Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Buitenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Buitenland Internationale onderwerpen, de politiek van de Europese lidstaten, over de werking van Europa, Europese instellingen, ... politieke en maatschappelijke discussies.

Antwoord

Discussietools
Oud 8 maart 2005, 10:34   #21
Maurice
Vreemdeling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door boer_bavo
Als zij er geen voordelen bij hadden zou er geen handel zijn. Hoeveel zou een tv kosten moest hij volledig in België gemaakt worden?
TV's werden vroeger in Belgie gemaakt en verkocht, nu worden ze in de "goedkope" landen gemaakt... verschillen de verkoopprijzen zoveel met plaatselijke [al dan niet Europese] vergelijkbare kwaliteitsprodukten? Niet zo echt veel denk ik... het enigste verschil zit hem in de winstmarges, en die verdwijnen in die dikke portefeuille...
Maurice is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 maart 2005, 10:45   #22
Maurice
Vreemdeling

Standaard

Citaat:
Ok, dus je bent voor een havenrichtlijn waarbij het havenbestuur enkele veiligheidsvoorwaarden enzo oplegt? Awel, ik ook.
Ik ben voor mensen die hun eigen besluiten niet in de mond van een ander leggen.

Voor mijn part mag er een Europese havenrichtlijn komen, maar het moet een havenrichtlijn zijn die Europees goed is voor de havenarbeiders, en niet enkel goed voor de grote reders en verladers. In dergelijke havenrichtlijn kan naast de veiligheidsvoorwaarden ook beschreven staan wat de arbeidsvoorwaarden zijn en wat havenarbeid juist inhoudt. Voor dit laatste kan men zich bijvoorbeeld baseren op de Wet Major en de ILO 137 richtlijn. Alles wordt gelukkig goed opgevolgd door onze Belgische havenvakbonden die ongetwijfeld terug het nodige zullen doen voor hun havenarbeiders en indien nodig zullen mobiliseren voor iets meer dan o.a. een internetpetitie.
Maurice is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 maart 2005, 12:50   #23
boer_bavo
Europees Commissaris

boer_bavo's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Maurice
TV's werden vroeger in Belgie gemaakt en verkocht, nu worden ze in de "goedkope" landen gemaakt... verschillen de verkoopprijzen zoveel met plaatselijke [al dan niet Europese] vergelijkbare kwaliteitsprodukten? Niet zo echt veel denk ik... het enigste verschil zit hem in de winstmarges, en die verdwijnen in die dikke portefeuille...
En als de tv's in België gemaakt worden verdienen zij niks zeker... Als er met één sector meer te verdienen valt dan met een andere gebeuren daar meer investeringen. En uiteindelijk zorgt concurrentie er dan voor dat ze er niet meer winst maken dan hier.
Oud 8 maart 2005, 16:04   #24
malinois
Gouverneur

malinois's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ok, dus je bent voor een havenrichtlijn waarbij het havenbestuur enkele veiligheidsvoorwaarden enzo oplegt? Awel, ik ook.
OK, maar dan zoveel mogelijk veiligheidsvoorwaarden en een acceptabel minimumloon.
malinois is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 december 2014, 16:11   #25
JoeriGaga
Vreemdeling

Standaard

De liberalisering van de havenarbeid is een logische stap in de evolutie. Dit werd reeds eerder gedaan voor de Post, de spoorwegen, de telecom operators, omroep, ...
Dit is nu eenmaal de evolutie die we doorlopen. Het opent de poorten voor gezonde concurrentie zodat onze haven gezond en concurrentieel kan blijven. Vasthouden aan de verouderde wet-major lijkt voor de dokwerkers momenteel interessant maar op lange termijn is het dit niet.
Het is ook niet zo dat de dokwerkers hun jobs verliezen als deze wet zou aangepast worden. Veel dokwerkers werken nu al steeds voor dezelfde baas. Als de wet aangepast wordt kunnen ze rechtstreeks voor deze baas gaan werken zonder dat dit via de CEPA moet. Voor kleinere bedrijven of voor tijdelijke arbeid kan het dan nog steeds interessant blijven voor bedrijven om havenarbeiders via de CEPA te betrekken.
Vanwege bovengenoemde argumenten zie ik niet in waarom de wet niet kan aangepast worden. Betreffende de bescherming van de havenarbeiders die steeds wordt aangehaald, ik opper voor een goede bescherming van alle werknemers, ongeacht of deaze havenarbeider, een ander type arbeider, bediende of ambtenaar zijn. In mijn ogen heeft iedereen recht op een gelijkwaardige bescherming, pensioen, ...
JoeriGaga is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 december 2014, 18:09   #26
1207
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

wet major is op zich goed maar vandaag wordt ze geografisch bepaald ipv dat ze aan de functie gekoppeld is

de kuisploeg vh inpakkersbedrijf valt er onder major als het bedrijf dicht genoeg bij het water ligt.
da's natuurlijk niet de bedoeling en hier heeft iemand als Huts gewoon gelijk

zijn inpakkers die nog nooit op de kade zijn geweest zijn 3x duurder als een inpakker in Hoboken.
1207 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 december 2014, 18:11   #27
reservespeler
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door 1207 Bekijk bericht
wet major is op zich goed maar vandaag wordt ze geografisch bepaald ipv dat ze aan de functie gekoppeld is

de kuisploeg vh inpakkersbedrijf valt er onder major als het bedrijf dicht genoeg bij het water ligt.
da's natuurlijk niet de bedoeling en hier heeft iemand als Huts gewoon gelijk

zijn inpakkers die nog nooit op de kade zijn geweest zijn 3x duurder als een inpakker in Hoboken.
Dan heeft ie natuurlijk gelijk.
reservespeler is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 09:36.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be