![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn. |
Bekijk resultaten enquête: Canabis legaliseren? | |||
ja |
![]() ![]() ![]() |
65 | 49,62% |
geen mening |
![]() ![]() ![]() |
5 | 3,82% |
neen |
![]() ![]() ![]() |
61 | 46,56% |
Aantal stemmers: 131. Je mag niet stemmen in deze enquête |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#21 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
#22 |
Banneling
|
![]() Alcohol word beschouwd als hard drugs, wanneer je zat bent kan je de controle verliezen, agressief worden, scheef stappen, stinken, zagen, handtastelijk enz
Cannabis moet legaal worden of op zijn minst gedoogd worden. Er moeten verkooppunten komen waar mensen (al dan niet onder voorschrift) hun stuff kunnen kopen. Desnoods via de staat geregeld en gecontroleerd in bepaalde verkooppunten in grote steden. Er zal dan bv een menu hangen (je hebt honderden soorten weed) met de soort en de prijs per gram, sommige doen je goed slapen, anderen maken je geil. Wat we uit Nederland kunnen leren: beperk het THC gehalte tot bv maximum 15%. THC is de stof die je high maakt. Een soort heeft altijd een bepaald % THC gehalte. De enigste reden dat dat er (nog) niet volledig is, is omdat alcohol en tabak sociaal aanvaard zijn. Cannabis (Marihuana/Hash) word gekocht in Nederland of van mensen uit uw buurt (vaak Belgen althans bij mij toch). In een cafe heb je altijd agressie door den drank, in een coffeeshop nooit omdat je van weed rustig en vrolijk bent. Iedereen lacht, luistert naar Bob Marley, je relativeert, bent erg gelukkig, de muziek omhelst je enz dat is toch fantastisch ? Bijgevolg kan je het op een gezonde manier roken zonder schadelijke stoffen zoals teer en nicotone in te ademen namelijk via een vaporizer (verwarmen ipv verbranden). Je kan ook een waterpijp kopen (5 €) waardoor je enkel de weed gebruikt zonder schadelijke tabak. Gebruikers noemen de volgende werking: - ontspannen, vrolijke, opgewekte stemming - prikkeling fantasie - gevoelsversterker, openheid, minder geremd. - zintuigen (zien, horen, ruiken voelen, proeven) werken intensiever en subtieler In tegenstelling tot roken kan je niet lichamelijk verslaafd geraken, slechts een beperkt kleine minderheid geraakt psysich afhankelijk. De verslaving is helemaal niet erg, bij het stoppen ga je enkel een beetje slapeloosheid hebben. Je kan geen overdosis hebben en het is redelijk goedkoop. Het is immers soft-drugs en geen hard-drugs dat gevaarlijke rommel is. Velen blowen af en toe eens zonder te roken, de overstap van cannabis naar hard drugs is klein en ligt aan de mensen zelf. Dat is nooit bewezen. De steppingsstone theorie zegt enkel dat mensen die cannabis gebruiken vaak eerst roken en mensen die hard drugs gebruiken daarvoor cannabis gebruikten en op zoek gingen naar iets straffers maar het bewees niet dat als je cannabis gebruikt je automatisch overstapt naar iets hoger. Feit is dat slechts een kleine marginale minderheid overstapt van soft-drugs naar hard-drugs. Van cannabis kan je geen overdosis krijgen, als je te veel neemt val je gewoon in slaap. Het is niet zo duur en moest het wat meer aanvaard zijn waren er minder problemen. Door het te legaliseren kan de overheid er accijnzen op heffen en het eventueel duurder maken (zoals cigaretten) en zo spoor je mensen aan te stoppen. In America zijn er procentueel gezien meer gebruikers als in Nederland, daar waar in America nochtans een "war on drugs" is en 2 miljoen Americanen in den bak zitten gewoon omdat ze een onschuldig jointje opstaken. Het gaat daar zover dat men zelfs uw bloed en urine controleert. Hier laten ze je op dat vlak meer met rust en mag je privé je ding doen. Gebruiken mag als er geen minderjarigen in de buurt zijn en je er niemand mee stoort maar als je het wilt gebruiken en niet kan kopen in coffeeshops dan is dat toch hypocriet ? Je mag maar 1 plantje hebben maar waar koop je de zaadjes ? Dan gaan mensen juist dealen vandaar dat er shops moeten komen (nu zijn er 800 in Nederland). Gans de cannabis gemeenschap is trouwens anti hard drugs. Er zijn honderdduizenden mensen die blowen om hun pijn te verzachten. Aanstekers en posters zoals "just say no to hard drugs" hangen in de coffeeshops. Dat er op zen minst een ruimte komt waar mensen het kunnen proberen zonder dat er verkocht word moet gewoon kunnen. Stilletjes aan word Europa losser op dat vlak en gelukkig maar. Het is net zoals sex een genot maar dan geestelijk. Op dat vlak ben ik niet bekrompen en conservatief. Als het