Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Antwoord

Discussietools
Oud 10 januari 2005, 13:44   #21
Wanne
Staatssecretaris

Wanne's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Vlaanderen_onafhankelijk
Excuseer? JOUW roep... Nog nooit heb ik in HBvL een artikel of lezersbrief zien staan waarin men oproept tot Limburgse onafhankelijkheid, laat staan dat er een brede basis is die zoiets wenst...
Ik merk dat jij het HBVL niet lees, of misschien toch, maar selectief... Ik vind dat Limburg de solidariteit van de NVA niet nodig heeft.

Laatst gewijzigd door Wanne : 10 januari 2005 om 13:46.
Wanne is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 januari 2005, 13:44   #22
Vlaanderen_onafhankelijk
Staatssecretaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door gm10
Dat is noch hypocriet, noch complex. Ik voel me Belg, maar als dat bepaalde groeperingen zoveel steun verzamelen dat dergelijke nationaliteit niet meer toegelaten is, dan wil ik de Brussel nationaliteit. Dat heeft niks met haat voor Vlaanderen te maken, dat is simpelweg een antwoord op de vraag "met wie identificeer je je het meest"? Voor mij is dit op (1) Belgie en op (2) Brussel. Daarna heb je (3) Europeaan en (4) Westvlaming. Tuurlijk ben ik ook Vlaming, maar dat is niet iets waar ik een sterke identieit aan over hou of zou willen aan overhouden. Merk op dat ik me bv geen Brit voel, en dat dit evenmin wil zeggen dat ik alles wat Brits is haat.
Maar als blijkt dat een onafhankelijk Vlaanderen mét Brussel een pak sterker staat dan België, een onafhankelijk Brussel of een Vlaanderen zonder Brussel, wil je dat dan allemaal opgeven omdat je je geen Vlaming voelt? Omwille van emotionele argumenten?

Vanuit Brusselse hoek kan ik dat nog enigzins begrijpen, maar dat Limburgers dat willen, daar kan ik helemaal niet bij.
Vlaanderen_onafhankelijk is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 januari 2005, 13:46   #23
Pieter de Coninck
Banneling

Pieter de Coninck's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Wanne
Ik merk dat jij het HBVL niet lees, of misschien toch, maar selectief...
Vlaanderen_onafhankelijk is misschien geen wereldburger?
Pieter de Coninck is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 januari 2005, 13:46   #24
Vlaanderen_onafhankelijk
Staatssecretaris

Standaard

Citaat:
Belgie is altijd een mooi voorbeeld geweest van hoe verschillende volkeren perfect konden samenleven. Als jullie daar een eind aan willen maken, trek de lijn dan maar ineens door naar Limburg, ipv van ons aan jullie nieuw gevestigde politieke correctheid te onderwerpen.
Pardon? Daarom dat van alles een communautair twistpunt gemaakt wordt? En niet alleen vanuit Vlaamse hoek? Ja, het ging goed toen zowat het hele staatsapparaat ééntalig frans was, maar vanaf dat er een eigen Vlaamse identiteit ontstaan is, is er het ene probleem na het andere gekomen en loopt de 'samenwerking' enorm stroef...

Nogmaals, welke rationele basis bestaat er voor een onafhankelijk Limburg buiten wat ideologisch en emotioneel gebral?
Oud 10 januari 2005, 13:49   #25
Wanne
Staatssecretaris

Wanne's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Nogmaals, welke rationele basis bestaat er voor een onafhankelijk Limburg buiten wat ideologisch en emotioneel gebral?
Ik heb buiten de taal niets meer gemeen met die mensen in Oost- en West-Vlaanderen als met de Walen. Wij moeten onze problemen samen oplossen en zoals het hier al dikwijls vermeld is: de Waalse politici en de Walen zelf, dat zijn nog eens twee verschillende entiteiten.
Oud 10 januari 2005, 13:50   #26
Vlaanderen_onafhankelijk
Staatssecretaris

Standaard

Citaat:
Ik merk dat jij het HBVL niet lees,
Naast de pot pissen, makker! Nog nooit heeft er in HBvL een artikel/lezersbrief gestaan die Limburgse onafhankelijkheid eist. Er staan wel geregeld belgicistische lezersbrieven in, maar over Limburgse onafhankelijkheid nog nooit! Tenzij jij mij een artikel of lezersbrief (niet van jezelf hé!) kan voorleggen...
Oud 10 januari 2005, 13:53   #27
Vlaanderen_onafhankelijk
Staatssecretaris

Standaard

Citaat:
Ik heb buiten de taal niets meer gemeen met die mensen in Oost- en West-Vlaanderen als met de Walen.
En waar zit de rationele (economische) argumentatie? 'Taal' of 'te maken hebben met' zijn geen rationele argumenten...
Citaat:
Wij moeten onze problemen samen oplossen
Hoe ga je dat doen als er nog nauwelijk geld is? Trouwens, waarom krijg ik jaarlijks geen 1.800 euro (mijn aandeel in de transfers) belastingaftrek en wordt ik dus gedwongen af te leggen aan iets waar ik niet achter sta?
Citaat:
en zoals het hier al dikwijls vermeld is: de Waalse politici en de Walen zelf, dat zijn nog eens twee verschillende entiteiten.
De ene entiteit blijft wel de andere kiezen terwijl ze door die andere entiteit keer op keer gerold worden... Leg dat maar eens uit.
Oud 10 januari 2005, 13:55   #28
Wanne
Staatssecretaris

Wanne's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
En waar zit de rationele (economische) argumentatie? 'Taal' of 'te maken hebben met' zijn geen rationele argumenten...
Hoe rationeel is het om de achterstand van Wallonie aan te pakken en de ogen te sluiten voor de achterstand van Limburg ?
Oud 10 januari 2005, 14:07   #29
Vlaanderen_onafhankelijk
Staatssecretaris

Standaard

Citaat:
Hoe rationeel is het om de achterstand van Wallonie aan te pakken en de ogen te sluiten voor de achterstand van Limburg ?
Huppakee, nog maar eens...

Welke sector staat sterk vertegenwoordigd in Limburg? De arbeidsintensieve...
In welke sector vallen er zware klappen in België? De arbeidsintensieve...
Waarom vallen er in die sector zware klappen? De hoge loonkosten...
Wat kan België daaraan doen nu er nog nauwelijk geld is? Niets...
Wat kan Vlaanderen daaraan doen met een jaarlijkse bonus van 11,3 miljard?
De loonkosten verlagen, het onderwijs aantrekkelijker maken wat meer hogergeschoold personeel met zich meebrengt en dus andere sectoren aantrekt.
Welke sector heeft toekomst in Limburg? De logistieke... Maar door een zeer gebrekkige spoorontsluiting en een falend wegennet (Uitblijven van de N-Z verbinding is er één van) komt dat dossier in de problemen (behalve dan in de regio rond Genk en Hasselt omdat die wel nog vrij degelijk bereikbaar zijn).
Hoe gaat België een degelijke ontsluiting financiëren? En hoe gaat Vlaanderen dat doen?

Wil je in hetzelfde bedje ziek blijven en maar steun blijven trekken als provincie of nu eindelijk eens opstaan en verdomme eens te beginnen aan de basis in plaats van oeverloos te jammeren, waarin veel van mijn gouwgenoten kampioenen zijn. Het enige wat je daarvoor nodig hebt is geld, en dat is wat België niet en Vlaanderen wel heeft...
Oud 10 januari 2005, 14:14   #30
1handclapping
Europees Commissaris

1handclapping's schermafbeelding

Standaard

& waarom zouden we die 11 miljard of een gedeelte ervan aan Limburg moeten afstaan ? & waarom steunen wij de 5 deficitaire Duitse bondsstaten ? & hoeveel
kosten de nieuwe EU staten ? & Hoeveel kost Uw onderwijs en wie betaalt dat allemaal ? (In de USA lenen onvermogende studenten tussen de 3 en de 6 miljoen
om te kunnen studeren ? Van wie ? 82 % van al het spaargeld van de wereld zou in
de USA zitten : dus met mijn en Uw spaargeld wordt daar gestudeerd 't is te hopen dat ze ooit terug kunnen betalen).
Oud 10 januari 2005, 14:52   #31
gm10
Eur. Commissievoorzitter

gm10's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Maar als blijkt dat een onafhankelijk Vlaanderen mét Brussel een pak sterker staat dan België, een onafhankelijk Brussel of een Vlaanderen zonder Brussel, wil je dat dan allemaal opgeven omdat je je geen Vlaming voelt? Omwille van emotionele argumenten?
Ik denk niet dat "zich identificeren met" erg rationeel is. Nadien geeft men er natuurlijk graag rationele argumenten voor (genre, ik ben voor Anderlecht omdat ze technisch verzorgd zijn, en ik hou van mooie dingen), maar het is in se idd vrijwel compleet emotioneel.

Citaat:
Vanuit Brusselse hoek kan ik dat nog enigzins begrijpen, maar dat Limburgers dat willen, daar kan ik helemaal niet bij.
Ik begrijp ook niet waarom de Nederlanders zo fier zouden zijn op hun nationaliteit, maar zij begrijpen wellicht niet dat ik dat niet begrijp. Om samen te vatten, het heeft weinig met "begrijpen" te maken.

Laatst gewijzigd door gm10 : 10 januari 2005 om 14:54.
gm10 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 januari 2005, 15:01   #32
Wanne
Staatssecretaris

Wanne's schermafbeelding

Standaard

Vlaanderen_Onafhankelijk, de problemen met de werkgelegenheid zijn veel ingewikkelder dan dat. Het gaat immers om structurele werkloosheid. Al ooit gehoord van de emigratie van productie naar de landen van de derde wereld ? Dat los je niet zomaar op. Zelfs als je begint te knippen in de sociale zekerheid, dan nog zullen die landen veel goedkoper kunnen produceren. Onze welvaart laat dat ook niet zomaar toe om tegen dumplonen te produceren. Als je in de welvaart snoeit, dan zul je uiteindelijk ook in de consumptie snoeien en dan sta je uiteindelijk even ver. Geen oplossing dus. Ford, Sentinel, Philips,... -> Geen dienstensector ! Productiesector !
Oud 10 januari 2005, 18:11   #33
Vlaanderen_onafhankelijk
Staatssecretaris

Standaard

Citaat:
Ik begrijp ook niet waarom de Nederlanders zo fier zouden zijn op hun nationaliteit, maar zij begrijpen wellicht niet dat ik dat niet begrijp. Om samen te vatten, het heeft weinig met "begrijpen" te maken.
Nationaliteitsgevoel? Daar heb ik het niet over... Ik voel me ook Limburger, net zoals jij Brusselaar, daar heb ik geen problemen mee.
Echter begrijp ik niet hoe sommigen kunnen denken dat hun regio beter wordt bij een scheiding als daar geen basis voor is (in casu Limburg bvb), iets wat niet het geval is met Vlaanderen...
Oud 10 januari 2005, 18:16   #34
Vlaanderen_onafhankelijk
Staatssecretaris

Standaard

Citaat:
Vlaanderen_Onafhankelijk, de problemen met de werkgelegenheid zijn veel ingewikkelder dan dat. Het gaat immers om structurele werkloosheid. Al ooit gehoord van de emigratie van productie naar de landen van de derde wereld ?
En in welke mate biedt België daar een oplossing voor? In welke mate biedt een onafhankelijk Limburg daar een oplossing voor?
Zelfs al blijven de oostbloklanden goedkoper in productie en trekken de bedrijven weg, dan nog kan je met het Vlaamse geld wat nu verloren gaat veel doen, denk maar aan herscholing, betere opleiding, het goedkoper maken van het onderwijs wat weer zorgt voor hoger opgeleid personeel...

Citaat:
Onze welvaart laat dat ook niet zomaar toe om tegen dumplonen te produceren.
Hoeft ook helemaal niet... Met een deel van die 11,3 miljard kan je zowat al de Vlaamse uitkeringen betalen en dus gevoelig de loonkosten doen dalen. Gekoppeld aan het betere socio-economische systeem en de betere arbeidskrachten kan dat bedrijven wel eens hier laten blijven...

