Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Antwoord

Discussietools
Oud 4 februari 2005, 21:45   #21
Vlaams-nationalist
Staatssecretaris

Vlaams-nationalist's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar Vlaams-nationalist
Standaard

Ik heb familie wonen in Wallonië, en spreek (spijtig genoeg) niet goed Frans. Niet spijtig omdat ik niet kan communiceren met hen, ze moeten maar Nederlands spreken, ze hebben een Vlaamse moeder (en nog spreken ze geen 1 woord Nederlands ), maar het is spijtig omdat ik zo bvb. bepaalde boeken niet goed kan lezen en debatten moeilijk te volgen vind. Maja, het is zo.
Vlaams-nationalist is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 februari 2005, 21:55   #22
Patriot!
Secretaris-Generaal VN

Patriot!'s schermafbeelding

Stuur een bericht via ICQ naar Patriot! Stuur een bericht via MSN naar Patriot!
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Vlaams-nationalist
Ik heb familie wonen in Wallonië, en spreek (spijtig genoeg) niet goed Frans. Niet spijtig omdat ik niet kan communiceren met hen, ze moeten maar Nederlands spreken, ze hebben een Vlaamse moeder (en nog spreken ze geen 1 woord Nederlands ), maar het is spijtig omdat ik zo bvb. bepaalde boeken niet goed kan lezen en debatten moeilijk te volgen vind. Maja, het is zo.
Is het niet eenieders keus om te beslissen welke taal hij/zij spreekt? Waarom moeten volgens jou gesprekken tussen een Vlaming en een Waal altijd in het Nederlands verlopen? Vind je Vlamingen superieur aan Walen?
Patriot! is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 februari 2005, 22:00   #23
Vlaams-nationalist
Staatssecretaris

Vlaams-nationalist's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar Vlaams-nationalist
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Patriot!
Is het niet eenieders keus om te beslissen welke taal hij/zij spreekt? Waarom moeten volgens jou gesprekken tussen een Vlaming en een Waal altijd in het Nederlands verlopen? Vind je Vlamingen superieur aan Walen?
Nee natuurlijk niet, ik ben geen racist. Maar met een Vlaamse moeder en wonend op de taalgrens en zoveel jaar Nederlands op school te hebben gehad moet je wel iets kunnen zeggen. En dat is niet het geval.
Vlaams-nationalist is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 februari 2005, 22:04   #24
John Stufflebeam
Parlementslid

John Stufflebeam's schermafbeelding

Standaard

Familie: Eén schoonzus is Franstalig. Ze schijnt wel Nederlands te spreken, maar gebruikt het enkel op haar werk, bij contacten met klanten. Op familiefeesten spreekt ze uitsluitend Frans. Ook tegen haar (en mijn) schoonmoeder. Dat vergt een flinke inspanning voor deze bejaarde dame.

Werk: Meeste Franstaligen spreken Nederlands of Engels met mij. Telkens ik een stapje omhoog klim in de bedrijfdhiërarchie. verbetert hun bereidheid om Nederlands met mij te spreken.

Vrienden: Enkele Franstalige vriendinnen van mijn echtgenote. Wonen allen in Vlaams-Brabant. Spraken uitsluitend Frans, met één uitzondering. (Deze vrouw sprak afwisselend nederlands en Frans met ons). Geleidelijk uit het oog verloren, nu is onze vriendenkring uitsluitend Nederlandstalig.

Buren: Buurman Franstalig, spreekt Nederlands met ons. Merkwaardig: hij en zijn Nederlandstalige echtgenote wonen in Vlaams-Brabant, doch ze spreken beiden enkel Frans met hun kindjes. (Nederlandstalige school moet blijkbaar zorgen dat kinderen ook Nederlands leren)
John Stufflebeam is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 februari 2005, 22:51   #25
Willem
Provinciaal Statenlid

Willem's schermafbeelding

Standaard

Ik heb wel eens een Frans liefje gehad, maar die kwam van de Savoie. We praatten Engels.
Oud 4 februari 2005, 23:56   #26
groene flamingant
Banneling

groene flamingant's schermafbeelding

Standaard

Niet zo heel veel contacten met franstaligen: af en toe via 't werk en voor de rest op vakantie. Wel overwegend positief: Walen zijn joviale mensen. Brusselaars zijn meestal anders van mentaliteit: soms positief maar geven soms ook de indruk zich superieur te voelen. Heb wel een vriendin die getrouwd is met een Waal. Ook een heel vriendelijke mens én hij past zich voorbeeldig aan: hij studeert Nederlands.

