![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Immigratie en integratie Het forum bij uitstek voor discussies over thema's zoals vreemdelingenbeleid, integratie versus assimilatie, (verplichte) inburgering,... |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#21 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Stuyckisme 1: "Positieve discriminatie is immers ook racisme" ![]() Stuyckisme 2: "Iemand op mijn werk probeerde me wijs te maken dat onze prins in Wallonië altijd al als prince Philippe door het leven ging." ![]() De langverwachte outing van duveltje382 |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#22 | |
Perm. Vertegenwoordiger VN
Locatie: Hoofdstad der holbewoners waar de Schelde op z'n mooist is en de gevangenen nog vrij rondlopen
|
![]() Citaat:
Ik zie dit meer genuanceerd. Het individu heeft ook zijn plichten, naast de rechten. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#23 |
Banneling
|
![]() Men heeft van dat begrip al zoveel uiteenlopende en tenslotte vertroebelende bepalingen gegegeven dat niemand nog goed weet wat het is. Ik hou het bij Henri Massi waar hij de volgende bepaling geeft :
La culture est devant toute chose une formation du jugement : elle vise �* lui donner sa rectitude, en même temps qu'elle l'enrichit. Elle est donc un principe d'unité, de coordination. Elle accroît notre humanité bien moins dan un le sens de l'étendue des connaissances qu'en profondeur et en intensité. A travers les formes, elle s'efforce de dégager les essences. Si elle s'attache �* tous les modes qu'a pris le rêve humain, c'est pour mieux pénétrer notre destinée et nous faire progresser dans notre être. Et c'est ainsi qu'en fin du compte, elle est un enseignement de noblesse. Toutes les richesses qu'elle amasse dans notre esprit servent �* nous faire une âme bien élevée. La culture, en outre s'appuie sur un dogmatisme. Elle fait un choix, elle établit un ordre dans les productions de l'esprit. Elle suppose une tradition, une continuité intellegible dans la succession des choses - continuité qui elle même implique la permanence d'une consciense intérieure ou extérieure. Ainsi du classicisme. Il est un point de vue qui permet de juger. Etre classique, c'est avoir une assise solide pour établir son jugement. Bref, la culture assure l'intelligence et bien loin de l'engoudir la prépare �* l'action. Elle rend habituellement présents �* notre pensée les intérêts généraux de la cité, de la société, de la civilisation humaines. Et c'est le sens du beau nom d'humanisme. Cultuur is voor alles een vorming van het oordeel : zij streeft ernaar aan het oordeel zijn rechtheid te geven terwijl ze het terzelfdertijd verrijkt. Zij is dus een bron van eenheid, van centrale regeling. Zij doet onze menselijkheid veel minder in de richting der uitgestrektheid van kennissen aangroeien dan wèl in diepte en intensiteit. Door de vormen heen spant zij zich in om de wezenheid te ontdekken. Indien zij zich hecht aan al de wijzen van zijn in dewelkde de droom der mensen zich heeft zoeken uit te leven, dan is het om des te beter ons lot te doordringen en ons in ons wezen te doen vorderen. En zo is zij ten slotte een onderricht in adel. Al de rijkdommen die zij in onze geest verzamelt dienen ertoe ons een welopgevoede ziel te geven. Bovendien steunt de cultuur op een dogmatisme. Zij doet een keus, zij sticht een orde in de voortbrengselen van de geest. Zij veronderstelt een begrijpelijke overlevering in de opeenvolging der dingen - opeenvolging die zelf de duurzaamheid bevat van een inwendig of uitwendig bewustzijn. Zo is het met het classicisme. Het is een standpunt dat oordelen toelaat. Klassiek zijn, het is een stevige grondslag bezitten om zijn oordeel te vestigen. Kortom de cultuur verzekert het verstand en verre van het verstompen bereidt zij het tot de actie voor. Zij houdt ons met dagelijkse levendigheid voor de geest de algemene belangen van de menselijke gemeente (civitas), gemeenschap en beschaving. En dit is de betekenis van de mooie naam : humanisme. ![]() Henri Massis |
![]() |
![]() |
![]() |
#24 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
![]()
Stuyckisme 1: "Positieve discriminatie is immers ook racisme" ![]() Stuyckisme 2: "Iemand op mijn werk probeerde me wijs te maken dat onze prins in Wallonië altijd al als prince Philippe door het leven ging." ![]() De langverwachte outing van duveltje382 |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#25 |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Ik dacht deze deze topic zou gaan over de definitie van Vlaamse cultuur? Toch altijd weer heel bevreemdend dat in om het even welke topic de Islam steeds weer om de hoek komt kijken.
Enige tijd geleden heb ik ook al eens de vraagd gesteld : "Wat is DE Vlaamse cultuur"? Nooit enig antwoord op gekregen. Blijkbaar zijn onze Vlaamse nationalistische vrienden zelf het antwoord schuldig! En toch maar steeds beweren dat allochtonen zich dienen aan te passen aan ONZE Vlaamse cultuur. Hoe dit te rijmen valt is mij een raadsel. Tevens heel bevreemdend is de stelling van rechts alsdat links DE grote verdedigers van de Islam zou zijn. Ik heb een dergelijke stelling nog niet bevestigd gezien. Bon, ik wacht nog steeds het antwoord af.
![]() |
#26 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#27 | |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
#28 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
![]() |
![]() |
![]() |
#29 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
http://members.lycos.nl/vlaamssiteje/cultuur.htm |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#30 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#31 | |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
#32 | |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
#33 | |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Citaat:
De wetenschappen zijn er iets beter aan toe. Leo Bakeland wordt er toch al vermeld. Maar daarna blijkt ook het wetenschappelijk werk in hun Vlaanderen te zijn stilgevallen. Van Fiers en Van Montagu hebben de opstellers van die webstek nog nooit gehoord!!!
de Universele Verklaring van de Rechten van de Mens Laatst gewijzigd door driewerf : 9 januari 2005 om 12:17. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#34 |
Banneling
|
![]() Zoals ik reeds elder schreef :
Assimilatie, integratie, bekering, .... veranderen allemaal bitter weinig aan een etnisch-culturele achtergrond. En uiteraard kan niets als een sluitend criterium worden gehanteerd : noch taal, noch afstamming, noch cultuur, noch historische lotsverbondenheid, noch godsdienst, noch karaktereigenschappen ! Een natie wordt uiteindelijk geboren uit zelfbewustzijn en samenhorigheidswil : dogmatisme ! - zie de geciteerde tekst van Henri Massis. En noch de multiculturele samenleving noch de multiraciale samenleving - producten van het alles vernietigende en dodende liberalisme - zullen dit volk ooit naar een eenheid voeren. En een volk zonder eenheid, is een weerloos volk !! |
![]() |
![]() |
![]() |
#35 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#36 | |
Provinciaal Gedeputeerde
|
![]() Citaat:
"1 op de 4 vlamingen is racist. Je mag fier zijn op uw vlaanderen" Filip de Winter schreef :" de mensenrechten zijn valse schijnwaarden". Er is geen enkele dictator in de wereld die dat mag zeggen. Niet in Azië,niet in Afrika,... nergens te wereld of hij zou veroordeeld worden. Hier stemt 1/4 van de mensen daarvoor, een echte schande. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#37 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
![]()
![]() |
![]() |
#38 | |
Provinciaal Gedeputeerde
|
![]() Citaat:
Waarom bestaan er dan identiteitskaarten?
"1 op de 4 vlamingen is racist. Je mag fier zijn op uw vlaanderen" Filip de Winter schreef :" de mensenrechten zijn valse schijnwaarden". Er is geen enkele dictator in de wereld die dat mag zeggen. Niet in Azië,niet in Afrika,... nergens te wereld of hij zou veroordeeld worden. Hier stemt 1/4 van de mensen daarvoor, een echte schande. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#39 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#40 | |
Provinciaal Gedeputeerde
|
![]() Citaat:
![]()
|
![]() |
![]() |