Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Godsdienst en levensovertuiging
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Godsdienst en levensovertuiging In dit forum kan je discussiëren over diverse godsdiensten en levensovertuigingen.

Antwoord

Discussietools
Oud 24 januari 2005, 23:36   #21
Meia noite
Provinciaal Gedeputeerde

Meia noite's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe
Daarom omschrijft Jezus zichzelf als "de deur".
Bij ons is 'een deur' ook een scheldwoord voor een slet. (iedereen gaat er binnen..).
Was Jezus een slet??
Meia noite is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 januari 2005, 23:52   #22
Mitgard
Banneling

Mitgard's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Nynorsk
Omvat de blijde booschap ook niet de eindtijd?
Iedereen in grote miserie, behalve de christenen, die door God worden 'opgepikt' voor de hel losbarst?
zoals in elke religie zijn de gelovigen de goeden en de ongelovigen de slechten.
m.a.w de dommeriken zijn goed en de intelligenten zijn slecht.
alleen daaruit kun je al afleiden dat religies zijn uitgevonden door de elite om de massa te onderdrukken.
Mitgard is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 januari 2005, 23:52   #23
Flippend Rund
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Meia noite
Bij ons is 'een deur' ook een scheldwoord voor een slet. (iedereen gaat er binnen..).
Was Jezus een slet??
In zijn kruis vinden wij genade. 8)
Flippend Rund is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 januari 2005, 02:34   #24
myrdjinn
Burgemeester

myrdjinn's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Wat had Jezus toen hij leefde eigenlijk te vertellen dat zo speciaal was
hmmm, dit is eerder voor gnostici onder de christenen weggelegd.

probleem is wel dat een authentieke gnosticus niet echt meer bestaat vrees ik (tenzij in een zielige newage-versie).

bij hen heb je ook verschillende stromingen, maar het punt is dat het bij hen gaat om jezus' leven en zijn "boodschap" (iedereen is kind van god) en niet om diens letterlijk kruisiging en co (sommigen van hen zien de kruisiging als grote parabel => we moeten zelf ons kruis dragen en het loslaten en dan zijn we vrij blablabla).
myrdjinn is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 januari 2005, 02:35   #25
myrdjinn
Burgemeester

Standaard

Citaat:
zoals in elke religie zijn de gelovigen de goeden en de ongelovigen de slechten.
m.a.w de dommeriken zijn goed en de intelligenten zijn slecht.
en dat van de man met mitgard als nicknaam.

letterlijk iedereen (die over voldoende mentale capaciteiten beschikt) gelooft in iets (..).
Oud 25 januari 2005, 04:06   #26
Meia noite
Provinciaal Gedeputeerde

Meia noite's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door myrdjinn
en dat van de man met mitgard als nicknaam.

letterlijk iedereen (die over voldoende mentale capaciteiten beschikt) gelooft in iets (..).
Ik geloof enkel in natuurlijke toevalligheid en evolutietheorie. Is dat ook 'iets'?
Meia noite is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 januari 2005, 10:31   #27
Nynorsk
Secretaris-Generaal VN

Nynorsk's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door myrdjinn
Natuurlijk. Ik geloof ook in iets. 'k ben er nog niet goed uit wat. Feit is wel dat ik probeer me niet te laten vast binden aan één gedachte.

Je moet je netjes gedragen, de regels van de bijbel nauwkeurig navolgen. Je kunt het niet 'halfslachtig' doen, anders loop je nogaltijd het risico dat je er niet 'bij bent' als de eindtijd er is... Ik krijg het op m'n heupen van die schuldinductie.
Oud 25 januari 2005, 12:26   #28
HerrUU
Gouverneur

HerrUU's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Flippend Rund
De blijde boodchap is inderdaad behoorlijk verwrongen geraakt in een religie die dit leven degradeert tot een soort testkamer waar je kunt slagen of falen, en waar je voortdurend door de almachtige in de gaten wordt gehouden. Het slagen doe je door Jezus na te volgen, die natuurlijk wel het oneerlijke voordeel had om de zoon van de Baas te zijn. Niet alleen moet je christus navolgen, het moet dan ook nog spontaan gebeuren en zonder 1 spoortje van hypocrisie, waardoor elk sensitief persoon in een cyclus van eindeloze zelf-bevraging en schuldgevoelens terechtkomt.

