Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Antwoord

Discussietools
Oud 19 januari 2005, 13:56   #1
prutske
Burgemeester

prutske's schermafbeelding

Standaard Racisme is recht op vrije meninigsuiting!!!

Vandaag in de krant Het Laatste Nieuws.
Mischien een les voor onze ministers?
BRUSSEL- Het gerechtelijke internetmeldpunt van de federale politie stelde in
2003 op websites 19 inbreuken op de antidiscriminatie dienst vast.In 15 gevallen was sprake van racisme ,in 4 van revisionisme(het ontkennen van de hollocaust)In enkele gevallen werd ook contact opgenomen met Amerikaanse politiediensten Maar daar luide het antwoorddaty ze (geen gevolg kunnen geven aan de dossiers vanwege de vrijheid van meningsuiting)Een les voor Belgie?
Oud 19 januari 2005, 15:17   #2
garfield
Europees Commissaris

garfield's schermafbeelding

Standaard

Het antwoord van de amerikanen was volledig terecht . Art 1 van de VS grondwet geeft "vrijheid van mening" en de amerikanen respecteren tenminste hun grondwet.

Ondanks het feit dat de belgische grondwet enkele beginselen opnoemt wordt er geen rekening mee gehouden. Zo garandeert de grondwet . Vrijheid van Drukpers
Vrijheid van eredienst , Vrijheid van Vereninging en vergadering , Vrijheid van onderwijs. Dat Guy de grondwet maar eens naleest.
Oud 19 januari 2005, 18:13   #3
Mik
Vreemdeling

Mik's schermafbeelding

Standaard

Houdt het vlaams belang dan zoveel rekening met de mening, de vrijdheid, de godsdienstbeleving van anderen? 8)

Laatst gewijzigd door Mik : 19 januari 2005 om 18:13.
Mik is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 januari 2005, 18:18   #4
Het Skill Effect
Banneling

Het Skill Effect's schermafbeelding

Standaard

en hoofddoek dragen niet!

Stelletje selectievelingen!
Het Skill Effect is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 januari 2005, 19:14   #5
Flurk!
Vreemdeling

Flurk!'s schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mik
Houdt het vlaams belang dan zoveel rekening met de mening, de vrijdheid, de godsdienstbeleving van anderen? 8)
Op welke manier zorgt het Vlaams Belang dan wel voor een belemmering van de vrije meningsuiting?
Flurk! is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 januari 2005, 19:21   #6
R. Heydrich
Banneling

R. Heydrich's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door prutske
2003 op websites 19 inbreuken op de antidiscriminatie dienst vast.In 15 gevallen was sprake van racisme ,in 4 van revisionisme(het ontkennen van de hollocaust)In enkele gevallen werd ook contact opgenomen met Amerikaanse politiediensten Maar daar luide het antwoorddaty ze (geen gevolg kunnen geven aan de dossiers vanwege de vrijheid van meningsuiting)Een les voor Belgie?
Uiteraard. Ik vind bv. "Sieg Heil" een toelaatbare uitlating.
R. Heydrich is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 januari 2005, 20:00   #7
Towelie030981
Gouverneur

Towelie030981's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door R. Heydrich
Van mij mag je in het midden van Antwerpen "Sieg Heil" gaan roepen, geen probleem. Maar achteraf niet afkomen dat je slaag hebt gekregen van een paar "bruin apen".
Towelie030981 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 januari 2005, 20:02   #8
Bhairav
Perm. Vertegenwoordiger VN

Bhairav's schermafbeelding

Standaard

Die bruin apen zijn ook veel stoerder.
Bhairav is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 januari 2005, 20:10   #9
Jazeker
Secretaris-Generaal VN

Jazeker's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar Jazeker
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door R. Heydrich
Waarmee zou je anders indruk moeten maken ?

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Flanelcondoom Bekijk bericht
*KNIP* Deze opmerking lijkt mij persoonlijk en onnodig grievend.
Nelle Pastorale Nelle Jazeker Nelle

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Duupje Bekijk bericht
Jep, heil Jazeker.
Jazeker is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 januari 2005, 20:11   #10
praha
Secretaris-Generaal VN

praha's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Flurk!
Op welke manier zorgt het Vlaams Belang dan wel voor een belemmering van de vrije meningsuiting?
één voorbeeldje volstaat ....

De wet op het negationisme, die de ontkenning, minimalisering of goedkeuring van de holocaust bestraft, werd in 1995 mee door het Vlaams Blok goedgekeurd.
praha is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 januari 2005, 20:25   #11
praha
Secretaris-Generaal VN

praha's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jazeker
Waarmee zou je anders indruk moeten maken ?
Oud 19 januari 2005, 20:32   #12
Flurk!
Vreemdeling

Flurk!'s schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door praha
één voorbeeldje volstaat ....

De wet op het negationisme, die de ontkenning, minimalisering of goedkeuring van de holocaust bestraft, werd in 1995 mee door het Vlaams Blok goedgekeurd.
Klopt, maar in tegenstelling tot de andere partijen die deze wet ook allemaal goedkeurden had het toenmalige Blok niet veel keuze. Als ze niet mee zouden gestemd hebben zou het "zie je nu wel, de maskers zijn nu echt gevallen" enz. oorverdovend geweest zijn (voor zover dat nu al niet altijd zo geweest is natuurlijk). Ik vind ook dat de goedkeuring van deze wet een democratie onwaardig was/is, maar het kan m.i. niet gebruikt worden om deze of gene partij in een goed of slecht daglicht te plaatsen in vergelijking met de andere partijen.

Eigenlijk vroeg ik me vooral af waarom Mik hier over het Vlaams Belang begint, terwijl het hier ten eerste helemaal niet over die partij ging en ik ten tweede helemaal geen voorbeelden van of bewijzen voor de aantijgingen van Mik zie. Behalve dan idd de wet op het negationisme. Maar dan is het nog steeds niet duidelijk waarom Mik nu net het Vlaams Belang vernoemt.

Ik vermoed dat Mik iets helemaal anders in gedachten had dan de wet op het negationisme. Mik?
Flurk! is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 januari 2005, 20:34   #13
Bhairav
Perm. Vertegenwoordiger VN

Bhairav's schermafbeelding

Standaard

Het VB waren toen mietjes...
Bhairav is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 januari 2005, 20:35   #14
Bob
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Towelie030981
Van mij mag je in het midden van Antwerpen "Sieg Heil" gaan roepen, geen probleem. Maar achteraf niet afkomen dat je slaag hebt gekregen van een paar "bruin apen".
Nu, het is daar dat de democratische landen de grens trekken. Vrije menig uiten mag, lichamelijk geweld mag niet.
Trouwens weet niet of met bruin apen, noordafrikaanse moslims zijn bedoeld. Maar indien ja, zou het wel eens kunnen dat ze mee beginnen te roepen.

Laatst gewijzigd door Bob : 19 januari 2005 om 20:45.
Bob is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 januari 2005, 20:36   #15
ancapa
Secretaris-Generaal VN

ancapa's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar ancapa
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Het Skill Effect
en hoofddoek dragen niet!

Stelletje selectievelingen!
mogen de nudisten dan ook naakt over straat lopen ? dat is ook hun overtuiging !

Stop het geknoei ! Vlaanderen op eigen kracht ! Volk wordt staat. Vlaanderen mijn land. Vlaanderen onafhankelijk. Gedaan met geven en toegeven ! 12 miljard euro Vlaams geld in Vlaamse handen ! Mooie woorden zijn zelden waar, ware woorden zijn zelden mooi. "Niets lijkt zo op fascisten als de huidige antifascisten. Nultolerantie is een begin, rechtbank het einde. "De mening van een moslim heet geloofsovertuiging, die van een Vlaming is racisme.
ancapa is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 januari 2005, 20:37   #16
ancapa
Secretaris-Generaal VN

ancapa's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar ancapa
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bhairav
Die bruin apen zijn ook veel stoerder.
vooral met 10 tegen één
Stop het geknoei ! Vlaanderen op eigen kracht ! Volk wordt staat. Vlaanderen mijn land. Vlaanderen onafhankelijk. Gedaan met geven en toegeven ! 12 miljard euro Vlaams geld in Vlaamse handen ! Mooie woorden zijn zelden waar, ware woorden zijn zelden mooi. "Niets lijkt zo op fascisten als de huidige antifascisten. Nultolerantie is een begin, rechtbank het einde. "De mening van een moslim heet geloofsovertuiging, die van een Vlaming is racisme.
ancapa is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 januari 2005, 20:57   #17
Towelie030981
Gouverneur

Standaard

Citaat:
Klopt, maar in tegenstelling tot de andere partijen die deze wet ook allemaal goedkeurden had het toenmalige Blok niet veel keuze. Als ze niet mee zouden gestemd hebben zou het "zie je nu wel, de maskers zijn nu echt gevallen" enz. oorverdovend geweest zijn (voor zover dat nu al niet altijd zo geweest is natuurlijk). Ik vind ook dat de goedkeuring van deze wet een democratie onwaardig was/is, maar het kan m.i. niet gebruikt worden om deze of gene partij in een goed of slecht daglicht te plaatsen in vergelijking met de andere partijen.

