Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Antwoord

Discussietools
Oud 30 mei 2025, 08:18   #1
worried.civilian
Partijlid

Standaard Digitale meter

Binnenkort komen ze bij ons ook zo een meter installeren.

Maar ik wou hier eens vragen: is er een mogelijkheid om die zend-module uitgeschakeld te krijgen? Want ik wil niet dat er door één of andere hack mijn leefpatronen op de straat komen te liggen.
Oud 30 mei 2025, 09:15   #2
Herr Flick
Secretaris-Generaal VN

Standaard

dan kan dat ding ook uw meterstand niet meer doorgeven en gaan de instanties komen zeuren.
Herr Flick is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 mei 2025, 09:36   #3
maddox
Secretaris-Generaal VN

maddox's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar maddox
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door worried.civilian Bekijk bericht

Maar ik wou hier eens vragen: is er een mogelijkheid om die zend-module uitgeschakeld te krijgen? Want ik wil niet dat er door één of andere hack mijn leefpatronen op de straat komen te liggen.
De enige manier om daar aan te ontkomen is off-grid gaan. Laat die meter dan niks meten.
Oud 30 mei 2025, 09:48   #4
reservespeler
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:

Nee
reservespeler is nu online   Met citaat antwoorden
Oud 30 mei 2025, 11:03   #5
Vlad
Secretaris-Generaal VN

Vlad's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

En gehackt zal er worden. Ik las vorige week dat in de Antwerpse bibliotheken nog steeds geen kopijen kunnen gemaakt worden door de hack in 2022 ...
Oud 30 mei 2025, 12:31   #6
Oma
Europees Commissaris

Oma's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

De overheid wil jouw leefpatronen kennen, de digitale meter(s) dienen voor staatscontrole zodat je zuinig zou zijn voor jouw lagere energiefactuur en dan kunnen ze je individueel afschakelen als het net dreigt te overbelasten.
En alles wat digitaal is, is te hacken..
Citaat:
Minister van consumentenzaken, Rob Beenders, vraagt de overheidsdienst F.O.D. Economie om onderzoek te doen naar energie contracten van energieleveranciers.
Meer bepaald, de contracten waarin staat hoeveel eigenaars van zonnepanelen van hun leverancier krijgen wanneer ze stroom die ze niet gebruiken op het net zetten.
Onze redactie maakte bekend dat er leveranciers zijn die een vergoeding aanrekenen voor die stroom.

Dynamisch, vast en variabel is te begrijpen maar de formules niet, er moet transparantie komen, dat kan niet dat de consument niet weet hoe zijn factuur eruit zal zien.
Dynamische energiecontracten zijn contracten waarmee maandelijks het verbruik wordt berekend en betaald zonder maandelijkse voorschotfacturen met een jaarlijkse afrekening.
Dynamische energiecontracten zijn voorbehouden aan zonnepaneel eigenaren met een digitale meter - en zijn bijgevolg ook discriminerend.

De politieke belofte van nog minstens 15 jaar gegarandeerd een terugdraaiende teller bij zonnepaneel eigenaren werd niet nagekomen.
De Brusselse rechtbank van eerste aanleg oordeelde op 3 november 2023 dat Bart Tommelein en Lydia Peeters de eigenaren van zonnepanelen misleid hebben.

Op 1 maart 2021 werd dan beslist dat enkel digitale meters voor eigenaars van zonnepanelen niet meer terugdraaien voor de stroom die ze op het elektriciteitsnet plaatsen.

En nu zijn er dus al zonnepaneel eigenaren die moeten betalen voor hun opgewekte groene stroom die ze aan het net geven.
Niet enkel krijgen ze niet dezelfde prijs voor hun zonnepanelen stroom als de stroom die ze van het net aankopen/gebruiken, nu moeten ze zelfs betalen om hun opgewekte zonnepanelen stroom aan het net te geven.
Stroom van het net kopen/krijgen kost 40€ - voor dezelfde hoeveelheid groene stroom die je teruggeeft aan het net krijg je 3€.
En nu, ipv 3€ te krijgen, moeten ze zelfs betalen voor hun hulp met groene stroom aan vergroening van het stroomnet voor de energietransitie.
Zonnepanelen + digitale meter = melkkoe.
Oud 30 mei 2025, 12:59   #7
Skobelev
Secretaris-Generaal VN

Skobelev's schermafbeelding

Standaard

Dat digitale-meter-grapje kost me zo’n 3000kWh per jaar. Smeerlappen.
Oud 30 mei 2025, 13:51   #8
ViveLaBelgique
Secretaris-Generaal VN

ViveLaBelgique's schermafbeelding

Standaard

https://www.etsy.com/be/listing/1021...d-slimme-meter

Zoek op het internet naar kooi van Faraday slimme meter...

Stemtip federaal: Partij Blanco. Minder parlementszetels !
Stemtip Vlaams: BBB. Boerburgerbelangen; respect voor Boer en Burger; uitlevering De Mier aan Erdogan.
Stemtip Europa: Vlaams Belang. Liever had ik op Viktor Orban kunnen stemmen.

Ooit was Bart De Wever de dikke steur die vol eitjes zat voor de N-VA; maar nu is hij verworden tot de vis de vijver levenloos maakt.
ViveLaBelgique is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 mei 2025, 14:10   #9
maddox
Secretaris-Generaal VN

maddox's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar maddox
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door ViveLaBelgique Bekijk bericht
Zoek op het internet naar kooi van Faraday slimme meter...
Oud 30 mei 2025, 14:46   #10
Micele
Secretaris-Generaal VN

Micele's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Oma Bekijk bericht
Dynamische energiecontracten zijn contracten waarmee maandelijks het verbruik wordt berekend en betaald zonder maandelijkse voorschotfacturen met een jaarlijkse afrekening.
Dynamische energiecontracten zijn voorbehouden aan zonnepaneel eigenaren met een digitale meter - en zijn bijgevolg ook discriminerend.
Ik heb per 17 mei 2025 een dynamisch contract afgesloten zonder zonnepanelen.
Voorwaarde is een digitale meter:
Citaat:
https://www.ecopower.be/groene-stroo...e-burgerstroom
3. Voorwaarden

3.1 Een essentiële voorwaarde voor het sluiten van een Contract Dynamische burgerstroom, is dat de Klant beschikt over een digitale meter conform artikel 3.1.45 Energiebesluit en die volledig functioneel is conform artikel 3.2.6 van het Technisch Reglement voor de Distributie van Elektriciteit in het Vlaamse Gewest (TRDE). Dit betekent dat deze digitale meter het mogelijk maakt voor de Klant om te kiezen voor een meetregime waarbij verbruiksgegevens per elementaire periode beschikbaar worden gesteld conform artikel 3.1.38/1 Energiebesluit. Ecopower stelt deze vereiste vast op basis van de aangeleverde gegevens van de distributienetbeheerder.
Simulatie of het zich loont, mijn verbruiksprofiel is gekend :
https://www.ecopower.be/groene-stroo...e-burgerstroom

Laatst gewijzigd door Micele : 30 mei 2025 om 15:07.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 mei 2025, 14:48   #11
ViveLaBelgique
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Micele Bekijk bericht

Dus zever.
Waarom heb jij geen zonnepanelen ?

Stemtip Vlaams: BBB. Boerburgerbelangen; respect voor Boer en Burger; uitlevering De Mier aan Erdogan.

Ooit was Bart De Wever de dikke steur die vol eitjes zat voor de N-VA; maar nu is hij verworden tot de vis de vijver levenloos maakt.
Oud 30 mei 2025, 14:57   #12
Micele
Secretaris-Generaal VN

Micele's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door ViveLaBelgique Bekijk bericht
Waarom heb jij geen zonnepanelen ?
Teveel schaduw van mijn bos, dus enkel in de zomer matig rendement.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 mei 2025, 22:15   #13
Oma
Europees Commissaris

Oma's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Voorwaarde is een digitale meter:
………
Inderdaad, mijn foutje...
"Dynamische energiecontracten zijn voorbehouden aan zonnepaneel eigenaren met een digitale meter - ……"

Dat moet zijn:
Dynamische energiecontracten voor een maandelijkse verbruikers/afrekening zijn voorbehouden aan gebruikers met digitale meters - en zijn bijgevolg discriminerend voor gebruikers met analoge meters zonder de keuze voor een maandelijkse afrekening (en met voorschotfacturen en een jaarlijkse afrekening.)

Zonnepanelen zijn dus irrelevant, het gaat om de digitale meter.
En er hoeft zeker geen tekening meer bijgemaakt te worden waarom de digitale meter de voorwaarde is om dat dynamisch contract te kunnen krijgen waarmee het maandelijkse verbruik kan worden afgerekend?
Oud 30 mei 2025, 22:21   #14
ViveLaBelgique
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Teveel schaduw van mijn bos, dus enkel in de zomer matig rendement.
Waarom heb jij geen bospanelen ?

Oud 31 mei 2025, 13:13   #15
BigF
Secretaris-Generaal VN

BigF's schermafbeelding

Standaard

Kan iemand mij eens uitleggen hoe je door middel van iemands elektriciteitsverbruik zijn leefpatronen kunt achterhalen?

Mijn oven, mijn wasmachine, mijn droogkast, mijn afwasmachine,... allemaal draaien die regelmatig op basis van 'startuitstel'.

Mijn computer staat dag en nacht aan.

Mijn tv kent een sluipverbruik, net als mijn oven en microgolfoven, mijn tv, mijn telenet-kastje, mijn stereo,...

En uit die gegevens, die juist helemaal niets zeggen over mijn leefpatroon, gaat een hacker toch mijn leefpatroon kunnen halen? Straf...
Ik verbruik op momenten dat ik niet thuis ben vaak meer stroom dan wanneer ik dat wel ben.

Weet je hoe je mijn leefpatroon te weten komt? Ga een week aan de overkant van de straat in de struiken zitten en bekijk mijn doen en laten.
Dan ga je meer over mijn leefpatroon te weten komen dan door mijn elektriciteitsverbruik te kennen.

Oud 31 mei 2025, 13:15   #16
BigF
Secretaris-Generaal VN

BigF's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Inderdaad, mijn foutje...
"Dynamische energiecontracten zijn voorbehouden aan zonnepaneel eigenaren met een digitale meter - ……"

Dat moet zijn:
Dynamische energiecontracten voor een maandelijkse verbruikers/afrekening zijn voorbehouden aan gebruikers met digitale meters - en zijn bijgevolg discriminerend voor gebruikers met analoge meters zonder de keuze voor een maandelijkse afrekening (en met voorschotfacturen en een jaarlijkse afrekening.)

Zonnepanelen zijn dus irrelevant, het gaat om de digitale meter.
En er hoeft zeker geen tekening meer bijgemaakt te worden waarom de digitale meter de voorwaarde is om dat dynamisch contract te kunnen krijgen waarmee het maandelijkse verbruik kan worden afgerekend?
Een dynamisch contract, waarbij de prijs per uur kan veranderen, hoe wil jij dat realiseren met een analoge meter?
Die uitleg wil ik wel eens horen.
Oud 31 mei 2025, 14:38   #17
Xenophon
Secretaris-Generaal VN

Xenophon's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door BigF Bekijk bericht
Kan iemand mij eens uitleggen hoe je door middel van iemands elektriciteitsverbruik zijn leefpatronen kunt achterhalen?

Mijn oven, mijn wasmachine, mijn droogkast, mijn afwasmachine,... allemaal draaien die regelmatig op basis van 'startuitstel'.

Mijn tv kent een sluipverbruik, net als mijn oven en microgolfoven, mijn tv, mijn telenet-kastje, mijn stereo,...

En uit die gegevens, die juist helemaal niets zeggen over mijn leefpatroon, gaat een hacker toch mijn leefpatroon kunnen halen? Straf...
Ik verbruik op momenten dat ik niet thuis ben vaak meer stroom dan wanneer ik dat wel ben.

Weet je hoe je mijn leefpatroon te weten komt? Ga een week aan de overkant van de straat in de struiken zitten en bekijk mijn doen en laten.
Dan ga je meer over mijn leefpatroon te weten komen dan door mijn elektriciteitsverbruik te kennen.

Ik meen een bepaalde quasi opstandige toon te ontwaren in uw reactie hierboven gequote.

Ben nu helemaal niet meer zeker of overtuigd van het gegeven of dat u wel een goede Belg bent.
Oud 31 mei 2025, 16:22   #18
Oma
Europees Commissaris

Oma's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Een dynamisch contract, waarbij de prijs per uur kan veranderen, hoe wil jij dat realiseren met een analoge meter?
Die uitleg wil ik wel eens horen.
Zoals altijd, hé?
Vroeger schommelden de marktprijzen immers ook, hoor.
Of dacht gij van niet?
Leg jij dan maar eens uit hoe ze dat toen deden met alleen analoge meters en nog wel met marktprijs veranderingen van een heel jaar.

Trouwens: gij schijnt dat zo goed te weten: leg dan eens uit hoe ze jouw maandelijkse, "dynamische" factuur berekenen met de schommelende prijzen die per uur kunnen veranderen?
Zijn die aangerekende prijzen voor je verbruik tot op de minuut dan ook correct en overeenkomstig met de geldende marktprijs (per uur/per verandering) of staan die er niet bij op je factuur?
Is het eerder natte-vinger-werk en gerommel met gemiddelden en procentjes in het voordeel van de energieboer want de consument kan het toch niet verifiëren?
Oud 1 juni 2025, 04:31   #19
Vlad
Secretaris-Generaal VN

Vlad's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

Dumbphone hacken of sociale media volgen geeft pas inkijk in iemands leven ...
Oud 1 juni 2025, 09:24   #20
BigF
Secretaris-Generaal VN

BigF's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Zoals altijd, hé?
Vroeger schommelden de marktprijzen immers ook, hoor.
Of dacht gij van niet?
Leg jij dan maar eens uit hoe ze dat toen deden met alleen analoge meters en nog wel met marktprijs veranderingen van een heel jaar.
Heel simpel: als stroom gedurende 4 maanden €5 kostte en gedurende 8 maanden €6 werd dat verhoudingsgewijs zo op de factuur berekend.
U betaalde dan 4/12de van uw verbruik aan €5 en 8/12 van uw verbruik aan €6.
Veel nauwkeuriger gaat dat niet met slechts 1 meteropname per jaar.
Of wil jij naast je analoge meter gaan zitten elk kwartier een meteropname doen en doorgeven aan Fluvius?

Citaat:
Trouwens: gij schijnt dat zo goed te weten: leg dan eens uit hoe ze jouw maandelijkse, "dynamische" factuur berekenen met de schommelende prijzen die per uur kunnen veranderen?
Ik kan mijn verbruik per kwartier opvolgen.
Waarom zou men dan mijn verbruik niet kunnen berekenen, zelfs met prijzen die per uur kunnen veranderen?

Citaat:
Zijn die aangerekende prijzen voor je verbruik tot op de minuut dan ook correct en overeenkomstig met de geldende marktprijs (per uur/per verandering) of staan die er niet bij op je factuur?
Als jij twijfelt aan correcte prijzen: vertel me dan eens op welke manier (of met welke meter) je wel 100% zeker bent dat je de juiste prijs betaalt?

Met een digitale kan je dat nog min of meer opvolgen.
Met een analoge totaal niet.
Zijn er nog andere meters in omloop misschien?

Citaat:
Is het eerder natte-vinger-werk en gerommel met gemiddelden en procentjes in het voordeel van de energieboer want de consument kan het toch niet verifiëren?
Nogmaals: de consument heeft met een digitale meter veel meer en betere controle voor handen dan met een analoge.

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 11:45.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be