeg dan in hun eigen taal brecht te worden, onderwijs in hun eigen taal te mogen volgen en in het leger gecommandeerd te worden in hun eigen taal en omdat dit stelselmatig geweigerd werd door het franstalige België, heeft diezelfde staat België haar eigen doodvonnis getekend. En daar draagt ze nu de gevolgen van, terwijl ze als een dwaze koe om zich heenkijkt, afvragend wat ze dan toch wel verkeerd heeft gedaan...

Koning Pinteman is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 december 2004, 23:35   #22
Knuppel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Dat is grotendeels het verleden. We leven nu in 2004. Stilaan kennen de Franstaligen beter Nederlands dan de Nederlandstaligen Frans. Ik zie steeds meer de bewijzen ervan in mijn beroepsleven.
Hoof tijd dat de Franstaligen in de Vlaamse rand daar ook het bewijs van gaan leveren dus.
Oud 29 december 2004, 23:40   #23
Koning Pinteman
Lokaal Raadslid

Standaard

Citaat:
Dat is grotendeels het verleden. We leven nu in 2004. Stilaan kennen de Franstaligen beter Nederlands dan de Nederlandstaligen Frans. Ik zie steeds meer de bewijzen ervan in mijn beroepsleven.
wow, wat een bangelijk argument! Komaan toch, wanneer ik hier nu poneer (en ervaring leert mij ook) dat men in Brussel in het nederlands verre van overal terecht kan, terwijl dat in het Frans wel het geval is, is dat een even goed 'argument' als dat van u. Daar komt nog bovenop dat het nederlands in het Waals onderwijs minderwaardig is aan het frans in het Vlaams onderwijs.
btw. Ervaringen 'in uw beroepsleven' zijn geen 'bewijzen', dat blijven (subjectieve) ervaringen.
Indien u bovendien dan nog de invloed van het verleden op het heden loochent zou ik u toch wat literatuur aanraden alvorens nog zo een sterke argumenten te posten...

Oud 29 december 2004, 23:43   #24
Hans1
Banneling

Hans1's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Koning Pinteman
Het feit dat de Vlaamse Beweging (en hun "vieze spelletjes"?!?) ontstond en van een taalbeweging uitgroeide tot een speler op het politieke toneel was het rechtstreekse gevolg van de rotheid van het unitaire/elitaire België. Omdat 60% van de bevolking niet meer vroeg dan in hun eigen taal brecht te worden, onderwijs in hun eigen taal te mogen volgen en in het leger gecommandeerd te worden in hun eigen taal en omdat dit stelselmatig geweigerd werd door het franstalige België, heeft diezelfde staat België haar eigen doodvonnis getekend. En daar draagt ze nu de gevolgen van, terwijl ze als een dwaze koe om zich heenkijkt, afvragend wat ze dan toch wel verkeerd heeft gedaan...
Neen, het federale België kwam er alleen omdat de politici een voordeel zagen in de splitsingen, want taalwetten waren er al sinds de jaren 30 en 60 ! Er was dus geen nood meer om te splitsen.
Hans1 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 december 2004, 23:46   #25
Hans1
Banneling

Hans1's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
wow, wat een bangelijk argument! Komaan toch, wanneer ik hier nu poneer (en ervaring leert mij ook) dat men in Brussel in het nederlands verre van overal terecht kan, terwijl dat in het Frans wel het geval is, is dat een even goed 'argument' als dat van u. Daar komt nog bovenop dat het nederlands in het Waals onderwijs minderwaardig is aan het frans in het Vlaams onderwijs.
btw. Ervaringen 'in uw beroepsleven' zijn geen 'bewijzen', dat blijven (subjectieve) ervaringen.
Indien u bovendien dan nog de invloed van het verleden op het heden loochent zou ik u toch wat literatuur aanraden alvorens nog zo een sterke argumenten te posten...
Het is gewoon de naakte realiteit die zelfs verstokte flaminganten als Vader Anciaux opmerken. Maar u kan de realiteit ook nog even blijven ontkennen.
Oud 29 december 2004, 23:54   #26
Koning Pinteman
Lokaal Raadslid

Standaard

Citaat:
Het is gewoon de naakte realiteit die zelfs verstokte flaminganten als Vader Anciaux opmerken. Maar u kan de realiteit ook nog even blijven ontkennen.
Kom toch, als er hier iemand in een droomwereld (ofte BUBbel) leeft, dan bent u het. U vraagt mij het tegendeel te bewijzen van het feit dat het unitaire België een goed functionerend mechanisme was, ik geef u een argument en u praat ernaast. Dan beschuldigt u mij ervan de realiteit te ontkennen? Kom, de realiteit, zeker ivm de taalwetten die u aanhaalde, is dat die ontoereikend waren, en gezien moeten worden als een toegift, eerder dan als een wet. Het loutere feit dat België nu opgezadeld zit met een steeds groter worden ongenoegen onder de Vlaamse bevolking is het bewijs (!) dat het unitaire België mislukt is, en dat het hedendaagse België zich nog steeds weigert te voegen naar de realiteit.

Oud 29 december 2004, 23:57   #27
big bad wolf
Parlementslid

big bad wolf's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Het werkte toen zeer goed totdat de flaminganten en wallinganten hun vieze spelletjes kwamen spelen. Bewijs mij eens het tegendeel !
unitarisme = het zwijgen opleggen aan Vlamingen die voor hun rechten willen opkomen
Oud 29 december 2004, 23:59   #28
Knuppel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Neen, het federale België kwam er alleen omdat de politici een voordeel zagen in de splitsingen, want taalwetten waren er al sinds de jaren 30 en 60 ! Er was dus geen nood meer om te splitsen.
En die taalwetten worden dus nog altijd aangevochten of gewoon straal genegeerd.
Net zoals het doorgaans met de overige Vlaamse eisen gaat.
Mét steun van de Union Belgique.

Op de duur vloeit uit dergelijke toestanden als vanzelfsprekend de definitieve scheiding voort.
Oud 30 december 2004, 00:02   #29
Knuppel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Vader noch zoon Anciaux zijn verstokte flaminganten maar Bourgeois Brusselaars en 'roden om den broden'.
Oud 30 december 2004, 02:37   #30
groene flamingant
Banneling

groene flamingant's schermafbeelding

Standaard

Schitterende uitspraak.
Citaat:
Het feit dat de Vlaamse Beweging (en hun "vieze spelletjes"?!?) ontstond en van een taalbeweging uitgroeide tot een speler op het politieke toneel was het rechtstreekse gevolg van de rotheid van het unitaire/elitaire België. Omdat 60% van de bevolking niet meer vroeg dan in hun eigen taal brecht te worden, onderwijs in hun eigen taal te mogen volgen en in het leger gecommandeerd te worden in hun eigen taal en omdat dit stelselmatig geweigerd werd door het franstalige België, heeft diezelfde staat België haar eigen doodvonnis getekend. En daar draagt ze nu de gevolgen van, terwijl ze als een dwaze koe om zich heenkijkt, afvragend wat ze dan toch wel verkeerd heeft
Citaat:
gedaan...

Laatst gewijzigd door groene flamingant : 30 december 2004 om 03:02.
groene flamingant is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 december 2004, 02:42   #31
Foundation
Minister

Foundation's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Knuppel
En die taalwetten worden dus nog altijd aangevochten of gewoon straal genegeerd.

Op de duur vloeit uit dergelijke toestanden als vanzelfsprekend de definitieve scheiding voort.
Moest ge al wensen onze naam in't Frans te gebruiken (voor een Nederlandstalige is het immers gewoon Belgische Unie, maar sommige mensen zijn nu eenmaal francofiel), dan nog is het Union Belge, en niet Belgique.

Taalwetten zijn kinderachtig en ze bevechten nog meer. Zolang ge mekander op een of ander manier kunt begrijpen zie ik geen enkel probleem. In Sri Lanka hebben ze het momenteel erger.
Voor Vorst, Voor Vrijheid En Voor Recht!
Foundation is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 december 2004, 04:50   #32
big bad wolf
Parlementslid

big bad wolf's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Foundation
Zolang ge mekander op een of ander manier kunt begrijpen zie ik geen enkel probleem. In Sri Lanka hebben ze het momenteel erger.
de Vlaamse Belangen gaan niet veranderen omdat er aan de andere kant van de wereld een boel mensen zijn gestorven hoor
Oud 30 december 2004, 13:34   #33
groene flamingant
Banneling

Standaard

Citaat:
Taalwetten zijn kinderachtig...
Taalwetten zijn niet kinderachtig! Zoals alle weten zijn ze nodig om het normale leven in goede banen te leiden en dienen dus nageleefd!

Citaat:
en ze bevechten nog meer. Zolang ge mekander op een of ander manier kunt begrijpen zie ik geen enkel probleem.
Dat we vandaag mekaar hoegenaamd nog kúnnen begrijpen is te danken aan de goodwill van de Vlamingen in Brussel en de Vlaamse Rand om de tweede taal te kennen!

Hoe denk je dat de situatie in Brussel en de Vlaamse Rand er gaat uitzien als na de franstaligen ook de Vlamingen moeilijk gaan doen en enkel nog hun eigen taal spreken? Kan je mij eens uitleggen hoe we mekaar dán gaan begrijpen?

Laatst gewijzigd door groene flamingant : 30 december 2004 om 13:35.
Oud 30 december 2004, 13:41   #34
groene flamingant
Banneling

Standaard

Citaat:
Moest ge al wensen onze naam in't Frans te gebruiken (voor een Nederlandstalige is het immers gewoon Belgische Unie, maar sommige mensen zijn nu eenmaal francofiel), dan nog is het Union Belge, en niet Belgique.

Taalwetten zijn kinderachtig en ze bevechten nog meer. Zolang ge mekander op een of ander manier kunt begrijpen zie ik geen enkel probleem. In Sri Lanka hebben ze het momenteel erger.
De onmogelijkheid van de belgicisten hier op dit forum, juist zij die er het meeste belang aan hechten om België bijeen te houden, om onder ogen te zien dat er zoiets als communautaire problemen bestaat, en onwil bij een groot gedeelte van de franstaligen om de wetten na te leven, verbaast mij met de dag meer.

Beseffen jullie belgicisten, dat jullie juist door die blinde houding, de mogelijkheid van het voortbestaan van België op de helling zetten?
Oud 30 december 2004, 14:06   #35
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Jan van den Berghe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Inderdaad, u heeft gelijk: de unitaire Belgische staat werkte als staat naar behoren zolang de Vlamingen de vele beperkende en discriminerende maatregelen slikten die de Franstalige bovenlaag oplegde. Toen de culturele, economische en politieke emancipatie onder de Vlamingen begon, werd duidelijk dat België niet meer naar behoren kon functioneren omdat er een strijd ontstond tussen de emanciperende Vlamingen en de Franstalig toplaag die bijzonder graag haar voorrechten en bevoorrechte positie koste wat kost wou handhaven.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 december 2004, 14:08   #36
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Ja?

Merkwaardig is dan wel dat er voor de scholen in het Waals Gewest een bijzonder nijpend probleem is: het groot tekort aan leraren Nederlands. Ondanks het feit dat de meeste Waalse kinderen Engels als eerste vreemde taal kiezen, vindt het onderwijs in Wallonië maar niet genoeg leraren. Omdat de belangstelling zo groot is? Neen, wel omdat er nauwelijks belasting is om regent Nederlands te worden. Ook aan de opleiding neërlandistiek in Luik stelt men hetzelfde vast: er zijn nauwelijks kandidaten...
Oud 30 december 2004, 14:09   #37
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Taalwetten zijn kinderachtig en ze bevechten nog meer.
Wat mag er dan wel "kinderachtig" aan taalwetten zijn?
Oud 30 december 2004, 15:03   #38
stab
Perm. Vertegenwoordiger VN

stab's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe
Ja?

Merkwaardig is dan wel dat er voor de scholen in het Waals Gewest een bijzonder nijpend probleem is: het groot tekort aan leraren Nederlands. Ondanks het feit dat de meeste Waalse kinderen Engels als eerste vreemde taal kiezen, vindt het onderwijs in Wallonië maar niet genoeg leraren. Omdat de belangstelling zo groot is? Neen, wel omdat er nauwelijks belasting is om regent Nederlands te worden. Ook aan de opleiding neërlandistiek in Luik stelt men hetzelfde vast: er zijn nauwelijks kandidaten...
Waarom zou een Waal, Nederlands als tweede taal kiezen ipv Engels? De meeste Vlamingen spreken toch behoorlijk Frans en iedere Waal kan met zijn Frans bijna overal in Vlaanderen aan zijn trekken komen.

Voor Vlamingen is niet het kennen vd 2e landstaal een voordeel dan wel het niet kennen een nadeel.
Voor Walen is dat noch het een, noch het ander.
Oud 30 december 2004, 22:59   #39
Hans1
Banneling

Hans1's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Knuppel

Wat zijn zo die voorbeelden van TAALWETTEN die vandaag genegeerd worden?
Oud 31 december 2004, 12:31   #40
Pieter de Coninck
Banneling

Pieter de Coninck's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Wat zijn zo die voorbeelden van TAALWETTEN die vandaag genegeerd worden?
Ben je er voorstander van om de wetten niet te respecteren?
Tip : Vlam eens aan 120 voorbij een school, en weiger dan eens de boete te betalen. Dan zouden we de BUBbelkes eens in actie zien. Eens wat anders dan "vive la roi" te roepen.

Laatst gewijzigd door Pieter de Coninck : 31 december 2004 om 12:33.
Pieter de Coninck is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 23:25.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be