Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Mobiliteit & verkeersveiligheid
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Mobiliteit & verkeersveiligheid Een nieuw themaforum!

Antwoord

Discussietools
Oud 11 februari 2025, 14:55   #21
DewareJakob
Perm. Vertegenwoordiger VN

DewareJakob's schermafbeelding

Standaard

Ook zero tolerantie voor smartphone-gebruik achter het stuur.
Oud 11 februari 2025, 15:00   #22
CUFI
Secretaris-Generaal VN

CUFI's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door DewareJakob Bekijk bericht
Ook zero tolerantie voor smartphone-gebruik achter het stuur.
Dat is er al.

Belangrijk is nu dat we alcohol uit het verkeer halen en zodanig zwaar bestraffen dat men de slachtoffers daaruit beperkt.
Oud 11 februari 2025, 15:00   #23
fred vanhove
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Zero tolerantie houdt de echte zattekloten niet tegen. De 0,5 tolerantie heeft ze ook niet tegengehouden.
Dat is juist maar waarom dan eigenlijk nog een tolerantie aanhouden ? Zo zijn er veel dingen in het leven. Waarom coke verbieden ? Wie wil gebruiken gebruikt toch ......waarom snelheidsbeperkingen ? Het houdt echte snelheidsduivels ook niet tegen......alles is relatief
fred vanhove is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 februari 2025, 15:07   #24
CUFI
Secretaris-Generaal VN

CUFI's schermafbeelding

Standaard

Door de minimumleeftijd op te drijven naar 21 jaar en gebruik zwaar te bestraffen, kunnen we in de toekomst wellicht een complete alcoholstop bereiken.
Samen voor een drugsvrije samenleving.

De vorige generatie mocht dat dan wel normaal vinden, maar de volgende verdient beter.
Oud 11 februari 2025, 15:26   #25
DewareJakob
Perm. Vertegenwoordiger VN

DewareJakob's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door fred vanhove Bekijk bericht
Dat is juist maar waarom dan eigenlijk nog een tolerantie aanhouden ? Zo zijn er veel dingen in het leven. Waarom coke verbieden ? Wie wil gebruiken gebruikt toch ......waarom snelheidsbeperkingen ? Het houdt echte snelheidsduivels ook niet tegen......alles is relatief
Pakkans. De tolerantie houdt toch al het grootste deel van de mensen tegen om met (te) veel op achter het stuur te kruipen, maar inderdaad niet iedereen. Trajectcontrole en hogere pakkans zorgt ervoor dat er veel minder snel gereden wordt, maar ook niet door iedereen. Limieten zijn nodig, want zonder die krijgen we weer toestanden zoals in de jaren 60-70-80. Maar onverantwoordelijke idioten in het verkeer (en elders) zullen er altijd wel zijn. En sensibiliseren werkt (voor de meesten) niet.
Oud 11 februari 2025, 17:03   #26
E. Gidius
Secretaris-Generaal VN

E. Gidius's schermafbeelding

Standaard

Dit stuk vuiligheid kan best nooit meer vrij komen:

Man die 2 wielertoeristen doodreed in Gent krijgt zwaardere straf in beroep: 6 jaar effectief

Zes jaar voor deze dubbele moord is een absolute schande voor ons corrupte, decadente gerecht.
* "Wie lokaal een bestuur maakt met PVDA sluit zichzelf uit voor een coalitie met N-VA. Daar ga ik na de verkiezingen zeer principieel in zijn." (2.11.23)
E. Gidius is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 februari 2025, 17:07   #27
E. Gidius
Secretaris-Generaal VN

E. Gidius's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door CUFI Bekijk bericht
Daarmee brengt ge een ander zijn dierbare niet mee terug en voorkomt ge de volgende dode niet.
Het is wel te beperken met een zero tolerantie.
Dus met levenslang voor een (gewone *) moordenaar "brengt ge een dierbare niet terug en voorkomt ge de volgende dode niet"?

En dus zullen we (gewone *) moord maar best "beperken met zerotolerantie" ?

(*) Gewone moord = moord met een ander wapen dan het auto-wapen.
* "Wie lokaal een bestuur maakt met PVDA sluit zichzelf uit voor een coalitie met N-VA. Daar ga ik na de verkiezingen zeer principieel in zijn." (2.11.23)
E. Gidius is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 februari 2025, 03:55   #28
CUFI
Secretaris-Generaal VN

CUFI's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door E. Gidius Bekijk bericht
Dus met levenslang voor een (gewone *) moordenaar "brengt ge een dierbare niet terug en voorkomt ge de volgende dode niet"?

En dus zullen we (gewone *) moord maar best "beperken met zerotolerantie" ?

(*) Gewone moord = moord met een ander wapen dan het auto-wapen.
Hoe lang is levenslang in dit land?
Ge moet het proberen voorkomen in dit geval, en als er draconische straffen zijn en superveel controles, dan stappen er minder zat in hun auto en dan vallen er minder doden.

Ge moet moord, zoals abortus en ene bewust doodschieten niet verwarren met doodslag.

Eigenlijk is het beter alcohol als een hard drugs te klasseren en volledig te verbieden.

Laatst gewijzigd door CUFI : 12 februari 2025 om 03:57.
CUFI is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 februari 2025, 04:37   #29
maddox
Secretaris-Generaal VN

maddox's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar maddox
Standaard

Citaat:
Eigenlijk is het beter alcohol als een hard drugs te klasseren en volledig te verbieden.
Ga ervoor. De prohibitie heeft duidelijk gedemonstreerd hoe goed dat werkt.

Eneuh, verbied gistcellen maar eens te leven.
Oud 12 februari 2025, 05:45   #30
CUFI
Secretaris-Generaal VN

CUFI's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door maddox Bekijk bericht
Ga ervoor. De prohibitie heeft duidelijk gedemonstreerd hoe goed dat werkt.

Eneuh, verbied gistcellen maar eens te leven.
Als iemand die door verslaafden opgevoed is en zelf worstelde met verslavingen, heb ik als ervaringsdeskundige dus wel enige meerwaarde in dit debat.

Compleet nuchter nu, en ik heb in het diepste dal nog niet eens gebruik overwogen. Ik ben nu een healthjunk die alleen creatine en whey proteïne met BCAA gebruikt
Ik drink alleen koffie, water met elektrolyten, amandelmelk en af en toe volle melk met cacao.

En vorig jaar zat ik nog in den amigo voor een zatte uitbarsting Maar dat was wel het keerpunt.

It ends with me.

Laatst gewijzigd door CUFI : 12 februari 2025 om 05:48.
Oud 12 februari 2025, 07:07   #31
maddox
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Als iemand die door verslaafden opgevoed is en zelf worstelde met verslavingen, heb ik als ervaringsdeskundige dus wel enige meerwaarde in dit debat.

Compleet nuchter nu, en ik heb in het diepste dal nog niet eens gebruik overwogen. Ik ben nu een healthjunk die alleen creatine en whey proteïne met BCAA gebruikt
Ik drink alleen koffie, water met elektrolyten, amandelmelk en af en toe volle melk met cacao.

En vorig jaar zat ik nog in den amigo voor een zatte uitbarsting Maar dat was wel het keerpunt.

It ends with me.
Dus omdat U, desondanks al uw religieus en ander gewauwel matigheid niet kent, moet iedereen maar hetzelfde zijn als u.

Eneuh, als voormalig caffeïneverslaafde kan ik u zeggen, die week zware migraine-achtige hoofdpijn kan ik wel missen als een echte migraine aanval.
Oud 12 februari 2025, 07:39   #32
CUFI
Secretaris-Generaal VN

CUFI's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Dus omdat U, desondanks al uw religieus en ander gewauwel matigheid niet kent, moet iedereen maar hetzelfde zijn als u.

Eneuh, als voormalig caffeïneverslaafde kan ik u zeggen, die week zware migraine-achtige hoofdpijn kan ik wel missen als een echte migraine aanval.
Het is dat "religieus gewauwel" dat mij bevrijdde van verslaving.
Omdat er 1 op 1000 psychotisch van weed wordt, heb ik nooit medicinaal kunnen gebruiken. Ik werd toen naar de zwarte markt gedwongen.
Maar ik ben nu dankbaar omdat ik dat overwonnen heb. Ik veroorzaakte echter 0,0 overlast en deed geen vlieg kwaad.

Bij alcohol worden dagelijks mensen dood gereden en ervaren duizenden er dagelijks overlast van.

