Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Antwoord

Discussietools
Oud 20 januari 2005, 17:31   #21
Kim
Secretaris-Generaal VN

Kim's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar Kim Stuur een bericht via Skype™ naar Kim
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door rodeo
Hij geeft tenminste aan dat hij het ergens uit gehaald heeft, noteert keurig de bron....
't is een ZIJ
Kim is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 januari 2005, 17:34   #22
Kim
Secretaris-Generaal VN

Kim's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar Kim Stuur een bericht via Skype™ naar Kim
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Albert
Gelukkig dat Vlaanderen Kim heeft om de domme artikels in de waalse pers te lezen. En neen, je moet zeker mijn toestemming niet vragen. Maar misschien is het wel eens interessant om een klein beetje te denken voor je een artikel over het rendement van het scheepsliftje vergelijkt met het rendement van de haven van Zeebrugge.
U snapt het nog steeds niet he???

Ik vergelijk het rendement van de scheepslift toch niet met de haven van Zeebrugge, aub zeg!

Ik wil hier enkel mee aantonen, en BCD heeft het ook al gezegd in deze topic, dat men niet alles zomaar voor waar mag aannemen. N-Va komt met cijfers boven die sterk overdreven zijn en hop, gans Vlaanderen zou dat moeten geloven.
Net zoals bovenstaand artikel, het is niet omdat men iets aankaart of zegt, dat dat overeenstemt met de werkelijkheid.
Kim is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 januari 2005, 17:56   #23
instromaniac
Staatssecretaris

Stuur een bericht via MSN naar instromaniac
Standaard

Citaat:
Ik lig in een deuk..

• heeft dat niet veel meer gekost, dan gepland?
  • Kunnen ze dat vullen (NEEN)
  • Brugge bouwt 1(-2) nieuwe cinema-complexen, het Kursaal in Oostende kan weer gebruikt worden ==> het gaat verbeteren
uitlaatgassen?

Ik ben akkoord, de economie moet verbeteren. Ik ben echter niet zo akkoord met de stelling "strepy is nutteloos". Dat kunnen wij niét weten. [size=3]Denk je echt dat de Walen ZOMAAR MILJARDEN zouden besteden zonder te denken dat Strépy nut heeft?[/size]
Met het geld dat ze daarvoor gebruikt hebben, konden de Walen dan evengoed iets anders gebouwd hebben, iets nuttigers
Ik lig ook in een deuk, voor iemand die niet goed kan lezen. Zei ik niet dat het dubbel zoveel kostte als ze vooraf dachten?
Ze kunnen het wel vullen. Als je een Bruggeling bent ken je weinig van je eigen stad, indien niet moet je eens dringend wat meer in Brugge komen voor je zoiets zegt. Er worden zeer veel evenementen georganiseerd in het concertgebouw, en sommige trekken enorm veel volk.

In Brugge zijn er dan ook geen grote cinemas meer. Eén is onlangs gesloten, de ander heeft maar 1 zaal en de Lumière is alleen voor de betere film. Dus een cinemacomplex in Brugge is nog niet zo'n slecht idee.

Wat is dat nu voor een stom antwoord, uitlaatgassen. Dankzij de haven is er veel meer export door Vlaanderen en is er meer industrie gekomen in de streek.

Jij stelt ook wel veel vetrouwen in politici zeg. Nog nooit gehoord dat politici soms nogal heel dom omgaan met geld? Die financiële steun aan koolmijnen bvb die toch op het randje van het faillisement stonden?
Weet je ook niet dat politici vooral handelen uit electoraal gewin?
instromaniac is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 januari 2005, 18:29   #24
rodeo
Gouverneur

rodeo's schermafbeelding

Standaard

[quote=instromaniac]Ik lig ook in een deuk, voor iemand die niet goed kan lezen. Zei ik niet dat het dubbel zoveel kostte als ze vooraf dachten?
Ze kunnen het wel vullen.

Citaat:
Als je een Bruggeling bent ken je weinig van je eigen stad, indien niet moet je eens dringend wat meer in Brugge komen voor je zoiets zegt. Er worden zeer veel evenementen georganiseerd in het concertgebouw, en sommige trekken enorm veel volk.
"De Brugse cultuurtempel heeft een jaarlijks tekort van 800.000 euro, kampt na twee seizoenen al met hoge loonlasten en blijkt voor 6,45 miljoen euro gedagvaard door een aannemer. Dat staat te lezen in een audit die het kabinet Cultuur gisteren vrijgaf." (3de antwoord op >brugs concertgebouw<)

