Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Antwoord

Discussietools
Oud 2 februari 2005, 17:48   #21
Ambiorix
Perm. Vertegenwoordiger VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Kim
Tuurlijk, maar toen had Geertje zijn ministerpostje nog niet! Hij moest dus wel op tv aan de belachelijke spelletjes meedoen om ietwat bekendheid bij de mensen te wekken.

En zelfs dan nog moest hij gaan bedelen bij de CD&V om er toch maar zeker van te zijn dat hij minister kon worden!
sommige mensen sméken om toch maar éventjes in het nieuws te mogen komen. We kijken naar niemand......
Ambiorix is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 februari 2005, 17:50   #22
Kim
Secretaris-Generaal VN

Kim's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar Kim Stuur een bericht via Skype™ naar Kim
Standaard

Wij zouden ons nooit verlagen tot debiele tv-spelletjes.

Touché!
Kim is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 februari 2005, 18:00   #23
rodeo
Gouverneur

rodeo's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
En zelfs dan nog moest hij gaan bedelen bij de CD&V om er toch maar zeker van te zijn dat hij minister kon worden!

nu, die rekenen als volgt:

CD&V + NVA > CD&V, dan mógen die (alletwee) nog dalen

maar wist CD&V maar wat ze binnengehaald hebben
maar wist NVA maar wat ze binnengehaald hebben

[size=1]vind het een leuke smilie[/size]

Laatst gewijzigd door rodeo : 2 februari 2005 om 18:01.
rodeo is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 februari 2005, 18:34   #24
Foundation
Minister

Foundation's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Zwart & Geel
Moest er een minister zeggen dat vanaf nu "Vlaams" wordt gebannen en "Belgisch" wordt verplicht, zou je de eerste zijn om victorie te kraaien.
Een oprechte Belg zou dit om te beginnen al niet doen.
Voor Vorst, Voor Vrijheid En Voor Recht!
Foundation is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 februari 2005, 18:37   #25
MagereHein
Banneling

MagereHein's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Foundation
Belg ????
MagereHein is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 februari 2005, 18:41   #26
rodeo
Gouverneur

rodeo's schermafbeelding

Standaard

@Zwart en Geel

Citaat:
De meerderheid van de Brusselse bevolking heeft geen band met Vlaanderen. Het is een bont allegaartje van mensen zonder veel identiteit.
Citaat:
Vlaanderen moet zich ontdoen van een gevoelsmatige benadering van de kwestie Brussel en zich, ook met pijn in het hart, rationeel beraden over de opportuniteit om van het Brussels Hoofdstedelijk Gewest een Europees district te maken...
bron: http://www.doorbraak.org/

ff informeren of er nog vlaamsgezinden zijn, die dit zien zitten?

Laatst gewijzigd door rodeo : 2 februari 2005 om 18:42.
Oud 2 februari 2005, 18:47   #27
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Jan van den Berghe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Antoon
Als de Walen liever over België spreken, dat ze er dan zelf voor betalen.
Maar zelfs de Waalse toeristische dienst pakt al vele jaren uit met "Wallonie-Bruxelles".

En wat is eens te meer het heel opvallende?

Juist, tegen "Wallonie-Bruxelles" hebben we de Bubbels en andere belgicisten nog niet horen ageren. Maar wanneer er nu iets gelijkaardigs komt ("Vlaanderen-Brussel") dan zijn de belgicisten in volle razernij. En "toevallig" komt het woord "Vlaanderen" er weer in voor. Ook hier wordt duidelijk waar hun hart ligt: bij de Franstaligen.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 februari 2005, 19:21   #28
Vlaams-nationalist
Staatssecretaris

Vlaams-nationalist's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar Vlaams-nationalist
Standaard

Citaat:
Dat is nu jammer dat N-VA'ers en Blokkers geen oprechte Belgen zijn.
Vlaams-nationalist is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 februari 2005, 20:43   #29
Ambiorix

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door rodeo
@Zwart en Geel

bron: http://www.doorbraak.org/

ff informeren of er nog vlaamsgezinden zijn, die dit zien zitten?
huh rodeo waarom zeg je dat? is dat een antwoord op iets dat ik hier op het forum heb gezegd ofzo? kan je mij dan quoten aub?

ok, om nu te antwoorden: er is verdeeldheid over Brussel, dat is een feit. Persoonlijk vind ik dat we Brussel moeten probéren te houden, én te integreren. En met alle beschikbare middelen.

