![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#21 |
Staatssecretaris
|
![]() Ik heb familie wonen in Wallonië, en spreek (spijtig genoeg) niet goed Frans. Niet spijtig omdat ik niet kan communiceren met hen, ze moeten maar Nederlands spreken, ze hebben een Vlaamse moeder (en nog spreken ze geen 1 woord Nederlands
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#22 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#23 | |
Staatssecretaris
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#24 |
Parlementslid
|
![]() Familie: Eén schoonzus is Franstalig. Ze schijnt wel Nederlands te spreken, maar gebruikt het enkel op haar werk, bij contacten met klanten. Op familiefeesten spreekt ze uitsluitend Frans. Ook tegen haar (en mijn) schoonmoeder. Dat vergt een flinke inspanning voor deze bejaarde dame.
Werk: Meeste Franstaligen spreken Nederlands of Engels met mij. Telkens ik een stapje omhoog klim in de bedrijfdhiërarchie. verbetert hun bereidheid om Nederlands met mij te spreken. Vrienden: Enkele Franstalige vriendinnen van mijn echtgenote. Wonen allen in Vlaams-Brabant. Spraken uitsluitend Frans, met één uitzondering. (Deze vrouw sprak afwisselend nederlands en Frans met ons). Geleidelijk uit het oog verloren, nu is onze vriendenkring uitsluitend Nederlandstalig. Buren: Buurman Franstalig, spreekt Nederlands met ons. Merkwaardig: hij en zijn Nederlandstalige echtgenote wonen in Vlaams-Brabant, doch ze spreken beiden enkel Frans met hun kindjes. (Nederlandstalige school moet blijkbaar zorgen dat kinderen ook Nederlands leren) |
![]() |
![]() |
![]() |
#25 |
Provinciaal Statenlid
|
![]() Ik heb wel eens een Frans liefje gehad, maar die kwam van de Savoie. We praatten Engels.
![]() |
#26 |
Banneling
|
![]() Niet zo heel veel contacten met franstaligen: af en toe via 't werk en voor de rest op vakantie. Wel overwegend positief: Walen zijn joviale mensen. Brusselaars zijn meestal anders van mentaliteit: soms positief maar geven soms ook de indruk zich superieur te voelen. Heb wel een vriendin die getrouwd is met een Waal. Ook een heel vriendelijke mens én hij past zich voorbeeldig aan: hij studeert Nederlands.
Opvallend trouwens hoeveel Vlaamsnationalisten hier familie hebben wonen in Wallonië. Laatst gewijzigd door groene flamingant : 4 februari 2005 om 23:57. |
![]() |
![]() |
![]() |
#27 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
Ik wil zeggen dat de mens Is, dat de mens Bestaat... welnu, laat hem zijn, laat hem bestaan! En dan zou het bestaan op zichzelf het enige einddoel zijn: de mens zou bestaan, en hij zou er alleen voor zorgen om te blijven bestaan in zo-groot-mate-mogelijk van relatief geluk en relatieve vrijheid. En dan zou het verkeerd zijn, misdadig, de mens zijn relatief geluk en relatieve vrijheid te doen opofferen voor een idee: voor god, de gemeenschap of de Staat. Laatst gewijzigd door ossaert : 4 februari 2005 om 23:57. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#28 |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Ik ken persoonlijk helemaal geen Franstaligen, behalve dan een paar mensen (in Nederland) met Franse familie. Ik heb het idee dat Walen en Fransen ook niet zoveel in Nederland komen, en als ze al komen, is het meestal alleen om drugs te kopen. Wat dat betreft heb je in Nederland veel meer contact met Duitsers en Duitstaligen.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#29 |
Staatssecretaris
|
![]() Dagelijks, maar enkel professioneel. Een paar Waalse collega's tussen 90% Vlamingen en dan honderden passagiers per dag, ik werk op de luchthaven.
Door mijn job kom ik in contact met mensen van zowat de hele wereld. Behalve wat taal betreft, ook op cultureel vlak met zowel christenen, joden, moslims, hindoes,... |
![]() |
![]() |
![]() |
#30 | |
Provinciaal Statenlid
|
![]() Citaat:
![]()
![]() |
![]() |
#31 | |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#32 |
Minister-President
|
![]() Na alle reacties gelezen te hebben kan ik stellen dat het eigenlijk nog zo slecht niet gaat tussen de gemeenschappen. Als limburger getrouwd met een luikse sinds meer dan 40 jaar kan ik daar wel iets over weten. Sinds ons huwelijk hebben we in Luik, Brussel, Waals Brabant gewoont en nu als gepensioneerde terug in Luik. Onze twee zonen zijnt vlot 3-talig alhoewel hun moeder het nederlands niet machtig is. Men kan haar gemakzucht verwijten maar de aard van mijn werk deed me altijd aan franse kant terechtkomen, iets wat misschien een excuse kan zijn.
Mijn relaties bij de walen waren altijd correct en vriendelijk alhoewel ze goed wisten dat ik vlaming was en het ook niet weg stak. Ten tijde van "walen buiten" in Leuven woonde ik in Eigenbrakel en werkte in Brussel. Er waren toen wel regelmatig wrijvingen aangestoken door het FDF van Spaak en het RW van Mordant. In mijn wijk heb ik er persoonlijk nooit last van gehad integendeel, de reaktie van de mensen was dat DIE IN BRUSSEL zich beter bezighielden met de werkgelegenheid (toen al) en serieuzere zaken. Als conclusie, tot op heden is daar nog geen verandering in gekomen. Vertel me eens wat het een inwoner van Dinant of Roeselare de splitsing van BHV kan schelen. Dit zijn alleen maar toestanden die men jaren lang heeft laten verzieken door onbekwame politici. Misschien wel met HUN reden, ttz een probleempje kunstmatig opblazen zodat het altijd goed zichtbaar is en ten allen tijde kan opgevoerd worden om de een of andere compromis te kunnen doordrukken. Nu een anekdootje: in de jaren zeventig, toen de communautaire problemen dagelijks nieuws waren, kreeg ik 2 amerikaanse investeerders op bezoek. We bezochten industriele sites in Vlaanderen en Wallonie. Een van hen vroeg me of er, behalve de taal, nog andere verschillen waren tusssen walen en vlamingen. Ik zei nog een, een waal legt je uit wat hij gaat doen, een vlaming toont je wat hij verwezenlijkt heeft.
![]() |
#33 |
Parlementslid
|
![]() Ik ben Waal, ik werk in een tweetalige omgeving in Brussel, en heb geen enkel probleem met Vlamingen. Soms spreken wij Frans, soms Nederlands, in een soort "mix" van beide talen die ik persoonlijk veel apprecieer.
De mentaliteit is niet altijd gekoppeld aan de taal, maar ook aan de streek: Franstalige Brusselaars en Walen hebben verschillende mentaliteiten, en het geldt ook voor de Vlamingen (Limburg, West-Vlamingen, Antwerpenaars, ...). Natuurlijk wil ik niet veralgemenen. Bepaalde Vlaamse collega's apprecieer ik meer dan sommige Franstalige collega's, alles hangt ook van de mentaliteit af. Tussen Kerstmis en Nieuwjaar ben ik naar Zwitserland geweest met een Luxemburgse collega en haar Vlaams-Brabantse vriend. De twee andere koppels (die ik niet kende) waren ook Vlaams-Brabanders. De sfeer was supertof. Als we van het "dagelijks leven" spraken (werk, familie, ...) konden wij gewoon concluderen dat de "ups en downs" dezelfde voor iedereen waren. Laatst gewijzigd door Dorian : 7 februari 2005 om 01:27. |
![]() |
![]() |
![]() |
#34 | |
Parlementslid
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |