Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Mobiliteit & verkeersveiligheid
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Mobiliteit & verkeersveiligheid Een nieuw themaforum!

Antwoord

Discussietools
Oud 18 juni 2025, 18:14   #21
maddox
Secretaris-Generaal VN

maddox's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar maddox
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dadeemelee Bekijk bericht
Er was hier geen achtervolging van die jongen én de agenten reden met sirene en zwaailicht.

Toch een wezenlijk verschil.
Edit: en de agenten logen ook niet.
En dat is het enige en zeer belangrijke verschil. De agenten hun verklaring.
Oud 18 juni 2025, 18:19   #22
maddox
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Geen idee of die lessen verplicht zijn, maar hier zie ik geregeld groepen van kinderen uit de plaatselijke school onder begeleiding fietsen waarbij ze de verkeersregels leren..
Yep, die groepen zie ik ook als fietser in het Brusselse. Mijn vinger op de claxon en tegen kruiptempo probeer ik die te vermijden.

Citaat:
Voor wat betreft dat afstappen aan een zebrapad, dat is iets dat nogal dikwijls aan de laars gelapt wordt, ook door volwassenen.
Ik kan niet afstappen, maar ik weet dat, en stop volledig tot ik oogcontact kan maken met een automobilist om te kunnen oversteken. Ja, soms moet ik even wachten. Maar beter even wachten dan een straatpizza zijn. Dat is wat 48 jaar verkeersdeelnemer me geleerd heeft.

Citaat:
En het is wel degelijk belangrijk want met de fiets kom je sneller aan en is het voor automobilisten moeilijker om op tijd te reageren.
Darwin at work
Oud 18 juni 2025, 18:43   #23
Micele
Secretaris-Generaal VN

Micele's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Geen idee of die lessen verplicht zijn, maar hier zie ik geregels groepen van kinderen uit de plaatselijke school onder begeleiding fietsen waarbij ze de verkeersregels leren.

Voor wat betreft dat afstappen aan een zebrapad, dat is iets dat nogal dikwijls aan de laars gelapt wordt, ook door volwassenen.
En het is wel degelijk belangrijk want met de fiets kom je sneller aan en is het voor automobilisten moeilijker om op tijd te reageren.
De kinderen moeten ook leren dat ze nergens voorrang hebben - ook niet aan een zebrapad - als er in de directe buurt een sirene loeit. Dan moeten ze ook daar goed uitkijken.

En over (tram)sporen heeft een voetganger op een zebrapad ook nooit voorrang.

En elk voertuig kan nooit onmiddelijk stoppen als men plots een zebrapad oversteekt of over loopt. Dan ben je vet met je voorrang

Laatst gewijzigd door Micele : 18 juni 2025 om 18:44.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 juni 2025, 18:44   #24
maddox
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Micele Bekijk bericht
De kinderen moeten ook leren dat ze nergens voorrang hebben - ook niet aan een zebrapad - als er in de directe buurt een sirene loeit. Dan moeten ze ook daar goed uitkijken.

Tegenover Newton heeft niemand voorrang.
Oud 18 juni 2025, 18:45   #25
Micele
Secretaris-Generaal VN

Micele's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door maddox Bekijk bericht
Tegenover Newton heeft niemand voorrang.
Exactly.
Micele is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 juni 2025, 19:37   #26
fred vanhove
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:

Misschien had een fusie van alle politiekorpsen in de provincie Antwerpen dit ongeval kunnen voorkomen
fred vanhove is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 juni 2025, 20:56   #27
ViveLaBelgique
Secretaris-Generaal VN

ViveLaBelgique's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Neen, dat klopt.
De Antwerpse agenten hebben een 9 jarige fietser platgereden die door onervarenheid per ongeluk voor hun wielen terecht kwam.
Nope. Het gaat om een 9 jarig carnavalsjoodje. Compleet met pijpkrullen en zwarte kledij, zonder fluohesje.

Stemtip federaal: Partij Blanco. Minder parlementszetels !
Stemtip Vlaams: BBB. Boerburgerbelangen; respect voor Boer en Burger; uitlevering De Mier aan Erdogan.
Stemtip Europa: Vlaams Belang. Liever had ik op Viktor Orban kunnen stemmen.

Ooit was Bart De Wever de dikke steur die vol eitjes zat voor de N-VA; maar nu is hij verworden tot de vis de vijver levenloos maakt.
ViveLaBelgique is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 juni 2025, 20:57   #28
DIBO
Provinciaal Gedeputeerde

Standaard

Citaat:
was het slachtoffer van die 'andere' gemeenschap geweest, dan waren de dagenlange rellen en protesten nog lang niet gedaan.
DIBO is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 juni 2025, 21:13   #29
DIBO
Provinciaal Gedeputeerde

Standaard

ik kom regelmatig in die buurt en ben dikwijls verbijsterd welke voetgangers-/fietsers-taferelen ik zie bij die gemeenschap, ook volwassen maar zeker bij jonge kinderen die zonder begeleiding op weg zijn naar school. En dikwijls zie ik 10/12-jarige kinderen die dan de begeleider zijn van kinderen van 5/6 jaar. Is dat iets religieus dat die moeders niet 'onbeheerd' het straat opmogen, of zo?

Van die andere gemeenschap zijn het dan eerder de e-steps of fatbikes met zeer jeugdige bestuurders, die me om de oren vliegen. En moeders die nooit veel gefietst hebben, maar nu wel met de bakfiets op pad zijn.

En fietsers die op het zebrapad denken dat ze voorrang hebben, dat zie ik in alle rangen/rassen of standen.
DIBO is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 juni 2025, 03:14   #30
maddox
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door ViveLaBelgique Bekijk bericht
Nope. Het gaat om een 9 jarig carnavalsjoodje. Compleet met pijpkrullen en zwarte kledij, zonder fluohesje.

Geniaal.
  • Een voetbalmatch van tapijtkoppers is de voorzet om te plunderen.
  • Een platgereden Moldavisch wetsovertredertje is een prachtreden om de hele Brusselse politie in vraag te stellen.
  • Een platgereden "carnavalsjoodje" is prima.

Ga zo verder.
Oud 19 juni 2025, 05:11   #31
patrickve
Secretaris-Generaal VN

patrickve's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Zucht Bekijk bericht
Het staat ook in de krant dat die dag de lessen begonnen om 10 uur.
Blijkbaar hebben ze glijdende uren.
Dat is waarschijnlijk mede oorzaak van het ongeluk. Een negenjarige, die begeleid je toch naar school zou ik denken, als ouder. Maar je kan moeilijk om 10 uur je kleine naar school brengen he, dan moet die wel zijn plan trekken, je kan moeilijk een halve dag vrij nemen telkens de school laat begint.

Een prioritair voertuig blijft trouwens, voor zover ik weet, verantwoordelijk voor wat het doet. Het is een beetje idioot om over een zebrapad te razen dicht bij een school he, zelfs met blauw licht aan. Blauw licht is geen licence to kill. Voorzichtigheid was toch geboden door die combi rijder zou ik denken.

En ja, van een negenjarige die op het zebrapad is, kan je moeilijk zijn rijbewijs afpakken he. Wat is dat ? Derde studiejaartje ?

Laatst gewijzigd door patrickve : 19 juni 2025 om 05:12.
patrickve is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 juni 2025, 07:32   #32
reservespeler
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Het is dat mogelijke liegen dat het echte struikelblok is, maar dat veranderd niks aan de feiten.

Een wetsovertreder wou zich aan de gevolgen van de overtreding onttrekken. En door een inschattingsfout werd het een ongeval.
Zo simpel is het.
We moeten de politie nog meer met handen en voeten vastbinden, zodat ze zeker hun werk niet meer kunnen doen, tot eer en glorie van de misdadigers.

Laatst gewijzigd door reservespeler : 19 juni 2025 om 07:33.
reservespeler is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 juni 2025, 07:38   #33
reservespeler
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door fred vanhove Bekijk bericht
https://www.ethias.be/pro/nl/blog/pr...ertuigen-.html

Ten slotte moeten alle bestuurders van prioritaire voertuigen dezelfde algemene zorgvuldigheid aan de dag leggen als alle andere weggebruikers (krachtens de artikelen 1382 en 1383 van het Burgerlijk Wetboek). Bij een ongeval kan de verantwoordelijkheid van de bestuurder dus altijd in vraag worden gesteld
We kunnen natuurlijk ook de oorzaak bij de ouders leggen.
  • Een negenjarig kind alleen naar school sturen in zo'n drukke straten? Blijkbaar wist de jongen enkele dingen niet:
  • Op een zebrapad heb je alleen voorrang als je de fiets aan de hand hebt. Daarbij moet je steeds naar het verkeer kijken. Eerst naar Links, dan naar Rechts, bij het oversteken naar links kijken en als je halverwege de weg bent naar rechts kijken.
  • Blijkbaar wist de jongen ook niet dat, als je de sirene hoort, je extra aller moet zijn en dat een prioritair voertuig steeds voorrang heeft.
Oud 19 juni 2025, 07:46   #34
reservespeler
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Micele Bekijk bericht

En elk voertuig kan nooit onmiddelijk stoppen als men plots een zebrapad oversteekt of over loopt. Dan ben je vet met je voorrang
Inderdaad.
Ik leer mijn kleinkinderen dat ze steeds eerst moeten kijken of de automobilist hen wel gezien heeft.

Regelmatig zie ik jongeren met hunne GSM bezig terwijl ze de straat oversteken, dat zijn twee overtredingen (zeker tegen de eigen veiligheid).
  • Als deelnemer aan het verkeer is het verboden om met een GSM bezig te zijn.
  • Aan een zebrapad moet je steeds uitkijken en proberen oogcontact te maken met de bestuurder van het voertuig.

Wat ook veel verkeersdeelnemers blijkbaar niet weten dat een geladen vrachtwagen een iets langere remweg heeft. Als je dan plots besluit, om zonder te kijken, het zebrapad te gebruiken om de weg over te steken, zou je wel eens als ne pannenkoek kunnen eindigen.
Er liggen er genoeg op het kerkhof die voorrang hadden.
Oud 19 juni 2025, 07:47   #35
reservespeler
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door ViveLaBelgique Bekijk bericht
Wat dit te maken heeft met het spijtige ongeval ontgaat me helemaal.
Oud 19 juni 2025, 07:48   #36
reservespeler
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Geniaal.
  • Een platgereden Moldavisch wetsovertredertje is een prachtreden om de hele Brusselse politie in vraag te stellen.

Ga zo verder.
Inderdaad, dat was een zeer laakbare opmerking.
Oud 19 juni 2025, 07:49   #37
reservespeler
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door patrickve Bekijk bericht
Dat is waarschijnlijk mede oorzaak van het ongeluk. Een negenjarige, die begeleid je toch naar school zou ik denken, als ouder. Maar je kan moeilijk om 10 uur je kleine naar school brengen he, dan moet die wel zijn plan trekken, je kan moeilijk een halve dag vrij nemen telkens de school laat begint.

Een prioritair voertuig blijft trouwens, voor zover ik weet, verantwoordelijk voor wat het doet. Het is een beetje idioot om over een zebrapad te razen dicht bij een school he, zelfs met blauw licht aan. Blauw licht is geen licence to kill. Voorzichtigheid was toch geboden door die combi rijder zou ik denken.

En ja, van een negenjarige die op het zebrapad is, kan je moeilijk zijn rijbewijs afpakken he. Wat is dat ? Derde studiejaartje ?
En de sirene dan?
Oud 19 juni 2025, 07:50   #38
reservespeler
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door patrickve Bekijk bericht

Laat dit nu net het pint zijn, een negenjarig kind laat je niet alleen naar school gaan.
Oud 19 juni 2025, 08:20   #39
ViveLaBelgique
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Geniaal.

Ga zo verder.
?????????????????????????????????????

Stemtip Vlaams: BBB. Boerburgerbelangen; respect voor Boer en Burger; uitlevering De Mier aan Erdogan.

Ooit was Bart De Wever de dikke steur die vol eitjes zat voor de N-VA; maar nu is hij verworden tot de vis de vijver levenloos maakt.
Oud 19 juni 2025, 08:26   #40
ViveLaBelgique
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door reservespeler Bekijk bericht
Wat dit te maken heeft met het spijtige ongeval ontgaat me helemaal.
Dat gebeurt regelmatig dat jou iets ontgaat. Niet erg. Ik licht het toe. Het carnavalsjoodje draagt donkere kledij. Dat is minder zichtbaar dan een jongetje dat met een fluohesje naar school gaat.

Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 19:43.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be