Opvallend trouwens hoeveel Vlaamsnationalisten hier familie hebben wonen in Wallonië.

Laatst gewijzigd door groene flamingant : 4 februari 2005 om 23:57.
groene flamingant is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 februari 2005, 23:56   #27
ossaert
Minister-President

ossaert's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Willem
Ik heb wel eens een Frans liefje gehad, maar die kwam van de Savoie. We praatten Engels.
Ik ken ook zo'n koppel: hij komt uit Gorinchem (Zuid-Holland), zij uit Colmar (Elzas), ze wonen in Brussel, beide leren Frans dan wel Nederlands, maar onderling blijven ze Engels spreken ('Dat is hun taal').
Ik wil zeggen dat de mens Is, dat de mens Bestaat... welnu, laat hem zijn, laat hem bestaan! En dan zou het bestaan op zichzelf het enige einddoel zijn: de mens zou bestaan, en hij zou er alleen voor zorgen om te blijven bestaan in zo-groot-mate-mogelijk van relatief geluk en relatieve vrijheid. En dan zou het verkeerd zijn, misdadig, de mens zijn relatief geluk en relatieve vrijheid te doen opofferen voor een idee: voor god, de gemeenschap of de Staat.

Laatst gewijzigd door ossaert : 4 februari 2005 om 23:57.
ossaert is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 februari 2005, 16:06   #28
Dimitri
Perm. Vertegenwoordiger VN

Standaard

Ik ken persoonlijk helemaal geen Franstaligen, behalve dan een paar mensen (in Nederland) met Franse familie. Ik heb het idee dat Walen en Fransen ook niet zoveel in Nederland komen, en als ze al komen, is het meestal alleen om drugs te kopen. Wat dat betreft heb je in Nederland veel meer contact met Duitsers en Duitstaligen.
Dimitri is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 februari 2005, 16:33   #29
Vlaanderen_onafhankelijk
Staatssecretaris

Standaard

Dagelijks, maar enkel professioneel. Een paar Waalse collega's tussen 90% Vlamingen en dan honderden passagiers per dag, ik werk op de luchthaven.

Door mijn job kom ik in contact met mensen van zowat de hele wereld. Behalve wat taal betreft, ook op cultureel vlak met zowel christenen, joden, moslims, hindoes,...
Vlaanderen_onafhankelijk is offline   Met citaat antwoorden
Oud 5 februari 2005, 16:34   #30
Willem
Provinciaal Statenlid

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dimitri
Ik ken persoonlijk helemaal geen Franstaligen, behalve dan een paar mensen (in Nederland) met Franse familie. Ik heb het idee dat Walen en Fransen ook niet zoveel in Nederland komen, en als ze al komen, is het meestal alleen om drugs te kopen. Wat dat betreft heb je in Nederland veel meer contact met Duitsers en Duitstaligen.
Die komen ook wel vaak om drugs te kopen
Oud 5 februari 2005, 16:49   #31
Dimitri
Perm. Vertegenwoordiger VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Willem
Die komen ook wel vaak om drugs te kopen
Ja, maar niet zovaak als Fransen.
Dimitri is offline   Met citaat antwoorden
Oud 6 februari 2005, 23:20   #32
schaveiger
Minister-President

schaveiger's schermafbeelding

Standaard

Na alle reacties gelezen te hebben kan ik stellen dat het eigenlijk nog zo slecht niet gaat tussen de gemeenschappen. Als limburger getrouwd met een luikse sinds meer dan 40 jaar kan ik daar wel iets over weten. Sinds ons huwelijk hebben we in Luik, Brussel, Waals Brabant gewoont en nu als gepensioneerde terug in Luik. Onze twee zonen zijnt vlot 3-talig alhoewel hun moeder het nederlands niet machtig is. Men kan haar gemakzucht verwijten maar de aard van mijn werk deed me altijd aan franse kant terechtkomen, iets wat misschien een excuse kan zijn.
Mijn relaties bij de walen waren altijd correct en vriendelijk alhoewel ze goed wisten dat ik vlaming was en het ook niet weg stak. Ten tijde van "walen buiten" in Leuven woonde ik in Eigenbrakel en werkte in Brussel. Er waren toen wel regelmatig wrijvingen aangestoken door het FDF van Spaak en het RW van Mordant. In mijn wijk heb ik er persoonlijk nooit last van gehad integendeel, de reaktie van de mensen was dat DIE IN BRUSSEL zich beter bezighielden met de werkgelegenheid (toen al) en serieuzere zaken.
Als conclusie, tot op heden is daar nog geen verandering in gekomen. Vertel me eens wat het een inwoner van Dinant of Roeselare de splitsing van BHV kan schelen. Dit zijn alleen maar toestanden die men jaren lang heeft laten verzieken door onbekwame politici. Misschien wel met HUN reden, ttz een probleempje kunstmatig opblazen zodat het altijd goed zichtbaar is en ten allen tijde kan opgevoerd worden om de een of andere compromis te kunnen doordrukken.

Nu een anekdootje: in de jaren zeventig, toen de communautaire problemen dagelijks nieuws waren, kreeg ik 2 amerikaanse investeerders op bezoek. We bezochten industriele sites in Vlaanderen en Wallonie. Een van hen vroeg me of er, behalve de taal, nog andere verschillen waren tusssen walen en vlamingen. Ik zei nog een, een waal legt je uit wat hij gaat doen, een vlaming toont je wat hij verwezenlijkt heeft.
Oud 7 februari 2005, 01:26   #33
Dorian
Parlementslid

Dorian's schermafbeelding

Standaard

Ik ben Waal, ik werk in een tweetalige omgeving in Brussel, en heb geen enkel probleem met Vlamingen. Soms spreken wij Frans, soms Nederlands, in een soort "mix" van beide talen die ik persoonlijk veel apprecieer.

De mentaliteit is niet altijd gekoppeld aan de taal, maar ook aan de streek: Franstalige Brusselaars en Walen hebben verschillende mentaliteiten, en het geldt ook voor de Vlamingen (Limburg, West-Vlamingen, Antwerpenaars, ...). Natuurlijk wil ik niet veralgemenen.

Bepaalde Vlaamse collega's apprecieer ik meer dan sommige Franstalige collega's, alles hangt ook van de mentaliteit af.

Tussen Kerstmis en Nieuwjaar ben ik naar Zwitserland geweest met een Luxemburgse collega en haar Vlaams-Brabantse vriend. De twee andere koppels (die ik niet kende) waren ook Vlaams-Brabanders. De sfeer was supertof.

Als we van het "dagelijks leven" spraken (werk, familie, ...) konden wij gewoon concluderen dat de "ups en downs" dezelfde voor iedereen waren.

Laatst gewijzigd door Dorian : 7 februari 2005 om 01:27.
Dorian is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 februari 2005, 01:29   #34
Dorian
Parlementslid

Dorian's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door groene flamingant
Opvallend trouwens hoeveel Vlaamsnationalisten hier familie hebben wonen in Wallonië.
Maar dat is precies "België". Ik heb ook gemengde oorsprongen zoals heel veel mensen ...
Dorian is offline   Met citaat antwoorden
Oud 7 februari 2005, 01:39   #35
Willem
Provinciaal Statenlid

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dimitri
Ja, maar niet zovaak als Fransen.
Ik heb niet zoveel ervaring in dat milieu

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 16:15.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be