![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#21 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Maar er is veel subsidie voor sport en culturele activiteiten die niks bijdragen behalve voor de deelnemers eraan. Er is daar dan inderdaad geen enkele reden waarom anderen moeten bijdragen aan die hobbies. Van zodra dat wel bijdraagt aan "de grote meerderheid" kan overwogen worden hoeveel, en het equivalente bedrag als subsidie geven, maar niet meer. Laatst gewijzigd door patrickve : 31 juli 2025 om 20:28. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#22 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Er moet plaats zijn voor jongeren in de openbare ruimte, niet enkel voor auto's. Zeker in deze tijden van overbevolking en appartementisering. Speelpleintjes dienen als bouwmateriaal voor kampen. ![]() Al de andere bovenvermelde zaken hoeven niet rechtstreeks gesubsidieerd te worden. Subsidieer desnoods mensen die er aan willen deelnemen maar het zelf niet kunnen bekostigen zoals men nu al in sommige gevallen doet (kansentarief, ... ). Religie dient helemaal niet gesubsidieerd te worden, tenzij de gebouwen en de inhoud ervan als erfgoed. Sport, cultuur, religie, hobbycursussen, ... rechtstreeks subsidiëren vind ik geen goed idee. Onrechtstreeks zoals er openbare ruimte voor voorzien of kansentarieven moet wel mogelijk zijn. Gezien de financiële toestand van ons land is een kerntakendebat nodig. Overal geld tegenaan smijten werkt dikwijls omgekeerd. Als men alles subsidieert steken mensen niet zelf meer de handen uit de mouwen, is er geen samenlevingsopbouw en gaat men als een onnozele hansworst 'samenlevingsopbouwende evenementen' organiseren waar meestal geen kat of steeds dezelfde subsidieslurpers naar toe gaan ... dat is dweilen met de kraan open
Ga maar na. De regering De Wever is een voortzetting van de regering Di Rupo. Er wordt op dezelfde plaatsen bespaard en gesmost. We zijn gestrikt. In de meltingpot gaat alles kapot. Fietsers en voetgangers zijn sterke weggebruikers. Autodebielisten zijn zwakke weggebruikers. Ze kunnen zichzelf niet voortbewegen. Laatst gewijzigd door Vlad : 1 augustus 2025 om 07:46. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#23 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Want tot kort voordien klonk het bij u als "de taak van de overheid is dit..." en "daar moet de overheid niet voor zorgen" enz. Alsof u het Grote Regels Voor De Overheid Boek in handen had. Als u nu dus beweert dat wij dat met zijn allen beslissen waren uw uitlatingen over wat een overheid wel en niet moet doen dus ook niet meer dan wat persoonlijke meningen.
![]() |
![]() |
#24 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Het antwoord is: dat hangt af van de maatschappij die we willen en van de vertegenwoordigers (politici) die wij kiezen.
![]() |
![]() |
#25 | ||||||||||||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Dat is ook weer puur persoonlijk neem ik aan? Citaat:
Citaat:
Zij die cultuur 'brengen' of willen bekijken moeten dat zelf bekostigen maar de locatie waar die cultuur gebracht wordt mag dan weer wel door de overheid betaald worden? Citaat:
Dat kan dan evengoed op afspraak. Daarnaast denk ik niet dat er tegenwoordig nog veel mensen in de bib komen om 'iets op te zoeken'. Daar hebben we ondertussen het internet voor. En dan kan u beargumenteren dat het internet als bron niet altijd betrouwbaar is, maar dat is elk boek ook niet. Bibliotheken kunnen dus gerust op afspraak werken? Citaat:
Dat is dus met 1 op 10 niet echt een grote meerderheid eh? Citaat:
En degenen die het wel doen hebben er niet eens altijd een speciale sportinfrastructuur voor nodig. Lopen, fietsen, wandelen zijn veelbeoefende sporten en daar is geen infrastructuur voor nodig. Ook zwemmen kan makkelijk als de vijvers, rivieren en kanalen opengesteld worden. Ik vind u weinig consequent. Sommige dingen mogen weg, andere mogen dan weer blijven. En hoewel u uit laat schijnen dat dat 'zo hoort' is het niet meer dan uw eigen mening. Maar dat was ook de opzet van deze draad. Ik noteer dus uw mening. Citaat:
Het klopt dus lang niet dat de ticket-verkoop dit helemaal dekt. Lang niet zelfs. En ik denk niet dat mijn gemeente daar een uitzondering op is. Veel van die infrastructuur is immers ook gratis te gebruiken. Looppistes, fit-o-meters, mtb-parcour, basketveldjes,.... allemaal gratis te gebruiken. Citaat:
Toch beweeert u bij hoog en laag dat dat niet de taak is van de overheid. Er is dus een enorm verschil tussen wat u denkt dat de taak van de overheid is en wat de overheid hiervan vindt. Dat was wat ik u al lang probeerde uit te leggen maar dan vond u dat ik het niet begreep en dat u weer tot het kleuterniveau moest afdalen. Citaat:
En wat als een kind opgroeit zonder schommel? Wordt dat dan een paria? Dus wederom is uw zienswijze volgens mij niet echt consequent. Citaat:
Citaat:
Of is er echt ergens een regel die de overheid op tientallen vlakken overtreedt? En zo ja; waarom wordt de overheid daar dan nooit voor gedagvaard? Ik denk dat uw probleem is dat u de overheid bekijkt als een orgaan dat moet handelen volgens u eigen regels. Dat komt hier al te vaak naar boven. De overheid moet dit, de overheid mag niet dat, de regels zijn zus, de regels zijn zo... Allemaal dingen die uit uw eigen koker komen maar waarvan u wil laten uitschijnen dat dat wetgeving is en dat de overheid dus in fout gaat. Raar. Citaat:
Ik vraag aan degenen die tegen overheidsgeld voor 'pleziertjes' zijn, wat ze daar van vinden.
![]() |
![]() |
#26 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
![]() Eens de theater voorstelling voorbij is, schiet daar niks meer van over. Maar de objecten die in een museum bewaard worden, de boeken die in een bibliotheek bewaard worden, die doorstaan de tijd he. Een theater voorstelling die niet plaats heeft, dat maakt geen enkel verschil de volgende week. Een museum dat gesloopt wordt, alle voorwerpen zijn voorgoed weg voor de toekomst. De kost van een theater voorstelling draagt niks bij buiten voor die paar enkelingen die ze bijwonen. De kost van een bibliotheek of van een museum zit hem in het bewaren voor de toekomst, en dus potentieel voor iedereen later. Laatst gewijzigd door patrickve : 1 augustus 2025 om 09:47. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#27 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
In een democratie kan men normaal niet bekomen dat een meerderheid stemt om een minderheid plezier te doen en de meerderheid een nadeel geven he. Tenzij je met een groep geindoctrineerden, hersengespoelden, of gelovigen hebt. Vandaar dat een democratie bestaande uit rationele homo economicus, waar de beslissingen door de meerderheid genomen worden, overeenkomt met een liberale democratie, en DAAR is het gewoon normaal dat uitgaven altijd ten voordele van de (grote) meerderheid moeten zijn. Dat is dus kifkif. In een democratie van religieuzen die denken dat ze een landingsbaan voor marsmannekes moeten aanleggen, of in een aristocratie, is het anders. Je zou moeten lezen en begrijpen wat ik schrijf, alvorens opmerkingen te maken die al behandeld werden. Laatst gewijzigd door patrickve : 1 augustus 2025 om 09:51. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#28 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Een beetje het verschil tussen een weg aanleggen, en U een auto betalen. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#29 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() De cultuursector is een goed voorbeeld van sectoren waar je over kan discussiëren. Sport ook: is het nodig om bvb topsportscholen te betoelagen in de hoop dat daar later toppers gaan uitkomen waar we dan plezier aan gaan beleven in het voetbalstadion, in de koers, op de Olympische spelen.
De inkomenskant mag in de discussie niet weggelaten worden. Voor al wat de moeite waard is om als overheid te betalen gaat die overheid middelen moeten vinden. En dan komen vraagstukken van fiscaliteit in beeld. Je hoort mensen hier fulmineren tegen besparingen en zeggen dat de belastingen naar omlaag moeten. Dat gaat natuurlijk niet.
![]() |
#30 | ||||||||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Citaat:
Er zijn ook veel zaken die enkel lokaal iets betekenen en waarschijnlijk niet eens op tinternet staan, en als dat al het geval is, is dat precies omdat een lokale bib dat gedaan zou hebben he. De geschiedenis van de lokale visvijver of zo, bijvoorbeeld, daar is misschien ooit iets over geschreven als dat iets bijzonders heeft. Ge kunt daar een wiki pagina van maken, als ge wilt. Maar als je de originele bronnen wilt, dan is het toch goed dat die ergens bewaard zijn en toegankelijk. Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
1) te garanderen dat het water baadbaar is en aan de juiste normen voldoet 2) niet omzeep te helpen met veel te veel baders 3) er zijn niet overal baadbare rivieren en vijvers dan gewoon een gemeentelijk zwembad te hebben. Citaat:
Laatst gewijzigd door patrickve : 1 augustus 2025 om 10:05. |
||||||||
![]() |
![]() |
![]() |
#31 | ||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Citaat:
Ik heb U trouwens ook gezegd hoe het komt dat de overheid gigantisch veel verspilt aan al die dingen waardoor er juist een enorm budget tekort is, en de belastingen heel hoog zijn: Omdat overheden corrupt zijn. Omdat overheden telkens HUN klein kliekske voordeeltjes geven op de kap van iedereen. En dat doet de ronde, en dus hebt ge op den duur dat een meerderheid "deel uitmaakt" van die kliekskes, en dus een meerderheid "profiteert". Ge zou dan zeggen: wel waar zit hem het probleem, ge wilde toch dat een meerderheid profiteert ? Welnee, die profiteert eigenlijk niet omdat al dat corrupt gedoe VEEL EN VEEL MINDER EFFICIENT IS dan de VRIJE MARKT. De belastingen die nodig zijn om al die individuele "voordeeltjes" op te hoesten, is, vanwege inefficientie ENORM VEEL GROTER dan mocht iedereen dat via de vrije markt doen, waar de concurrentie de efficientie in de hand helpt. Die geaccumuleerde corruptie komt uiteindelijk neer op het installeren van een de facto Soviet systeem met de bijhorende inefficientie. Hoewel de huidige overheden dat dus doen omdat ze corrupt zijn blijf ik erbij dat dat de taak van de overheid niet is, en dat het de voornaamste reden is (naast de import van teveel schadelijk volk) dat men hoe langer hoe meer in de budgettaire problemen komt. Laatst gewijzigd door patrickve : 1 augustus 2025 om 10:13. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#32 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Het is zoals de regel van vraag en aanbod: de juiste marktprijs is die waarbij er evenveel kopers als verkopers zijn. Dat is geen wet, het is gewoon het werkingspunt waarbij een maximum aan tevredenheid bekomen wordt in een markt. Mocht ons systeem een echte democratie zijn, en mochten de burgers rationele mensen zijn, dan zou die regel VANZELVES toegepast worden, zoals een perfecte markt de juiste marktprijs doet verschijnen. Ons systeem is geen echte democratie, want het volk beslist niet, maar stelt kwasten aan die in hun plaats andere beslissingen nemen dan het volk zou beslissen. Het is dus een organisatie van corruptie. En de burgers zijn geen echt rationele mensen want er zijn er die vanalle onzin geloven over wat hun plichten en zo zijn, zonder hun eigen voordeel te optimiseren. Maar ik denk dat dat laatste minder het geval is dan het eerste. Vandaar dat wij vaststellen dat de corrupte overheid kliekskes plezier doet en dus niet handelt volgens het principe dat het grootste geluk voor de meerderheid veroorzaakt. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#33 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Het bilan moet voor de meerderheid altijd positief zijn. Dat is het punt. De meerderheid moet netto aan plezier winnen bij een overheidsuitgave. Dat is wat een rationele meerderheid altijd democratisch zou kiezen. Laatst gewijzigd door patrickve : 1 augustus 2025 om 10:25. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#34 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Ga maar na. De regering De Wever is een voortzetting van de regering Di Rupo. Er wordt op dezelfde plaatsen bespaard en gesmost. We zijn gestrikt. In de meltingpot gaat alles kapot. Fietsers en voetgangers zijn sterke weggebruikers. Autodebielisten zijn zwakke weggebruikers. Ze kunnen zichzelf niet voortbewegen. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#35 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
In een rationele democratie gaat de meerderheid kiezen voor wat haar het meeste opbrengt aan "plezier" op korte en lange termijn, rekening houdende met alle denkbare elementen die daarop inspelen he, waaronder potentieel ontwrichtende minderheden. Volgens mij is dat de BEDOELING van elkeen van die meerderheid. Het hangt af van de wijsheid van die meerderheid om ook te bewerkstelligen of niet, van wat ze beoogt, maar het maximum aan plezier is volgens mij wat de meerderheid beoogt. Ik kan mij moeilijk indenken dat de meerderheid in volle bewustzijn zou kiezen voor eigen nadeel, ten voordele van het plezier van een minderheid. Laatst gewijzigd door patrickve : 1 augustus 2025 om 12:58. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#36 | |
Minister
|
![]() Citaat:
"puur boekhoudkundig" is echter een vage term. Ik interpreteer dit als een overheid die zich focust op voorzieningen die aantoonbaar een publieke waarde hebben en niet goed door de markt geleverd kunnen worden. - Subsidies in de cultuursector: Ik zie niet in waarom dit niet door de markt geleverd kan worden. Uitzonderingen misschien voor schoolvoorstellingen. - Bibliotheken: belangrijk onderdeel van ons onderwijs + traditioneel een manier die voor gelijke kansen zorgt. - Nieuwjaarsvuurwerk: Crowd sourcen. Als voldoende mensen in de gemeente willen betalen dan is er dat jaar vuurwerk, anders niet. - Sport: Infrastructuur valt te beargumenteren. De overheid is verantwoordelijk voor ordehandhaving, dus inzet politie bij evenementen met veel volk valt binnen die rol. Of dit voor sport is of iets anders is niet relevant. De overheid moet zelf geen sportevenementen subsidieren of organiseren. - Religie: Afschaffen, met respect voor historische afspraken zoals gebouwenonderhoud... - Speelpleintjes: Algemeen welzijn + wordt niet door markt geleverd. Onder voorwaarde natuurlijk dat de overheid dit bescheiden houdt. De overheid moet niet met Bobbejaanland gaan concurreren.
sin otra luz y guía sino la que en el corazón ardía. Laatst gewijzigd door Visjnu : 1 augustus 2025 om 17:19. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#37 | |
Minister
|
![]() Citaat:
Ik zou stellen dat een overheiduitgave er vooral voor moet zorgen om de vrijheid te maximaliseren van burgers om hun eigen geluk na te jagen. In die context is een ongeneeselijke ziekte natuurlijk een zeer grote belemmering van die vrijheid.
![]() |
![]() |
#38 | |||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Als u denkt dat na een voorstelling er 'niets meer overblijft' is dat volgens mij wel heel kortzichtig. Citaat:
Waarom heeft voor u enkel iets tastbaars waarde? Citaat:
Raar dat u cultuur afweegt op basis van dat het over iets tastbaars gaat of niet.
![]() |
![]() |
#39 | ||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Citaat:
Niet elke mens is zo egoïstisch als u. U heeft al meermaals aangegeven geen reet in te zitten met uw medemens maar de vergissing die u maakt is dat u denkt dat elke mens zo in mekaar zit. En dat is -gelukkig- niet zo.
![]() |
![]() |
#40 | ||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Ja, dat heb ik ondertussen begrepen.
Ik ben alleen een andere mening toegedaan. En die is, hoewel u vast meent van niet, evenveel waard als de uwe. Want uw uitleg over wat een overheid wel en niet mag en kan doen is ook niet meer dan uw eigen mening. Nergens staat opgeschreven dat een overheid moet functioneren zoals u voorschrijft. Mijn mening is dus evenveel waard als de uwe. En dan mag u nog tientallen keren hoogdravend uitpakken met wat een overheid wel en niet mag... Dat is evenveel waard als wanneer ik zeg dat dat niet klopt. Citaat:
Citaat:
En heb ik het in mijn hoofd gehaald daar niet naar te luisteren? Hoe durf ik. De grootste intellectueel van het forum negeren. Kletsen op de poep, dat verdien ik. Doe eens normaal jongen. Het heelal draait niet rond uw reet hoor. ![]()
![]() |