Laatst gewijzigd door Ambiorix : 2 februari 2005 om 20:44.
Oud 2 februari 2005, 20:53   #30
rodeo
Gouverneur

rodeo's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
huh rodeo waarom zeg je dat? is dat een antwoord op iets dat ik hier op het forum heb gezegd ofzo? kan je mij dan quoten aub?
Ik bezoek alle sites die mensen als handtekening hebben - en dat viel mij sterk op.
Ik meen niet dat jij dat gezegd hebt - je hebt dat in je handtekening staan, dus ik neem aan dat je daar toch een beetje achter staat

Citaat:
ok, om nu te antwoorden: er is verdeeldheid over Brussel, dat is een feit. Persoonlijk vind ik dat we Brussel moeten probéren te houden, én te integreren. En met alle beschikbare middelen.
"de tijd":
"België is een (schaam)lapje, die alle problemen voorkomt"

B mag dan niet optimaal zijn - het gaat veel problemen (oa. Brussel) uit de weg
Oud 2 februari 2005, 20:58   #31
Ambiorix

Standaard

Citaat:
Ik bezoek alle sites die mensen als handtekening hebben - en dat viel mij sterk op.
Ik meen niet dat jij dat gezegd hebt - je hebt dat in je handtekening staan, dus ik neem aan dat je daar toch een beetje achter staat

"de tijd":
"België is een (schaam)lapje, die alle problemen voorkomt"

B mag dan niet optimaal zijn - het gaat veel problemen (oa. Brussel) uit de weg
Ik weet dat velen eerder het probleem willen verstoppen of uit de weggaan dan er daadwerkelijk iets aan proberen te doen. Een vleugje idealisme kan nooit kwaad..
Daarbij, het tekstje dat jij citeerde was een Opinie-rubriek in Doorbraak, zeker niet representatief voor Doorbraak, noch voor VVB, alhoewel erken ik zeker dat er een niet te verwaarlozen deel van de vlaamse beweging als leidmotief heeft "met brussel als het kan, zonder als het moet". Ik vind echt dat we het uiterste uit de kan moeten halen, en Brussel binnen Vlaanderen houden.
Oud 2 februari 2005, 21:04   #32
rodeo
Gouverneur

rodeo's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
....alhoewel erken ik zeker dat er een niet te verwaarlozen deel van de vlaamse beweging als leidmotief heeft "met brussel als het kan, zonder als het moet". Ik vind echt dat we het uiterste uit de kan moeten halen, en Brussel binnen Vlaanderen houden.
ik erken ieders mening.

Ik ben echter niet akkoord, met de dubbelzinnigheid die rond het onafhankelijk maken van VL hangt.

Wat is nu de bedoeling?
  • met of zonder brussel (wat blijkbaar al niet zeker is)
  • samenhang met NL, of afzonderlijk als VL (tantist was daar voorstander van, ik neem ook anderen, trouwens, waar is tantist?)
Laat de vlaamsgezinden die twee punten duidelijk stellen
(Vlaanderen onafhankelijk - mét Brussel - nooit samen met NL),
dan zou ik die partijen een stuk aanvaarder vinden, nu denk ik altijd aan "een kat in een zak kopen" , en daar heb ik geen goesting in
Oud 2 februari 2005, 21:18   #33
Ambiorix

Standaard

Citaat:
dan zou ik die partijen een stuk aanvaarder vinden, nu denk ik altijd aan "een kat in een zak kopen" , en daar heb ik geen goesting in
niet echt akkoord:
De vlaamse Beweging heeft immers al éen hoofdpunt voor ogen: namelijk zo snel mogelijk de onafhankelijkheid voor Vlaanderen. Eventuele samenwerking of zelfs confederatie met onze noorderburen zijn toekomstmuziek, en het doet er niet toe welk aandeel flaminganten daar achter zou staan: laten we eerst ons hoofddoel bereiken aub!
Over Brussel nu: dit is een ietwat neteligere kwestie, omdat deze nauw verweven is Vlaanderen. Het zal hard op hard worden, en ik voorspel een politieke crisis over Brussel. De vlaamse beweging zou inderdaad best een eensgezind standpunt innemen hierover, en duidelijk geformuleerd liefst.

VVB:

-------------

Besluiten van het Nationaal Congres van de VVB
4 december 1994

Resolutie 1

Elke Belgische keuze leidt er in feite toe dat we Brussel defenitief loslaten. Vermits Vlaanderen nog belang hecht aan Brussel en pogingen wil ondernemen om de negatieve ontwikkelingen in Brussel om te keren, moeten we oplossingen zoeken buiten het Belgisch verband.

