![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Over koetjes en kalfjes... Op verzoek van de gebruikers van dit forum: een hoekje waarin je over vanalles en nog wat kan praten... De boog moet namelijk niet altijd gespannen staan hé. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#21 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Soit, serieus nu. Effe redelijk blijven hè Maddox. Het is geen kwestie wat mij betreft van kunnen in 2024. Ik durf er als ex vliegende-chauffeur niet aan te denken om zo maar iedere knutselaar te gaan toelaten in een luchtruim de grootte van Belgenland. Er rijden wel al voldoende idioten met andere vehikels rond zonder degelijke opleiding, rijbewijs of ervaring. Dat staat natuurlijk los van het geniale aeronautische exploot om lift te kunnen creëren in 2024 door de lokale Musk, ofwa? ![]() Niet echt vernieuwende creativiteit of speciale kennis vandaag, niet? De Vliegende Zelfstandige Bedrijvendoktoor. Tip voor een album van studio Vandersteen misschien. Enfin soit, leuk nog eens me je gesproken te hebben maat. Gaat ge nog soms een steakske eten bij De Kuiper? Doe de groeten ginder.
![]() |
![]() |
#22 | ||||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Citaat:
Dat ontwerpen en bouwen mag in België. Maar O wee als je officieel probeert aan de nodige papieren te komen om zo'n zelfbouw machine in de buurt van een vliegveld te krijgen. Want daar draait het om. Vliegen. Zelfs al is het ontwerp theoretisch perfect, geniaal en zorgvuldig gebouwd, vergeet het vliegen maar in België. Ik vermoed dat het simpeler is een Afghaanse ULM, met Talibarbi papierwerk te importeren en in de lucht te mogen krijgen, dan als Belg door de bureaucratie te kunnen worstelen. In Frankrijk lijkt het een pak eenvoudiger. En da's ook de reden waarom ik Panamarenko aanhaalde. Die bouwde erop los, maar uitgezonderd papierwerk om subsidies te krijgen en musea/expositieplek te vinden had die niet de intentie zijn projecten door het Belgische ambtenarenapparaat te laten beoordelen op vliegwaardigheid. Citaat:
Citaat:
![]() |
![]() |
#23 | |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Citaat:
In Belgie kan niks meer. In Frankrijk krijg ik als particulier zonder problemen een constructeurs nummer en een voorlopig registratienummer om mijn vliegtuig te bouwen. ULM of experimenteel toestel maakt niet uit. Er ligt hier nog een half afgewerkte vliegtuigmotor - een 2/4 takt hybride met op een opmerkelijke gewicht - vermogen verhouding. In Belgie is het verboden om een experimenteel toestel aan te drijven met een experimentele motor. https://www.homebuiltairplanes.com/f...-2#post-310515 Vrienden hebben getracht het project te redden. Mijn hoofd zat echter quasi exclusief bij het oplossen van de zever van onze fiscus...
![]() |
![]() |
#24 | |
|
![]() Citaat:
En ik die dacht dat deze gedachtenkronkels verdwenen waren. Terug on topic: Verder is het wel zo dat de zelfgebouwde experimentele toestellen het vaak beter doen dan wat grote bedrijven afleveren. En dat voor een fractie van de prijs.
![]() |
![]() |
#25 | |||
|
![]() Citaat:
1m 90 en 90 kg kon je nog wegproppen maar comfortabel je passie bedrijven, het kon gewoon niet. Er was (en is mogelijk nog) een grote vraag naar wat extra ruimte in de cockpit. Mijn ontwerp was bedoeld voor de 2m & 110kg piloten. (ikzelf : 1.78m en 82 kg … ) Dat mocht in 2005 in Belgie niet en vandaag waarschijnlijk nog niet. Je moet het papierwerk, structurele testen (vleugels) en luchtvaardigheidstesten verhuizen naar Frankrijk, Duitsland of de UK. Het Belgische ambtenarenbestand heeft noch de kennis, noch de middelen in huis. Voor Nederland weet ik het niet. Citaat:
Citaat:
![]() |
![]() |
#26 | |
|
![]() Citaat:
In Belgie kan niks meer. In Frankrijk krijg ik als particulier zonder problemen een constructeurs nummer en een voorlopig registratienummer om mijn vliegtuig te bouwen. ULM of experimenteel toestel maakt niet uit. Er ligt hier nog een half afgewerkte vliegtuigmotor - een 2/4 takt hybride met op een opmerkelijke gewicht - vermogen verhouding. In Belgie is het verboden om een experimenteel toestel aan te drijven met een experimentele motor. https://www.homebuiltairplanes.com/f...-2#post-310515 Vrienden hebben getracht het project te redden. Mijn hoofd zat echter quasi exclusief bij het oplossen van de zever van onze fiscus...
![]() |
![]() |
#27 | |
|
![]() Citaat:
Neem nu even een uitgave waar iedereen mee te maken krijgt : de verzekering. Voor een jaartje kost het voor een duo-zit in beide landen ongeveer 1600€. Maar nu komt het: In Frankrijk is dat jaar opgesplitst in de 4 seizoenen welk je afzonderlijk kan verzekeren. Wil je enkel vliegen tijdens de zomer - geen probleem - ongeveer 400€. In België is het volle pot het hele jaar door, ook al vlieg je amper 2 maand. Zolang je in België een toestel op je naam hebt geregistreerd betaal je 1600€.
![]() |
![]() |
#28 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Ik zit niet te wachten op 'experminentele' vliegtuigen die over mijn woning vliegen. Dat 'experimentele' kan immers betekenen dat het ook nog wel eens mis kan gaan. En een vliegtuig valt niet naar boven eh, als het misgaat. Dus qua veiligheid alleen al ben ik geen voorstander van een regel die stelt dat iedereen zomaar met vanalles mag opstijgen. Om over de eerder aangehaalde geluidsoverlast nog maar te zwijgen.
![]() |
![]() |
#29 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Maar het zou wel moeten mogen, mogen in gecontroleerde omstandigheden. X uur testdraaien bvb, en dan een startbaan die uitgeeft op onbewoond gebied of die uitgeeft op zee. En laat de trials maar beginnen he. Stel nu dat je op een geweldig concept zit te denken, en denkt dat je dat kunt lanceren op een of andere manier dan wordt je nu verplicht van naar het buitenland uit te wijken. met als gevolg kennis is weg uit beziekiestan. je zal er maar staan he, met uw revolutionair licht materiaal, oersterke constructie, pluimgewicht batterij of scramjet. of wat dan ook. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#30 | ||||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
En ook niet vergeten dat vliegtuigen niet enkel neerstorten bij het opstijgen. Citaat:
Citaat:
Stel dat ik een geweldige springstof heb ontwikkeld waar ik met het minste kruimeltje een paar vierkante km mee plat kan leggen. Dat ga ik ook niet in België mogen testen eh? Citaat:
Voor zo'n dingen is het hier gewoon niet veilig. En laat ons eerlijk zijn: hoeveel mensen bouwen zelf een vliegtuig from scratch? Als je een bouwpakket koopt kan je in België wel gewoon terecht eh. In Malle bv.
![]() |
![]() |
#31 | |
|
![]() Citaat:
Uw landgenoten dienen zich als ratten te gedragen in de rat race. Zich tot over hun oren in de schulden steken, liefst 2 jobs uitoefenen en een levenswijze aannemen om zeker niemand te storen. Dit wordt eigenlijk 'verzekerd' door torenhoge belastingen en aanhangsels.
![]() |
![]() |
#32 | |
|
![]() Citaat:
België heeft gewoon de wil niet om zulke zaken in gecontroleerde omstandigheden uit te testen. Een oldtimer die uitgerust is met de nieuwste technieken en een betere millieuscore verdient - je moet er mee naar Duitsland. Concept 'eiland hopper' - een ULM watervliegtuig dat binnen een afgebakende zone vrij kan bestuurd worden door iedereen. (*) Zelfs een model op afstandsbesturing krijg je in België niet getest. Geen enkel toegelaten vliegveldje voor afstand bestuurde toestelletjes heeft een waterplas ... (*) in grote delen van onze wereldbol heb je het recht om over je eigen risico's te oordelen. Zo mag je in de US een éénpersoons ULM besturen zonder enige vorm van opleiding.
