![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Over koetjes en kalfjes... Op verzoek van de gebruikers van dit forum: een hoekje waarin je over vanalles en nog wat kan praten... De boog moet namelijk niet altijd gespannen staan hé. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#21 | |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Citaat:
Croissants ... daar heb je gelijk in. In Frankrijk zijn ze merkelijk groter en lekkerder ... en 80% goedkoper. ![]()
Creating more with less is a hallmark of a good engineer. Laatst gewijzigd door Johan Daelemans : 20 april 2025 om 10:59. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#22 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
80% goedkoper?? 8,5% duurder zal je bedoelen... Be: Aldi: €0,69/stuk Fr: Auchan: €0,75/stuk En dan moet je ze bij Auchan ook nog per twee kopen... Geen idee waarom croissants in Frankrijk zoveel duurder moeten zijn dan in België...
![]() |
![]() |
#23 |
|
![]() Yep.
Vangrootloon (industrie) 1,90€ per croissant (gewicht onvindbaar !?) Warme bakker Frankrijk: gewicht 50gr (!) En moyenne, le prix d'un croissant artisanal est de 0,90 € en France. Cependant, ce prix varie selon la région : par exemple, a Paris, un croissant peut atteindre 1,10 €, tandis que dans le sud de la France, il coûte environ 0,85 €. (https://www.google.com/search?q=poid...t=firefox-b-ab) Dus geen industrieel product... Wil je dat wel, dan heb je 14 stuks voor 3€. https://www.promocatalogues.fr/regar...745811#page=13 Dus industrieel product Vangrootloon België : 1,90€ per stuk Industrieel product Intermarché (3€/14): 0,21€ Oeps ... is zelfs bijna 90% goedkoper ... ![]() Bij mijn weten is de graanprijs internationaal bepaald. Waar komt het verschil vandaan?
Creating more with less is a hallmark of a good engineer. Laatst gewijzigd door Johan Daelemans : 20 april 2025 om 14:25. |
![]() |
![]() |
![]() |
#24 |
Minister
|
![]() Tiens.. de goedkoopste chocolade-koeken in den Intermarché kosten exact evenveel als die van de Colruyt.. en een zak industriële croissants is maar een beetje duurder.. beetje muggenziften over een halve euro.. koddig. Maar wel intellectueel oneerlijk om die ene verse croissant van Vangrootloon te willen vergelijken met een zak industriële croissants van een promo-actie..
En wanneer ge de prijzen aan google vraagt, blijkt een croissant bij ons €1,60 te kosten.. volgens diezelfde google kost dat gebakje in Frankrijk niet meer dan €1,50. Maar, een ander zoekresultaat vertelt me dat ze in de Spar (be) een croissant verkopen voor € 1,05. Om het kort te houden: nergens een aanwijzing dat al onze croissants tot wel 90% duurder zouden zijn...... |
![]() |
![]() |
![]() |
#25 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Heb je het niet echt niet door of doe je alsof? Voor elke prijs die jij in Frankrijk vindt en die goedkoper is dan in België vind ik een prijs die in België goedkoper is. Daar draaien mijn reacties in uw draden om. In nagenoeg elke meanwhile kom jij met 'feiten' af die poepsimpel om te draaien zijn. Jij vindt goedkoper brood in Frankrijk, ik vind goedkoper brood in België. En zo gaat dat steeds. Altijd maar weer probeer jij wanhopig Frankrijk in een goei licht te plaatsen maar telkens weer faal je miserabel. Gooi nog maar eens een prijs in de groep. Wedden dat ik een vergelijkbare of goedkopere in België vind?
It's just a ride. Laatst gewijzigd door BigF : 21 april 2025 om 12:06. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#26 | |
|
![]() Citaat:
Toucy - 3000 inwoners ... 4 warme bakkers. Eppegem - 4600 inwoners .... nul warme bakkers. Dus heb ik hier in Frankrijk 4 kleine zelfstandige warme bakkers die met elkaar wedijveren om lekkere en goedkope producten te leveren. In Eppegem, Brabant/België kan je enkel aan geïndustialiseerd spul getaken bij één doorverkoper en een Lidl of Colruyt. Ik denk dat dit verder geen extra uitleg nodig heeft. In Riemst waar we vroeger woonden heeft Vangrootloon ook een verkooppunt voor zijn industriebrood en industriebanket geopend. Zeg maar vaarwel tegen de kleine zelfstandige bakkers in de buurt.
![]() |
![]() |
#27 | |
|
![]() Citaat:
Bijvoorbeeld: De prijs van een autokeuring is niet echt relevant als je daarvoor 80km moet rijden en een halve dag moet uittrekken. Hetzelfde geldt voor ter plaatse gebakken brood en eventueel croissants. Als je voor die boodschap niet op 15 minuten heen en terug bent dan bak je ze beter zelf.
![]() |
![]() |
#28 | |||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Prijzen uit Frankrijk moeten dus gelden binnen een straal van 5km tov uw woonplaats maar die in België mag je kiezen over het hele grondgebied?? Als ik een prijs uit Frankrijk wil aanhalen moet ik dus eerst gaan kijken of die winkel wel binnen een straal van 5km van uw boerderij ligt? Waarom moet ik dat doen en moet jij dat niet als het over Belgische prijzen gaat? De dichtsbijzijnde winkel van Vangrootloon ligt minstens 50km van mijn deur... Jij verzint echt ter plekke de gekste voorwaarden om toch maar met lagere prijzen te kunnen komen eh? Citaat:
Citaat:
Hoe ga jij nog prijzen vergelijken als ik dezelfde voorwaarde zou stellen? Je mag enkel nog Belgische winkels gebruiken waar ik binnen de 15 minuten geraak (fiets? te voet? auto? bus?....)
![]() |
![]() |
#29 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
En nu u ziet dat uw stelling van in de OP belange na niet altijd en overal opgaat begint u maar weer snel over heel andere dingen te tateren. Compleet off-topic. Alles is goed genoeg om toch maar niet toe te moeten geven dat Frankrijk lang niet altijd het walhalla is eh?
![]() |
![]() |
#30 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Hetzelfde brood bij handelaars kan makkelijk 5 euro kosten voor nog geen halve kilo.
![]() |
![]() |
#31 | |
|
![]() Citaat:
Het zou toch een beetje dom zijn om een woonplaats te kiezen en vervolgens bij het opstellen van je maandbudget producten kiezen waarvoor je meer aan transport zou uitgeven dan aan het product zelf. Je rekening gaat niet kloppen. Ik vergelijk twee woonplaatsen met elkaar omdat ik daar ook echt woon of heb gewoond. Voor huishoudelijke verbruiksgoederen rij je geen 100km... vandaar die 5 km. Ik heb vandaag nog even met Jean gesproken. Hij trekt dezelfde conclusies, in Frankrijk is het leven de helft goedkoper. Komt het door de lage huurprijzen? Komt het door de lage verzekeringspremies? Komt het door de goedkope internet aansluiting? Komt het doordat het brood de helft kost? Komt het door het ontbreken van : extra geld voor rijtaks / TV via antenne / afvalverwerking / ... En dan zijn voor Fransen nog voordelen die we als 'buitenlander' niet hebben, zoals om de 3 jaar een door de ziekenkas 100% terugbetaalde bril... Doordat het leven de helft goedkoper is kan je zelfs als alleenstaande snel denken aan een eigen huis. (Jean is al aan het uitkijken voor een bouwgrond) Bouwgrond aan 10-25€ per m², architect niet nodig voor gebouwen kleiner dan 180m²... gemeente beslist over je bouwaanvraag.
![]() |
![]() |
#32 | ||
|
![]() Citaat:
Citaat:
Warme bakkers vind je hier nog in overvloed - in België zijn ze aan het uitsterven.
Creating more with less is a hallmark of a good engineer. Laatst gewijzigd door Johan Daelemans : 22 april 2025 om 21:16. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#33 | ||||||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Citaat:
Vandaar: landelijke prijzen. Citaat:
Ik zag ooit mensen die voor de aankoop van grote hoeveelheden (niet-bederfbare) voedingsmiddelen echt wel zo'n afstand reden. Ik woon op 20km van de grens, je moest eens weten hoeveel Nederlanders er hier in de supermarkt rondlopen. Citaat:
Je hebt met Jean gesproken!!! Had je dat niet eerder kunnen zeggen. Tegen Jean kan ik natuurlijk niet op. Dat is de referentie als het over Frankrijk gaat. Niet moeilijk dat jij niet aan bronnen en links doet, jij hebt Jean!! Citaat:
Jij wil dat blijkbaar gewoonweg niet inzien. Citaat:
Zijn sommige dingen in Frankrijk goedkoper? Ja, vast. Zijn ze dat allemaal? Nee, bijlange na niet. Kost leven in Frankrijk echt maar de helft van wat het hier kost? Nooit van zijn leven. Frankrijk is Thailand ofzo niet eh? Kan je niet gewoon op een serieuse manier discussieren? Waarom toch steeds van die dingen in de groep gooien waarvan iedereen weet dat ze van geen kanten kloppen?
![]() |
![]() |
#34 | |
|
![]() Citaat:
Ondertussen blijft het plezant om lezen .. toch? Mensen aansporen om verder te kijken dan hun neus lang is, verbreden van kerktoren omgeving, daar is toch niks mis mee? Nu, terug naar de Jean. Ondertussen is zijn maandelijkse energiefactuur teruggebracht naar 174€. (alleenstaande bungalow) Dat is elektriciteit en stadsgas samen. Doe daar nog voor zijn R5 een volle E85 tank bij en je zit aan 200€ Voor het hele pakket energieverbruik.
![]() |
![]() |
#35 | |
|
![]() Citaat:
de gratische containerparken, de halve broodprijs ... enz.
![]() |
![]() |
#36 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Hier gekiemde granen, tot pulp gemixt en dan gebakken. Dat zou een dure affaire worden als ik dat bij een handelaar zou kopen. In BE kopen reeds velen hun brood in de supermarkt, ik doe dat ook nog. Maar eet liever kiembrood.
![]() |
![]() |
#37 | ||||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Dat jij random maar wat uit je duim gezogen getallen in de groep gooit en dat de rest dan maar na moet kijken of die getallen kloppen? Citaat:
Maar zodra je dingen als "het leven is in Frankrijk de helft goedkoper" begint te roepen is die correcte info ver weg. Citaat:
Jean kan op dat punt dus beter in België komen wonen. Citaat:
![]() |
![]() |
#38 | ||
|
![]() Citaat:
Citaat:
Ik vermoed dat indien ze dat niet zouden doen weinig brood zouden verkopen. Qua concurentie staat de kleine zelfstandige bakker hier nog heel sterk. Hier is onze favoriete warme bakker (Toucy- één van de 4(!) ). Jong koppel waar mevrouw in de winkel staat. Kleinjes kunnen leven en een toekomst opbouwen. ![]()
Creating more with less is a hallmark of a good engineer. Laatst gewijzigd door Johan Daelemans : 23 april 2025 om 12:32. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#39 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Ik haalde zo'n voordelen meermaals aan. Maar ofwel negeer jij die gewoon ofwel kom je plots met allerlei voorwaarden af waardoor de door mij aangehaalde voordelen niet meer zouden opgaan. En ik ben niet bezig met een Meanwhile in België-reeks. Jij bent bezig met zo'n Franse reeks maar je kan er blijkbaar niet tegen als je voordelen ofwel ontkracht worden (remember de kartonnen nummerplaat) ofwel niet als voordeel tellen omdat ik in België net dezelfde of goedkopere prijzen vond (remember het volkorenbrood van Aldi vs Auchan).
![]() |
![]() |
#40 | |
|
![]() Citaat:
Heb je zonnepanelen? Kwestie van een duidelijk beeld te krijgen. Wij hadden in de huurwoning in Riemst een verwarming op stookolie. Dat 'vrijstaand' huis had 4000 liter stookolie nodig om de winter door te raken. Onze prijs voor elektriciteit alleen zat hoger dan het bedrag dat Jean voor al zijn energie vandaag uitgeeft.
![]() |