Dus ook al zou ik een maat kunnen houden, voldoende kunnen dat niet en daarom is een zero tolerantie aangewezen in het verkeer. Plus de minimumleeftijd opdrijven naar 21 jaar.

Dus ja, iedereen moet zwaar gesanctioneerd worden in het verkeer bij gebruik, plaats alcohol bij hard drugs. Stop dat 6h rijverbod en trek het rijbewijs volledig in waarna herstelexamens moeten plaatsnemen.

Laatst gewijzigd door CUFI : 12 februari 2025 om 07:41.
Oud 12 februari 2025, 07:43   #33
maddox
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Dus ook al zou ik een maat kunnen houden, voldoende kunnen dat niet en daarom is een zero tolerantie aangewezen in het verkeer. Plus de minimumleeftijd opdrijven naar 21 jaar.

Dus ja, iedereen moet zwaar gesanctioneerd worden in het verkeer bij gebruik, plaats alcohol bij hard drugs. Stop dat 6h rijverbod en trek het rijbewijs volledig in waarna herstelexamens moeten plaatsnemen.
Dat is toch een heel andere insteek als
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Cufi
Oud 12 februari 2025, 07:49   #34
fred vanhove
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Pakkans. De tolerantie houdt toch al het grootste deel van de mensen tegen om met (te) veel op achter het stuur te kruipen, maar inderdaad niet iedereen. Trajectcontrole en hogere pakkans zorgt ervoor dat er veel minder snel gereden wordt, maar ook niet door iedereen. Limieten zijn nodig, want zonder die krijgen we weer toestanden zoals in de jaren 60-70-80. Maar onverantwoordelijke idioten in het verkeer (en elders) zullen er altijd wel zijn. En sensibiliseren werkt (voor de meesten) niet.
Dat waren nog eens tijden

Ben echt blij die te hebben mogen meemaken.

Naam: lemmy.jpg
Bekeken: 211
Grootte: 25,1 KB
fred vanhove is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 februari 2025, 07:53   #35
CUFI
Secretaris-Generaal VN

CUFI's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Dat is toch een heel andere insteek als
Dat is het einddoel.
Eerst de minimumleeftijd opdrijven zodat ze het als tieners niet leren gebruiken.
Voldoende verslaafden en die op hun 16 jaar toegang tot alcohol geven is pertinent onverantwoord.

En als die dan pas kunnen drinken op hun 21 jaar, is de schade toch jaren daarvoor beperkt gebleven.
Oud 12 februari 2025, 11:05   #36
maddox
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Dat is het einddoel.
Ga je dan gist ook verbieden?
Citaat:
Eerst de minimumleeftijd opdrijven zodat ze het als tieners niet leren gebruiken.
Zal niet nodig zijn, de jeugd van nu zijn voornamelijk tapijtkoppertjes.
Citaat:
Voldoende verslaafden en die op hun 16 jaar toegang tot alcohol geven is pertinent onverantwoord.
U hebt een krisallen bol om in de toekomst te kunnen kijken?
Er zijn mensen die op 8ste hun eerste pint hebben gedronken, en nooit verslaafd zijn geweest. Er zijn er die pas op hun 18de hun eerste pint dronken, en wel verslaafd geraakten.
Citaat:
En als die dan pas kunnen drinken op hun 21 jaar, is de schade toch jaren daarvoor beperkt gebleven.
Daar gaat een generatie of 2 over gaan, of een omvolking.
Oud 12 februari 2025, 11:09   #37
CUFI
Secretaris-Generaal VN

CUFI's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ga je dan gist ook verbieden?

Zal niet nodig zijn, de jeugd van nu zijn voornamelijk tapijtkoppertjes.

U hebt een krisallen bol om in de toekomst te kunnen kijken?
Er zijn mensen die op 8ste hun eerste pint hebben gedronken, en nooit verslaafd zijn geweest. Er zijn er die pas op hun 18de hun eerste pint dronken, en wel verslaafd geraakten.

Daar gaat een generatie of 2 over gaan, of een omvolking.
Ja ik kan deels in de toekomst kijken door causaliteit te rijmen.
Je zal alcohol nooit compleet kunnen bannen, maar wel de verkoop verbieden en het behandelen als alle andere illegale drugs.