Resolutie 2

Vlaanderen moet nu een doelbewust Brussel-project uitwerken en alle geweldloze middelen aanwenden om dat project te verwezenlijken. Brussel dient een top-prioriteit te zijn voor de Vlaamse staat.

Resolutie 3

Aangezien wij in Brussel historische rechten kunnen doen gelden,
gezien de ruime Vlaamse aanwezigheid in Brussel en de ligging van de stad binnen Vlaanderen,
aangezien Brussel ertoe kan bijdragen de Nederlandse cultuur en taal met aanzien en gezag uitstraling in de wereld te geven,
aangezien Vlaanderen voor de hoofdstedelijke functie nu sociologisch op Brussel is aangewezen,
gezien de economische meerwaarde die Brussel aan Vlaanderen kan bieden,
aangezien wij, als Brussel niet tot Vlaanderen zou behoren, verplicht zouden zijn zwaar te investeren om o.a. alle hoofdstedelijke functies uit Brussel weg te trekken en elders op te bouwen,
stelt de Vlaamse Volksbeweging dat met geweldloze middelen de eenheid tussen Brussel en de rest van Vlaanderen moet versterkt worden.

Vlaanderen moet bij de onafhankelijkheid de souvereiniteit opeisen over het "belgische" grondgebied ten noorden van de taalgrens.

Resolutie 4

Na de ontleding van de mogelijke scenario's stelt de Vlaamse Volksbeweging vast dat de beste toekomst voor Brussel ligt in de keuze voor het onafhankelijke Vlaanderen.

Aan Brussel op zich biedt alleen de volledige integratie in het onafhankelike Vlaanderen de mogelijkheid zijn huidige status te behouden.

De onafhankelijkheid van Vlaanderen is dus het enige middel om Brussel te behouden in Vlaanderen.

Resolutie 5

Brussel wordt in Vlaanderen structureel ingepast op een manier die aantrekkelijk is voor Vlaanderen én voor de Brusselaars:

• De stad Brussel is de hoofdstad van de staat Vlaanderen.
  • Ook de Franstalige Brusselaars zijn volwaardige Vlaamse burgers.
  • In Brussel, beperkt tot de 19 gemeenten, krijgen Franstaligen een gewaarborgd taalstatuut.
  • De Franstalige inwoners van Brussel, beperkt tot de 19 gemeenten in de rand, krijgen een eigen structuur waarin zij bepaalde bevoegdheden, inzake onderwijs en cultuur, kunnen uitoefenen onder gezag van de Vlaamse overheid.
--------------------

je ziet het, geen echte EIS , eerder verzoenende, doch standvastige taal. Het zou voor mij ietwat harder gesteld mogen worden, maar ik kan mij in grote lijnen vinden in deze resoluties.
Brussels toekomst ligt in Vlaanderen.
Oud 2 februari 2005, 23:03   #34
Dimitri

Standaard

Citaat:
Daar houden ministers zich dus mee bezig...
Ik vraag me vooral af waarom de media zich hiermee bezig houden. Dat de Vlaamse regering ervoor zorgt dat de Vlaamse toeristische diensten de woorden 'Vlaanderen' en 'Vlaams' gebruiken, lijkt me vrij logisch. Ik vraag mij echt af wat de nieuwswaarde hiervan is, laat staan waarom er ophef door ontstaat.
Dimitri is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 februari 2005, 23:26   #35
instromaniac
Staatssecretaris

Stuur een bericht via MSN naar instromaniac
Standaard

Citaat:
ik erken ieders mening.

Ik ben echter niet akkoord, met de dubbelzinnigheid die rond het onafhankelijk maken van VL hangt.

Wat is nu de bedoeling?

• met of zonder brussel (wat blijkbaar al niet zeker is)
  • samenhang met NL, of afzonderlijk als VL (tantist was daar voorstander van, ik neem ook anderen, trouwens, waar is tantist?)
Ik denk dat bijna iedere flamingant het erover eens is dat de doelstelling Vlaanderen onafhankelijk is. Er bestaan echter twee twistpunten: later een confederatie met Nederland en Brussel wel of niet bij Vlaanderen.
Maar uiteindelijk is die confederatie met Nederland van weinig belang, zoals Zwart & Geel zegt is dat een discussie voor later, daar draait het nu niet om.
Brussel is natuurlijk een probleem. Het standpunt van de VVB is dat Vlaanderen liefst Brussel behoudt. Andere flaminganten vinden het niet waard, en anderen vinden dat Brussel bij Vlaanderen moet komen/blijven.