![]() |
![]() |
#33 | ||||
|
![]() Citaat:
We hebben het over 250kg materiaal aan een minnimum vliegsnelheid van 65km/uur. Een motorfiets met bestuurder richt bij impact een pak meer schade aan. Motorfietsen verbieden? Citaat:
Citaat:
Waarom niet? Citaat:
Weer eens eerlijk, dat klopt wel binnen de meest diverse domeinen niet?
![]() |
![]() |
#34 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Maar van sleutels gesproken: mijn favorieten zijn de Wera Zyklop en de Knipex sleuteltang. Heerlijk gereedschap. ![]()
![]() |
![]() |
#35 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Ik zit niet tot over mijn oren in de schulden. Ik betaal nog welgeteld €200 per maand aan een hypotheek die volgend jaar afloopt. En die de staat nog mee afbetaalt vanwege de fiscale aftrek die ondertussen niet meer bestaat. Daarnaast heb ik geen twee jobs. Meer nog: ik heb er geen enkele! Wel ontvang ik twee uitkeringen. Hier zat uw glazen bol dus nog wel degelijk mis maar hij kwam wel in de buurt. Toegegeven; half puntje is dat wel waard. En een levenswijze aannemen die niemand stoort? Zal ik vannacht eens een paar keer met mijn Ducati voorbij uw deur komen donderen? Uw veronderstellingen over mijn persoon zaten er dus wel degelijk mijlenver naast. Waar haal jij trouwens het lef om mij te beschrijven terwijl je me van haar noch pluimen kent??
![]() |
![]() |
#36 | |||||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Mijn oor ja.
Citaat:
Citaat:
Trouwens; 65km/u... Daar geloof ik niks van. Als zo'n in mekaar gefrutseld vliegtuig vanaf de maximale hoogte naar beneden stort denk ik dat het beneden een veel hogere valsnelheid dan 65km/u heeft hoor. Citaat:
Geen beloftes maken die je toch niet na gaat komen. We kennen dat. Ik heb geen zin om u ook in deze draad weer tientallen keren op uw belofte te moeten wijzen. En ik veronderstel dat jij ook geen zin hebt om er ook hier weer onderuit te moeten kronkelen. Citaat:
Citaat:
![]() |
![]() |
#37 | ||||
|
![]() Citaat:
Citaat:
Citaat:
Binnen het circuit sliep ik als een roos. Iedereen is dus welkom om voorbij mijn voordeur re donderen. Citaat:
Indien uw comentaren niet in overeenstemming zijn met U als persoon dan moet je daar echter ook geen punt van maken. Niemand kent u.
Creating more with less is a hallmark of a good engineer. Laatst gewijzigd door Johan Daelemans : 15 november 2024 om 15:33. |
||||
![]() |
![]() |
![]() |
#38 | |
|
![]() Een artikel gewijd aan burgerluchtvaart? (General aviation)
Je weet toch dat dat over 'heavy's' gaat? Hoe fiets je van daar naar ULM's en/of Experimentals? Zelfs Porsches vallen uit de lucht. https://www.ad.nl/video/productie/pr....google.com%2F Citaat:
Nu, je kan het uitrekenen hoor. Luchtweerstand (zie 'wetted area vliegtuigen') / valsnelheid / gewicht ... Als je weet dat een mens in vrije val amper 200km/uur haalt (gewicht 100kg /wetted area <1 m²) wat zal de snelheid zijn van een ULM van 450kg met een wetted area van 45 m²? Ok dan. ![]()
![]() |
![]() |
#39 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Voortreffelijke smaak.
![]() |
#40 | ||||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Citaat: