Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Diverse > Over koetjes en kalfjes...
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Over koetjes en kalfjes... Op verzoek van de gebruikers van dit forum: een hoekje waarin je over vanalles en nog wat kan praten... De boog moet namelijk niet altijd gespannen staan hé.

Antwoord

Discussietools
Oud 6 april 2025, 13:09   #21
BigF
Secretaris-Generaal VN

BigF's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door maddox Bekijk bericht
Laat ons veronderstellen dat een jong koppel met wat opleiding €4500 gezamenlijk binnenhaalt.
Indien de ouders heel welwillend zijn, is dat bedrag bijna volledig beschikbaar voor sparen. Maar men wil nog een beetje leven. (en vooral geen dure hobbies hebben). Pakembeet €3000 per maand op een spaarrekening.
Banken "vragen" 20% aankoop eigen inbreng.

Da's voor een €300K rijhuis, €60K, 2 jaar sparen. maar dan is het bedrag wel volledig uitgevaagd.
Dus een jong koppel mag al 5 jaar bij de ouders blijven plakken om een goeie start te hebben, en daarna nog eens €1100 per maand afbetalen voor 20 jaar.

En dan gaan we ervan uit dat de ouders zelf geen €€ problemen hebben.
Mijn dochter vertrok hier destijds met ongeveer €10.000 op haar spaarrekening. Grotendeels door studentenjobs verdiend.
Haar vriend vertrok thuis met ongeveer €5000.

Daarnaast spaarden ze in de periode dat ze samenwonen (7 jaar) ongeveer 300 a 500 per maand. Laat ons zeggen €5000 per jaar.
Op zeven jaar hebben ze dus €35000 gespaard.

Met de spaarboekjes van voor het samenwonen erbij is dat een goeie €50.000.

Daar hebben ze niet te gek voor moeten doen, maar hebben ze ook niet moeten rekenen op welwillende ouders.
Maar ze hebben ook nooit met hun geld gesmeten.
Terwijl hun vrienden 14 dagen all-in in Mexico zaten, zaten zij een week in een chalet in Frankrijk. Dat wel. En reden ze niet met een Audi RS ofzo maar met een Golf.
Feit is wel dat zij nu gaan bouwen en hun vrienden nog steeds in een gehuurd appartement zitten.

Uw bewering dat een jong koppel al vijf jaar bij pa en ma moet blijven wonen klopt dus van geen kanten.
Net als de bewering die u van de TS overneemt dat je voor de bank 20% eigen middelen MOET hebben.

Trouwens: mijn dochter heeft een middelbaar beroepsdiploma in 'verkoop'. Niet echt wat je noemt een "schitterende opleiding voor een hoog loon".
Toch verdient ze ondertussen vlot €2300 per maand als logistiek verantwoordelijke in een magazijn bij een grote transporteur.
Haar vriend is ongeschoold maar verdient in een vroege en late ploeg als productie-arbeider ongeveer evenveel.

Waar jij dus de redenatie vandaan haalt dat je, om €4500 te verdienen, minstens een behoorlijke opleiding achter de rug moet hebben is me dus al evenzeer een raadsel.
Oud 6 april 2025, 13:18   #22
Onzijdig
Eur. Commissievoorzitter

Onzijdig's schermafbeelding

Standaard

Eind jaren 90 ,bij argenta, kon je 80% lenen van het totaalbedrag ( notaris etc inbegrepen )
Het maandelijks af te betalen bedrag mocht maximum 1/3 zijn van uw netto loon.
Looptijd 15 jaar , 5,5 vaste rentevoet.

Hoe het er nu aan toegaat weet ik niet, weet wel dat mijn eigendom wel meer dan het dubbel waard is geworden. Beste investering ooit.
Onzijdig is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 april 2025, 13:51   #23
maddox
Secretaris-Generaal VN

maddox's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar maddox
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door BigF Bekijk bericht
Mijn dochter vertrok hier destijds met ongeveer €10.000 op haar spaarrekening. Grotendeels door studentenjobs verdiend.

Daarnaast spaarden ze in de periode dat ze samenwonen (7 jaar) ongeveer 300 a 500 per maand. Laat ons zeggen €5000 per jaar.

Daar hebben ze niet te gek voor moeten doen, maar hebben ze ook niet moeten rekenen op welwillende ouders.
Terwijl hun vrienden 14 dagen all-in in Mexico zaten, zaten zij een week in een chalet in Frankrijk. Dat wel. En reden ze niet met een Audi RS ofzo maar met een Golf.
Feit is wel dat zij nu gaan bouwen en hun vrienden nog steeds in een gehuurd appartement zitten.

Uw bewering dat een jong koppel al vijf jaar bij pa en ma moet blijven wonen klopt dus van geen kanten.
Net als de bewering die u van de TS overneemt dat je voor de bank 20% eigen middelen MOET hebben.

Trouwens: mijn dochter heeft een middelbaar beroepsdiploma in 'verkoop'. Niet echt wat je noemt een "schitterende opleiding voor een hoog loon".
Toch verdient ze ondertussen vlot €2300 per maand als logistiek verantwoordelijke in een magazijn bij een grote transporteur.
Haar vriend is ongeschoold maar verdient in een vroege en late ploeg als productie-arbeider ongeveer evenveel.

Waar jij dus de redenatie vandaan haalt dat je, om €4500 te verdienen, minstens een behoorlijke opleiding achter de rug moet hebben is me dus al evenzeer een raadsel.
Tof dat uw nageslacht zo succesvol is.

Maar tegenstelling uw voorbeeld een persoonlijke ervaring is, is mijn "uitleg" op een paar dingen gestoeld die niet persoonlijk zijn.

Genoeg online "spaargidsen" en "hypotheek-voorstel generators" die de topicstarter gelijk geven...
Oud 7 april 2025, 07:23   #24
Herr Flick
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dadeemelee Bekijk bericht
De prijzen zijn nu wel wat anders. Ik weet nog dat je voor 1 miljoen frank (25.000€) een bouwgrond van 10 are kon kopen in de driehoek Brussel-Leuven-Mechelen.
Nu is dat minstens 250.000€.
prijzen zijn anders

en de groene maffia helpt de rest naar de kloten he.

Het is op zich goed om te isoleren en in beter materiaal te investeren, maar dan wel in een tempo dat je aankunt, niet onder een opgelegde druk.

Dit weekend zag ik ergens een pe van Daikin die meer warmte pompen wou verkopen want de verkoop was nu ja zo goed als ingestort... Ja we moeten maar meer accijnzen heffen op gas.

ha nee he pipo , maakt uw warmte pomp efficiënter of goedkoper,

Een systeem van 25 a 30 k vergelijken met een HR brander geplaatst met inoxbuizen en heel de shit voor minder dan 10 K. (topkwaliteit). en er dan nog een dikke stroomfactuur bovenop.

(zeker als ze die stroom ook nog moeten opwekken met aardgas in de winter wanneer het niet waait en er nauwelijks licht is. )

Wat denken die nu ? Dat het allemaal debielen zijn die ze kunnen wijsmaken dat door hun branderke weg te gooien de temperatuur op aarde met 2 graden gaat zakken ?
Herr Flick is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 april 2025, 08:58   #25
koe de poing
Eur. Commissievoorzitter

koe de poing's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door IJsboer Bekijk bericht
Hoe kopen jonge mensen vandaag nog een huis?

Pakt 40 jaar geleden, je ging met z'n tweeën naar de bank. Je vroeg een lening, afbetaling was net te doen, je had niks (!) spaargeld. Je kon het huis kopen.

Vandaag gaat dat niet. Je moet 20% van de waarde al in eigen zak hebben zitten. En dan nog krijg je voor die overige 80% geen lening goedgekeurd omdat je 7000 euro netto moet verdienen om normaal te kunnen leven.

Mijn eigen woning is binnen enkele jaren volledig afbetaald. Als ik kijk naar de vraagprijzen in de buurt is deze woning verdubbeld in prijs op 15 jaar tijd!!