Dit komt omdat het christendom de blijde boodschap op bepaalde punten grondig verkeerd heeft begrepen. Maar wie zoekt, die vindt.
Als zoon van de baas hebt ge altijd voordelen...
Oud 25 januari 2005, 12:31   #29
HerrUU
Gouverneur

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door de Vexille
Hij had een hele boel "speciale" dingen te vertellen... Een kleine selectie van wat mij persoonlijk enorm aanspreekt:

• Onthechting. De mens is slaaf van z'n materialisme (onder andere); de dag dat je uit die rat race stapt en niet meer meespeelt in het spelletje van blind rijkdom vergaren is de dag dat je op je eigen pootjes staat en de échte vrijheid proeft. Heel actueel in deze tijd van stompzinnig consumerisme. cf. de talloze verwijzingen die Jezus maakt naar de "rijkdom" die mensen verhindert om het rijk Gods te betreden.
  • Scheiding tussen kerk en staat: "geef dan aan de keizer wat de keizer toebehoort" en het feit dat Hij niet gekomen is als een soort koning in de klassieke, wereldlijke betekenis van dat woord, tot grote ontsteltenis van velen die daar juist wél op hadden gehoopt. Een heel actuele boodschap in een tijd waar we d�*chten dat we die scheiding eindelijk ook geformaliseerd hadden.
  • Afkeer van hypocrisie en onoprechtheid; de "witgekalkte graven"... Jezus had geen hoge pet op van huichelachtige pilaarbijters. Politici beware !
  • Liefde; in de eerste plaats voor wie op het eerste gezicht die liefde niet "verdient": zij aan wie je je ergert, je vijanden... Uiteindelijk keert die ergernis zich tegen jou. Een belangrijke boodschap ook in deze tijden waar ergernis de rode draad vormt in het denken en voelen van velen. Eigenlijk is dit de zuiverste humanistische boodschap die je je maar kan inbeelden.
  • Vergiffenis voor wie oprecht berouw heeft over z'n zonden. M.a.w. iedereen krijgt altijd een nieuwe kans; niemand vergooit voorgoed zijn leven wanneer hij een misstap begaat. Relax, je wandelt niet op eierschalen. Als ik de rancune en wraakzucht van sommigen zie razen, dan is ook deze boodschap bijzonder belangrijk.
Zo kan ik nog wel een tijdje doorgaan hoor, Wreker...
Leg die zaken naast het O.T. en sommige andere geloofsovertuigingen en je zal zien dat die boodschap in z'n totaliteit toch behoorlijk uniek is; zélfs al kan je talloze wijsheden terugspeuren naar andere bronnen. Het is de totaliteit van het verhaal: het NT gesitueerd binnen de context van het OT dat zo bijzonder is.

Uiteindelijk kunnen we als christenen slechts een zo verdienstelijk mogelijke poging doen om die idealen te benaderen. En ja, de geest mag dan sterk zijn... het vlees is vaak zwak. Kunst is om dat te herkennen en om telkens weer opnieuw met de beste intenties in de volgende dag te stappen. Berouwvol, maar ook hoopvol en blij voor de schone dingen in het leven. Want wie consequent het duistere zoekt, zal dat ook even consequent vinden...
Veel van de "blijde boodschap" is ook terug te vinden in de dharma (boeddhistische leer). Zo is de onthechting een van de 4 edele waarheden. Het enige waar we echt fundamenteel van jullie verschillen is dat wij niet geloven in de scheppende godheid. Voor mij was Jezus een Boddhisatva die de mensen uitleg kwam geven in het juiste pad naar verlichting. Later zijn zijn woorden, net als die van Boeddha Sakyamuni trouwens, op verschillende manieren geïnterpreteerd (en niet altijd op een positieve manier).
Oud 25 januari 2005, 12:33   #30
HerrUU
Gouverneur

Standaard

Citaat:
Ik geloof enkel in natuurlijke toevalligheid en evolutietheorie. Is dat ook 'iets'?
Natuurlijk. Heb je je ooit al eens afgevraagd waarom alles zo volgens georganiseerde processen verloopt? Of waarom er een "Big Bang" is geweest? Wat er daarvoor bestond?
Oud 25 januari 2005, 12:34   #31
HerrUU
Gouverneur

Standaard

Citaat:
Natuurlijk. Ik geloof ook in iets. 'k ben er nog niet goed uit wat. Feit is wel dat ik probeer me niet te laten vast binden aan één gedachte.

Je moet je netjes gedragen, de regels van de bijbel nauwkeurig navolgen. Je kunt het niet 'halfslachtig' doen, anders loop je nogaltijd het risico dat je er niet 'bij bent' als de eindtijd er is... Ik krijg het op m'n heupen van die schuldinductie.
Mijns inziens moet je je eerst afvragen of je op zoek bent. Afhankelijk van het antwoord op die vraag kun je je gaan oriënteren.
Oud 25 januari 2005, 13:05   #32
Flippend Rund
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Zeer zeker is dat iets. De evolutietheorie leert ons dat een beetje zeewater met behulp van wat sterrenlicht spontaan tot leven zal komen.
Flippend Rund is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 januari 2005, 15:20   #33
myrdjinn
Burgemeester

Standaard

tuurlijk. wetenschap zelf is ook een geloof, een uiterst pragmatisch geloof natuurlijk, waarbij het geloof in je theorie afhangt van de experimenten (zoals het geloof van een christen in god kan afhangen van zijn persoonlijke rijkdommen).

evolutie < evolutieTHEORIE < dus ja dat is iets om in te "geloven".
Oud 25 januari 2005, 16:30   #34
Kaal
Minister-President

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Akkersloot
Door de zondeval is elk mens slecht (erfzonde). Iedereen wordt door de christenen geacht dat te geloven. En dan is de "blijde boodschap" dat Jezus voor die (erf)zonde en voor je eigen zonden te zijn gestorven. Maar dan moet je dat natuurlijk wel erkennen eer je bent "gered".