Het is absurd trouwens dat iemand maximaal 6h rijverbod krijgt na een controle. Rijbewijs afpakken en herstelexaam is beter.
Oud 12 februari 2025, 12:34   #38
Micele
Secretaris-Generaal VN

Micele's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Het is absurd trouwens dat iemand maximaal 6h rijverbod krijgt na een controle.
Je vergeet de promillegrens en nog wat...

Een stukje uit de wegverkeerswet via:
Citaat:
https://www.alcoholhulp.be/uploads/a...derinvloed.pdf

Bij een BAC vanaf 0,5 maar minder dan 0,8 promille wordt een TIJDELIJK RIJVERBOD van minimum drie uur opgelegd. 9

Vanaf een BAC van 0,8 promille krijg je een TIJDELIJK RIJVERBOD van minimum zes uur opgelegd. Het parket kan ook overgaan tot een ONMIDDELLIJKE INTREKKING VAN HET RIJBEWIJS voor maximum 15 dagen. 10

Bij een BAC tussen de 0,8 en de 1,5 promille, moet er steeds bijkomend verkeersonveilig gedrag of een verkeersongeval met vlucht zijn vastgesteld om het rijbewijs te kunnen intrekken. Bij een BAC vanaf 1,5 promille is dat niet meer noodzakelijk. Het parket kan maximum tweemaal een verlenging van de intrekking met drie maanden vorderen.
Wat zou daar absurd aan zijn? Dat is op wetenschappelijke basis:

Citaat:
https://www.trimbos.nl/kennis/alcoho...nderhalf%20uur.

Opname en afbraak van alcohol in het lichaam

Opname en afbraak van alcohol in het lichaam wordt gedaan door de maag, darmen en lever. Alcohol wordt vanuit de maag en darmen opgenomen in het bloed. Hoe snel dat gebeurt, hangt onder meer af van de aanwezigheid van voedsel in de maag. Ook het alcoholpercentage is van invloed. De lever zorgt voor afbraak van alcohol en heeft daarvoor circa anderhalf uur per standaardglas nodig.

Snelheid van afbraak alcohol door de lever

De snelheid waarmee alcohol wordt afgebroken door de lever hangt met name af van enzymen in de lever. De afbraaksnelheid varieert van ongeveer 0,1 tot ca. 0,25‰ (promille) per uur, onafhankelijk van geslacht of gewicht. Bij gewoontedrinkers en alcoholisten is de afbraaksnelheid meestal hoger dan bij incidentele drinkers.

De afbraak van één standaardglas alcohol door de lever duurt ongeveer anderhalf uur. Dat betekent dat een hoeveelheid van meer dan zes drankjes, geconsumeerd tussen 23.00 en 2.00 uur, bij het opstaan om 7.00 uur nog niet geheel uit het lichaam is verdwenen. De afbraaksnelheid van alcohol is constant, en versnelt niet door bijvoorbeeld slaap. Wel kan het afbraaksysteem bij snelle alcoholinname overbelast raken waardoor afvalstoffen zich ophopen resulterend in een kater [3].

Laatst gewijzigd door Micele : 12 februari 2025 om 12:40.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 februari 2025, 00:25   #39
DIBO
Provinciaal Gedeputeerde

Standaard

Dit zijn de echte 'onder invloed in het verkeer' problemen
Bestuurder rijdt week na dagvaarding voor sturen onder invloed voetganger dood
drugs meer en meer en natuurlijk ook overmatige (=regelmatige) drinkers.

Nultolerantie is om de mensen te kloten die wél hun grenzen kennen en zich kunnen beheersen
DIBO is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 februari 2025, 06:31   #40
CUFI
Secretaris-Generaal VN

CUFI's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door DIBO Bekijk bericht
Dit zijn de echte 'onder invloed in het verkeer' problemen
Bestuurder rijdt week na dagvaarding voor sturen onder invloed voetganger dood
drugs meer en meer en natuurlijk ook overmatige (=regelmatige) drinkers.

Nultolerantie is om de mensen te kloten die wél hun grenzen kennen en zich kunnen beheersen
Als die hun grenzen echt kennen, zullen ze dus geen druppel drinken als ze moeten rijden.
Doodrijders levenslang rijverbod en iedereen die positief test rijbewijs afpakken en herstelexaam laten doen.

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 23:43.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be