En het is niet dat mensen vandaag dubbel zo veel verdienen dan 15 jaar geleden.
ze kopen een hele grote stofzuiger, en gooien de stofzuiger weg.
Oud 7 april 2025, 09:32   #26
Dadeemelee
Secretaris-Generaal VN

Dadeemelee's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Herr Flick Bekijk bericht
prijzen zijn anders

en de groene maffia helpt de rest naar de kloten he.

Het is op zich goed om te isoleren en in beter materiaal te investeren, maar dan wel in een tempo dat je aankunt, niet onder een opgelegde druk.

Dit weekend zag ik ergens een pe van Daikin die meer warmte pompen wou verkopen want de verkoop was nu ja zo goed als ingestort... Ja we moeten maar meer accijnzen heffen op gas.

ha nee he pipo , maakt uw warmte pomp efficiënter of goedkoper,

Een systeem van 25 a 30 k vergelijken met een HR brander geplaatst met inoxbuizen en heel de shit voor minder dan 10 K. (topkwaliteit). en er dan nog een dikke stroomfactuur bovenop.

(zeker als ze die stroom ook nog moeten opwekken met aardgas in de winter wanneer het niet waait en er nauwelijks licht is. )

Wat denken die nu ? Dat het allemaal debielen zijn die ze kunnen wijsmaken dat door hun branderke weg te gooien de temperatuur op aarde met 2 graden gaat zakken ?
Als ik toen een lening aangegaan was om zo’n 4 bouwgronden te kopen was ik nu ‘binnen’.
Dadeemelee is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 april 2025, 09:37   #27
Herr Flick
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dadeemelee Bekijk bericht
Als ik toen een lening aangegaan was om zo’n 4 bouwgronden te kopen was ik nu ‘binnen’.
gesteld dat je ze nu kan verkopen om de bouwstop voor te zijn.

Maar ja dat is zo, he, had ik toen ik in Oost-Duitsland rondliep zo een 34 jaar geleden, daar een paar bouwvallen gekocht dan had ik in de sky is the limit gezeten.

om nog maar te zwijgen van een klassieke jaren 50 porsche en eentje uit vroege jaren 80. die ik voor een paar honderduizend frank aangeboden kreeg... man had ik toen geweten wat ik nu weet.
Oud 7 april 2025, 09:41   #28
IJsboer
Europees Commissaris

IJsboer's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

Kijk, dat vind ik nu eens een mooi verhaal. Wanneer jonge mensen slim omgaan met geld en hun leven plannen.
IJsboer is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 april 2025, 10:02   #29
Herr Flick
Secretaris-Generaal VN

Standaard

ik denk dat ze dat zoals altijd doen bij de notaris.
Oud 7 april 2025, 10:05   #30
Johan Daelemans
Perm. Vertegenwoordiger VN

Standaard

Het verrast me steeds dat enkelingen hun eigen toestand en mogelijkheden als voorbeeld nemen om te 'bewijzen' wat niet
meer te bewijzen valt.
De woning die we door 'overheidsinterventie' verplicht 13 jaar hebben moeten huren staat momenteel te koop aan 400.000€ en
dat samen met een renovatieplicht.
Begin maar als koppel met een dubbel arbeiders inkomen om dit betaald te krijgen, ook al ben je bereid je kinderwens
15 jaar (of oneindig) uit te stellen.

Ik kan hier in de Bourgogne, als geruïneerde Belg, een verhaal neerschrijven hoe je met één pensioeninkomen een woning
kan verwerven. Moeten we daaruit besluiten dat dat voor iedereen mogelijk is? Niet dus.

Vergeet alle mooie verhalen van wat vroeger kon, vandaag is vandaag. De realiteit is wat ze is.

