Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Antwoord

Discussietools
Oud 4 januari 2005, 20:02   #21
jOOSt
Minister-President

jOOSt's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Everytime
Je zal nog lang komen met die zever?
´t Is weer allemaal verleden tijd... Tot over een paar jaar geleden waren we niet beter dan een bende beesten en nu moeten we de beste vriendjes zijn en nog eens toegevingen doen ook.
jOOSt is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 januari 2005, 20:03   #22
Koning Pinteman
Lokaal Raadslid

Koning Pinteman's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Er zijn ook Vlamingen die zich niet afvragen of ze Nederlands moeten spreken. Ze spreken Frans. Punt aan de lijn.
Misschien de éne francofiele zonderling zoals uzelf ja...

Koning Pinteman is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 januari 2005, 20:05   #23
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Jan van den Berghe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Er zijn ook Vlamingen die zich niet afvragen of ze Nederlands moeten spreken. Ze spreken Frans. Punt aan de lijn.
En er zijn ook Vlamingen die Nederlands spreken. Meer dan u denkt trouwens, anders zou de bereidwilligheid om Nederlands te spreken onder de Franstalige winkeliers niet zo gestegen zijn.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 januari 2005, 20:08   #24
Knuppel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Koning Pinteman
U bent een typevoorbeeld van een zieligaard. Van de moment dat het u uitkomt/in uw straatje past dan is het een valabel argument, maar weerwoord doet u af als zever. Geef toch gewoon toe dat men een signaal heeft proberen te geven nav het feit dat men in Brussel vaak principieel WEIGERT vlaams te spreken.
Zelfs Vlamingen horen zich in Brussel niet af te vragen of ze Nederlands moeten spreken. Ze spreken Frans. Punt aan de lijn.
Het feit dat 'men' in Brussel vaak principeel weigert om Nederlands te spreken, daar heeft een bewoner van de Franse Republiek geen hinder van en daar gaat het toch in de eerste plaats om, hé?
Oud 4 januari 2005, 20:26   #25
Antoon
Secretaris-Generaal VN

Antoon's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Heb je al eens een Franstalige meegemaakt in een Nederlandstalige winkel in Brussel? Om er een te vinden die Nederlands spreekt, punt aan de lijn, moet je ver zoeken, zulle!
Oud 4 januari 2005, 20:42   #26
Patriot!
Secretaris-Generaal VN

Patriot!'s schermafbeelding

Stuur een bericht via ICQ naar Patriot! Stuur een bericht via MSN naar Patriot!
Standaard

Citaat:
In Brussel kunnen we nu een beetje overal affiches zien met een L, u weet wel, de L die de autobestuurders nodig hebben als ze leren rijden. Waarom deze affiche? Wel, het Huis van Vlaanderen, of zoeits, vraagt de Brusselse winkeliers Nederlands te leren. In de twee talen op de affiches. Alsof Brusselse winkeliers tijd hadden te verliezen en niet genoeg werk hadden. Is het het einde van de wereld als u uw sandwich in het Frans bestelt? Vreemd. De Vlamingen komen altijd met hun aanpassing brol maar ze kunnen zich niet in een Franstalige stad aanpassen..............
Goeie actie!
Patriot! is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 januari 2005, 20:45   #27
groene flamingant
Banneling

groene flamingant's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Vlamingen komen altijd met hun aanpassing brol maar ze kunnen zich niet in een Franstalige stad aanpassen..............
Brussel is geen franstalige stad, vent. Het is een tweetalige stad!

