Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Antwoord

Discussietools
Oud 4 februari 2005, 17:09   #21
ingenious
Perm. Vertegenwoordiger VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door lievendr
inhoudelijk klopt je analyse 100%.
dat zegt de n-va ook altijd.

ik weet alleen niet of het realistisch is naar belgische kieskringen te gaan; gana vlamingen effectief op walen stemmen en omgekeerd ?
dat is een goede vraag. voorlopig ken ik amper waalse politici, en ik ken er geen enkele waar ik op zou stemmen. met zo'n federale kieskring zou de media wel meer aandacht geven aan politici over de taalgrens waardoor het mss wel kan werken. bovendien zou het enkel om een deel van de zetels gaan, de rest zou via provinciale kieskringen verdeeld worden als ik het goed begrepen heb.
Citaat:
bovendien, hoe gaan we di rupo dan afstraffen? je kan alleen 'landgenoten van de andere kant' belonen lijkt mij.
afstraffen gebeurt al: door vb te stemmen, of n-va, of cd&v...
door op het vb of de nva te stemmen doe je di rupo weinig denk ik. hij past zijn standpunten niet aan, zolang zijn kiezers maar op hem blijven stemmen.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door lombas Bekijk bericht
Inge heeft altijd gelijk.
ingenious is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 februari 2005, 17:33   #22
Rudi Dierick
Gouverneur

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door james
1 belgische kieskring? waarom niet? dan ook wel evenredige vertegenwoordiging natuurlijk? niet een of ander regeltje dat zegt dat een partij met 800000 kiezers toch maar evenveel zetels haalt als een partij met 1000000 kiezers?
Inderdaad, en afschaffing van alle censuur en massale leugen side franstalige pers, en van speciale beschermingen, ....

Nooit gedacht dat academici zichzelf zo belachelijk konden maken met een pleidooi waarin ze wéér maar eens onderstrepen dat ze of zo naief zijn als wt,n daarboven in hun ivoren torens, of zo achterbaks als een notoire belgicist als Luc Deschouwer.

Naief voor diegene onder de ondertekenaars die werkelijk meent dat daarmee problemen opgelost geraken; achterbask voor diegenen die héél goed zouden moeten weten dat zo'n nationale kieskring de facto neerkomtop het officieel bevestigen van én de feitelijke gedeeltelijke blijvende uistluiting van Vlaamse stemmmen uit Wallonie (door de massale leugens, vooroordelen, smaad en laster in de franstalige pers), én van de arrogante onverdraagzaamheid van al die Franstaligen die zich wel in vlaanderen vestig(d)en maar, als énigen in héél de EU, weigeren er de ANDERE officiele streektaal te erkennen doordat ze er willen kunnen leven, bediend worden en nu ook stemmen alsof e in een franstalig landsgedeelkte zijn.

Héél dat belgo-bruxellofele, unitaristische pleidooi is éél gigantische miskenning van de werkelijke aard en essentie van de communautaire problemen, én van de gelijke rechten van de Vlamingen.

Overal elders in de EU, én in landen zoals Zwitserland geldtnet als hier vrijheid van vestiging maar OOK respekt voor de (gebeurlijk) andere officiele streektaal, én in electoraal opzoicht willend eze academische verdwaasden ook hier di misprijzen (van een deel! ) van de officieel legitimeren.

Plat racisme is dat achter een acdemisch schaamlapje!
Rudi Dierick is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 februari 2005, 17:36   #23
Distel
Secretaris-Generaal VN

Distel's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door ingenious
en met zo'n simplistische oneliner wordt de discussie gesloten?

wat heeft het pleiten voor een federale kieskring met een unitair belgie te maken?
Het eerste is een belangrijke stap naar het tweede. En in het tweede verliest Di Rupo een groot deel van zijn macht. Di Rupo heeft baat bij een unitair beleid voor alles wat hem geld en macht opbrengt of doet behouden (vnl dus de sociale zekerheid en het cordon) maar kan Vlaanderen voor de rest missen als kiespijn.
* Er bestaat evenveel bewijs voor het bestaan van god als voor het bestaan van gele ruimtekaboutertjes
Distel is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 februari 2005, 17:53   #24
ingenious

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Distel
Het eerste is een belangrijke stap naar het tweede. En in het tweede verliest Di Rupo een groot deel van zijn macht. Di Rupo heeft baat bij een unitair beleid voor alles wat hem geld en macht opbrengt of doet behouden (vnl dus de sociale zekerheid en het cordon) maar kan Vlaanderen voor de rest missen als kiespijn.
een federaal systeem met een belgische kieskring is best mogelijk. het hoeft op geen enkele wijze de macht van de gemeenschappen te verminderen. het zou enkel ons federale systeem beter doen werken. volgens mij is het geen stap naar unitarisatie, het is een verbetering van ons huidige systeem. het past mss wel niet in het plaatje van de onafhankelijkheidsstrijd, maar daar is momenteel toch geen meerderheid voor. daarom lijkt het me logisch dat we ons huidige systeem optimaliseren.

