Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Mobiliteit & verkeersveiligheid
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Mobiliteit & verkeersveiligheid Een nieuw themaforum!

Antwoord

Discussietools
Oud 12 december 2024, 13:46   #21
maddox
Secretaris-Generaal VN

maddox's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar maddox
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Herr Flick Bekijk bericht
ze gaan dat toch ook niet met die vreselijk slechte usb-c priezen willen doen.
Die zijn goed voor een paar 100mAh.

Ik laad mijn accu of op met de lader die ik in mijn trike heb, da's 5Ah. (mag ook wel op een 1200 Wh blok). Of thuis, met de grote jongen van 10Ah.

Maar da's allemaal XT60 connectoren.

Laatst gewijzigd door maddox : 12 december 2024 om 13:48.
maddox is nu online   Met citaat antwoorden
Oud 12 december 2024, 14:04   #22
TV-verslaafde
Secretaris-Generaal VN

TV-verslaafde's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door maddox Bekijk bericht
Grapjurk. Er zijn veel te veel mensen die een inbussleutel nog niet eens kunnen onderscheiden van een kniptang.

Maar daar zit het dan ook.
"Mijne fiets rammelt al 4 weken, en nu werkt die niet meer".

Ge wil niet weten met wat ze allemaal bij een fietsenmaker durven binnenstappen. "er zit een slag in mijn wiel", terwijl ge kunt zien dat er spaken ontbreken is nog 1 van de meer vergeefbare uitspraken.

"Hij trapt moeilijk", en ge kunt duidelijk zien dat de ketting sinds aankoop geen druppel smeermiddel heeft gezien.

Of de echt goeie , binnenstappen met een €150 supermarktpromotiefiets waarvan de derailleur achter paraplu staat, en dan doen ze moeilijk over €40 voor de derailleur en €40 aan werkuren.
De bandenspanning tussen 4 en 5 bar ideaal voor een fiets. Beter trommel remmen, dat weet ik ook nog net.
Ketting smeren. Okay.

De versnellingsbak, dan wordt het toch al een uit de hand gelopen hobby. Meer kapotmaken dan repareren. Gooi een bout in de lopende band. Die van den technische dienst zullen nogal lachen...
Oud 12 december 2024, 15:35   #23
Aurora_Borealis
Parlementsvoorzitter

Aurora_Borealis's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bach Bekijk bericht
Speedpedelec met middenmotor momenteel niet aan te raden omwille van kosten na aankoop.
Welke kosten ? Ondertussen zit ik ver boven de 50000 km met een Bosch-motor, en de unit heeft zelf nog nul kosten en onderhoud nodig gehad.

Dat de aandrijflijn (ketting, cassette, voortandwiel) door slijtage moet vervangen worden elke 5000 a 7000 km heb je evenzeer met een gewone fiets of bij één met achterwielaandrijving. Aandrijving met riem heb je evenzeer ook bij middenmotoren, maar geen idee hoe lang de levensduur van de aandrijfriem daar is.

Eerlijk, ketting met middenmotor geeft ook weinig gedoe als je een lekke band onderweg moet vervangen, en dat gebeurt nog al eens vaak.
Aurora_Borealis is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 december 2024, 16:47   #24
TV-verslaafde
Secretaris-Generaal VN

TV-verslaafde's schermafbeelding

Standaard Overklokken

Het is electronica met wat chips. Ge zult toch een stevige koeling moeten hebben. Een Megahertz processor met een nvidea schijf. Aah ja, ik ben helemaal mee....
Oud 12 december 2024, 17:12   #25
Bach
Perm. Vertegenwoordiger VN

Bach's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Grapjurk. Er zijn veel te veel mensen die een inbussleutel nog niet eens kunnen onderscheiden van een kniptang.

Maar daar zit het dan ook.
"Mijne fiets rammelt al 4 weken, en nu werkt die niet meer".

Ge wil niet weten met wat ze allemaal bij een fietsenmaker durven binnenstappen. "er zit een slag in mijn wiel", terwijl ge kunt zien dat er spaken ontbreken is nog 1 van de meer vergeefbare uitspraken.

