Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Wetenschap & Technologie
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Wetenschap & Technologie Van grondstoffen tot afgewerkt product, oude en nieuwe ontdekkingen, ... + de relatie tot de mens, macht, ...

Antwoord

Discussietools
Oud 29 december 2024, 14:41   #21
maddox
Secretaris-Generaal VN

maddox's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar maddox
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bovenbuur Bekijk bericht
Dit gaat niet echt meer over stikstof natuurlijk, maar misschien is het probleem wel je verwachtingen? Ik heb geen exacte cijfers voor elke bevolkingsgroep, maar het percentage moslims in België lijkt ongeveer 7% te zijn, en 5% in Nederland. In mijn klassen, mensen die opgeleid worden tot laboranten die bijvoorbeeld monsters uit jouw uitstroom zouden doormeten, haal ik dat percentage wel. Dat zou er maar een per klas zijn, dat redden we wel. Op een vorige plek waar ik nog gewerkt heb in de logistiek (mij carrière is een beetje apart) was ongeveer de helft of meer van Marokkaanse afkomst, dus daar gingen we er ruim overheen.

Wat ik wel gemerkt heb is dat het zich vaak een beetje clustert. Zelfs binnen één bedrijf kan je een boel Marokkaanse Nederlanders in de logistiek hebben terwijl er een andere Afrikaanse groep (Erytreeërs misschien? Ik moet bekennen dat ik het onderscheid in het voorbijlopen wat moeilijk te maken vind) oververtegenwoordigd is in de afvalverwerking en schoonmaak en de sales kant dan weer veel Oost-Europese vrouwen in dienst heeft. Zelfs binnen "succesvollere" banen zie je dat. De Poolse supermarkten in Nederland bijvoorbeeld zijn bijna allemaal in handen van ondernemers van Iraaks-Koerdische komaf*.

Dus misschien heb jij toevallig in jouw werk in jouw regio geen cluster zitten? Je zou het werk eens wat meer kunnen promoten als je daarmee zit, wat bekender maken onder immigranten-jongeren dat ze ook dit kunnen gaan doen. Dan krijg je misschien wel wat meer aanloop.

*Wat ik alleen masr weet omdat dat een voorbeeld is waar het fout ging. Een aantal jaren geleden liepen er een aantal criminele figuren met diezelfde achtergrond rond die eens lekker mensen wilden gaan afpersen, en dat vertaalde zich toen heel specifiek in bommen bij Poolse supermarkten. Wel makkelijker voor de politie, als je zo gericht kan zoeken.
Waar gebruik ik ergens percentages en/of absolute getallen?
Ik weet wel, dat als ik een team van contractors begeleid, het meestal een "ouwe Belg" als voorman is, met een paar oostblokkers die een paar woorden Frans en/of Engels kunnen.

Noord Afrikanen, of zelfs duidelijke haatbaarden, zie ik heel zelden in technologisch uitdagende jobs.
Bandwerkers, waar ze op gaan in de grote hoop, ja.
Middenkader figuren die duidelijk het Peter Principe verkrachten, die zien we ook. Maar uitvoerend, met duidelijk aantoonbare resultaten, daar zie je die bijna nooit.

Ook, en da's mijn deel van de taak, mensen toegang geven of ontzeggen tot gevoelige locaties. Het is zeldzaam, maar ik heb al mensen verzocht de lokatie te verlaten, in veel gevallen omdat ze na meerdere opmerkingen gewoon hun eigen ding bleven doen, onveilig of zelfs compleet verkeerd en ten nadele van de installatie.

Maar, om terug naar de basis te gaan, de stikstof verbindingen die "gevaarlijk" zijn, zijn geen N2, wat ik zo "misleidend" opmerkte, 79% van de ademlucht is stikstof.
Ammoniak is ook een stikstof verbinding, en eentje waar je geen ruzie mee wil. Maar het is een geniaal koelmiddel (we hebben zo'n 3 ton in gebruik voor de koelinstallaties).

Laatst gewijzigd door maddox : 29 december 2024 om 14:46.
maddox is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 december 2024, 19:03   #22
Bovenbuur
Perm. Vertegenwoordiger VN

Bovenbuur's schermafbeelding

Standaard

Oké, top, fijn voor jou. Zullen we dan met zijn tweeën afspreken het topic verder open te laten voor serieuze stikstof posts, geen "misleiding" of andere onderwerpen? Het is al redelijk aan het ontsporen.
Oud 4 januari 2025, 04:32   #23
Nr.10
Secretaris-Generaal VN

Nr.10's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bovenbuur Bekijk bericht
P.S. Dat dus als een stukje uitleg voor de mensen die nog een beetje de hoe van het wat van de natuurwetenschappelijke kant van het verhaal zoeken. Natuurlijk niet gezegd dat iedereen dat nodig heeft.
"niet gezegd dat iedereen dat nodig heeft"
De ministers die er uitspraken over doen hebben in de meeste gevallen zelfs dat stukje elementaire uitleg niet begrepen. En dat is ook normaal, maar dan moeten ze wel bescheiden blijven en zeggen dat ze het niet weten als het onderwerp ter sprake komt. De figuur met de pijltjes is zeer interessant. Dat zou je nog moeten kunnen kwantificeren. De minister heeft het over een bad dat vol is, het stikstofbad is vol. Dat zou dan voor een goed begrip moeten kunnen vertaald worden in cijfers. Wanneer is het bad vol? Wie heeft het bad volgemaakt?

Laatst gewijzigd door Nr.10 : 4 januari 2025 om 04:45.
Nr.10 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 januari 2025, 00:19   #24
Universalia
Secretaris-Generaal VN

Universalia's schermafbeelding

Standaard

Stikstof in Vlaanderen

Ook de manier om stikstof 'terug te dringen' valt te lezen.

Of dat allemaal mogelijk is daar heb ik de kennis niet voor.
Oud 22 januari 2025, 21:26   #25
Nr.10
Secretaris-Generaal VN

Nr.10's schermafbeelding

Standaard

In Nederland is er vandaag een uitspraak dat de maatregelen die onder de vorige regering genomen werden - ruim onvoldoende - zijn om de wettelijke doelen te halen. Het vonnis moet onmiddellijk uitgevoerd worden.

De uitspraak: LINK

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 09:39.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be