Persoonlijk zie ik liefst een soort BENELUX confederatie. Niet één land, maar wel met onderlinge akkoorden en onderlinge steun (ja, voor mij kan ook Wallonië daartoe behoren).
Over Brussel wil ik geen standpunt innemen, dat moeten de Brusselaars zelf beslissen.
instromaniac is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 februari 2005, 01:34   #36
El Conquistador
Vreemdeling

El Conquistador's schermafbeelding

Standaard

1/ Of jullie, belgicisten-vlamingenhaters, het nu graag hebben of niet, het door u zo geliefde belgië is een federaal land waarin VLAANDEREN een bestaande entiteit is, hoezeer jullie ook kwijlen op de belle epoque dat belgique nog unitair was.

2/ GB is nooit verschenen in lichtvoetige quizjes of tv-spellen zoals hier beweerd wordt. Enkel in informatieve of infotainment programma's zoals de Laatste Show.

3/ Bourgeois is VLAAMS minister van MEDIA => logisch dus dat hij verschijnt op de VLAAMSE Radio en Televisie.

4/ Bourgeois is VLAAMS minister van Ontwikkelingssamenwerking, logisch dus dat hij verscheen tijdens de 12-12 actie, mede-opgezet door de steun van de Vlaamse overheid.

Man toch, jullie zijn zo ongelofelijk verzuurd dat het niet meer normaal is.

PS (offtopic, doch niet onbelangrijk): Is die persmededling i.v.m. de opbrengst van de BUB Help Azië en België actie nu al vrijgegeven?
Oud 3 februari 2005, 01:38   #37
Patriot!
Secretaris-Generaal VN

Patriot!'s schermafbeelding

Stuur een bericht via ICQ naar Patriot! Stuur een bericht via MSN naar Patriot!
Standaard

Ligt het aan mij of zitten flaminganten altijd over pietluttigheden te zagen?
Patriot! is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 februari 2005, 02:23   #38
daiwa
Secretaris-Generaal VN

daiwa's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door El Conquistador
1/ Of jullie, belgicisten-vlamingenhaters, het nu graag hebben of niet, het door u zo geliefde belgië is een federaal land waarin VLAANDEREN een bestaande entiteit is, hoezeer jullie ook kwijlen op de belle epoque dat belgique nog unitair was.

2/ GB is nooit verschenen in lichtvoetige quizjes of tv-spellen zoals hier beweerd wordt. Enkel in informatieve of infotainment programma's zoals de Laatste Show.

3/ Bourgeois is VLAAMS minister van MEDIA => logisch dus dat hij verschijnt op de VLAAMSE Radio en Televisie.

4/ Bourgeois is VLAAMS minister van Ontwikkelingssamenwerking, logisch dus dat hij verscheen tijdens de 12-12 actie, mede-opgezet door de steun van de Vlaamse overheid.

Man toch, jullie zijn zo ongelofelijk verzuurd dat het niet meer normaal is.

PS (offtopic, doch niet onbelangrijk): Is die persmededling i.v.m. de opbrengst van de BUB Help Azië en België actie nu al vrijgegeven?
als we der lang genoeg om vragen zal die er misschien ooit wel eens komen, ik weet alleen niet in welk jaar
daiwa is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 februari 2005, 02:36   #39
zorroaster
Europees Commissaris

zorroaster's schermafbeelding

Locatie: Samenkomst van de schrale, mijmerende Kempen en het overvloedige, spekbuikige Brabant
Standaard

Citaat:
Ik denk dat Bourgeois maar wat blij is dat hij nooit tot die categorie zal behoren...
zorroaster is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 februari 2005, 02:38   #40
zorroaster
Europees Commissaris

zorroaster's schermafbeelding

Locatie: Samenkomst van de schrale, mijmerende Kempen en het overvloedige, spekbuikige Brabant
Standaard

Citaat:
Wij zouden ons nooit verlagen tot debiele tv-spelletjes.

Touché!
De N-VA ook niet. Het enige verschil is dat wij ook effectief uitnodigingen krijgen voor TV-spelletjes en wij onze principes dus niet louter hypothetisch moeten stellen...
zorroaster is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 02:26.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be