"Hij trapt moeilijk", en ge kunt duidelijk zien dat de ketting sinds aankoop geen druppel smeermiddel heeft gezien.

Of de echt goeie , binnenstappen met een €150 supermarktpromotiefiets waarvan de derailleur achter paraplu staat, en dan doen ze moeilijk over €40 voor de derailleur en €40 aan werkuren.
Het probleem ligt ook bij de constructeurs. Fietsenmakers weten dat speedpedelecs (hoog koppel )met middenmotor vaak voor problemen zorgen met ketting en transmissie. Dat kan je niet steeds simpel zelf oplossen. Maar gij weet zoals steeds alles beter 'grapjurk'.

Laatst gewijzigd door Bach : 12 december 2024 om 17:15.
Bach is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 december 2024, 17:13   #26
Bach

Bach's schermafbeelding

Standaard

..

Laatst gewijzigd door Bach : 12 december 2024 om 17:13.
Oud 12 december 2024, 17:16   #27
Bach

Bach's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Aurora_Borealis Bekijk bericht
Welke kosten ? Ondertussen zit ik ver boven de 50000 km met een Bosch-motor, en de unit heeft zelf nog nul kosten en onderhoud nodig gehad.

Dat de aandrijflijn (ketting, cassette, voortandwiel) door slijtage moet vervangen worden elke 5000 a 7000 km heb je evenzeer met een gewone fiets of bij één met achterwielaandrijving. Aandrijving met riem heb je evenzeer ook bij middenmotoren, maar geen idee hoe lang de levensduur van de aandrijfriem daar is.

Eerlijk, ketting met middenmotor geeft ook weinig gedoe als je een lekke band onderweg moet vervangen, en dat gebeurt nog al eens vaak.
Het probleem doet zich meer voor bij mensen die niet vaak schakelen maar rekenen op de ondersteuning.
Oud 12 december 2024, 17:57   #28
maddox
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Het probleem ligt ook bij de constructeurs. Fietsenmakers weten dat speedpedelecs (hoog koppel )met middenmotor vaak voor problemen zorgen met ketting en transmissie. Dat kan je niet steeds simpel zelf oplossen. Maar gij weet zoals steeds alles beter 'grapjurk'.
Voor mij is dat wel simpel. Maar da's omdat ik wel een steeksleutel kan onderscheiden van een sikkel.

Als het op techniek aankomt, weet ik er wel iets van.

En als het op fietstechniek aankomt, een tikje meer. Maar dat moet u niet geloven.

Maar ja, midmotor heeft als nadeel dat de hele aandrijflijn het op zijn donder krijgt.
Dan is het nakijken wel belangrijk, en is de kettingslijtage meting wel iets frequenter nodig.

Niks wat een Rolhoff en riem niet oplost.

Wielmotoren hebben dat probleem niet, maar wie wil nog met een voorwielmotor rijden?
Achterwielmotor beperkt de mogelijkheden in versnellingen.
Oud 12 december 2024, 17:58   #29
maddox
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Het probleem doet zich meer voor bij mensen die niet vaak schakelen maar rekenen op de ondersteuning.
Domoren dus.
Oud 13 december 2024, 08:43   #30
Herr Flick
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Als ge zo nen dure velo koopt, dan pakt ge toch ene met een versnellingsnaaf en aandrijfriem.

dat geeft trouwens ook een sterker wiel, ge moet dan niet meer met deraileurs liggen kloten he, dat is goed voor op ne koersvelo.
Herr Flick is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 december 2024, 11:21   #31
Micele
Secretaris-Generaal VN

Micele's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Wielmotoren hebben dat probleem niet, maar wie wil nog met een voorwielmotor rijden?
We rijden er af en toe nog eens mee, die voortrekker heeft mijn vrouw gekregen van haar zuster.
De "nadelen" bij het rijden in de bochten kennen we.
Ik heb nog een zeer oude normale fiets.

Laatst gewijzigd door Micele : 13 december 2024 om 11:21.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 december 2024, 12:57   #32
maddox
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Als ge zo nen dure velo koopt, dan pakt ge toch ene met een versnellingsnaaf en aandrijfriem.

dat geeft trouwens ook een sterker wiel, ge moet dan niet meer met deraileurs liggen kloten he, dat is goed voor op ne koersvelo.
Rolhoff voor de hardcore. Alfine 11 voor willen maar niet kunnen, Nexus 8 voor het normale goeie werk, en Enviolo voor hen die er echt niks van kennen.

