![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#21 | |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Citaat:
![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#22 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Wij zouden ons nooit verlagen tot debiele tv-spelletjes.
Touché! ![]()
![]() |
#23 | |
Gouverneur
|
![]() Citaat:
![]() nu, die rekenen als volgt: CD&V + NVA > CD&V, dan mógen die (alletwee) nog dalen maar wist CD&V maar wat ze binnengehaald hebben ![]() maar wist NVA maar wat ze binnengehaald hebben ![]() [size=1]vind het een leuke smilie[/size]
Laatst gewijzigd door rodeo : 2 februari 2005 om 18:01. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#24 | |
Minister
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
#25 | |
Banneling
|
![]() ![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#26 | ||
Gouverneur
|
![]() @Zwart en Geel
Citaat:
Citaat:
ff informeren of er nog vlaamsgezinden zijn, die dit zien zitten?
Laatst gewijzigd door rodeo : 2 februari 2005 om 18:42. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#27 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
En wat is eens te meer het heel opvallende? Juist, tegen "Wallonie-Bruxelles" hebben we de Bubbels en andere belgicisten nog niet horen ageren. Maar wanneer er nu iets gelijkaardigs komt ("Vlaanderen-Brussel") dan zijn de belgicisten in volle razernij. En "toevallig" komt het woord "Vlaanderen" er weer in voor. Ook hier wordt duidelijk waar hun hart ligt: bij de Franstaligen. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#28 | |
Staatssecretaris
|
![]() Citaat:
![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#29 | |
|
![]() Citaat:
ok, om nu te antwoorden: er is verdeeldheid over Brussel, dat is een feit. Persoonlijk vind ik dat we Brussel moeten probéren te houden, én te integreren. En met alle beschikbare middelen. Laatst gewijzigd door Ambiorix : 2 februari 2005 om 20:44. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#30 | ||
Gouverneur
|
![]() Citaat:
Ik meen niet dat jij dat gezegd hebt - je hebt dat in je handtekening staan, dus ik neem aan dat je daar toch een beetje achter staat Citaat:
"België is een (schaam)lapje, die alle problemen voorkomt" B mag dan niet optimaal zijn - het gaat veel problemen (oa. Brussel) uit de weg
![]() |
![]() |
#31 | |
|
![]() Citaat:
Daarbij, het tekstje dat jij citeerde was een Opinie-rubriek in Doorbraak, zeker niet representatief voor Doorbraak, noch voor VVB, alhoewel erken ik zeker dat er een niet te verwaarlozen deel van de vlaamse beweging als leidmotief heeft "met brussel als het kan, zonder als het moet". Ik vind echt dat we het uiterste uit de kan moeten halen, en Brussel binnen Vlaanderen houden. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#32 | |
Gouverneur
|
![]() Citaat:
Ik ben echter niet akkoord, met de dubbelzinnigheid die rond het onafhankelijk maken van VL hangt. Wat is nu de bedoeling?
(Vlaanderen onafhankelijk - mét Brussel - nooit samen met NL), dan zou ik die partijen een stuk aanvaarder vinden, nu denk ik altijd aan "een kat in een zak kopen" , en daar heb ik geen goesting in
![]() |
![]() |
#33 | |
|
![]() Citaat:
De vlaamse Beweging heeft immers al éen hoofdpunt voor ogen: namelijk zo snel mogelijk de onafhankelijkheid voor Vlaanderen. Eventuele samenwerking of zelfs confederatie met onze noorderburen zijn toekomstmuziek, en het doet er niet toe welk aandeel flaminganten daar achter zou staan: laten we eerst ons hoofddoel bereiken aub! Over Brussel nu: dit is een ietwat neteligere kwestie, omdat deze nauw verweven is Vlaanderen. Het zal hard op hard worden, en ik voorspel een politieke crisis over Brussel. De vlaamse beweging zou inderdaad best een eensgezind standpunt innemen hierover, en duidelijk geformuleerd liefst. VVB: ------------- Besluiten van het Nationaal Congres van de VVB 4 december 1994 Resolutie 1 Elke Belgische keuze leidt er in feite toe dat we Brussel defenitief loslaten. Vermits Vlaanderen nog belang hecht aan Brussel en pogingen wil ondernemen om de negatieve ontwikkelingen in Brussel om te keren, moeten we oplossingen zoeken buiten het Belgisch verband. Resolutie 2 Vlaanderen moet nu een doelbewust Brussel-project uitwerken en alle geweldloze middelen aanwenden om dat project te verwezenlijken. Brussel dient een top-prioriteit te zijn voor de Vlaamse staat. Resolutie 3 Aangezien wij in Brussel historische rechten kunnen doen gelden, gezien de ruime Vlaamse aanwezigheid in Brussel en de ligging van de stad binnen Vlaanderen, aangezien Brussel ertoe kan bijdragen de Nederlandse cultuur en taal met aanzien en gezag uitstraling in de wereld te geven, aangezien Vlaanderen voor de hoofdstedelijke functie nu sociologisch op Brussel is aangewezen, gezien de economische meerwaarde die Brussel aan Vlaanderen kan bieden, aangezien wij, als Brussel niet tot Vlaanderen zou behoren, verplicht zouden zijn zwaar te investeren om o.a. alle hoofdstedelijke functies uit Brussel weg te trekken en elders op te bouwen, stelt de Vlaamse Volksbeweging dat met geweldloze middelen de eenheid tussen Brussel en de rest van Vlaanderen moet versterkt worden. Vlaanderen moet bij de onafhankelijkheid de souvereiniteit opeisen over het "belgische" grondgebied ten noorden van de taalgrens. Resolutie 4 Na de ontleding van de mogelijke scenario's stelt de Vlaamse Volksbeweging vast dat de beste toekomst voor Brussel ligt in de keuze voor het onafhankelijke Vlaanderen. Aan Brussel op zich biedt alleen de volledige integratie in het onafhankelike Vlaanderen de mogelijkheid zijn huidige status te behouden. De onafhankelijkheid van Vlaanderen is dus het enige middel om Brussel te behouden in Vlaanderen. Resolutie 5 Brussel wordt in Vlaanderen structureel ingepast op een manier die aantrekkelijk is voor Vlaanderen én voor de Brusselaars:
je ziet het, geen echte EIS , eerder verzoenende, doch standvastige taal. Het zou voor mij ietwat harder gesteld mogen worden, maar ik kan mij in grote lijnen vinden in deze resoluties. Brussels toekomst ligt in Vlaanderen. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#34 | |
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#35 | |
Staatssecretaris
|
![]() Citaat:
Maar uiteindelijk is die confederatie met Nederland van weinig belang, zoals Zwart & Geel zegt is dat een discussie voor later, daar draait het nu niet om. Brussel is natuurlijk een probleem. Het standpunt van de VVB is dat Vlaanderen liefst Brussel behoudt. Andere flaminganten vinden het niet waard, en anderen vinden dat Brussel bij Vlaanderen moet komen/blijven. Persoonlijk zie ik liefst een soort BENELUX confederatie. Niet één land, maar wel met onderlinge akkoorden en onderlinge steun (ja, voor mij kan ook Wallonië daartoe behoren). Over Brussel wil ik geen standpunt innemen, dat moeten de Brusselaars zelf beslissen. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#36 |
Vreemdeling
|
![]() 1/ Of jullie, belgicisten-vlamingenhaters, het nu graag hebben of niet, het door u zo geliefde belgië is een federaal land waarin VLAANDEREN een bestaande entiteit is, hoezeer jullie ook kwijlen op de belle epoque dat belgique nog unitair was.
2/ GB is nooit verschenen in lichtvoetige quizjes of tv-spellen zoals hier beweerd wordt. Enkel in informatieve of infotainment programma's zoals de Laatste Show. 3/ Bourgeois is VLAAMS minister van MEDIA => logisch dus dat hij verschijnt op de VLAAMSE Radio en Televisie. 4/ Bourgeois is VLAAMS minister van Ontwikkelingssamenwerking, logisch dus dat hij verscheen tijdens de 12-12 actie, mede-opgezet door de steun van de Vlaamse overheid. Man toch, jullie zijn zo ongelofelijk verzuurd dat het niet meer normaal is. PS (offtopic, doch niet onbelangrijk): Is die persmededling i.v.m. de opbrengst van de BUB Help Azië en België actie nu al vrijgegeven?
![]() |
#37 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Ligt het aan mij of zitten flaminganten altijd over pietluttigheden te zagen?
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#38 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#39 | |
Europees Commissaris
Locatie: Samenkomst van de schrale, mijmerende Kempen en het overvloedige, spekbuikige Brabant
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#40 | |
Europees Commissaris
Locatie: Samenkomst van de schrale, mijmerende Kempen en het overvloedige, spekbuikige Brabant
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |