![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#21 | ||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Ik reageer op een stelling die ik complete bullshit vind. Vergeef mij dat mijn toon dan misschien een beetje opstandig klinkt. Citaat:
Ben ik dat als ik voorstander ben van digitale meters? Of net niet? Trouwens: het is niet omdat ik een voordeel van de digitale meter opnoem, of een vermoedelijk nadeel ontkracht, dat ik sowieso voorstander ben van die meter eh? Voor mij persoonlijk ontwaar ik geen nadelen. Dus heb ik er ook geen problemen mee. Ben ik dan een goede belg? En mag ik dan niet reageren als iemand (volgens mij) bs verspreid? Want wees nu eens eerlijk: hoe ga jij aan iemands verbruik zien of die mens thuis is of niet? Dus ik vind u stelling mistens raar: ik ben een goede belg al naar gelang ik voor of tegen de digitale meter ben. Wel, ik heb nieuws voor u. Ik ben niet zo zwart/wit als 95% van de forummers hier. Er bestaat voor mij ook zoiets als grijs. Of iets tussen links en rechts in (verslik u niet eh, zo'n mensen bestaan!!) Je gaat mij dan ook niet per definitie horen kakken op eender welke maatregel van de overheid. Ik weet het; de meeste doen dat wel. En dat mogen ze. Lekker verzuren, prima idee! Ik weeg liever de voor- en nadelen tegen mekaar af en maak dan een weloverwogen keuze. Dat kan ook. Je ziet het alleen tegenwoordig heel zelden.
![]() |
![]() |
#22 | |
Vreemdeling
|
![]() Citaat:
1. Dagelijkse routines en aanwezigheid https://www.en-trust.at/papers/Eibl15a.pdf https://www.robin-data.io/en/data-pr...ata-protection Aan- of afwezigheid detecteren: Op basis van het basisverbruik is te zien wanneer bewoners thuis zijn of niet (bijvoorbeeld tijdens vakanties). Slaap- en waakritme: Patronen in het gebruik van verlichting of huishoudelijke apparaten onthullen wanneer mensen opstaan of naar bed gaan. Werk- en schooltijden: Regelmatige dalingen in verbruik (zoals overdag op werkdagen) kunnen duiden op werktijden of schooluren. 2. Gebruik van specifieke apparaten https://www.cnet.com/news/privacy/re...rite-tv-shows/ https://www.smart-energy.com/regiona...iewing-habits/ Apparaat-herkenning: Veel apparaten hebben een uniek stroomverbruikspatroon. Zelfs bij een interval van 15 minuten kunnen grote verbruikers zoals wasmachines, ovens of elektrische voertuigen worden herkend. Medische apparatuur: Het gebruik van bijvoorbeeld een CPAP-apparaat of zuurstofconcentrator kan gezondheidsinformatie prijsgeven. Kookgewoonten: Wanneer de oven, magnetron of kookplaat wordt gebruikt, is vaak duidelijk zichtbaar. 3. TV-kijkgedrag Inhoudsherkenning: Uit onderzoek blijkt dat bij hoge resolutie (elke 2 seconden) het zelfs mogelijk is te achterhalen welk tv-programma of welke film wordt gekeken, door het stroomverbruikspatroon van de tv te vergelijken met bekende programma’s (onderzoek Universiteit Münster). Bij 15-minuten granulariteit: Het wordt lastiger om specifieke programma’s te herkennen, maar het is nog steeds mogelijk om te zien wanneer en hoe lang de tv aanstaat, en soms het soort programma (bijvoorbeeld sport, nieuws of films). 4. Gevoelige activiteiten Beveiligingssysteem-status: Het gebruik van slimme sloten of alarmsystemen kan laten zien wanneer het huis kwetsbaar is. Persoonlijke routines: Gebruik van badkamerapparaten zoals föhns of douches kan persoonlijke gewoonten prijsgeven. Thuiswerken: Regelmatig gebruik van computers of printers kan wijzen op thuiswerkdagen. 5. Beveiligings- en privacyrisico’s Identiteitsdiefstal: Energieprofielen kunnen iets zeggen over het inkomen, de gezinssamenstelling of levensstijl. Fysieke risico’s: Inbrekers kunnen aan de hand van het verbruik inschatten wanneer een huis leeg is. Chantage: Gevoelige informatie, zoals het gebruik van medische apparatuur, kan worden misbruikt. Advertentieprofielen: Energiebedrijven of hackers kunnen patronen doorverkopen aan adverteerders. 6. Invloed van datagranulariteit Hoge resolutie (1–2 seconden): Maakt zeer gedetailleerde analyse mogelijk, tot aan het herkennen van specifieke scènes op tv. 15-minuten interval: Beperkt de details, maar dagelijkse patronen, aan- of afwezigheid en gebruik van grote apparaten blijven zichtbaar. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#23 | ||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Laat ik nu net dat niet bespeuren bij u.
![]() |
![]() |
![]() |
#24 | |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Citaat:
omdat deze in België echt off-grid was gegaan. De redenering was, een woning die geen elektriciteit of water verbruikt heeft dus ook geen water of elektriciteit. Een woning zonder water of elektriciteit is onbewoonbaar.
![]() |
![]() |
#25 |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Hack de meter, laat er binnenkort AI op los en je weet alles.
Creating more with less is a hallmark of a good engineer. Laatst gewijzigd door Johan Daelemans : 1 juni 2025 om 12:04. |
![]() |
![]() |
![]() |
#26 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Ook de leveranciers kunnen/willen geen antwoord geven. Maar als je de "regeltjes" volgt, is er geen enkele reden om een off grid woning onbewoonbaar te verklaren.
*offgrid met gas, noem het een propaantank in de tuin.... Maar wat men bedoeld met "minimum criteria" kwa comfort, hygiëne en dergelijke.... Moeilijk te bestendigen. Ik voel me prima comfortabel in een legoinairs tent, een houtvuurtje en voldoende dekens om 's nachts warm te slapen. Hygiëne, niks wat een emmer proper water en zeep niet oplost. Oftewel, oompje (r)overheid en een hele reeks bullshitjobbers gaan voorschrijven wat comfort betreft.... Mag ik dat voor mezelf beslissen aub? Terwijl we bijna dagelijks prachtvoorbeelden krijgen van woningen die "voldoen", maar bewoond worden door een stel beesten.
![]() |
![]() |
#27 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Tegenwoordig is een aansluiting van water of elektriciteit niet meer verplicht. https://www.vlaamsenutsregulator.be/...ting-verplicht https://www.vreg.be/nl/directe-lijnen-en-leidingen Laatst gewijzigd door reservespeler : 1 juni 2025 om 13:06. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#28 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#29 | ||||||||
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
Dat is niet waar 1) omdat er meer dan 2x per jaar markt schommelingen konden voorkomen en 2) op facturen stonden geen gesplitst verbruik per marktprijs, er werd gewerkt met jaarlijkse gemiddelden. Citaat:
Citaat:
Natuurlijk niet. Dus weet gij ook niet of je wel de juiste (markt)prijs voor je verbruik aangerekend krijgt. Citaat:
Om 100% zeker te zijn dat de juiste prijs aangerekend wordt, moet de geldende marktprijs bij elke verandering voor het verbruik kenbaar zijn. En die informatie verschaft geen enkele energieboer, de klanten weten niet hoeveel en aan welke marktprijzen zij hun totale verbruik betalen. Citaat:
Tenminste als je daarvoor in aanmerking komt. Engie: Citaat:
![]() Maar je digitale meter alleen om je verbruik onder controle te houden is niet voldoende voor dit nieuwe tarievensysteem. Engie: Citaat:
Citaat:
Heeft engie die vergeten of krijgen klanten die niet als marktprijs? ![]()
![]() |
![]() |
#30 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Trouwens bij gas is dat ook zo. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#31 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
En wat doet het er toe hoeveel keren het stroomtarief wijzigt? |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#32 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Ga maar na. De regering De Wever is een voortzetting van de regering Di Rupo. Er wordt op dezelfde plaatsen bespaard en gesmost. We zijn gestrikt. In de meltingpot gaat alles kapot. Fietsers en voetgangers zijn sterke weggebruikers. Autodebielisten zijn zwakke weggebruikers. Ze kunnen zichzelf niet voortbewegen. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#33 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Dat maakt het niet beter als de (r)overheid de prijs van uw elektriciteit naar believen kan variëren.
Dat de een of andere searchbot in combinatie met een AI door middel van Digitale meter informatie kan uitvogelen wanneer u thuis bent of niet, of dat de slaapkamerspeeltjes geladen worden, meh, daar lig ik niet wakker van. In het eerste geval is het simpeler om gewoon te kijken, in het 2de geval is het pas een probleem als de gebruikers preuts zijn.
![]() |
#34 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Er zijn dagen geweest waarbij terugleveren van elektriciteit ons €100+ per megawatt zo gekost hebben, met daarbovenop de CO2 certificaten en nog andere toeslagen. Maar niet getreurd, de plannen zijn een backup stoomketel te plaatsen die puur elektrisch werkt, als de stroomprijs negatief gaat, dan gaat onze WKK uit, en slurpen we stroom van't net af, en krijgen er nog geld voor ook. Leg nog maar meer zonnepanelen, beste burger.... Injectietarieven gaan verhogen, en u als "gebruiker", of moet ik schrijven "gebruikte" wordt gewoon verder geplukt, want uiteindelijk, de hoofdmoot van de elektriciteitsprijs is niet wat de leverancier vraagt, maar welke toeslagen en belastingen de (r)overheid er aan toe voegt. Ik heb het al een paar keer geschreven. Hier komen er pas zonnepanelen als het kosten -baten plaatje zodanig is dat off grid goedkoper uitkomt. En dan nog, een klein brandstofmotortje als cogen groepje heeft ook zo zijn voordelen.
![]() |
![]() |
#35 | |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Waarover?
Citaat:
Energieleveranciers splitsen het stroomverbruik in piekuren, daluren en superdaluren maar dan moeten de prijzen ook navenant, correct en overeen komen met de werkelijke prijzen op de markt. Als de marktprijs van stroom daalt in en/of tijdens de duur van de piekuren, dan moet de energieleverancier de klant die gedaalde stroomprijs, de werkelijke marktprijs, ook aanrekenen voor het verbruik en niet aan de 0,1617/kWh van de piekuren. Hetzelfde voor elke "tijdzone" want engie beweert dat de nieuwe tijdzones toch zijn aangepast aan de werkelijke prijzen op de markt. Als de marktprijs negatief staat, dan moet dus elk verbruik, tijdens de periode van negatieve marktprijs en ongeacht de tijdzone, ook aangerekend worden aan die werkelijke marktprijs. De tarieven van al die tijdzones gelden voor wanneer wij elektriciteit verbruiken. Wij betalen niet meer voor de hoeveelheid dat verbruikte elektriciteit kost maar wij betalen met tarieven voor wanneer wij elektriciteit verbruiken.… ![]() En dat kan enkel met digitale meters..
![]() |
![]() |
#36 | ||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Je kent een dag op voorhand de prijzen van de volgende dag. Vervolgens kan je online elke dag zien hoeveel je elk uur verbruikt hebt en wat de prijs daarvan is. Technologie, tis nogal wat hé vent. Ik vind het wel grappig dat er hier enerzijds mensen zitten te vitten over de digitale meter en hun privacy, maar anderzijds zitten te neuten dat ze geen dynamisch tarief kunnen krijgen omdat ze geen digitale meter hebben ![]() ![]() ![]() Citaat:
Jawel, dat verschijnt netjes minstens 1 dag op voorhand in de app.
In de psychologie staat machiavellisme voor een bepaald soort persoonlijkheidsstoornissen. Niets in dit land is machiavellistischer dan de PS. Niets is zo asociaal als de PS-politiek. Grote armoede! Slecht onderwijs! Hollande achterna! Het verliezende kamp in de laatste verkiezingen! Laatst gewijzigd door fox : 2 juni 2025 om 09:39. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#37 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Heb jij al eens gehoord van toestellen met startuitstel? Die tegenwoordig meer en meer gebruikt worden om het capaciteitstarief niet op te laten lopen? Hier een gezin van 3 personen. Er draait hier bijna altijd wel één of andere grootverbruiker (wasmach, droogk, afwasmach,...). Ik wil de eerste nog tegenkomen die aan mijn verbruiksgrafiek kan zien wanneer ik thuis was. En slaappatroon... Shit seg... echt? 95% van de mensen gaan 's avonds slapen en staan 's morgen op. Je hebt echt geen hacker nodig om dat te weten te komen. Tv-programma's... Moeten ze daar echt mijn gebruiksgrafieken voor gaan uitpluizen? Hack de server van Telenet en je weet exact naar welke programma's ik kijk (al dan niet uitgesteld). En herkenning van apparaten? Wat heeft een hacker aan de wetenschap dat mijn droogkast draait? Of mijn wasmachine? Niets zegt dat ik op dat moment thuis ben. Daarnaast ga je er blijkbaar van uit dat iedereen alleen woont. Hoe ziet een hacker het verschil (aan de verbruiksgrafiek) tussen een woning maar 1 persoon thuis is die veel verbruikt, een woning waar 3 personen thuis zijn die bijna niets verbruiken en een woning waar niemand thuis is maar waar toch de hele dag wasmachine en droogkast draaien? En als je zo bang bent voor hackers heb ik nog slecht nieuws voor u. Die kunnen immers tientallen websites hacken om dingen over u te weten te komen. Hacken ze de server van mijn automerk: kunnen ze ten allen tijde zien waar mijn auto is. Hacken ze de server van Booking: zien ze wanneer ik op verlof ga. Hacken ze de server van de supermarkt; zien ze wanneer ik er meestal ga winkelen en wat ik er zoal koop. Hacken ze de server van de ANPR-camera's: weten ze waar en wanneer ik zoal met de auto ergens naartoe ga. Hacken ze de server van mijn werkgever: weten ze wanneer ik werken ben. ... Maar u ligt wakker van de digitale meter? Laat me niet lachen. Dit is niet meer dan pure bangmakerij. En hacker komt veel makkelijker veel meer te weten over mij door gewoon een week mijn huis te observeren. En daar hoeft-ie zelfs geen netwerken voor te hacken. Meer nog: de grootste idioot kan het.
It's just a ride. Laatst gewijzigd door BigF : 2 juni 2025 om 15:02. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#38 | ||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Als mijn bakker morgen iets minder voor zijn bloem betaalt dan vandaag; moet hij zijn brood dan morgen goedkoper maken? Citaat:
Ga je daar niet mee akkoord, teken dan dat contract niet.
![]() |
![]() |
#39 | ||
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
![]() Vrt 24 mei: Citaat:
![]()
![]() |
![]() |
#40 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Wat is daar tijdrovend aan? Of ik nu mijn auto oplaad tussen 12 en 2 of tussen 4 en 6, dat maakt voor mij niet uit hoor. Ik moet daar niet bij staan hé, als er elektriciteit verbruikt wordt?
In de psychologie staat machiavellisme voor een bepaald soort persoonlijkheidsstoornissen. Niets in dit land is machiavellistischer dan de PS. Niets is zo asociaal als de PS-politiek. Grote armoede! Slecht onderwijs! Hollande achterna! Het verliezende kamp in de laatste verkiezingen! |
![]() |
![]() |