Laatst gewijzigd door Johan Daelemans : 7 april 2025 om 10:06.
Johan Daelemans is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 april 2025, 10:08   #31
Johan Daelemans

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door IJsboer Bekijk bericht
Kijk, dat vind ik nu eens een mooi verhaal. Wanneer jonge mensen slim omgaan met geld en hun leven plannen.
Ja, een mooi verhaal. Uitzonderlijk ... maar mooi.
Oud 7 april 2025, 10:33   #32
CUFI
Secretaris-Generaal VN

CUFI's schermafbeelding

Standaard

En dan zijn er nog pippos die geloven dat we beter af zijn met een EU en ons geld in "defensie" moeten steken. Terwijl trouw aan uw voorouders en niet solliciteren naar een wereldoorlog beter had geweest.

We moetenn nu niet enkel een wooncrisis vrezen, maar ons al voorbereiden op oorlog. Dat hebben onze kinderen niet verdiend!
Oud 7 april 2025, 10:40   #33
Skobelev
Secretaris-Generaal VN

Skobelev's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Herr Flick Bekijk bericht
gesteld dat je ze nu kan verkopen om de bouwstop voor te zijn.

Maar ja dat is zo, he, had ik toen ik in Oost-Duitsland rondliep zo een 34 jaar geleden, daar een paar bouwvallen gekocht dan had ik in de sky is the limit gezeten.

om nog maar te zwijgen van een klassieke jaren 50 porsche en eentje uit vroege jaren 80. die ik voor een paar honderduizend frank aangeboden kreeg... man had ik toen geweten wat ik nu weet.
Bouwstop? In een straal van 150m zijn ze hier bij mij een zestal woning aan ‘t bouwen. De laatste open plekken worden in ijltempo volgebouwd. Niet verwonderlijk als er jaarlijks minstens 20.000 nieuwe woongelegenheden moeten bij komen om de instromers te huisvesten.
Oud 7 april 2025, 11:23   #34
Johan Daelemans

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door CUFI Bekijk bericht
En dan zijn er nog pippos die geloven dat we beter af zijn met een EU en ons geld in "defensie" moeten steken....
Ik ben zo'n pipo.
Nu, ik heb nu wel gemakkelijk praten. Vergelijk even het leger van België met dat van Frankrijk.
Heeft België 1% van de militaire macht van Frankrijk?
Ik twijfel er aan. De Belgen zullen flink in hun zak moeten tasten.

Laatst gewijzigd door Johan Daelemans : 7 april 2025 om 11:27.
Johan Daelemans is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 april 2025, 11:28   #35
TheFourHorsemen
Secretaris-Generaal VN

TheFourHorsemen's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Veel mensen denken en geloven dat maar dat klopt van geen kanten.
In veel gevallen volstaat 10% ook al en in sommige gevallen kan je zelfs tot 100% lenen.

Dat is er al even vrolijk compleet naast.
Banken stellen dat je tot een men een netto inkomen van ongeveer €3500 de helft van dat inkomen kan spenderen aan de afbetaling van je lening.
Ligt je inkomen hoger kan dat tot 60% opgetrokken worden.

Iemand die €7000 verdient kan dus een lening krijgen waarbij hij/zij tot €4200 per maand afbetalen.
Zo'n mensen kunnen dus een lening van €750.000 op 20 jaar aangaan (bij 3%).

Dat klopt maar dat kan je ook zeggen van een brood, een auto,...

Realistisch voorbeeld?

Mijn dochter en haar vriend kopen een bouwgrond en laten daar een huis op zetten. De bouw van die woning kost hen €300.000 incl btw, de grond kost hen €80.000 incl registratie.

Zelf hebben ze samen een goeie €50000 gespaard. Voldoende voor registratie rechten, architect,....

Ze lenen nog €330.000. Op 25 jaar kost hen dat maandelijks €1591. Op 30 jaar kost hen dat €1418.

Ze verdienen samen €4500.
En gaan dus ongeveer 1/3 van hun inkomen in hun eigen huis steken.
(Ze betalen nu overigens ook al €1000 als huur voor iemand anders' huis)

Ze hebben dus nog een goeie €3000 over om van te leven.

Ik denk niet dat dat zo'n rampscenario hoeft te zijn...

Geen idee waar u uw getallen vandaan haalt (20%, €7000,...) maar uw verhaal klopt van geen kanten.

Ik ga niet beweren dat bouwen of kopen niet duur is maar onhaalbaar is het volgens mij zeker niet.
De 20% die wordt vernoemd is waarschijnlijk inclusief alle aankoopkosten (notaris, registratierechten,...).

Als je 90% van de aankoopwaarde kan lenen bij de bank, zal je toch bijna 20% van het aankoopbedrag zelf moeten kunnen leggen (de 10% die de bank niet leent + aankoopkosten).
TheFourHorsemen is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 april 2025, 11:30   #36
TV-verslaafde
Secretaris-Generaal VN

TV-verslaafde's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
En dan zijn er nog pippos die geloven dat we beter af zijn met een EU en ons geld in "defensie" moeten steken. Terwijl trouw aan uw voorouders en niet solliciteren naar een wereldoorlog beter had geweest.

We moetenn nu niet enkel een wooncrisis vrezen, maar ons al voorbereiden op oorlog. Dat hebben onze kinderen niet verdiend!
Sommigen spreken al over honger.

Komen de 7 plagen op ons af?
TV-verslaafde is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 april 2025, 12:18   #37
Herr Flick
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Skobelev Bekijk bericht
Bouwstop? In een straal van 150m zijn ze hier bij mij een zestal woning aan ‘t bouwen. De laatste open plekken worden in ijltempo volgebouwd. Niet verwonderlijk als er jaarlijks minstens 20.000 nieuwe woongelegenheden moeten bij komen om de instromers te huisvesten.
ah ja natuurlijk, zeker daar waar het perceel als bos of natuurgebied kan worden gezien in de toekomst is het zaak om daar asap een kasteel op neer te zetten.
Oud 7 april 2025, 12:56   #38
CUFI
Secretaris-Generaal VN

CUFI's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Johan Daelemans Bekijk bericht
Ik ben zo'n pipo.
Nu, ik heb nu wel gemakkelijk praten. Vergelijk even het leger van België met dat van Frankrijk.
Heeft België 1% van de militaire macht van Frankrijk?
Ik twijfel er aan. De Belgen zullen flink in hun zak moeten tasten.
We hadden nooit gelijk mogen worden aan den wereldgeest en gewoon op ons boerenland moeten blijven.
Nu wordt ons land gebetoniseerd en kunnen onze nabestaanden er niet eens beroep op doen met 1 inkomen, waarvan ze al meer dan de helft van moeten afgeven.

Uw kind op kot sturen is het equivalent van een huishuur als ik 20 jaar oud was.en in vergelijking verdienen we niet zoveel meer zenne.

Geef het toch terug aan de Kerk.
Oud 7 april 2025, 12:58   #39
CUFI
Secretaris-Generaal VN

CUFI's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door TV-verslaafde Bekijk bericht
Sommigen spreken al over honger.

Komen de 7 plagen op ons af?
En nudisme. Juist 4 tshirts, 2 broeken en 2 hoodies gekocht, ik viel op mijn gat van de prijs.
Oud 7 april 2025, 14:26   #40
Johan Daelemans

Standaard

Citaat:
We hadden nooit gelijk mogen worden aan den wereldgeest en gewoon op ons boerenland moeten blijven.....
In een democratie staat of valt alles met de graad van hebzucht van de meerderheid.
Gisteren een pint gaan drinken in Auxerre. Langs de rivier de Yonne vinden we steeds een parkeerplaats op enkele
honderden meters van onze favoriete stamcafé.
Als je dan de stad overschouwt stel je vast dat die er nog steeds hetzelfde uitziet dan 100 jaar geleden. Respect hebben
voor wat bestaat i.p.v. hopen geld bij elkaar te zoeken om met reusachtige bouwprojecten een kleine groep mensen rijk te maken
(of wijs te maken dat ze rijk zullen worden).

Hier rijdt de notaris met een Renault Clio en zijn kantoor is een rijhuisje...

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 08:24.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be