Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Antwoord

Discussietools
Oud 19 januari 2005, 21:56   #21
Bob
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door de metser
… elke idioot op een forum, in een café, of gezellig samen in het voetbalstadion mag roepen dat hij (bijvoorbeeld) negers vuil en lui vind.
Of dat vb'ers dom, racistisch en facistisch... zijn.
Blijft een feit dat men langs slinkse wegen een politieke groepering heeft willen uitschakelen, en dat men het hiervoor over had om de vrije meningsuiting aan banden te leggen.
Trouwens uw voorbeeld van imans is wel wat anders. Deze zeggen niet de negers vuil en lui zijn, doch roepen ineens op tot geweld tegen andersgelovigen.
En het is daar waar in een democratie de grens zou moeten getrokken worden (en waar men ze in de vs blijkbaar terecht trekt).
Bob is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 januari 2005, 22:00   #22
Bob
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Towelie030981
Vrije mening uiten? Wat als men verkiest zijn mening te uiten met daden, zou dat een probleem. Blijkbaar wel. Mensen leer nu eens wat vrije meningsuiting is. Men heeft weer een drogredenen bij.
?
Bob is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 januari 2005, 22:50   #23
Towelie030981
Gouverneur

Towelie030981's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
U loopt een proces achter vrees ik. Ook in België kan je het meest dierlijke in jezelf boven halen zonder dat je vervolgt te wordt.
Het zit namelijk zo… elke idioot op een forum, in een café, of gezellig samen in het voetbalstadion mag roepen dat hij (bijvoorbeeld) negers vuil en lui vind. Hij of zij mogen dat echter niet doen met de intentie om kennelijk en herhaaldelijk haat op te wekken tov andere groepen mensen.

Daarom dat het VlaamsBlok/Behang haar leden/mandatarissen massaal mobiliseert op het Internet en voor de lezersbrievenrubriek van populaire kranten. Honderden individuele racistische opmerkingen die samen óók kennelijk en herhaaldelijk aanzetten tot haat zijn in België immers niet te veroordelen.

Om kort te zijn: Het VlaamsBlok/Behang is er met haar demagogie en propaganda in geslaagd om heel wat Vlaamse kelen racistische onzin te doen uitkramen. Zinnige mensen denken daar gelukkig over na hoe je dergelijk gedrag kan beteugelen. Je kan daar een inperking van de vrije meningsuiting in zien, maar de meerderheid der Belgen ziet daar een verdediging van onze democratie in.
Dat is alvast een feit.

Enfin; In de USA hebben ze goed praten; daar zou Philipe Dewinter alles mogen zeggen wat hij wil, maar niks van zijn plannen kunnen uitvoeren: de verdediger van de vrije meningsuiting heeft immers het plan klaar om agenten naast Imams zetten zodat ze op hun woorden zouden/moeten letten. In het Land van 'Freedom of speech' pakt dat niet.

En hier ook niet.
Tegenwoordig wordt inderdaad "de vrije meninguiting" misbruikt. Als men hier mensen ziet verkondigen dat "Sieg Heil" een toelaatbare uitspraak is dan heb ik toch twijfels. Ooit al gehoord van de fysieke en mentale integriteit van een persoon? Velen onderschatten vooral deze mentale integriteit. Het verwijt dat een gebrek aan vrije meningsuiting een onderdrukking zou betekenen is absurd. Vandaag mag meer dan ooit een mening verkondigd worden. Laten we het vergelijken met het bezoeken van een zieke persoon. Deze mag er dan op sterven na dood uitzien, toch zegt men dat men er goed uitziet. Waarom doet men dit? Waarom uit men zijn mening hier niet, waarom verbloemt men zijn taal? De reden is dat men de persoon in kwestie zijn mentale kracht niet wil ontnemen. Stellingen als rascisme behoort de vrij meningsuiting zijn respectloos en laf. Het zijn deze die respect vragen voor onze waarden die er het minste respect voor tonen. Diegene die roepen voor algehele vrije meninguiting zijn hypokriet. Vrije meninguiting is geen absoluut gegeven. Het is een goed dat gekoesterd moet worden. Het begrip vrije meningsuiting is bevuild.