Citaat:
Oud 4 februari 2005, 17:59   #25
Distel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
een federaal systeem met een belgische kieskring is best mogelijk. het hoeft op geen enkele wijze de macht van de gemeenschappen te verminderen. het zou enkel ons federale systeem beter doen werken. volgens mij is het geen stap naar unitarisatie, het is een verbetering van ons huidige systeem. het past mss wel niet in het plaatje van de onafhankelijkheidsstrijd, maar daar is momenteel toch geen meerderheid voor. daarom lijkt het me logisch dat we ons huidige systeem optimaliseren.
Inderdaad: het hoeft op geen enkele wijze de macht van de gemeenschappen te verminderen. Maar de mogelijkheid bestaat dus wel. Een Belgische kieskring houdt dus een zeker risico in voor Di Rupo's monopolie, terwijl het voor hem geen voordelen biedt ten opzichte van het huidige systeem.
* Er bestaat evenveel bewijs voor het bestaan van god als voor het bestaan van gele ruimtekaboutertjes

Laatst gewijzigd door Distel : 4 februari 2005 om 18:00.
Oud 4 februari 2005, 18:06   #26
Rudi Dierick
Gouverneur

Standaard Wereldvreemdheid en achterbaks belgicisme achter academisch schaamlapje

Nooit gedacht dat academici zichzelf zo belachelijk konden maken met een pleidooi waarin ze wéér maar eens onderstrepen dat ze of zo naief zijn als wat, daarboven in hun ivoren torens, of zo achterbaks als een ras-belgicist.

Naief voor die ondertekenaar die werkelijk meent dat daarmee ook maar één belangrijk probleen opgelost raakt; achterbaks voor diegenen die héél goed zouden moeten weten dat zo'n nationale kieskring de facto neerkomt op het officieel bevestigen van én de feitelijke gedeeltelijke blijvende uistluiting van Vlaamse stemmmen uit Wallonie (door de massale leugens, vooroordelen, smaad en laster in de franstalige pers), én van de arrogante onverdraagzaamheid van al die Franstaligen die zich wel in vlaanderen vestig(d)en maar die, als énigen in héél de EU, weigeren er de officiele streektaal te erkennen en er willen kunnen leven, bediend worden en nu ook stemmen alsof ze in een franstalig landsgedeelkte wonen, en zodner ook maar enig daadwerkelijk respect te tonen voor de bevolking van de streek waar ze zich vestig(d)en..

Héél dat belgo-bruxellofele, unitaristische pleidooi is één arche-typische miskenning van de essentie van de communautaire problemen én van de gelijke rechten van de Vlamingen.

Overal elders in de EU, én in landen zoals Zwitserland geldt net als hier vrijheid van vestiging maar OOK respekt voor de (gebeurlijk) andere officiele streektaal. Alleen in belgie wijzen de meeste Franstalige politici dat respect dat dus overal elders de norm is botweg af.

Laatst gewijzigd door Rudi Dierick : 4 februari 2005 om 18:09.
Oud 4 februari 2005, 18:15   #27
Tavek
Banneling

Standaard

Met alle respect Patriot, ik ben voor de inhoud, maar de manier waarop je het brengt is ook raar. Belgie is er niet voor de elite, Belgie is er voor iedereen.

Als Belgie er enkel voor de elite zou zijn werd ik hollander.
Tavek is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 februari 2005, 18:37   #28
ingenious

Standaard

Citaat:
Inderdaad: het hoeft op geen enkele wijze de macht van de gemeenschappen te verminderen. Maar de mogelijkheid bestaat dus wel. Een Belgische kieskring houdt dus een zeker risico in voor Di Rupo's monopolie, terwijl het voor hem geen voordelen biedt ten opzichte van het huidige systeem.
ik denk niet dat een belgische kieskring op enige manier nadelig zou zijn voor de gemeenschappen. bovendien zouden we in zo'n kieskring niet enkel op di rupo kunnen stemmen, ook walen kunnen dan voor vlamingen stemmen. zo'n systeem kan ook voordelen voor de walen hebben, dus ik zie niet in waarom di rupo en co tegen zouden zijn.