illegaal is trekt het meer aan bij de jongeren dat is gekend. Door het te legaliseren maak je een duidelijk onderscheid tussen soft drugs en hard drugs. Soft drugs kan je sporadisch doen zonder verdere gevolgen. Vandaar dat 50% van de jongeren al eens een jointje rookte of het doet. Nog een argument is het feit dat door legalisatie je het weghoudt uit het criminele milieu en diens bendes. Als men het wilt doen, doet men het toch. Zodus... Dat moet ieder uitmaken voor zich. A friend with weed is a friend indeed! Why drink and drive when you can smoke weed and fly ? De jongerengeneratie zal het er door krijgen, kijk naar jong voorzitster van de SP-A die pleit voor een legalisering. |
![]() |
![]() |
![]() |
#23 |
Staatssecretaris
|
![]() Eigenlijk moet alles gelegaliseerd worden. Zo kan de wereldeconomie mee genieten van de meest winstgevende producten en kunnen regeringen met het oog op de volksgezondheid het gebruik in kaart brengen, de nodige preventiecampanges opstellen en hulp bieden aan reeds verslaafden. De kwaliteit van de producten kan beter gewaarborgd worden en het criminele "zwarte" circuit verliest een groot deel in hun huidige bestaansredenen. Stepping stone effecten verminderen, het aantal nieuwe verslaafden neemt af en de hulpverlening en preventiecampanges kunnen medegefinancierd worden door de al dan niet problematische gebruikers van de huidig als illegaal omschreven drugs.
![]() |
#24 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#25 |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Ik toch. Iedereen zou moeten kunnen pakken wat hij/zij wilt. Ieders vrije keuze.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#26 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Stuyckisme 1: "Positieve discriminatie is immers ook racisme" ![]() Stuyckisme 2: "Iemand op mijn werk probeerde me wijs te maken dat onze prins in Wallonië altijd al als prince Philippe door het leven ging." ![]() De langverwachte outing van duveltje382 |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#27 |
|
![]() Dat gedoe IVM drugs laat zien hoeveel mensen er niet tegen kunnen dat anderen er een levensstijl op na houden die niet in hun uiterst bekrompen denkwereld past.
Andere dingen laten dat ook zien, maar drugs lijken de kneuterij en bekrompenheid van de goegemeente wel te openbaren (en niet door ze te nemen). |
![]() |
![]() |
![]() |
#28 | |
Gouverneur
|
![]() Citaat:
Enne, cannabis is wel serieus ongezond. Eentje per week kan geen kwaad denk ik, maar ik ken genoeg mensen die er psychisch van afhankelijk geworden zijn. Verslaafd dus. En misschien wel het minst leuke van alles voor de gebruikers, je wordt er kaal van, maar niet iedereen is daar zo gevoelig voor. En kom nu niet af dat je nog al je haar hebt dus dat het niet waar is. Ik ken genoeg mensen die gebruiken, jong zijn en serieus kaal aan het worden zijn. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#29 |
|
![]() KAAL?
Waarom lopen die tegenstanders er dan niet mee te koop? |
![]() |
![]() |
![]() |
#30 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
![]()
Stuyckisme 1: "Positieve discriminatie is immers ook racisme" ![]() Stuyckisme 2: "Iemand op mijn werk probeerde me wijs te maken dat onze prins in Wallonië altijd al als prince Philippe door het leven ging." ![]() De langverwachte outing van duveltje382 |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#31 | |
Gouverneur
|
![]() Citaat:
![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#32 |
|
![]() Jaja, wij zullen al lachend onze haren verliezen, is het dat stephen- ?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#33 | |
Gouverneur
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#34 |
|
![]() Er gaat niks boven goeie vlaamse simpele humor.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#35 | |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
#36 | |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
CO-uitstoot: bij elke verbranding ![]()
![]() |
![]() |
#37 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
![]() |
![]() |
![]() |
#38 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
![]() |
![]() |
![]() |
#39 | |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
#40 | |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
Ja, ik heb nog bijna al mijn haar, na +- 15 jaar cannabisgebruik, en zeg nu niet dat ik een uitzondering ben, ik ken genoeg mensen die gebruiken, oud zijn en nog veel meer haar hebben dan niet-gebruikers van dezelfde leeftijd.
![]() |