Laatst gewijzigd door Towelie030981 : 19 januari 2005 om 22:51.
Towelie030981 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 januari 2005, 22:52   #24
schaveiger
Minister-President

schaveiger's schermafbeelding

Standaard

Is schelden, verwijten, kleineren, vloeken een meningsuiting?
Een mening is normaal een standpunt en dat is bij ons naar mijn weten nergens verboden.
Oud 19 januari 2005, 23:02   #25
SaeKoTiC
Vreemdeling

SaeKoTiC's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar SaeKoTiC
Standaard

racisme is het VERWERPEN van de vrije meningsuiting van anderen ...

Laatst gewijzigd door SaeKoTiC : 19 januari 2005 om 23:03.
SaeKoTiC is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 januari 2005, 23:28   #26
Seba
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door SaeKoTiC
dat moet je dan maar eens piekfijn uitleggen hoe die vork in de steel zit. Ik zie bv. in hemelsnaam niet hoe ik de vrije meningsuiting van een neger zou "verwerpen" door te stellen dat ik iets tegen negers heb...
als homofobie een misdaad wordt, dan leven we in een totalitaire staat
Seba is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 januari 2005, 23:32   #27
Jazeker
Secretaris-Generaal VN

Jazeker's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar Jazeker
Standaard

Citaat:
Tegenwoordig wordt inderdaad "de vrije meninguiting" misbruikt.
Net als het begrip racisme intussen als heroinehoer is gebruikt.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Flanelcondoom Bekijk bericht
*KNIP* Deze opmerking lijkt mij persoonlijk en onnodig grievend.
Nelle Pastorale Nelle Jazeker Nelle

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Duupje Bekijk bericht
Jep, heil Jazeker.
Jazeker is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 januari 2005, 23:35   #28
Seba
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Je kan daar een inperking van de vrije meningsuiting in zien, maar de meerderheid der Belgen ziet daar een verdediging van onze democratie in.
Dat is alvast een feit.
aangezien dat volgens jou "een feit" is, kan je ons uiteraard een link naar het referendum tonen waaruit bleek dat de meerderheid der Belgen voor de inperking van de vrije meningsuiting stemde. Indien u dat niet kan betreft het helemaal geen "feit", maar wel een puur subjectieve ingeving vanuwentwege die helemaal niet bewezen is, maar die u wel verspreid met de leugen alsof het een feit zou zijn. Ik zie alvast niet in hoe een inperking van de vrije meningsuiting rationeel als een "verdediging van onze democratie" kan opgevat worden. Het is maar al te duidelijk en veelvuldig gebleken uit de topics van een tijdje geleden over censuur dat de pro-censuurders over geen enkel argument beschikten om de argumenten contra te weerleggen...

Citaat:
Enfin; In de USA hebben ze goed praten; daar zou Philipe Dewinter alles mogen zeggen wat hij wil, maar niks van zijn plannen kunnen uitvoeren: de verdediger van de vrije meningsuiting heeft immers het plan klaar om agenten naast Imams zetten zodat ze op hun woorden zouden/moeten letten. In het Land van 'Freedom of speech' pakt dat niet.
je slaat de bal weeral compleet mis. In de VS zou er wel actie ondernomen worden indien er duidelijk wordt opgeroepen tot geweld, wat niet meer dan normaal is.
als homofobie een misdaad wordt, dan leven we in een totalitaire staat
Seba is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 januari 2005, 23:49   #29
panzer
Provinciaal Gedeputeerde

panzer's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mik
Houdt het vlaams belang dan zoveel rekening met de mening, de vrijdheid, de godsdienstbeleving van anderen? 8)
(Tot nu toe weliswaar) hebben ze enkel becommentarieerd, en nog niets verboden of opgelegd aan anderen bij mijn weten. U vergelijkt appelen met peren. U commentaar is mijns inziens vooledig onterecht.
Oud 19 januari 2005, 23:49   #30
BigF
Secretaris-Generaal VN

BigF's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door prutske
Vandaag in de krant Het Laatste Nieuws.
Mischien een les voor onze ministers?
BRUSSEL- Het gerechtelijke internetmeldpunt van de federale politie stelde in
2003 op websites 19 inbreuken op de antidiscriminatie dienst vast.In 15 gevallen was sprake van racisme ,in 4 van revisionisme(het ontkennen van de hollocaust)In enkele gevallen werd ook contact opgenomen met Amerikaanse politiediensten Maar daar luide het antwoorddaty ze (geen gevolg kunnen geven aan de dossiers vanwege de vrijheid van meningsuiting)Een les voor Belgie?
Ik wens je veel succes als je gaat optreden tegen racistische of discriminerende websites! Als er iets moeilijk te pakken is zijn het wel websites. Maar daar gaat het niet over.
In de verklaring van de rechten van de mens staat dat alle mensen gelijk zijn (en als het niet zo is, het zou zo toch moeten zijn, ik ken ze niet van buiten).
Racisme zegt dat niet alle mensen gelijk zijn, dus racisme moet verboden worden. Simpel als pompwater.
Ik vraag mij trouwens af hoe lang het Behang de grote verdediger van de vrije meningsuiting zal blijven mochten ze ooit aan de macht komen!
Oud 19 januari 2005, 23:51   #31
panzer
Provinciaal Gedeputeerde

panzer's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Volledig juist. Maar er is een groot verschil tussen een vije mening hebben, en ze juridisch opleggen aan anderen.
Oud 20 januari 2005, 00:04   #32
Tyr de Dietser
Lokaal Raadslid

Tyr de Dietser's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door praha
De wet op het negationisme, die de ontkenning, minimalisering of goedkeuring van de holocaust bestraft, werd in 1995 mee door het Vlaams Blok goedgekeurd.
Ik geef je volmondig gelijk. Deze daad was de partij niet waardig. Desalniettemin begrijp ik de redenering: onder het "democratisch" juk moet men natuurlijk het kiesvee gunstig stemmen. Dat kan men niet als men de vrijheid van meningsuiting verdedigd; zeker niet als het gaat om revisionisme, terwijl de partij juist beschuldigd werd fascistisch' te zijn. Wat een grap.

Citaat:
Ooit al gehoord van de fysieke en mentale integriteit van een persoon?
Dat klinkt als een diepere dimentie of kijken met een andere bril, liefst geassocieerd met woord(groep)en als project en naar de mensen toe. Voor de halve zool die niet mee is: holle termen uit het multikulboekje.

Citaat:
Het verwijt dat een gebrek aan vrije meningsuiting een onderdrukking zou betekenen is absurd.
Ontken jij het feit dat gebrek aan vrije meningsuiting onderdrukking betekent?

Citaat:
Diegene die roepen voor algehele vrije meninguiting zijn hypokriet.
Echt? En waar trek je dan de lijn en waarom?

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door schaveiger
Ja.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door schaveiger
Een mening is normaal een standpunt en dat is bij ons naar mijn weten nergens verboden.
Domme jij. Kijk en bemerk hoe er binnen de kortste keren "*Knip*" staat: "De joden zijn nooit vergast of met opzet "uitgeroeid"."

Citaat:
Wauw, zo'n grote verdraaiing van de werkelijkheid heb ik nog nooit gezien...

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door panzer
Volledig juist. Maar er is een groot verschil tussen een vije mening hebben, en ze juridisch opleggen aan anderen.
Verklaar eens hoe die plaatsverspilling dan gelijk had met zijn stelling?
Oud 20 januari 2005, 00:10   #33
praha
Secretaris-Generaal VN

praha's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
( ik veronderstel dat ge hebt over de heersende politieke meerderheid die 'jullie' ( zo ruim op te vatten als je zelf wilt ) een menig oplegd ? )

bij mijn weten wordt er geen mening opgelegd, integendeel

het is een wet die eerder tot doel heeft dat een mening zou opgelegd kunnen worden door het repetitief afdreunen van wat holle slogans
praha is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 januari 2005, 00:18   #34
Pietje
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Oorspronkelijk bericht door schaveiger

Oorspronkelijk bericht door Tyr de dietser

Ja.

