Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Antwoord

Discussietools
Oud 23 januari 2005, 22:48   #21
daiwa
Secretaris-Generaal VN

daiwa's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Vlaams-nationalist
Nee, ik heb een N-VA-lidkaart op zak.

toch oppassen zenne,
als da Bubbelclubke haar gelijk haalt behoort ge ook tot die zogenaamde racisten
daiwa is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 januari 2005, 22:48   #22
Raf
Secretaris-Generaal VN

Raf's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Hoe staat racisme in het wetboek omschreven? Zoals het oude begrip, of zoals het in de bovenstaande tekst wordt weergegeven? Alleen dat telt aangezien je wordt veroordeeld op basis daarvan.
Citaat:
30 JULI 1981. - Wet tot bestraffing van bepaalde door <racisme> of xenophobie ingegeven daden.
Artikel 1. (Onder " discriminatie " in de zin van deze wet wordt verstaan elke vorm van onderscheid, uitsluiting, beperking of voorkeur, die tot doel heeft of ten gevolge heeft of kan hebben dat de erkenning, het genot of de uitoefening op voet van gelijkheid van de rechten van de mens en de fundamentele vrijheden op politiek, economisch, sociaal of cultureel terrein of op andere terreinen van het maatschappelijk leven, wordt teniet gedaan, aangetast of beperkt.) <W 1994-04-12/31, art. 1, 003; Inwerkingtreding : 24-05-1994>
(Elke handelwijze die er in bestaat om het even wie opdracht te geven tot discriminatie jegens een persoon, een groep, een gemeenschap of de leden ervan, wordt beschouwd als een discriminatie in de zin van deze wet.) <W 2003-01-20/35, art. 2, 004; Inwerkingtreding : 12-02-2003>
(Met gevangenisstraf van een maand tot een jaar en met geldboete van vijftig frank tot duizend frank of met een van die straffen alleen wordt gestraft <W 1994-04-12/31, art. 1, 003; Inwerkingtreding : 24-05-1994>
1° hij die in de omstandigheden genoemd in artikel 444 van het Strafwetboek aanzet tot discriminatie, haat of geweld jegens een persoon (wegens een zogenaamd ras), zijn huidskleur, zijn afkomst of zijn nationale of etnische afstamming; <W 2003-01-20/35, art. 2, 004; Inwerkingtreding : 12-02-2003>
2° hij die in de omstandigheden genoemd in artikel 444 van het Strafwetboek aanzet tot discriminatie, (segregatie), haat of geweld jegens een groep, een gemeenschap of de leden ervan, wegens (een zogenaamd ras), de huidskleur, de afkomst of de nationale of etnische afstamming van deze leden of van sommigen onder hen; <W 2003-01-20/35, art. 2, 004; Inwerkingtreding : 12-02-2003>
3° (hij die in de omstandigheden genoemd in artikel 444 van het Strafwetboek publiciteit geeft aan zijn voornemen tot discriminatie, haat of geweld jegens een persoon wegens (een zogenaamd ras, zijn huidskleur, afkomst of nationale of etnische afstamming); <W 1994-04-12/31, art. 1, 003; Inwerkingtreding : 24-05-1994> <W 2003-01-20/35, art. 2, 004; Inwerkingtreding : 12-02-2003>
(4° hij die in de omstandigheden genoemd in artikel 444 van het Strafwetboek publiciteit geeft aan zijn voornemen tot discriminatie, haat, geweld of segregatie jegens een groep, een gemeenschap of de leden ervan, wegens (een zogenaamd ras, de huidskleur, de afkomst of de nationale of etnische afstamming) van deze leden of van sommigen onder hen.) <W 1994-04-12/31, art. 1, 003; Inwerkingtreding : 24-05-1994> <W 2003-01-20/35, art. 2, 004; Inwerkingtreding : 12-02-2003>