Citaat:
Oud 4 februari 2005, 18:41   #29
Distel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
ik denk niet dat een belgische kieskring op enige manier nadelig zou zijn voor de gemeenschappen. bovendien zouden we in zo'n kieskring niet enkel op di rupo kunnen stemmen, ook walen kunnen dan voor vlamingen stemmen. zo'n systeem kan ook voordelen voor de walen hebben, dus ik zie niet in waarom di rupo en co tegen zouden zijn.
Misschien wel, misschien niet. Maar mijn argument ging niet over het belang van de gemeenschappen of van de Walen. Wel over het belang van Di Rupo zelf.
Oud 4 februari 2005, 18:49   #30
ingenious

Standaard

Citaat:
Misschien wel, misschien niet. Maar mijn argument ging niet over het belang van de gemeenschappen of van de Walen. Wel over het belang van Di Rupo zelf.
het belang van di rupo kan me weinig schelen. het belang van ons systeem gaat voorop. als di rupo er ook iets bij kan winnen dan is dat maar zo.

Citaat:
Oud 4 februari 2005, 18:54   #31
lustige lezer
Parlementslid

lustige lezer's schermafbeelding

Standaard

Kennen we dan een elite in België ???
Patriot : ... dat de Walen ons (=Vlamingen) zouden haten ... (#1) (dus toch een verschil , dus toch geen belgen )
---------------------------------------------------------------
Vrager : U keurt vandalisme goed?
Bhairav : Ja dat doe ik.
lustige lezer is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 februari 2005, 18:58   #32
Rudi Dierick
Gouverneur

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tavek
Met alle respect Patriot, ik ben voor de inhoud, maar de manier waarop je het brengt is ook raar. Belgie is er niet voor de elite, Belgie is er voor iedereen.

Als Belgie er enkel voor de elite zou zijn werd ik hollander.
Het elitaire denken is zoals geweten een wezenskenmerk van de overgrote meerderheid van de belgicisten en de nauw aan hen verwante belgo-bruxellofiele.
Oud 4 februari 2005, 19:03   #33
Rudi Dierick
Gouverneur

Standaard

Citaat:
O ja? En wat is dan het effet van zo'n belgische kieskring op de nu huizenhoge onverdraagzaamheid van die Franstaligen (niet alle!) die zich in Vlaanderen vestig(d)en maar er weigere om er de Vlaamse en nederlandstalige aard van de betrokken Vlaamse gemeenten te erkennen?

Dat soort mensen wil tegen alle gelijkheidsbeginsel kunnen blijven genieten van de gekende ethnisch-specifieke privileges van Franstaligen (maar bv; NIEt voor Vlamingen in de Waalse faciliteutengemeenten). Die Franstaligen in Vl. willen hier kunnen leven, bediend worden, en nu ook stemmen ZONDER ook maar enige respect voor Vlaanderen; ze willen daarenboven kunnen stemmen op niet-Vlaamse lijsten (waarbij opgemerkt dat de union francophone géén probleem vormt, wal wanneer Di Rupo hier mag komen ronselen).

Die onverdraagzaamheid en hun Lebensraum-ideologie en bijhorende bruxellofiel imperialisme zouden dan, door zo'n unitaire kieskring, institutioneel gededoauaneerd worden: dat zou een vrijgeleide krijgen en die éénzijdige, grootschalige onverdraagzaamheid krijgt dan nog meer vrije baan.

Kortom, dat soort voorstellen is enkel en alleen een schaamlapje voor een vulgair, ordinair, maar onvervalst ethnisch superioriteitsdenken, m.a.w. voor een Herrenvolk-mentaliteit.

En ik zie echt niet in wat belgie en de democratie, noch het bestuur gebaat zouden zijn met méér plaats voor zo'n onverdraagzaamheid.
Oud 4 februari 2005, 19:21   #34
Percalion

Percalion's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Herr Flick
Ah ja, dat heeft koolzaadje nog niet, ... da is just, ... dat zal al serieus in zijn emminent gat gebeten hebben dat juist hij dat nog niet heeft...
De correcte schrijfwijze is "eminent".

Citaat:
Tien grotendeels onbekende mensen worden meteen tot "de Academische Elite" gebombardeerd
grotendeels onbekend? Voor mij niet, en nochtans ben ik geen academicus.
Oud 4 februari 2005, 19:24   #35
Rudi Dierick
Gouverneur

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door lievendr
inhoudelijk geen onlogische keuze eigenlijk.
.....
Hmmm, op het eerste zicht niet. Bij nader toekijken echter wel, en niet alleen omdat het ingaat tegende fundamentele maatschappelijke en politieke evoluties.