De nieuwere Nexus 5E ken ik nog niet, en de Sturmey Archers zijn voor de liefhebbers
Oud 13 december 2024, 14:16   #33
Herr Flick
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Rolhoff voor de hardcore. Alfine 11 voor willen maar niet kunnen, Nexus 8 voor het normale goeie werk, en Enviolo voor hen die er echt niks van kennen.

De nieuwere Nexus 5E ken ik nog niet, en de Sturmey Archers zijn voor de liefhebbers
Dat is Engels zeker he Sturmey Archer ? Bij mij zit er ne Nexus in, al hetzelfde materiaal voor een 45 per uur, maar op 25 gezet. Als ge dus gaat klooien met de chip ga je er dus wat meer uit kunnen pietsen, maar ik begin daar niet aan.
Herr Flick is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 december 2024, 14:30   #34
Bach

Bach's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Voor mij is dat wel simpel. Maar da's omdat ik wel een steeksleutel kan onderscheiden van een sikkel.

En als het op fietstechniek aankomt, een tikje meer. Maar dat moet u niet geloven.

Maar ja, midmotor heeft als nadeel dat de hele aandrijflijn het op zijn donder krijgt.
Dan is het nakijken wel belangrijk, en is de kettingslijtage meting wel iets frequenter nodig.

Uw steekproef van 1 tegenover de ervaring van fietsenmakers. Wat klopt er niet?

Al eens de prijs van een Rolhoff bekeken trouwens? Maar ook de bekende Rohloff 14 speed is ook niet gemaakt voor electrisch.

Shimano heeft nu wel een 5-speed naafversnelling geschikt voor electrische fietsen.

Persoonlijk rijdt ik met alfine 8 en ketting maar dan niet met een hoge Newton-meter middenmotor

Laatst gewijzigd door Bach : 13 december 2024 om 14:37.
Oud 13 december 2024, 14:49   #35
Bach

Bach's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Electrisch is dat wel een goede zaak. Toch zijn nog de helft van de electrische fietsen die verkocht worden met derailleur schijnt.

Citaat:
Het kloten heeft tegenwoordig vaak te maken met de interne bekabeling. Een fiets moet er blijkbaar clean uitzien maar geeft veel tijdverlies. Een lager vervangen in balhoofd waardoor 4 kabels door lopen. Dan kan je de remkabel(s) doorknippen. Versnellingskabels die langs de middenmotor moeten en dan allerlei onnodige bochten mee krijgen. Ideaal is dat niet.

Laatst gewijzigd door Bach : 13 december 2024 om 14:55.
Oud 13 december 2024, 15:40   #36
fox
Secretaris-Generaal VN

fox's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door TV-verslaafde Bekijk bericht
De bandenspanning tussen 4 en 5 bar ideaal voor een fiets. Beter trommel remmen, dat weet ik ook nog net.
Ketting smeren. Okay.

De versnellingsbak, dan wordt het toch al een uit de hand gelopen hobby. Meer kapotmaken dan repareren. Gooi een bout in de lopende band. Die van den technische dienst zullen nogal lachen...
Compleet afhankelijk van de breedte van uw band. Mijn eerste koerfietsen hadden 21 of 23 mm banden en daar zat 7 bar op. Mijn huidige bandbreedte is 28 mm. Bandenspanning vooraan 5 bar, achter 5,5.

Hangt trouwens ook af van je gewicht...
In de psychologie staat machiavellisme voor een bepaald soort persoonlijkheidsstoornissen. Niets in dit land is machiavellistischer dan de PS. Niets is zo asociaal als de PS-politiek. Grote armoede! Slecht onderwijs! Hollande achterna! Het verliezende kamp in de laatste verkiezingen!
fox is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 december 2024, 15:43   #37
fox
Secretaris-Generaal VN

fox's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

Elk zijn metier zeg ik dan. Ik kan mijn ketting waxen, derailleur soms eens bijstellen en nieuwe banden steken lukt ook. Voor de rest blijf ik daarvan af. Ik steek hem gewoon om de 5000 km binnen voor nazicht en onderhoud omdat ik het ten eerste niet zo goed kan en er ten tweede ook geen goesting in heb.