Citaat:
Jij stelt ook wel veel vetrouwen in politici zeg. Nog nooit gehoord dat politici soms nogal heel dom omgaan met geld? Die financiële steun aan koolmijnen bvb die toch op het randje van het faillisement stonden?
Weet je ook niet dat politici vooral handelen uit electoraal gewin?
dat is nooit weggegooid geld: de mensen die daar werkten hebben daar voordeel van gehad. Ook bij Strépy, daar heeft men nu toch een kanaalverbinding bij, en hebben de bouwbedrijven, studiebureaus, etc. eraan verdiend

Omtrent politici: als een dergelijke "geld-wegsmijt" aan het licht komt, kan die politicus het toch schudden... (tenzij je Arena Marie heet )
rodeo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 januari 2005, 20:40   #25
instromaniac
Staatssecretaris

Standaard

Citaat:
"De Brugse cultuurtempel heeft een jaarlijks tekort van 800.000 euro, kampt na twee seizoenen al met hoge loonlasten en blijkt voor 6,45 miljoen euro gedagvaard door een aannemer. Dat staat te lezen in een audit die het kabinet Cultuur gisteren vrijgaf." (3de antwoord op >brugs concertgebouw<)
Tuurlijk rendeert het nog niet. Weet je hoelang het er reeds staat? Het probleem is, zoals ik reeds aanwees, dat er een slecht beleid is gevoerd omtrent de kosten en het beheer. Je moet wat ik zeg niet uit de context trekken, ik wees er gewoon op dat het bij de overheid (of dat nu gemeentelijk of federaal is) veel voorkomt dat zulke werken veel duurder uitkomen dan verwacht. Een cultuurele instelling hoeft trouwens niet te renderen. Musea renderen ook helemaal niet.

Citaat:
dat is nooit weggegooid geld: de mensen die daar werkten hebben daar voordeel van gehad. Ook bij Strépy, daar heeft men nu toch een kanaalverbinding bij, en hebben de bouwbedrijven, studiebureaus, etc. eraan verdiend

Omtrent politici: als een dergelijke "geld-wegsmijt" aan het licht komt, kan die politicus het toch schudden... (tenzij je Arena Marie heet )
Och ja, waarom hebben ze dan niet een toren van Babel gebouwd? Dat levert ook geld op hé voor de bouwbedrijven, studiebureaus, enz.
Geld dat voor iets beter kon dienen is wel weggesmeten geld.

Ja, waarom voeg je nu zelf Arena erbij? Nu ben je jezelf aan het weerleggen. Dat je niet weet dat er zo veel politici onderuit komen getuigt van veel naïviteit.
Oud 20 januari 2005, 20:50   #26
rodeo
Gouverneur

rodeo's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Och ja, waarom hebben ze dan niet een toren van Babel gebouwd? Dat levert ook geld op hé voor de bouwbedrijven, studiebureaus, enz.
Geld dat voor iets beter kon dienen is wel weggesmeten geld.
ik geef enkele voorbeelden: de Hooverdam, metro van Moskou: beide gebouwen zijn overvloedig versierd, enkel en alleen om volk te doen werken (oa. mozaiëkskes in die dam - metro)

(Metro v. Moskou)

Citaat:
Ja, waarom voeg je nu zelf Arena erbij? Nu ben je jezelf aan het weerleggen. Dat je niet weet dat er zo veel politici onderuit komen getuigt van veel naïviteit.
de Agusta-affaire, die "veiligheidsdozen" waarvan ik de naam kwijt ben...
hebben toch geen goed gedaan aan de reputatie van die politici (in casu SP'ers ....)
Ik weet ook wel dat dat niet altijd het geval is - daarom de vermelding naar Arena

Citaat:
Een cultuurele instelling hoeft trouwens niet te renderen. Musea renderen ook helemaal niet.
nu gebruik je wel twee maten en gewichten..

Laatst gewijzigd door rodeo : 20 januari 2005 om 20:52. Reden: uitleg foto
rodeo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 januari 2005, 21:00   #27
zorroaster
Europees Commissaris

zorroaster's schermafbeelding

Locatie: Samenkomst van de schrale, mijmerende Kempen en het overvloedige, spekbuikige Brabant
Standaard

Citaat:
[size=3]Denk je echt dat de Walen ZOMAAR MILJARDEN zouden besteden zonder te denken dat Strépy nut heeft?[/size]
Met het geld dat ze daarvoor gebruikt hebben, konden de Walen dan evengoed iets anders gebouwd hebben, iets nuttigers
Beste man, al tijdens de aanleg wezen schattingen van het Waals gewest uit dat die scheepslift onmogelijk rendabel kon zijn. Zelfs het terugverdienen van de onderhoudskosten zat er niet in, laat staat de investering ooit terugverdienen.
De studies adviseerden dus om de scheepslift onafgewerkt te laten, zelfs met alle schadeclaims zou dat goedkoper uitvallen.

Dus ja, de Walen hebben miljarden besteed, goed wetende dat het weggegooid geld was. Het is misschien vreemd en moeilijk te geloven, maar zo zijn er wel meer dingen...
zorroaster is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 januari 2005, 21:03   #28
zorroaster
Europees Commissaris

zorroaster's schermafbeelding

Locatie: Samenkomst van de schrale, mijmerende Kempen en het overvloedige, spekbuikige Brabant
Standaard

Citaat:
Laten we anders in heel Wallonië het wegdek paars schilderen. Het is ook volkomen nutteloos, maar er zullen wel een paar mensen geld aan verdienen dus is het niet weggesmeten...

Komaan hé, zit niet zo te kronkelen man!
zorroaster is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 januari 2005, 21:22   #29
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Jan van den Berghe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Kim
Ik ben dat vooroordeel dus spuugzat...

Wij willen helemaal niet terug naar het Belgique a papa! Hoe vaak moeten we dit nog zeggen? Het Belgique a papa was een eentalige Franse Staat waarin de Vlamingen onderdrukt werden (getuige de Nederlandse versie van de grondwet dat pas in 1967 een feit was).

Geen enkele Belg wil terug naar die toestand!
Dan raad ik u dringend aan eens met uw doorluchtige voorzitter te praten. Op dit forum heeft hij immers al meermalen gesteld dat hij weldegelijk voorstanders is om terug te gaan naar het België van voor de regionalisering. Volgens Hans I de Grote, jullie Opperbubbel, werkte België toen uitstekend.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 januari 2005, 21:39   #30
omaplop
Minister-President

omaplop's schermafbeelding

Standaard

Dat is niet het enige weggesmeten geld.

In de omgeving van Gedinne hebben ze een toren gebouwd ter herinnering aan het verzet: kost miljoenen en brengt NIETS op!!
omaplop is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 januari 2005, 21:48   #31
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door omaplop
Dat is niet het enige weggesmeten geld.

In de omgeving van Gedinne hebben ze een toren gebouwd ter herinnering aan het verzet: kost miljoenen en brengt NIETS op!!
En om dan nog te zwijgen over de metro van Charleroi (ook een project dat in unitaire tijden werd opgestart door de onverkwikkelijke wafelijzerpolitiek): miljoenen zijn erin gepompt met nauwelijks resultaat. Slechts één derde van het geplande project werd afgewerkt (voor de rest zit Charleroi vol met lege kokers) en van dat kleine gedeelte zijn slechts een paar lijnen in gebruik. Rendabel? Neen, ieder jaar maakt de metro er verlies...
Oud 20 januari 2005, 23:11   #32
instromaniac
Staatssecretaris

Standaard

Citaat:
ik geef enkele voorbeelden: de Hooverdam, metro van Moskou: beide gebouwen zijn overvloedig versierd, enkel en alleen om volk te doen werken (oa. mozaiëkskes in die dam - metro)

(Metro v. Moskou)
En onder welk regime werd dat gebouwd? En in welke toestand bevindt de Russische bevolking zich? Dus als Rusland het doet is het goed? In Rusland maken ze ook grove fouten hoor, veel meer dan hier trouwens.

Citaat:
de Agusta-affaire, die "veiligheidsdozen" waarvan ik de naam kwijt ben...
hebben toch geen goed gedaan aan de reputatie van die politici (in casu SP'ers ....)
Ik weet ook wel dat dat niet altijd het geval is - daarom de vermelding naar Arena
Die affaires waren helemaal geen affaires van slechte besteding van geld, maar van onwettelijke uitbestedingen. Strépy heeft niets (voor zover ik weet) te maken met een onwettige uitbesteding maar wel met een slechte besteding van geld. Het ene is illegaal, het andere niet. Voor het ene kan je gestraft worden, voor het andere niet, behalve in het kiezershokje.
Nu, Willy Claes (een belgicist trouwens) komt veel op tv alhoewel het een crimineel is. Dus het is wel duidelijk dat politici kunnen doen wat ze willen met ons geld, en toch nog aanzien genieten bij media en bevolking. Gelukkig is het gerecht er nog.
Citaat:
nu gebruik je wel twee maten en gewichten..
Helemaal niet. Cultuur kan bijna onmogelijk renderen. Overheidsinvesteringen in cultuur gebeuren in goede tijden, wanneer er geld op overschot is. Het beste bewijs is dat nu er enorm veel ontslagen zijn in de culturele sector.
Economie is echter een andere zaak, daar is de essentie dat het winst oplevert. Strépy is geen investering in cultuur maar in openbare werken, wat in dit geval gekoppeld is aan economie en welvaart.
Oud 21 januari 2005, 09:20   #33
BCD
Gouverneur

BCD's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar BCD Stuur een bericht via Skype™ naar BCD
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe
En om dan nog te zwijgen over de metro van Charleroi (ook een project dat in unitaire tijden werd opgestart door de onverkwikkelijke wafelijzerpolitiek): miljoenen zijn erin gepompt met nauwelijks resultaat. Slechts één derde van het geplande project werd afgewerkt (voor de rest zit Charleroi vol met lege kokers) en van dat kleine gedeelte zijn slechts een paar lijnen in gebruik. Rendabel? Neen, ieder jaar maakt de metro er verlies...
Dat de Waalse overheid destijds (en nog steeds maar ze moeten er grotendeels zelf voor opdraaien) breder leefde dan ze kan is al langer, veel langer geweten. Dat de Waalse burger het met minder moest stellen dan de Vlaamse of Brusselse burger is ook een feit, dat ze er niet beter zijn van geworden ook.
De reden daarvan is de verspilzucht van de Waalse politici, die voor elke verspilling de toestemming kreeg van de Vlaamse politici. Alles wat in dit land werd ondernomen werd ondersteund door een meerderheid en dus ook door Vlaamse Volksvertegenwoordigers.
Of hoe groot die verschillen ook wel weer zijn.
BCD is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 januari 2005, 11:07   #34
Albert
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door BCD
Dat de Waalse overheid destijds (en nog steeds maar ze moeten er grotendeels zelf voor opdraaien) breder leefde dan ze kan is al langer, veel langer geweten. Dat de Waalse burger het met minder moest stellen dan de Vlaamse of Brusselse burger is ook een feit, dat ze er niet beter zijn van geworden ook.
De reden daarvan is de verspilzucht van de Waalse politici, die voor elke verspilling de toestemming kreeg van de Vlaamse politici. Alles wat in dit land werd ondernomen werd ondersteund door een meerderheid en dus ook door Vlaamse Volksvertegenwoordigers.
Dat is het. De Waalse politici hebben de toestemming gekregen van de Vlaamse politici om het (Vlaamse) geld te verspillen. Waarom klagen de Vlamingen dan?
Albert is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 januari 2005, 11:14   #35
BCD
Gouverneur

BCD's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Dat is het. De Waalse politici hebben de toestemming gekregen van de Vlaamse politici om het (Vlaamse) geld te verspillen. Waarom klagen de Vlamingen dan?
Dat is natuurlijk ook onze vraag. Voor alles wat toen nationaal werd beslist was een meerderheid nodig en dus ook van een Vlaming en daar kun je nu eenmaal niet van onderuit
Oud 21 januari 2005, 11:52   #36
Albert
Banneling

Standaard

Citaat:
Dat is natuurlijk ook onze vraag. Voor alles wat toen nationaal werd beslist was een meerderheid nodig en dus ook van een Vlaming en daar kun je nu eenmaal niet van onderuit
Natuurlijk. Als je tijdens een verkrachting je beentjes op doet heb je er om gevraagd.
Albert is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 januari 2005, 12:57   #37
Foundation
Minister

Foundation's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Vraag ik mij ook af. Ik heb die financies niet geïnstalleerd...
Voor Vorst, Voor Vrijheid En Voor Recht!
Foundation is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 januari 2005, 14:41   #38
instromaniac
Staatssecretaris

Standaard

Citaat:
Voor één keer ben ik het volmondig met je eens
Oud 21 januari 2005, 19:02   #39
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Dat de Waalse burger het met minder moest stellen dan de Vlaamse of Brusselse burger is ook een feit, dat ze er niet beter zijn van geworden ook.
Is dat een feit?

Een andere belgicist op dit forum, Superstaaf, beweert nochtans te pas en te onpas dat er helemaal geen financiële ongelijkheid tussen Walen en Vlamingen bestond of bestaat.
Oud 21 januari 2005, 19:38   #40
BCD
Gouverneur

BCD's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe
Is dat een feit?

Een andere belgicist op dit forum, Superstaaf, beweert nochtans te pas en te onpas dat er helemaal geen financiële ongelijkheid tussen Walen en Vlamingen bestond of bestaat.
Ik beweer niks. Ik geloof mijn bronnen http://statbel.fgov.be/figures/d321_nl.asp
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 20:27.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be