Eigenlijk vroeg ik me vooral af waarom Mik hier over het Vlaams Belang begint, terwijl het hier ten eerste helemaal niet over die partij ging en ik ten tweede helemaal geen voorbeelden van of bewijzen voor de aantijgingen van Mik zie. Behalve dan idd de wet op het negationisme. Maar dan is het nog steeds niet duidelijk waarom Mik nu net het Vlaams Belang vernoemt.

Ik vermoed dat Mik iets helemaal anders in gedachten had dan de wet op het negationisme. Mik?
Misschien omdat veel Vlaams Belangers hier lopen te pronken met de vrije meningsuiting. Hoewel ik betwijfel of ze de waarde van dergelijk begrip begrijpen of willen begrijpen.
Oud 19 januari 2005, 21:01   #18
Towelie030981
Gouverneur

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bob
Nu, het is daar dat de democratische landen de grens trekken. Vrije menig uiten mag, lichamelijk geweld mag niet.
Trouwens weet niet of met bruin apen, noordafrikaanse moslims zijn bedoeld. Maar indien ja, zou het wel eens kunnen dat ze mee beginnen te roepen.
Vrije mening uiten? Wat als men verkiest zijn mening te uiten met daden, zou dat een probleem. Blijkbaar wel. Mensen leer nu eens wat vrije meningsuiting is. Men heeft weer een drogredenen bij.
Oud 19 januari 2005, 21:09   #19
praha
Secretaris-Generaal VN

praha's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

In tegenstelling tot andere partijen gaat het VB dezer dagen prat op het absolute karakter van het recht op vrije meningsuiting
juist ?
dus als jij dan beweert dat het toenmalige Blok destijds weinig keuze had ...
dan is ófwel
A) ze stonden achter die wet
B) ze stonden helemaal niet achter die wet maar wildenuitspraken gelijk "zie je nu wel, de maskers zijn nu echt gevallen" vermijden

in context waar het VB ( zelfde partij , zelfde ideeën, met andere naam tot zover we weten )
nu voor staat

A) shit! per vergissing verkeerd knopke gedrukt
B) eerst vlugvlug nog wat stemmen winnen, de absolute meerderheid halen, en dan kunnen we eindelijk die maskers van onze kop halen

Laatst gewijzigd door praha : 19 januari 2005 om 21:09.
Oud 19 januari 2005, 21:23   #20
de metser
Banneling

de metser's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door prutske
U loopt een proces achter vrees ik. Ook in België kan je het meest dierlijke in jezelf boven halen zonder dat je vervolgt te wordt.
Het zit namelijk zo… elke idioot op een forum, in een café, of gezellig samen in het voetbalstadion mag roepen dat hij (bijvoorbeeld) negers vuil en lui vind. Hij of zij mogen dat echter niet doen met de intentie om kennelijk en herhaaldelijk haat op te wekken tov andere groepen mensen.

Daarom dat het VlaamsBlok/Behang haar leden/mandatarissen massaal mobiliseert op het Internet en voor de lezersbrievenrubriek van populaire kranten. Honderden individuele racistische opmerkingen die samen óók kennelijk en herhaaldelijk aanzetten tot haat zijn in België immers niet te veroordelen.

Om kort te zijn: Het VlaamsBlok/Behang is er met haar demagogie en propaganda in geslaagd om heel wat Vlaamse kelen racistische onzin te doen uitkramen. Zinnige mensen denken daar gelukkig over na hoe je dergelijk gedrag kan beteugelen. Je kan daar een inperking van de vrije meningsuiting in zien, maar de meerderheid der Belgen ziet daar een verdediging van onze democratie in.
Dat is alvast een feit.

Enfin; In de USA hebben ze goed praten; daar zou Philipe Dewinter alles mogen zeggen wat hij wil, maar niks van zijn plannen kunnen uitvoeren: de verdediger van de vrije meningsuiting heeft immers het plan klaar om agenten naast Imams zetten zodat ze op hun woorden zouden/moeten letten. In het Land van 'Freedom of speech' pakt dat niet.

En hier ook niet.

Laatst gewijzigd door de metser : 19 januari 2005 om 21:25.
de metser is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 16:15.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be