De pretentie hebben om te durven foeteren als met het waagt -o wee- van in een officieel tweetalige stad Nederlands te spreken, ... maar owee als gevraagd wordt zich in ééntalig nederlandstalig gebied zélf aan te passen.
groene flamingant is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 januari 2005, 20:48   #28
groene flamingant
Banneling

Standaard

Citaat:
De Vlamingen komen altijd met hun aanpassing brol ....
Als er iemand niet aangepast is in Brussel, zijn het niet de Vlamingen maar de meeste franstaligen. De Vlamingen zullen de twee talen wel kennen.
Oud 4 januari 2005, 20:50   #29
groene flamingant
Banneling

Standaard

Citaat:
Het is niet met zo'n affiche dat men het "probleem" zal verhelpen. Zo'n affiche is pure provocatie. Het is zeker niet zo'n affiche die de winkeliers zal dwingen Nederlands te leren. Integendeel.
Een actie om tweetaligheid aan te moedigen... als dat al een provocatie is...
Oud 4 januari 2005, 20:57   #30
DenDuvel
Vreemdeling

DenDuvel's schermafbeelding

Standaard

Ik vind het dus ook niet meer dan normaal dat ik in een tweetalige stad in het Nederlands bediend wordt, dat is mijn volste recht. Als ik merk dat er moeite gedaan wordt om Nederlands te spreken, ben ik vaak al tevreden, maar eigenlijk zou ik nog wat strenger mogen zijn, denk ik. Ik spreek quasi vlekkeloos Frans, ik verwacht dan ook wel iets terug!

Laatst bestelde ik gewoon een wafel in de Nieuwstraat. Ik zei dus: "Een wafel alstublieft". Degene die mij bediende, verstond me niet, dus herhaalde ik het nog eens en toen klonk het: "Quoi, je ne comprends pas". Toen ik nog eens kalm "Ik zou graag een wafel hebben" zei, riep hij: " Si tu ne le demandes pas en français, tu pars alors!". Dus ik moest volgens die persoon maar in het Frans bestellen. Dat heb ik dan ook gedaan en toen zei hij: "Tu dois attendre 5 minutes" en dan heb ik eens gedaan alsof ik het niet verstond. Dan klonk het in gebrekkig Engels: "Wait 5 minutes". Toen ik hem dan in het Frans zei dat het eigenlijk toch erg was dat hij niet eens "Een wafel alstublieft" verstond en ook niet "Wacht 5 minuten" kon antwoorden, werd hij kwaad en riep hij dat het altijd hetzelfde is met die Vlamingen, dat ze constant moeilijk doen en zich dan ook nooit willen aanpassen en hij deed er nog een getier in (ik vermoed) het Arabisch bij en plots... kwam zijn baas tevoorschijn. Hij had alles gehoord en heeft zich bij mij verontschuldigd in het Nederlands en hij vertelde dat die persoon op de sollicitatie wel degelijk enkele woorden Nederlands sprak, genoeg om daar te kunnen werken. Hij wou mij een wafel aanbieden, maar ik heb hem vriendelijk bedankt en gezegd dat mijn zin in een wafel nu echt wel over was.

En ik ben er ondertussen praktisch elke week gepasseerd, heel de Nieuwstraat door, maar die onvriendelijke kerel werkt daar toch niet meer, ook niet aan de andere kraampjes! Ik weet dat er ook wel mensen zijn die wel moeite doen om Nederlands te spreken, maar in Brussel zijn ze toch eerder in de minderheid.

Edit: En die affiche is dus van het Huis van het Nederlands, niet van het Huis van Vlaanderen!

Laatst gewijzigd door DenDuvel : 4 januari 2005 om 20:59.
DenDuvel is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 januari 2005, 21:11   #31
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN

De schoofzak's schermafbeelding

Standaard

Goed gedaan Duvel,

ik tracht dat zo ook te doen. Ik heb er zelfs wat honger of dorst voor over (maar niet teveel natuurlijk ... en als mijn pintje op is heb ik geen dorst meer, ge moogt gerust zijn dat ze het bedrag in 't Vlaams zullen zeggen, want ik doe wel teken dat ik mijn leesbril niet bij heb, zodat ik zelfs het kastiketje niet kan lezen. Ik zorg ook altijd dat ik gepast kan betalen op die ogenblikken, allez, ze hebben mij zo éénmaal te pakken gehad ... )

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
De schoofzak is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 januari 2005, 21:41   #32
Antoon
Secretaris-Generaal VN

Antoon's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door DenDuvel
En die affiche is dus van het Huis van het Nederlands, niet van het Huis van Vlaanderen!
Vlaanderen of het Nederlands, voor de Franstaligen (inclusief hun naïeve belgicistische vrienden in Vlaanderen) is dat een pot nat. En dan begrijpen ze niet waarom we ze meer dan beu zijn.
Oud 5 januari 2005, 15:49   #33
jOOSt
Minister-President

jOOSt's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ik vind het dus ook niet meer dan normaal dat ik in een tweetalige stad in het Nederlands bediend wordt, dat is mijn volste recht. Als ik merk dat er moeite gedaan wordt om Nederlands te spreken, ben ik vaak al tevreden, maar eigenlijk zou ik nog wat strenger mogen zijn, denk ik. Ik spreek quasi vlekkeloos Frans, ik verwacht dan ook wel iets terug!

Laatst bestelde ik gewoon een wafel in de Nieuwstraat. Ik zei dus: "Een wafel alstublieft". Degene die mij bediende, verstond me niet, dus herhaalde ik het nog eens en toen klonk het: "Quoi, je ne comprends pas". Toen ik nog eens kalm "Ik zou graag een wafel hebben" zei, riep hij: " Si tu ne le demandes pas en français, tu pars alors!". Dus ik moest volgens die persoon maar in het Frans bestellen. Dat heb ik dan ook gedaan en toen zei hij: "Tu dois attendre 5 minutes" en dan heb ik eens gedaan alsof ik het niet verstond. Dan klonk het in gebrekkig Engels: "Wait 5 minutes". Toen ik hem dan in het Frans zei dat het eigenlijk toch erg was dat hij niet eens "Een wafel alstublieft" verstond en ook niet "Wacht 5 minuten" kon antwoorden, werd hij kwaad en riep hij dat het altijd hetzelfde is met die Vlamingen, dat ze constant moeilijk doen en zich dan ook nooit willen aanpassen en hij deed er nog een getier in (ik vermoed) het Arabisch bij en plots... kwam zijn baas tevoorschijn. Hij had alles gehoord en heeft zich bij mij verontschuldigd in het Nederlands en hij vertelde dat die persoon op de sollicitatie wel degelijk enkele woorden Nederlands sprak, genoeg om daar te kunnen werken. Hij wou mij een wafel aanbieden, maar ik heb hem vriendelijk bedankt en gezegd dat mijn zin in een wafel nu echt wel over was.

En ik ben er ondertussen praktisch elke week gepasseerd, heel de Nieuwstraat door, maar die onvriendelijke kerel werkt daar toch niet meer, ook niet aan de andere kraampjes! Ik weet dat er ook wel mensen zijn die wel moeite doen om Nederlands te spreken, maar in Brussel zijn ze toch eerder in de minderheid.

Edit: En die affiche is dus van het Huis van het Nederlands, niet van het Huis van Vlaanderen!
Als ze "Quoi, je ne comprends pas" zeggen, dan zeg ik: "Steek je wafel (of wat dan ook) maar in je reet!", ze begrijpen me toch niet.
Oud 5 januari 2005, 16:03   #34
Vlaams-nationalist
Staatssecretaris

Vlaams-nationalist's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar Vlaams-nationalist
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Willem de Spreker
Bestaat er infeite een gids met de zaken in Brussel waar ze Nederlands kunnen?
Op de IJzerbedevaart werden foldertjes uitgedeeld van adressen in Brussel waar een Vlaming naartoe 'moest' gaan. Maar ik vrees dat ik dat niet meer heb. Doe misschien eens navraag bij andere IJzerbedevaartgangers op dit forum.
Vlaams-nationalist is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 januari 2005, 17:07   #35
Knuppel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Patriot!
Goeie actie!
Die van het 'Huis van het Nederlands' of die van Everytime?
Oud 5 januari 2005, 18:17   #36
Knuppel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:

Neder-over-Heembeek behoort toch tot de Vlaamse rand?