Pleiten voor unitaire kieskringen, waardoor de onverdraagzame Franstaligen die zich in Vlaanderen vestig(d)en nu nog gelijk zouden krijgen, is echter héél acterbaks wanneer men tegelijk niet ook pleit voor afschaffing van alle niet-unitaire grendels en beschermingen van de Franstalige minderheid. In een eerlijke uniatire opzet is er nl. géén plaats meer voor zesvoudige meerderheden, noch voor alarmelprocedures, noch voor pariteit in de nationale regering f bijzondere wetten. Die demokratische konsekwentie wijzen Kris Deschouwer & Co. dus wel fijntjes af!

kortom, een academisch schaamlapje voor weredvreemdheid en achterbaks unitaristische en ondemocratische objectieven.
Oud 5 februari 2005, 09:54   #36
mulder7
Schepen

mulder7's schermafbeelding

Standaard

Naargelang de bubbelse waan van de dag is het de elite die beter weet wat goed is voor het volk, dan is het weer het volk dat massaal de bubbelse ideeën zou ondersteunen in één of andere gefingeerde peiling, wat voorwaar duidelijk blijkt uit het aantal stemmen dat ze halen. Kortom, de voortdurende tegenspraak als belangrijkste programmapunt. Voor het overige proberen ze media-aandacht te halen met het aanspannen van onnozele processen of het organiseren van stunts zoals een illegale en immorele koppelverkoop in verband met de tsunamiramp & hun lidmaatschap.
Professor en historicus Luc De Vos: (...) België en 's lands belangen zijn al langer een utopie. Niemand ijvert ervoor. Het land bestaat nog bij gratie van de monarchie en de nationale voetbalploeg. Restanten uit een verleden, zonder slagkracht in de moderne politiek (...), HLN, 23/9/2004, p.12.
mulder7 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 februari 2005, 10:36   #37
Hans1
Banneling

Hans1's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Vandaar ook de grote onwil van de RTBF (met Philippot, PS) aan het hoofd om de B.U.B. en de unitaristen zendtijd te gunnen.
Hans1 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 februari 2005, 11:55   #38
Bobke
Secretaris-Generaal VN

Bobke's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hans1
Vandaar ook de grote onwil van de RTBF (met Philippot, PS) aan het hoofd om de B.U.B. en de unitaristen zendtijd te gunnen.
Ze moeten natuurlijk ook rekening houden met hun kijkcijfers.
Wat heeft u aan zendtijd als iedereen wegzapt?
Bobke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 februari 2005, 12:01   #39
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN

De schoofzak's schermafbeelding

Standaard

Hoe wereldvreemd die zogenaamde elite van tien prof'kens wel is, mag blijken uit het volgende:
welke (Vlaamse) partij kan volgens haar huidig programma dit voorstel opnemen als een politiek te bereiken doel? Volgens mij geen enkele.
welke (Vlaamse) politieker is begerig om een deel van zijn tijd en zijn aandacht te besteden aan 'het vertalen van zijn ideeën, programma, verkiezingspropaganda ..' om het Waalse volk te bereiken?

Welke Waalse politieker hanteert het Vlaams in die mate dat hij genuanceerd kan kommunikeren met het Vlaamse volk?

Welke Waalse kiezer zit te wachten op de uitleg van een Vlaams politieker?

De poging van onze tien elitaire professortjes is dus zelfs te onmogelijk om achterbaks te zijn. Het is niet meer of niet minder dan het bewijs van hun ivoren toren mentaliteit. En deze keer geen ivoren toren ten opzichte van Jan Klak, maar wel ten opzichte van de dagdagelijkse politiek. En dat is zo mogelijk nog erger.

Volgend punt op de agenda a.u.b.

De grendel-grondwet moet wijken om eindelijk de broodnodige veranderingen te kunnen doorvoeren. Nadien kan de grondwet herstemd worden. Dat is nog gebeurd.

Ik heb de partij gesticht op drie lijnen: Vlaams en Europees, vrij en verantwoordelijk, en sterk en sociaal. Vandaag is dat de grondstroom in Vlaanderen. Geert Bourgeois (N-VA)
De schoofzak is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 februari 2005, 12:29   #40
voicelesscharlie
Eur. Commissievoorzitter

voicelesscharlie's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar voicelesscharlie
Standaard

Tien profkes die voor zijn.

Dus de overige proffen zullen wel tegen zijn.
http://www.youtube.com/watch?v=lgh6w...eature=related
voicelesscharlie is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 23:04.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be