![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#21 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#22 | |
Lokaal Raadslid
|
![]() Citaat:
![]()
![]() |
![]() |
#23 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#24 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Het feit dat 'men' in Brussel vaak principeel weigert om Nederlands te spreken, daar heeft een bewoner van de Franse Republiek geen hinder van en daar gaat het toch in de eerste plaats om, hé?
![]() |
![]() |
#25 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#26 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#27 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
De pretentie hebben om te durven foeteren als met het waagt -o wee- van in een officieel tweetalige stad Nederlands te spreken, ... maar owee als gevraagd wordt zich in ééntalig nederlandstalig gebied zélf aan te passen. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#28 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#29 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#30 |
Vreemdeling
|
![]() Ik vind het dus ook niet meer dan normaal dat ik in een tweetalige stad in het Nederlands bediend wordt, dat is mijn volste recht. Als ik merk dat er moeite gedaan wordt om Nederlands te spreken, ben ik vaak al tevreden, maar eigenlijk zou ik nog wat strenger mogen zijn, denk ik. Ik spreek quasi vlekkeloos Frans, ik verwacht dan ook wel iets terug!
Laatst bestelde ik gewoon een wafel in de Nieuwstraat. Ik zei dus: "Een wafel alstublieft". Degene die mij bediende, verstond me niet, dus herhaalde ik het nog eens en toen klonk het: "Quoi, je ne comprends pas". Toen ik nog eens kalm "Ik zou graag een wafel hebben" zei, riep hij: " Si tu ne le demandes pas en français, tu pars alors!". Dus ik moest volgens die persoon maar in het Frans bestellen. Dat heb ik dan ook gedaan en toen zei hij: "Tu dois attendre 5 minutes" en dan heb ik eens gedaan alsof ik het niet verstond. Dan klonk het in gebrekkig Engels: "Wait 5 minutes". Toen ik hem dan in het Frans zei dat het eigenlijk toch erg was dat hij niet eens "Een wafel alstublieft" verstond en ook niet "Wacht 5 minuten" kon antwoorden, werd hij kwaad en riep hij dat het altijd hetzelfde is met die Vlamingen, dat ze constant moeilijk doen en zich dan ook nooit willen aanpassen en hij deed er nog een getier in (ik vermoed) het Arabisch bij en plots... kwam zijn baas tevoorschijn. Hij had alles gehoord en heeft zich bij mij verontschuldigd in het Nederlands en hij vertelde dat die persoon op de sollicitatie wel degelijk enkele woorden Nederlands sprak, genoeg om daar te kunnen werken. Hij wou mij een wafel aanbieden, maar ik heb hem vriendelijk bedankt en gezegd dat mijn zin in een wafel nu echt wel over was. En ik ben er ondertussen praktisch elke week gepasseerd, heel de Nieuwstraat door, maar die onvriendelijke kerel werkt daar toch niet meer, ook niet aan de andere kraampjes! Ik weet dat er ook wel mensen zijn die wel moeite doen om Nederlands te spreken, maar in Brussel zijn ze toch eerder in de minderheid. Edit: En die affiche is dus van het Huis van het Nederlands, niet van het Huis van Vlaanderen! Laatst gewijzigd door DenDuvel : 4 januari 2005 om 20:59. |
![]() |
![]() |
![]() |
#31 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Goed gedaan Duvel,
ik tracht dat zo ook te doen. Ik heb er zelfs wat honger of dorst voor over (maar niet teveel natuurlijk ... en als mijn pintje op is heb ik geen dorst meer, ge moogt gerust zijn dat ze het bedrag in 't Vlaams zullen zeggen, want ik doe wel teken dat ik mijn leesbril niet bij heb, zodat ik zelfs het kastiketje niet kan lezen. Ik zorg ook altijd dat ik gepast kan betalen op die ogenblikken, allez, ze hebben mij zo éénmaal te pakken gehad ... )
Vlaanderen is niet van iedereen. Vlaanderen is enkel van hen die een inspanning doen om ertoe te behoren. De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd. Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA) |
![]() |
![]() |
![]() |
#32 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#33 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#34 | |
Staatssecretaris
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#35 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
#36 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Ga er dan eens lekker eten in het chicke restaurant 'La Fourchette'. De naam zegt al iets, zeker? Ik ging daar een aantal jaartjes geleden eens binnen met een Neder-over-Heembekenaar die op het kabinet van, ook Neder-over-Heembekenaar, Bertje Anciaux werktte. We waren met drie en het zou een duur etentje worden want, alles erop en eraan. Vijf gangen menu, je kent dat wel. Blinkend zilver, dubbele tafelkleedjes, kristallen glazen. Sfeervolle verlichting. Enfin, het beloofde... Tot de dame des huizes kwam: eentalig Frans. Daarna de menukaart: eentalig Frans. Hooghartig was ze en bovendien nogal...ahum...lichtgeraakt, omdat ik mij niet aan haar taal aanpaste. Ze schaamden zich dood, mijn twee VU-compagnons, toen mijn honger, die toch al niet groot was, opeens helemaal over was en ik geen trek meer had om nog iets te bestellen. Wie gaat er nu zonder honger een restaurant binnen, hé? We hebben ons dan maar alle drie geëxcuseerd voor onze vergissing... en zijn elders gaan eten. ![]() In 'La Fourchette' hebben ze wel genoeg aan hun Franstalige klandizie uit Neder-over-Heembeek en omstreken om hun standing hoog te kunnen houden, zeker? Foei Knuppel! Je niet aanpassen in de Vlaamse rand aan de brave Franstaligen. Wat een onbeschoftheid! Nietwaar Yann?
Het Oosten: De kiezer heeft niet altijd gelijk. De kiezer heeft alleen gelijk als hij stemt zoals Het Oosten het zou willen. Laatst gewijzigd door Knuppel : 5 januari 2005 om 18:19. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#37 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#38 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Tuurlijk goed gedaan!
Maar toch leuk om weten dat jij er niet over denkt zoals Yann. ![]()
![]() |
#39 |
Minister-President
|
![]() Awel Patriot, misschien kom je ooit nog eens op het goede pad.
![]() Laatst gewijzigd door Willem de Spreker : 5 januari 2005 om 19:33. |
![]() |
![]() |
![]() |
#40 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Ik ben al op het goede pad: dat van het verenigde België met gelijke rechten en (taal)wetten voor álle Belgen
|
![]() |
![]() |