Ga er dan eens lekker eten in het chicke restaurant 'La Fourchette'.
De naam zegt al iets, zeker?

Ik ging daar een aantal jaartjes geleden eens binnen met een Neder-over-Heembekenaar die op het kabinet van, ook Neder-over-Heembekenaar, Bertje Anciaux werktte.

We waren met drie en het zou een duur etentje worden want, alles erop en eraan. Vijf gangen menu, je kent dat wel. Blinkend zilver, dubbele tafelkleedjes, kristallen glazen. Sfeervolle verlichting. Enfin, het beloofde...
Tot de dame des huizes kwam: eentalig Frans.
Daarna de menukaart: eentalig Frans.
Hooghartig was ze en bovendien nogal...ahum...lichtgeraakt, omdat ik mij niet aan haar taal aanpaste.

Ze schaamden zich dood, mijn twee VU-compagnons, toen mijn honger, die toch al niet groot was, opeens helemaal over was en ik geen trek meer had om nog iets te bestellen. Wie gaat er nu zonder honger een restaurant binnen, hé?
We hebben ons dan maar alle drie geëxcuseerd voor onze vergissing...
en zijn elders gaan eten.

In 'La Fourchette' hebben ze wel genoeg aan hun Franstalige klandizie uit Neder-over-Heembeek en omstreken om hun standing hoog te kunnen houden, zeker?

Foei Knuppel! Je niet aanpassen in de Vlaamse rand aan de brave Franstaligen. Wat een onbeschoftheid!
Nietwaar Yann?

Laatst gewijzigd door Knuppel : 5 januari 2005 om 18:19.
Knuppel is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 januari 2005, 18:55   #37
Patriot!
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Knuppel
Neder-over-Heembeek behoort toch tot de Vlaamse rand?

Ga er dan eens lekker eten in het chicke restaurant 'La Fourchette'.
De naam zegt al iets, zeker?

Ik ging daar een aantal jaartjes geleden eens binnen met een Neder-over-Heembekenaar die op het kabinet van, ook Neder-over-Heembekenaar, Bertje Anciaux werktte.

We waren met drie en het zou een duur etentje worden want, alles erop en eraan. Vijf gangen menu, je kent dat wel. Blinkend zilver, dubbele tafelkleedjes, kristallen glazen. Sfeervolle verlichting. Enfin, het beloofde...
Tot de dame des huizes kwam: eentalig Frans.
Daarna de menukaart: eentalig Frans.
Hooghartig was ze en bovendien nogal...ahum...lichtgeraakt, omdat ik mij niet aan haar taal aanpaste.

Ze schaamden zich dood, mijn twee VU-compagnons, toen mijn honger, die toch al niet groot was, opeens helemaal over was en ik geen trek meer had om nog iets te bestellen. Wie gaat er nu zonder honger een restaurant binnen, hé?
We hebben ons dan maar alle drie geëxcuseerd voor onze vergissing...
en zijn elders gaan eten.

In 'La Fourchette' hebben ze wel genoeg aan hun Franstalige klandizie uit Neder-over-Heembeek en omstreken om hun standing hoog te kunnen houden, zeker?

Foei Knuppel! Je niet aanpassen in de Vlaamse rand aan de brave Franstaligen. Wat een onbeschoftheid!
Nietwaar Yann?
Goed gedaan Knuppel!
Oud 5 januari 2005, 19:28   #38
Knuppel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Tuurlijk goed gedaan!
Maar toch leuk om weten dat jij er niet over denkt zoals Yann.
Oud 5 januari 2005, 19:32   #39
jOOSt
Minister-President

jOOSt's schermafbeelding

Standaard

Awel Patriot, misschien kom je ooit nog eens op het goede pad.

Laatst gewijzigd door Willem de Spreker : 5 januari 2005 om 19:33.
Oud 5 januari 2005, 19:42   #40
Patriot!
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Ik ben al op het goede pad: dat van het verenigde België met gelijke rechten en (taal)wetten voor álle Belgen
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 11:59.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be