Jij doet wat elke belgicist doet. Kankeren op Vlaanderen maar zelf geen structurele oplossingen bedenken aan de zaken. Dat heb ik van jou in deze topic nog geen enkele keer gezien..
Oud 10 januari 2005, 19:45   #35
gm10
Eur. Commissievoorzitter

gm10's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Nationaliteitsgevoel? Daar heb ik het niet over... Ik voel me ook Limburger, net zoals jij Brusselaar, daar heb ik geen problemen mee.
Echter begrijp ik niet hoe sommigen kunnen denken dat hun regio beter wordt bij een scheiding als daar geen basis voor is (in casu Limburg bvb), iets wat niet het geval is met Vlaanderen...
In het geval van Brussel en Limburg is dit ook wel zo, maar daar zou ik het in elk geval niet voor doen, ik zou het wel als argument gebruiken om eventueel twijfelende Brusselaars te overtuigen.
Oud 10 januari 2005, 22:57   #36
Dimitri
Perm. Vertegenwoordiger VN

Standaard

Citaat:
Ik kan je garanderen dat het geen waarheid is. Dus van het spreekwoordelijke 'De waarheid kwetst' is hier zeker geen sprake. Onze roep hoeft zelfs niet eens zo uitzonderlijk te zijn. Heeft Canada in de tijd ook niet voor de bezetter uit de oude wereld gekozen, boven de USA ? Ik merk trouwens heel wat begrip van andere Limburgers hier. Dus zo onrealistisch is dat allemaal niet. Jullie doen natuurlijk niet liever dan ons in het hoekje van de Belgicisten te drammen. Maar als het jullie gerust kan stellen: zolang de Limburgers zelf geen concrete, politieke denktank hebben, zal ik zeker tegen Vlaanderen blijven stemmen. De manier waarop jullie rekening houden met Limburg in jullie Vlaanderen vind ik gewoon schrijnend. Das Heißt: B.U.B. !!!
Volgens mij druk je vooral jezelf in het hoekje van de belgicisten. Niet dat dat ook maar ergens op slaat, niet dat Limburg onafhankelijk en België unitair ook maar enigszins te rijmen zijn, maar goed: het gaat er toch alleen maar om dat je je wilt afzetten tegen het Vlaams-nationalisme om partijpolitieke redenen, nietwaar? Als het VB morgen de 'eigen' regionale culturen (dus ook de Limburgse) gaat promoten, zul je je daar misschien ook weer tegen afzetten.
Dimitri is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 januari 2005, 23:30   #37
gm10
Eur. Commissievoorzitter

gm10's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dimitri
Volgens mij druk je vooral jezelf in het hoekje van de belgicisten. Niet dat dat ook maar ergens op slaat, niet dat Limburg onafhankelijk en België unitair ook maar enigszins te rijmen zijn, maar goed: het gaat er toch alleen maar om dat je je wilt afzetten tegen het Vlaams-nationalisme om partijpolitieke redenen, nietwaar? Als het VB morgen de 'eigen' regionale culturen (dus ook de Limburgse) gaat promoten, zul je je daar misschien ook weer tegen afzetten.
Waarom willen vlaams-nationalisten niet snappen dat vele mensen geen vlaamse nationaliteit willen.

Dit heeft niets te maken met haat of fanatiek regionalisme, de "Vlaamse identiteit" is er gewoon niet. Ik kan begrijpen dat jullie dit frustreert, maar een Vlaming die zich Brusselaar of Limburger voelt ipv Vlaming doet dit niet om jullie in de gordijnen te jagen, het is gewoon een verder signaal dat de "Vlaamse identiteit" niet bestaat. Het is trouwens geen toeval dat flaminganten enkel enig succes kunnen boeken als ze de mensen TEGEN iets kunnen opzetten.

Laatst gewijzigd door gm10 : 10 januari 2005 om 23:32.
gm10 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 januari 2005, 11:22   #38
Wanne
Staatssecretaris

Wanne's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Dit heeft niets te maken met haat of fanatiek regionalisme, de "Vlaamse identiteit" is er gewoon niet. Ik kan begrijpen dat jullie dit frustreert, maar een Vlaming die zich Brusselaar of Limburger voelt ipv Vlaming doet dit niet om jullie in de gordijnen te jagen, het is gewoon een verder signaal dat de "Vlaamse identiteit" niet bestaat. Het is trouwens geen toeval dat flaminganten enkel enig succes kunnen boeken als ze de mensen TEGEN iets kunnen opzetten.
't heeft er alvast veel te maken. Ik besef ook dat er problemen zijn met transfers tussen het Nederlandstalige gedeelte en het Franstalige gedeelte van Frankrijk, maar de Vlaams-Nationalisten maken het zich wel erg gemakkelijk met hun naamkaartjes. Het feit dat ze een regio als Wallonie aanpakken voor Limburg versterkt alleen maar het gevoel dat het hen om veel meer als economische belangen gaat. Het geeft het gevoel dat ze zich werkelijk beter voelen dan die mensen, iets waar wij niet in mee op wensen te gaan.
Oud 11 januari 2005, 12:33   #39
Vlaanderen_onafhankelijk
Staatssecretaris

Standaard

Citaat:
't heeft er alvast veel te maken. Ik besef ook dat er problemen zijn met transfers tussen het Nederlandstalige gedeelte en het Franstalige gedeelte van Frankrijk, maar de Vlaams-Nationalisten maken het zich wel erg gemakkelijk met hun naamkaartjes. Het feit dat ze een regio als Wallonie aanpakken voor Limburg versterkt alleen maar het gevoel dat het hen om veel meer als economische belangen gaat. Het geeft het gevoel dat ze zich werkelijk beter voelen dan die mensen, iets waar wij niet in mee op wensen te gaan.
Je snapt het niet hé... Een simpel rekensommetje. Je moet één provincie er bovenop helpen of vijf... Eén provincie van 300.000 burgers, of een hele regio van 4.000.000 burgers. Die ene provincie is met 6.000.000 gemakkelijker te helpen dan die ene regio.

Bovendien heeft men in Wallonië nu al meermaals aangetoond dat ze met het ontvangen geld geen zier uitvoeren en het alleen maar verbrassen. In Limburg heeft men het tegenovergestelde wel al aangetoond.
Oud 11 januari 2005, 12:50   #40
Wanne
Staatssecretaris

Wanne's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Je snapt het niet hé... Een simpel rekensommetje. Je moet één provincie er bovenop helpen of vijf... Eén provincie van 300.000 burgers, of een hele regio van 4.000.000 burgers. Die ene provincie is met 6.000.000 gemakkelijker te helpen dan die ene regio.

Bovendien heeft men in Wallonië nu al meermaals aangetoond dat ze met het ontvangen geld geen zier uitvoeren en het alleen maar verbrassen. In Limburg heeft men het tegenovergestelde wel al aangetoond.
Het probleem met de werkgelegenheid is structureel. Iets waarvoor er volgens mij geen simpele oplossingen bestaan. We zijn op deze aardbol met zeer veel mensen. Tussen die zeer veel mensen zijn de rijkdommen verdeeld. Wij behoren tot het rijke gedeelte. Mensen in Azie behoren tot het arme gedeelte. De emigratie van productie-arbeid naar dat arme gedeelte is een normaal proces. De enige manier om dat tegen te houden is door ervoor te zorgen dat je zelf mensen aan dumpprijzen laat werken. Wat heeft dat uiteindelijk tot gevolg ? Dat die mensen niet meer kunnen consumeren, waardoor er een verlies is aan koopkracht in onze landen. Wat heeft dit dan weer tot gevolg ? Dat de economie er ook onder gaat lijden. Er bestaan gewoon geen simpele oplossingen. Politiek is een illusionele oplossing die de mensen voorgehouden wordt, waarin er altijd een zondebok gezocht wordt. Soms vraag ik me echt af waar de mensheid mee bezig is. Zelfs het verschil tussen het kapitalisme en het communisme is uiteindelijk maar miniem in hun extreme vorm, aangezien de rijkdommen in beide gevallen bij een kleine minderheid terecht komen. Oplossingen zijn illusioneel.

Laatst gewijzigd door Wanne : 11 januari 2005 om 13:00.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 04:08.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be