8) Nooit van beschaving gehoord, dietser ?????????? Vrije mening eindigt voor mij, DAAR waar de integriteit van anderen in gevaar komt. Blijkbaar hebben sommigen daar een probleem mee. Kwestie van opvoeding, waarschijnlijk.
Pietje is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 januari 2005, 00:18   #35
ancapa
Secretaris-Generaal VN

ancapa's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar ancapa
Standaard

Citaat:
that's the question my friend !! in Amerika kan dat allemaal... freedom of speech, maar je mag niet de openbare orde er door verstoren !

vrij je mening zeggen over anderen, maar nooit oproepen tot geweld ! daar ligt de grens !

vb : je zou mogen zeggen, roepen : stomme blokker, sos, gele, bruine, blauwe, groene, zwarte of zelfs neanderthaler, maar nooit oproepen zijn huis in brand te steken of hem op zijn gezicht te slaan !
Stop het geknoei ! Vlaanderen op eigen kracht ! Volk wordt staat. Vlaanderen mijn land. Vlaanderen onafhankelijk. Gedaan met geven en toegeven ! 12 miljard euro Vlaams geld in Vlaamse handen ! Mooie woorden zijn zelden waar, ware woorden zijn zelden mooi. "Niets lijkt zo op fascisten als de huidige antifascisten. Nultolerantie is een begin, rechtbank het einde. "De mening van een moslim heet geloofsovertuiging, die van een Vlaming is racisme.
ancapa is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 januari 2005, 00:21   #36
ancapa
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pietje
Oorspronkelijk bericht door schaveiger
Oorspronkelijk bericht door Tyr de dietser
Ja.

8) Nooit van beschaving gehoord, dietser ?????????? Vrije mening eindigt voor mij, DAAR waar de integriteit van anderen in gevaar komt. Blijkbaar hebben sommigen daar een probleem mee. Kwestie van opvoeding, waarschijnlijk.
oproepen tot geweld en geweld gebruiken is de limiet !

je mag mij een domme blokker noemen... moet kunnen, dat is uw mening en inschatting. Dat is vrije meningsuiting !
Stop het geknoei ! Vlaanderen op eigen kracht ! Volk wordt staat. Vlaanderen mijn land. Vlaanderen onafhankelijk. Gedaan met geven en toegeven ! 12 miljard euro Vlaams geld in Vlaamse handen ! Mooie woorden zijn zelden waar, ware woorden zijn zelden mooi. "Niets lijkt zo op fascisten als de huidige antifascisten. Nultolerantie is een begin, rechtbank het einde. "De mening van een moslim heet geloofsovertuiging, die van een Vlaming is racisme.
Oud 20 januari 2005, 00:24   #37
Pietje
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door ancapa
oproepen tot geweld en geweld gebruiken is de limiet !

je mag mij een domme blokker noemen... moet kunnen, dat is uw mening en inschatting. Dat is vrije meningsuiting !
Jouw limiet, is niet noodzakelijk DE limiet .
Oud 20 januari 2005, 00:31   #38
ancapa
Secretaris-Generaal VN

Standaard

we zullen binnen een paar jaar die stomme wetten wel terug eens aanpassen... moet kunnen hé... dat is toch democratie ! Zelfs "SS" wil de snel-belg-wet herzien en verstrengen... zou hij na al die jaren het signaal duidelijk begrepen hebben of is er iemand verscenen voor hem ?!
Oud 20 januari 2005, 00:32   #39
ancapa
Secretaris-Generaal VN

Standaard

PS : die "SS" is Simpele Steve (dixit) Annemans

Laatst gewijzigd door ancapa : 20 januari 2005 om 00:32.
Oud 20 januari 2005, 00:33   #40
Pietje
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door ancapa
we zullen binnen een paar jaar die stomme wetten wel terug eens aanpassen... moet kunnen hé... dat is toch democratie ! !
Wie is "WE" ???? Benieuwd naar de meerderheid die daarvoor nodig is

Laatst gewijzigd door Pietje : 20 januari 2005 om 00:34.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 10:14.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be