Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Buitenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Buitenland Internationale onderwerpen, de politiek van de Europese lidstaten, over de werking van Europa, Europese instellingen, ... politieke en maatschappelijke discussies.

Antwoord

Discussietools
Oud 6 januari 2005, 11:00   #21
garfield
Europees Commissaris

garfield's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door eigeeltje
Waarom zijn er nederzettingen die de weinige vruchtbare grond inpalmen? Waarom krijgen palestijnen geen water uit depijpleidingen die de nederzettingen bevoorraden? Waarom worden de grenzen afgesloten na een terroristische aanslag zodanig dat de palestijnen niet kunnen gaan werken?
De nerderzettingen staan meestal op strategisch belangrijke plaatsen, als deze dan vruchtbaar zijn ok maar strategie is hierin belangrijk .
Dat van die waterputsystemen ben ik nog niet uit en weet er eigenlijk niets over te zeggen dus zwijg ik beter.
De gebieden worden afgesloten als er gevaar dreigt voor israël ( meestal na aanslagen of rond feestdagen ) Ieder land mag veiligheidsmaatregelen nemen niet ?
Oud 6 januari 2005, 11:09   #22
eigeeltje
Burgemeester

eigeeltje's schermafbeelding

Standaard

Zijn er strategische nederzettingen in de Sinaai?? Warom bevinden de muur en meeste checkpoints zich op Palestijns grondgebied en niet op de grens?
eigeeltje is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 januari 2005, 11:11   #23
garfield
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Zijn er strategische nederzettingen in de Sinaai?? Warom bevinden de muur en meeste checkpoints zich op Palestijns grondgebied en niet op de grens?
mmmm in de Sinai zijn geen nederzettingen , de Sinai is grontgebied van Egypte . Israël heeft dit gebied conform res 242 dacht ik terugeven aan egypte
Oud 6 januari 2005, 11:32   #24
eigeeltje
Burgemeester

eigeeltje's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door garfield
mmmm in de Sinai zijn geen nederzettingen , de Sinai is grontgebied van Egypte . Israël heeft dit gebied conform res 242 dacht ik terugeven aan egypte
Dat klopt inderdaad, Ik wou gewoon aanhalen dat nederzettingen niet in woestijngebieden worden gebouwd alhoewel die ge bieden ook strategisch kunnen zijn.
eigeeltje is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 januari 2005, 12:32   #25
fietje
Vreemdeling

Standaard

Citaat:
Die beelden kan je genoeg zien op de vrt ; want volgens de vrt is Israël totaal verkeerd.
Maar de reden waarom die checkpoints er staan vergeten ze te vermelden want dat past niet in hun taak "de mensen te informeren"
Die checkpoints staan daar net zoals het afscheidingshek er staat om te vermijden dat en of andere zichzelf opblaast in een overvolle stadsbus, daarom staat die checkpoint er en elke andere reden die men ook mag verzinnen is pure laster .
Ik ontzeg de Israeli's hun recht op zelfverdediging niet, maar realiseer u aub eens dat zolang de Israelische Staat verder gaat met het terroriseren van de Palestijnen heel deze crisis blijft duren - en dat zal ze ook blijven doen, want bij beide partijen bevinden zich mensen in topposities die hun positie juist te danken hebben aan de terreur. Het is niet omdat zulke acties als het blokkeren van grensovergangen, het illegaal inpalmen van grondgebied om er nederzettingen te bouwen, etc. georganiseerd worden door een erkende staat dat het geen verwerpelijke acties kunnen zijn!
De Palestijnen hebben niks, en ze hebben dus ook niets te verliezen. De bevolking in de Palestijnse gebieden wordt dag in dag uit geconfronteerd met de gevolgen van de suprematie en de willekeur van de Israeli's - gisteren nog heeft men Barghouti nog tegengehouden aan de grenspost, ook niet echt een teken dat men wil dat de Palestijnse verkiezingen zonder problemen verlopen, als je het mij vraagt.
Een van de weinige organisaties die probeert om hen op een structurele manier te helpen, is Hamaz, en zo lang dat blijft voortduren, zie ik de situatie daar héél moeilijk opgelost raken.

Bon, het antwoord zou uitgebreider, gestructureerder en beter gefundeerd kunnen zijn, maar het zijn ondertussen ook nog examens...
soy incapaz de imaginar un mundo
sin libros."

Jorge Luis Borges
fietje is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 januari 2005, 12:40   #26
garfield
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door fietje

Bon, het antwoord zou uitgebreider, gestructureerder en beter gefundeerd kunnen zijn, maar het zijn ondertussen ook nog examens...
Bon succes met de examens .
Zo'n discussie kan eigenlijk bijna oneindig doorgaan.
Maar belangrijk is dat vrede moet nagestreeft worden en vrede kan niet zonder veiligheid en veiligheidsgaranties , zolang Israël zich niet veilig voelt zal het zich verdedigen . Er is nog steeds geen verdrag met Syria noch met libanon en Iran .
Oud 6 januari 2005, 12:50   #27
Towelie030981
Gouverneur

Towelie030981's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bobke
Ja hoor.
En waarom zijn die checkpost er gekomen ?
Om die soldaten aan het werk te houden ?
Absoluut niet, maar u heeft de beelden gezien zegt u, wat was het nut van deze man uren tegen te houden?
Towelie030981 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 januari 2005, 12:53   #28
Towelie030981
Gouverneur

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door illwill
Wat heeft dat er nu mee te maken, of het er nu na kwam of ervoor. Keur je het dan goed ofzo?
Toch wel grappig hoe je Annan probeert te beschermen en het toch weer naar amerika wil schuiven. Als er fraude is geweest door Annan moet je hem beschuldigen en niet degene die hem hiervan beschuldigd.
Mijn punt is dat de VS die programma jarenlang in handen heeft gehad. Men moet dan die eventuele fraude hebben gekend en toegelaten hebben. Waarom? Om het later als politiek wapen te kunnen gebruiken.
Oud 6 januari 2005, 12:54   #29
Fonske
Gouverneur

Fonske's schermafbeelding

Standaard

Zolang de Palestijnen geen degelijk bestuur (corruptie PLO)krijgen, maar vooral zolang ze geen volledig eigen bestuur met volledige bevoegdheden voor eigen grondgebied ( dit is in handen van Israel) krijgen zal het geweld voort duren. Het fundamentalisme in Palestina vind zijn oorsprong in de slechte en gebrekkige levensomstandigheden. Israel is hier grotendeels voor verantwoordelijk vermits zij het al tientallen jaren bezetten en er de meeste bevoegdheden hebben( Palestijnse overheden mogen weinig doen zonder toestemming Israel). Gedurende die tientallen jaren hebben we gezien dat de levensomstandigheden van de Palestijnen hen niet veel kan schelen. Een democratisch verkozen Palestijnse regering met volle bevoegdheden zal hier zeker verandering in brengen. Anderzijds: de gevolgen van goed bestuur zijn pas na enkele jaren zichtbaar, dus ondertussen zal het geweld waarschijnlijk verder duren, waarvoor de Palestijnse autoritieten de schuld zullen krijgen, waardoor ze weer aan banden word gelegd door Israel, en men is terug bij af...
Oud 6 januari 2005, 12:55   #30
Towelie030981
Gouverneur

Standaard

Citaat:
De nerderzettingen staan meestal op strategisch belangrijke plaatsen, als deze dan vruchtbaar zijn ok maar strategie is hierin belangrijk .
Dat van die waterputsystemen ben ik nog niet uit en weet er eigenlijk niets over te zeggen dus zwijg ik beter.
De gebieden worden afgesloten als er gevaar dreigt voor israël ( meestal na aanslagen of rond feestdagen ) Ieder land mag veiligheidsmaatregelen nemen niet ?
Veiligheidsmaatregelen in een ander land? Strategische plaatsen bezetten in een ander land? Klinkt mij als een bezetting.
Oud 6 januari 2005, 12:59   #31
garfield
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Towelie030981
Veiligheidsmaatregelen in een ander land? Strategische plaatsen bezetten in een ander land? Klinkt mij als een bezetting.
ander land is allemaal relatief ooit over de Balfourverklaring gehoord ?

PS zou het niet beter zijn om een nieuwe topic te openen over het Israëlisc- arabisch conflict ? deze topic gaat eigenlijk over mogelijke corruptie bij de vn
Oud 6 januari 2005, 14:09   #32
fietje
Vreemdeling

Standaard

Citaat:
ander land is allemaal relatief ooit over de Balfourverklaring gehoord ?

PS zou het niet beter zijn om een nieuwe topic te openen over het Israëlisc- arabisch conflict ? deze topic gaat eigenlijk over mogelijke corruptie bij de vn
"Ander land is relatief", maar gij woont wel in "Brussel, hoofdstad van Vlaanderen"...
sin libros."