Art. 2. <W 1994-04-12/31, art. 2, 003; Inwerkingtreding : 24-05-1994> Hij die bij het leveren of bij het aanbieden van een levering van een dienst, van een goed of van het genot ervan, discriminatie bedrijft jegens een persoon wegens zijn (zogenaamd ras), huidskleur, afstamming, afkomst of nationaliteit, wordt gestraft met gevangenisstraf van een maand tot een jaar en met geldboete van vijftig frank tot duizend frank of met een van die straffen alleen. <W 2003-01-20/35, art. 3, 004; Inwerkingtreding : 12-02-2003>
Dezelfde straffen worden toegepast wanneer de discriminatie bedreven is jegens een groep, een gemeenschap of de leden ervan wegens (een zogenaamd ras, zijn huidskleur, afkomst, of de nationale of etnische afstamming) van deze leden of van sommigen onder hen. <W 2003-01-20/35, art. 3, 004; Inwerkingtreding : 12-02-2003>
Art. 2bis. <Ingevoegd bij W 1994-04-12/31, art. 3; ED : 24-05-1994> Hij die bij de arbeidsbemiddeling, de beroepsopleiding, het aanbieden van banen, de aanwerving, de uitvoering van de arbeidsovereenkomst of het ontslag van werknemers discriminatie bedrijft jegens een persoon wegens zijn (zogenaamd ras), huidskleur, afstamming, afkomst of nationaliteit, wordt gestraft met de straffen bepaald in artikel 2. <W 2003-01-20/35, art. 4, 004; Inwerkingtreding : 12-02-2003>
(Dezelfde straffen worden toegepast wanneer de discriminatie bedreven is jegens een groep, een gemeenschap of de leden ervan wegens het zogenaamde ras, de huidskleur, de afkomst of de nationale of etnische afstamming van deze leden of van sommigen onder hen.) <W 2003-01-20/35, art. 4, 004; Inwerkingtreding : 12-02-2003>
De werkgever is burgerrechtelijk aansprakelijk voor de betaling van de boeten waartoe zijn aangestelde of lasthebbers zijn veroordeeld.
Art. 3. <W 1994-04-12/31, art. 4, 003; Inwerkingtreding : 24-05-1994> Met gevangenisstraf van een maand tot een jaar en met geldboete van vijftig frank tot duizend frank of met een van die straffen alleen wordt gestraft hij die behoort tot een groep of tot een vereniging die kennelijk en herhaaldelijk discriminatie of segregatie bedrijft of verkondigt in de omstandigheden genoemd in artikel 444 van het Strafwetboek, dan wel aan zodanige groep of vereniging zijn medewerking verleent.
Art. 4. (Met gevangenisstraf van twee maanden tot twee jaar wordt gestraft iedere openbaar officier of ambtenaar, iedere drager of agent van het openbaar gezag of van de openbare macht die in de uitoefening van zijn ambt discriminatie bedrijft jegens een persoon wegens (een zogenaamd ras, zijn huidskleur, afkomst of nationale of etnische afstamming) dan wel een persoon de uitoefening van een recht of van een vrijheid waarop deze aanspraak kan maken, op willekeurige wijze ontzegt.) <W 1994-04-12/31, art. 5, 003; Inwerkingtreding : 24-05-1994> <W 2003-01-20/35, art. 5, 004; Inwerkingtreding : 12-02-2003>
(Dezelfde straffen worden toegepast wanneer de feiten begaan zijn jegens een groep, een gemeenschap of de leden ervan wegens (een zogenaamd ras, de huidskleur, de afkomst of de nationale of etnische afstamming) van deze leden of van sommigen onder hen.) <W 1994-04-12/31, art. 5, 003; Inwerkingtreding : 24-05-1994> <W 2003-01-20/35, art. 5, 004; Inwerkingtreding : 12-02-2003>
Indien de verdachte bewijst dat hij heeft gehandeld op bevel van zijn meerderen, in zaken die tot hun bevoegdheid behoren en waarin hij hen als ondergeschikte gehoorzaamheid verschuldigd was, worden de straffen alleen toegepast op de meerderen die het bevel hebben gegeven.