Dat is dan de "blijde boodschap".

Nog een detail. Het woord "evangelie" betekent dus "blijde boodschap".

Doodgeboren kinderen zijn natuurlijk niet "gered".

Stommer kon de godsdienststichter Paulus het niet maken.
Dit is indeerdaad de blijde boodschap.

Ik moet zeggen dat ik er heel lang over gedaan heb om de inhoud van die boodschap te kennen. Tijdens mijn katolieke opvoeding heb ik heel vaak horen verwijzen naar die boodschap maar niemand nam de moeite om te zeggen waar het precies om ging. Ik heb dat pas veel later begrepen.
Kaal is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 januari 2005, 16:53   #35
HerrUU
Gouverneur

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Kaal

Ik moet zeggen dat ik er heel lang over gedaan heb om de inhoud van die boodschap te kennen. Tijdens mijn katolieke opvoeding heb ik heel vaak horen verwijzen naar die boodschap maar niemand nam de moeite om te zeggen waar het precies om ging. Ik heb dat pas veel later begrepen.
Een kind kan dus niet gered worden voor zijn communie? Dat is immers de eerste keer dat hij het geloof belijdt.
Oud 25 januari 2005, 17:02   #36
Kaal
Minister-President

Standaard

Citaat:
Dit is (een beetje een karikatuur) van de katolieke kijk op de zaken. Wie het NT er op naleest zal echter merken dat er op verschillende plaatsen duidelijk gesteld wordt dat je jezelf geen plaatsje in de hemel kan afkopen door goede werken, ook al leef je als een monnik.

Het is niet omdat Kardinaal A, dominee B of paus C zeggen dat je dit of dat moet doen dat God dat effectief zo bedoelt. Niet toevallig ging Jezus hard tekeer tegen de religieuze hierarchie van zijn tijd.

Bekering betekent dat je beslist niet langer volgens jouw eigen geboden te leven en vrijwillig de wet van God aanvaardt. Het is iets tussen jij en God.

Citaat:
18Wie zijn vertrouwen op Jezus stelt, wordt niet veroordeeld. Maar wie niet gelooft, is al veroordeeld omdat hij geen vertrouwen heeft gehad in de naam van Gods enige Zoon
Johannes, 3 : 18

Niet het naleven van de regels maar het vertrouwen in Jezus is de "redding". Goede werken spruiten voort uit dat vertrouwen en niet omgekeerd.
Oud 25 januari 2005, 17:07   #37
Kaal
Minister-President

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door HerrUU
Een kind kan dus niet gered worden voor zijn communie? Dat is immers de eerste keer dat hij het geloof belijdt.
Ik geloof niet dat God zo formalstisch is hoor Hij weet wat een kind echt gelooft zonder dat daar een hele ceremonie bij te pas moet komen waarbij 3/4den of meer van de communianten helemaal niet met God bezig zijn inj hun gedachten. Ik behoor dan ook niet (meer) tot de RKK.
Oud 25 januari 2005, 18:12   #38
Wreker
Staatssecretaris

Wreker's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Kaal

Ik geloof daar dus geen snars van. Dat Jezus voor ons zou gestorven zijn.

Dat kan enkel in de overdrachtelijke betekenis een zin hebben, wat dan zou moeten betekenen dat Jezus niet staat voor een mens, al dan niet zoon van God, maar voor een of ander hoger spiritueel begrip.
Wreker is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 januari 2005, 19:17   #39
Akkersloot
Provinciaal Statenlid

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Wreker
Ik vind het niet zo'n blijde boodschap dat iemand gestorven zou zijn om anderen te kunnen bevrijden.

Daarom geloof ik eerder in de boodschap van de levende Jezus. Wat had Jezus toen hij leefde eigenlijk te vertellen dat zo speciaal was?
Het sowieso geen blijde boodschap omdat het totaal geen boodschap is. Het is immers gewoon onzin. Verzonnen door de geesteszieke Paulus (hij had immers "visioenen".

Niet meer op voort borduren dus. Althans dat is mijn repliek.

Straks hoeven we die "blijde boodschap" ook al niet meer letterlijk te nemen. Zoals dat verhaal van Adam en Eva en dat verhaal van de zondvloed. Terwijl we dat tot 100 jaar terug wel letterlijk moesten nemen.
Akkersloot is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 januari 2005, 19:19   #40
Akkersloot
Provinciaal Statenlid

Standaard

Citaat:
Omvat de blijde booschap ook niet de eindtijd?
Iedereen in grote miserie, behalve de christenen, die door God worden 'opgepikt' voor de hel losbarst?
De eindtijd? Was dat geen verhaal van de geesteszieke Johannes met zijn "openbaringen volgens Johannes".
Akkersloot is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 14:41.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be