Mijn fietsenmaker is daar veel beter in, maar als ik dan een factuur vraag moet hij het aan zijne werknemer vragen omdat hij amper weet wat een toetsenbord is.
In de psychologie staat machiavellisme voor een bepaald soort persoonlijkheidsstoornissen. Niets in dit land is machiavellistischer dan de PS. Niets is zo asociaal als de PS-politiek. Grote armoede! Slecht onderwijs! Hollande achterna! Het verliezende kamp in de laatste verkiezingen!
fox is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 december 2024, 21:35   #38
maddox
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Uw steekproef van 1 tegenover de ervaring van fietsenmakers. Wat klopt er niet?
Dat uw opmerking ook niet universeel is.
Citaat:
Al eens de prijs van een Rolhoff bekeken trouwens? Maar ook de bekende Rohloff 14 speed is ook niet gemaakt voor electrisch.
De Rolhoff is gemaakt voor tandems, en bewijst al jaren met 160Nm en mijn eigen kracht gerust aan te kunnen, want ja, die €1800 (RYDE Andra 40 wiel met G13 spaken) was goed besteed om de Alfine 11 setup te vervangen.
Sindsdien geen enkel probleem met de versnellingen meer.

Citaat:
Shimano heeft nu wel een 5-speed naafversnelling geschikt voor electrische fietsen.
Ja, de Nexus 5E. Maar de Nexus 8 is ook prima in staat de job te doen,

Citaat:
Persoonlijk rijdt ik met alfine 8 en ketting maar dan niet met een hoge Newton-meter middenmotor
Ik ben blij voor u.

Laatst gewijzigd door maddox : 13 december 2024 om 21:36.
maddox is nu online   Met citaat antwoorden
Oud 13 december 2024, 21:49   #39
maddox
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Electrisch is dat wel een goede zaak. Toch zijn nog de helft van de electrische fietsen die verkocht worden met derailleur schijnt.
Niet verbazingwekkend. Een Shimano Alfine 11 naaf (alleen de naaf, geen wiel of toebehoren) kost een kleine €400. Een Shimano Deore kit compleet 11*1 kost iets van een €130. En een naafversnelling kan dus niet in combinatie met een achterwielmotor. (Alhoewel, er is een truk voor, Allen Millyard heeft die toegepast.)
Citaat:
Het kloten heeft tegenwoordig vaak te maken met de interne bekabeling. Een fiets moet er blijkbaar clean uitzien maar geeft veel tijdverlies. Een lager vervangen in balhoofd waardoor 4 kabels door lopen. Dan kan je de remkabel(s) doorknippen. Versnellingskabels die langs de middenmotor moeten en dan allerlei onnodige bochten mee krijgen. Ideaal is dat niet.
Met het juiste gereedschap en de klant die de werkuren toch moet betalen zie ik het punt niet.
Maar dan moet de fietsenmaker wel de moeite willen doen.
Ikzelf heb er geen probleem mee.
Maar ik moei me niet met gewone fietsenmakers hun broodwinning, 'k doe de speciallekes voor het plezier.
Oud 13 december 2024, 21:50   #40
maddox
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door fox Bekijk bericht
Elk zijn metier zeg ik dan. Ik kan mijn ketting waxen, derailleur soms eens bijstellen en nieuwe banden steken lukt ook. Voor de rest blijf ik daarvan af. Ik steek hem gewoon om de 5000 km binnen voor nazicht en onderhoud omdat ik het ten eerste niet zo goed kan en er ten tweede ook geen goesting in heb.

Mijn fietsenmaker is daar veel beter in, maar als ik dan een factuur vraag moet hij het aan zijne werknemer vragen omdat hij amper weet wat een toetsenbord is.
En dat is gewoon goed gebruik van tijd.
U kan veel meer geld verdienen op de tijd die u zou spenderen aan de moeilijke dingen van uw fiets om de kosten van de fietsenmaker uit te sparen.

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 15:53.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be