Indien openbare officieren of ambtenaren ervan beticht worden de bovengenoemde daden van willekeur te hebben bevolen, toegelaten of vergemakkelijkt, en indien zij beweren dat hun handtekening bij verrassing is verkregen, zijn zij verplicht de daad in voorkomend geval te doen ophouden en de schuldige aan te geven; anders worden zij zelf vervolgd.
Indien één van de bovengenoemde daden van willekeur is gepleegd door middel van de valse handtekening van een openbaar ambtenaar worden de daders van de valsheid en zij die er kwaadwillig of bedrieglijk gebruik van maken, gestraft met (opsluiting) van tien tot vijftien jaar. <W 2003-01-23/42, art. 122, 005; Inwerkingtreding : 13-03-2003>
Art. 5. (De instellingen van openbaar nut en verenigingen die op de dag van de feiten sedert ten minste vijf jaar rechtspersoonlijkheid bezitten, met uitzondering van het Centrum voor gelijkheid van kansen en voor racismebestrijding dat niet onder deze termijn valt, en zich statutair tot doel stellen de rechten van de mens te verdedigen of (discriminatie) te bestrijden, kunnen in rechte optreden in alle rechtsgeschillen waartoe de toepassing van deze wet aanleiding kan geven, wanneer afbreuk is gedaan aan hetgeen zij statutair nastreven.) <W 1993-02-15/30, art. 7, 002; Inwerkingtreding : 01-03-1993> <W 1994-04-12/31, art. 6, 003; Inwerkingtreding : 24-05-1994>
(In rechte kunnen eveneens optreden in alle geschillen waartoe de toepassing van artikel 2bis aanleiding kan geven :
1° de representatieve werknemers- en werkgeversorganisaties, zoals die bij artikel 3 van de wet van 5 december 1968 betreffende de collectieve arbeidsovereenkomsten en de paritaire comités zijn bepaald;
2° de representatieve beroepsorganisaties in de zin van de wet van 19 december 1974 tot regeling van de betrekkingen tussen de overheid en de vakbonden van haar personeel;
3° de representatieve organisaties van de zelfstandigen.) <W 1994-04-12/31, art. 6, 003; Inwerkingtreding : 24-05-1994>
(Wanneer het echter gaat om een misdrijf bedoeld in de artikelen 1, 1°, 2, eerste lid, 2bis en 4, eerste lid, en gepleegd tegen natuurlijke personen, is de vordering van de instelling van openbaar nut, van de vereniging of van de representatieve organisatie alleen ontvankelijk als deze aantoont dat zij de instemming van de personen heeft gekregen.) <W 1994-04-12/31, art. 6, 003; Inwerkingtreding : 24-05-1994>
Art. 5bis. <Ingevoegd bij W 1999-05-07/57, art. 2; Inwerkingtreding : 05-07-1999> In geval van een misdrijf als bedoeld in de artikelen 1, 2, 2bis, 3 en 4 van deze wet, kan de veroordeelde bovendien overeenkomstig artikel 33 van het Strafwetboek tot de ontzetting worden veroordeeld.
Art. 5ter. <Ingevoegd bij W 2003-01-20/35, art. 6; ED : 12-02-2003> Onverminderd de bevoegdheden van de officieren van gerechtelijke politie, houden de door de Koning aangewezen ambtenaren toezicht op de naleving van deze wet en de uitvoeringsbesluiten ervan.
Deze ambtenaren oefenen dit toezicht uit overeenkomstig de bepalingen van de wet van 16 november 1972 betreffende de arbeidsinspectie.
Art. 6. Alle bepalingen van het Eerste Boek van het Strafwetboek, hoofdstuk VII en artikel 85 niet uitgezonderd, zijn van toepassing op de misdrijven omschreven in deze wet.
Stuyckisme 1: "Positieve discriminatie is immers ook racisme"
Stuyckisme 2: "Iemand op mijn werk probeerde me wijs te maken dat onze prins in Wallonië altijd al als prince Philippe door het leven ging."

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door duveltje382 Bekijk bericht
Als daar ne knappe gast zit mss,lieft met een strak kontje ......
De langverwachte outing van duveltje382
Raf is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 januari 2005, 22:51   #23
Vlaams-nationalist
Staatssecretaris

Vlaams-nationalist's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar Vlaams-nationalist
Standaard

Nationale afstamming, is dat nationaliteit?
Vlaams-nationalist is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 januari 2005, 23:02   #24
Raf
Secretaris-Generaal VN

Raf's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Nationale afstamming, is dat nationaliteit?
Dat lijkt me wel...
Stuyckisme 2: "Iemand op mijn werk probeerde me wijs te maken dat onze prins in Wallonië altijd al als prince Philippe door het leven ging."

Citaat:
Oud 23 januari 2005, 23:09   #25
Vlaams-nationalist
Staatssecretaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Raf
Dat lijkt me wel...
Wel wel, stemrecht op basis van nationaliteit... Wat daarmee aangevangen?
Oud 23 januari 2005, 23:11   #26
Raf
Secretaris-Generaal VN

Raf's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Wel wel, stemrecht op basis van nationaliteit... Wat daarmee aangevangen?
Hoezo?

Citaat:
Oud 23 januari 2005, 23:12   #27
Vlaams-nationalist
Staatssecretaris

Standaard

Citaat:
Hoezo?
Mensen van een andere nationaliteit worden toch gediscrimineerd (ze mogen niet stemmen) op basis van nationaliteit?
Oud 23 januari 2005, 23:17   #28
Alvader
Staatssecretaris

Standaard

Citaat:
Mensen van een andere nationaliteit worden toch gediscrimineerd (ze mogen niet stemmen) op basis van nationaliteit?
Het antwoord zal zijn dat we dan nationaliteit dienen af te schaffen. We zijn immers allemaal mensen.
Geef toe dat het toch wel vreemd is dat er een éénmalige som van 10 miljard volstaat om de gevolgen van een uitzonderlijk zware natuurramp te verhelpen, terwijl met een jarenlange donatie van dezelfde som, nog geen bal vooruitgegaan werd geboekt in een streekje dat, vergeleken bij de rampgebieden in Azië, maar een speldekopje groot is....
Alvader is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 januari 2005, 23:19   #29
Vlaams-nationalist
Staatssecretaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Alvader
Het antwoord zal zijn dat we dan nationaliteit dienen af te schaffen. We zijn immers allemaal mensen.
Nee, het antwoord voor mij is dat discrimineren op basis van nationaliteit niet strafbaar zou mogen zijn.
Oud 23 januari 2005, 23:23   #30
ingenious
Perm. Vertegenwoordiger VN

Standaard

Citaat:
dat is dan ook discriminatie. je ontzegt een bepaalde groep mensen een recht, en dat is de definitie van racisme. zeker als je bedenkt dat tot voor kort bv europese burgers al gemeentelijk stemrecht hadden, en niet-europese niet. toen was de discriminatie heel duidelijk.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door lombas Bekijk bericht
Inge heeft altijd gelijk.
ingenious is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 januari 2005, 23:25   #31
Vlaams-nationalist
Staatssecretaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door ingenious
dat is dan ook discriminatie. je ontzegt een bepaalde groep mensen een recht, en dat is de definitie van racisme. zeker als je bedenkt dat tot voor kort bv europese burgers al gemeentelijk stemrecht hadden, en niet-europese niet. toen was de discriminatie heel duidelijk.
Begrijp me niet verkeerd, ook al is dit discriminatie (of zelfs racisme voor sommigen): ik keur dit goed. Ik ben tegen het migrantenstemrecht. Het is maar dat we mekaar niet verkeerd begrijpen.
Oud 23 januari 2005, 23:31   #32
ingenious

Standaard

Citaat:
Begrijp me niet verkeerd, ook al is dit discriminatie (of zelfs racisme voor sommigen): ik keur dit goed. Ik ben tegen het migrantenstemrecht. Het is maar dat we mekaar niet verkeerd begrijpen.
ik ben voor, zeker op gemeentelijk vlak. als europeanen hier mogen stemmen, zie ik niet in waarom niet-europeanen niet zouden mogen stemmen. zolang er maar bepaalde voorwaarden aan vasthangen, zie ik er geen probleem in. wat ik denk is dat veel mensen nationaliteit en stemrecht aan elkaar koppelen, gewoon omdat ze het zo geleerd hebben.

Citaat:
Oud 23 januari 2005, 23:32   #33
Vlaams-nationalist
Staatssecretaris

Standaard

Citaat:
ik ben voor, zeker op gemeentelijk vlak. als europeanen hier mogen stemmen, zie ik niet in waarom niet-europeanen niet zouden mogen stemmen. zolang er maar bepaalde voorwaarden aan vasthangen, zie ik er geen probleem in. wat ik denk is dat veel mensen nationaliteit en stemrecht aan elkaar koppelen, gewoon omdat ze het zo geleerd hebben.
Ik ben op alle vlakken en qua alle nationaliteiten tegen. Ik vind dat ze hier komen wonen omdat het hier beter is. Als ze dan nog dingen willen vernaderen kunnen ze ten minste de moeite doen om de nationaliteit aan te nemen.
Oud 23 januari 2005, 23:34   #34
Raf
Secretaris-Generaal VN

Raf's schermafbeelding

Standaard

Inderdaad! Mensen die hier wonen, werken en belastingen betalen, horen een stem te hebben om mee te beslissen wat er met hun belastinggeld gebeurt. Dat is maar logisch.