Jorge Luis Borges
Oud 6 januari 2005, 14:18   #33
garfield
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door fietje
"Ander land is relatief", maar gij woont wel in "Brussel, hoofdstad van Vlaanderen"...
Andere topic plz
Oud 6 januari 2005, 15:31   #34
fietje
Vreemdeling

Standaard

Citaat:
Andere topic plz
Dit was wel degelijk on topic, ik probeerde u er alleen maar op te wijzen dat uw manier van denken zo te zien niet echt rechtlijnig is...
sin libros."

Jorge Luis Borges
Oud 6 januari 2005, 15:55   #35
De rechtvaardige rechter
Parlementslid

De rechtvaardige rechter's schermafbeelding

Standaard

Ik vind dat de vn een nodige organisatie. Ze is wel een grote organisatie en dan is het mogelijk dat daa zo'n paar zitten die van hun possitie proffiteren spijtig maar het is. Maar het blijft wel een goede humanitiare organisatie.
Oud 6 januari 2005, 18:07   #36
Bobke
Secretaris-Generaal VN

Bobke's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Absoluut niet, maar u heeft de beelden gezien zegt u, wat was het nut van deze man uren tegen te houden?
Ze zijn er gekomen om dezelfde reden dat de muur er nu komt, om bomaanslagen te voorkomen. Zonder bomaanslagen was dat niet nodig. Aan u om uit te maken wie bomaanslagen pleegt.
Bobke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 januari 2005, 18:14   #37
garfield
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Dat klopt inderdaad, Ik wou gewoon aanhalen dat nederzettingen niet in woestijngebieden worden gebouwd alhoewel die ge bieden ook strategisch kunnen zijn.
Toen de Sinai bezet was doot Israël waren er enkele nederzettingen in het gebeid , deze zijn hardhandig ontruimd door het leger onder leiding van jawel Arik Sharon
Oud 7 januari 2005, 21:45   #38
Chipie
Banneling

Chipie's schermafbeelding

Standaard ,,Kritiek op VN is oude grammofoonplaat''

Citaat:
Argumentatie
In De Standaard staat vandaag een artikel, dat U en Fonske gelijk zou moeten geven... Het is een interview met een hoogleraar 'Rampenstudies'

Citaat:
[size=4],,Kritiek op VN is oude grammofoonplaat''[/size]

De solidariteit met de slachtoffers van de tsunami-ramp was enorm, maar komt de hulp waar ze nodig is? Lopen hulpverleners elkaar niet voor de voeten?

Er is de afgelopen dagen zware kritiek gespuid op de coördinatie door de Verenigde Naties. Onterecht, meent Georg Frerks, hoogleraar Rampenstudies aan de Wageningen Universiteit. ,,De kritiek klinkt als een oude grammofoonplaat.''

- Liepen regeringen en ngo's elkaar niet voor de voeten in het rampgebied?

Chaos vlak na een ramp is normaal. Maar dit keer is de coördinatie sneller op gang gekomen en de samenwerking lijkt nu zelfs vrij goed te verlopen. Het verschil met bijvoorbeeld Kosovo zes jaar geleden is enorm. Daar was de coördinatie een puinhoop. Bovendien worden de lokale regeringen dit keer niet gepasseerd.

- De kritiek op de Verenigde Naties was dus niet terecht en het initiatief van president George Bush om een coalitie van helpenden op te richten overbodig?

De Verenigde Staten willen altijd hun eigen beleid uitstippelen. En president Bush is altijd kritisch tegenover de VN. Maar het was niet goed dat zijn core group de VN omzeilde. Het zijn de VN die moeten coördineren. Zij hebben de ervaring en de experts en zij zijn overal aanwezig. Geen land, hoe groot en machtig ook, kan daar tegenop. De VN zijn de natuurlijke paraplu voor zo'n acties. - Bush was niet de enige met kritiek. De Britse staatssecretaris Hilary Benn sprak onder meer van rivaliteit tussen agentschappen van de Verenigde Naties, gebrek aan klare doelstellingen, leiderschap en goed opgeleid personeel. Die kritiek heeft voor mij een rare bijsmaak, komende van de transatlantische gelegenheidspartner van de VS. Het is niet constructief om de oude kritiek op de VN nu boven te halen en er alles bij te sleuren. Men moet dan op zijn minst aantonen dat al die fouten deze actie hebben gehinderd. Neen, voor mij is het eerder een oude grammofoonplaat.

- Is de oprichting van een snelle interventiemacht, EU-Fast of Rode Helmen, een goed idee?

Neen, het lijkt me geen goed idee. Overigens wat bedoelt men precies? Medisch is het alvast niet zinvol. Men zal nooit snel genoeg ter plekke kunnen zijn. Levens worden immers in de eerste zes uur gered. Of bedoelt men teams van experts? Maar die hebben de meeste landen al.

Bovendien zou zo'n 'internationale ambulancedienst' heel veel geld kosten. Dat geld kan men beter besteden aan de versterking van de lokale responscapaciteit van bijvoorbeeld het Rode Kruis.

- Hoe kunnen we ervoor zorgen dat de beloften worden ingelost?

We zullen heel scherp moeten toekijken, zowel de VN als de media en het publiek. In het verleden is het immers al te vaak gebeurd dat de beloofde bedragen niet echt werden gestort, soms omdat er geen bestedingsplan was. Daarom moet er nu wel een plan voor duurzame wederopbouw worden opgesteld, met lokale inbreng. Het geld moet nu worden vastgelegd zodat het niet kan worden afgeleid naar andere projecten. Waar het in het verleden ook vaak schortte, was de openbare verantwoording: regeringen en ngo's moeten duidelijk uitleggen waaraan het geld is besteed.

We moeten er dit keer zorg voor dragen dat we niet alleen de put dempen nadat het kalf verdronken is, maar ook werk maken van de wederopbouw, met een ontwikkelingsperspectief. Dat betekent bijvoorbeeld dat de dorpen worden heropgebouwd zodat ze bestand zijn tegen aardbevingen of misschien op minder kwetsbare plekken en dat meteen ook rioleringen worden aangelegd, enzoverder.

- Wat is volgens u het unieke aan de respons op deze ramp?

Er is sprake van betere coördinatie. De lokale overheden worden bij de hulpverlening betrokken, het Westen stormt zo maar niet binnen. Er wordt een duidelijker ontwikkelingsplan op de lange termijn opgesteld.

En de ngo's zijn bereid om uit te leggen wat ze met het geld doen. Zo slecht is het echt niet verlopen deze keer.
Tja, die hoogleraar die verdedigt de VN wel uitermate goed... Ik heb zelden zo'n hard oordeel over de VN gelezen (in feite is het een hoop kritiek op de slechte werking van de VN, behoudens nu).

[size=1]Gelieve alvast te noteren dat ik uiteraard niets tegen een goedwerkende VN hebn maar dan zal er toch nog veel moeten veranderen...
Ik vind het steeds uiterst eigenaardig dat 'politieken correcten' nooit wantoestanden, fraude, gebrek aan daadkracht enz. zien (ze brengen er alleszins nooit krtiek op uit).
Soms zijn de correcten echt niet correct...
[/size]
Chipie is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 januari 2005, 12:43   #39
Fonske
Gouverneur

Fonske's schermafbeelding

Standaard

Sorry dit is geen argumentatie, geen weerlegging van mijn vorige uiteenzetting.
Trouwens alles wat in het rood staat in het artikle betreft NGO's.
Kom nu Kosovo? Dat was de Navo en andere NGO's. De VN werd pas in geroepen om de civiele adminsitratie te leiden, de enige organisatie men vertrouwde voor deze job.
Oud 8 januari 2005, 13:00   #40
Chipie
Banneling

Chipie's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Fonske
Sorry dit is geen argumentatie, geen weerlegging van mijn vorige uiteenzetting.
Trouwens alles wat in het rood staat in het artikle betreft NGO's.
Kom nu Kosovo? Dat was de Navo en andere NGO's. De VN werd pas in geroepen om de civiele adminsitratie te leiden, de enige organisatie men vertrouwde voor deze job.
Ik zal uw reactie overmaken aan die kl*tehoogleraar... Me zo willen bedotten!...

Tja, wilt U nu echt dat ik moet gaan argumenteren waarom de VN, in zijn huidige vorm, niet voldoet?... Dat meent U toch niet?! Dat is op dit forum al misschien duizendmaal beargumenteerd geweest...

[size=1]Toevallig vandaag op de radio niet gehoord over de 'misbruiken' in Congo? Ik weet het al, dat is niet DE NV en derhalve is die kritiek ook onterecht, zult U weeral zeggen (wat uw goed recht is)...[/size]
Chipie is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 15:45.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be