Citaat:
Oud 23 januari 2005, 23:36   #35
Vlaams-nationalist
Staatssecretaris

Standaard

Citaat:
Inderdaad! Mensen die hier wonen, werken en belastingen betalen, horen een stem te hebben om mee te beslissen wat er met hun belastinggeld gebeurt. Dat is maar logisch.
Ik denk dat je reageert op ingenious?
Zoja, waarom is het nu zo moeilijk om de nationaliteit aan te vragen? Je mag er als allochtoon toch ook nog wel iets voor doen zeker?
Oud 23 januari 2005, 23:36   #36
ingenious

Standaard

Citaat:
Ik ben op alle vlakken en qua alle nationaliteiten tegen. Ik vind dat ze hier komen wonen omdat het hier beter is. Als ze dan nog dingen willen vernaderen kunnen ze ten minste de moeite doen om de nationaliteit aan te nemen.
je nationaliteit opgeven lijkt me niet evident. als ik jaren in het buitenland ga wonen, kan ik me daar perfect integreren, maar ik zal me altijd belg (of vlaming) blijven voelen. zolang mensen zich hier integreren en meebouwen aan onze samenleving mogen ze van mij stemmen. of ze nu de titel belg hebben of niet maakt me weinig uit.

Citaat:
Oud 23 januari 2005, 23:38   #37
Raf
Secretaris-Generaal VN

Raf's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ik denk dat je reageert op ingenious?
Zoja, waarom is het nu zo moeilijk om de nationaliteit aan te vragen? Je mag er als allochtoon toch ook nog wel iets voor doen zeker?
En dan? Is het dan ineens een ander mens met andere denkbeelden, andere gewoonten, een ander stemgedrag? Nationaliteit is maar een stukje papier hoor; dat heeft eigenlijk niets te betekenen...

Citaat:
Oud 23 januari 2005, 23:40   #38
Vlaams-nationalist
Staatssecretaris

Standaard

Citaat:
je nationaliteit opgeven lijkt me niet evident. als ik jaren in het buitenland ga wonen, kan ik me daar perfect integreren, maar ik zal me altijd belg (of vlaming) blijven voelen. zolang mensen zich hier integreren en meebouwen aan onze samenleving mogen ze van mij stemmen. of ze nu de titel belg hebben of niet maakt me weinig uit.
De mensen die naar hier komen (niet voor hun werk ofzo) komen naar hier omdat het in hun land van herkomst slechter was. Waarom mogen wij dan niet vragen dat ze tenminste de nationaliteit verwerven? Voor wat hoort wat.
Oud 23 januari 2005, 23:41   #39
Vlaams-nationalist
Staatssecretaris

Standaard

Citaat:
En dan? Is het dan ineens een ander mens met andere denkbeelden, andere gewoonten, een ander stemgedrag? Nationaliteit is maar een stukje papier hoor; dat heeft eigenlijk niets te betekenen...
Ze moeten er dan toch nog iets voor doen, waardoor alleen de geëngageerde allochtonen het gaan doen en hun stem bvb. niet verkwanselen aan een MDP e.d..
Oud 23 januari 2005, 23:45   #40
Raf
Secretaris-Generaal VN

Raf's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ze moeten er dan toch nog iets voor doen, waardoor alleen de geëngageerde allochtonen het gaan doen en hun stem bvb. niet verkwanselen aan een MDP e.d..
Denk jij nu echt dat dat stuk papier een invloed gaat uitoefenen op hun stemgedrag? De allochtoon die Belg is geworden, stemt op de traditionele Belgische partijen en de allochtoon die geen Belg is zou stemmen op AEL, MDP et tuuti quanti? Komaan, dat geloof je toch zelf niet?

Citaat:
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 16:13.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be