![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Buitenland Internationale onderwerpen, de politiek van de Europese lidstaten, over de werking van Europa, Europese instellingen, ... politieke en maatschappelijke discussies. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#21 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Ik geloof dat die kritiek klopt, maar ik liet me niet inspireren door de IT-Girl. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#22 |
Banneling
|
![]() Boer bavo:
Die producten mogen wel degelijk geblokkeert worden als er kan aangetoond worden dat ze milieuonvriendelijk of ongezond zijn. ________ In de praktijk moeten de klagers wetenschappelijk bewijzen dat hun klachten wetenschappelijk gegrond zijn. Bewijs dat maar snel even voor G.M-products, bv... |
![]() |
![]() |
![]() |
#23 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#24 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
DE WTO heeft de strengere American Clean Air act teruggedraaid in de VS. Chiquita kwam op -in de bananenoorlog- tegen de Jamaïcaanse en Canarische bananen, die ik veel lekkerder vind. In Guatemala gaat de melkpoeder van Gerber nu door voor 'gezonder dan 'borstvoeding' dank zij een dreiging met een rechtzaak bij de WTO, door de VS). De IPR's, de TRIPS etc waarbij de VS zijn patentsysteem aan de wereld oplegde, monopolies nam op genetisch materiaal, zaden, medicatie etc.. GATS: General agreement on trade and services: De vermarkting van alles: zorgen en diensten inbegrepen. Multinationals rukken op naar de exploitatie van het wereldbudget van onderwijs(2bilj dollar) en gezondheidszorg (3.5 milj dollar). Wie niet kan betalen, valt ernaast. Van de zorg voor de consument gesproken... Het nieuwe verschijnsel 'Kruisregulering' . Mondiale bedrijven kunnen wetten laten schrappen in binnen- en buitenland via hun regeringen. Ze kunnen zelfs souvereine Staten voor een internationale rechtbank dagen wegens regeringsmaatregelen die hun toekomstige winsten in gevaar zouden brengen (wat Canada overkwam). |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#25 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Polyarchie Oligarchie kleptocratie Allemaal woordjes die beter passen in de context. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#26 | ||
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
Citaat:
![]() |
![]() |
#27 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
Europa blokkeert trouwens alle rundsvlees uit de VS. Het voorstel van de WTO om gelabeld rundsvlees uit te brengen over hoe het rundsvlees geproduceerd werd werd niet door Europa aanvaard omdat wij nu al teveel rundsvlees produceren. De VS mag om die reden enkele economische sancties nemen tegen de EU.
![]() |
![]() |
#28 | |||
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
Citaat:
http://www.wto.org/english/tratop_e/...fiction8_e.htm Citaat:
Op het eerste gezicht misschien een slechte zaak, maar zonder die rechtszekerheid zouden bedrijven niet in het buitenland investeren. Ik hoop dat je inziet dat dat een slechte zaak is.
[SIZE=1] ![]() Laatst gewijzigd door boer_bavo : 16 februari 2005 om 17:29. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#29 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
Weeral een voorbeeld van hoe een ontwikkelingsland het via de WTO gehaald heeft van een geindustrialiseerd land.
[SIZE=1] ![]() Laatst gewijzigd door boer_bavo : 16 februari 2005 om 17:34. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#30 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Niet erg wetenschappelijk verantwoord, je rechtzetting. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#31 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Wat een opluchting als het zo afgelopen is inderdaad. DDT was ook niet gevaarlijk indertijd. Het is nog altijd catastrofaal aanwezig. Roken was ook niet gevaarlijk. Het heeft twintig jaar geduurd voor dat wetenschappelijk kon bewezen worden dat het kankerverwekkend was, terwijl iedereen dat al wist. Al die tijd werden consumenten niettemin bestookt met misleidende reclame. Nu zijn de vonnissen er pas. De bewijslast wordt gewoon omgekeerd, bij wijze van vertragingsmaneuver. Er wordt een constante druk uitgeoefend om plaatselijke reguleringen uit te schakelen, ook als ze volksgezondheid betreffen. En om een eventuele boycot van de bevolking via niet-consumptie tegen te gaan (want de meeste van die dingen zijn[size=3] enorm [/size][size=2]impopulair ook nog eens), mag die bevolking niet via labelling geïnformeerd worden, proberen ze te bekomen, de WTO, en Amerika.[/size] Het eerste succesvol verzet is trouwens pas begonnen in '99 met de afwijzing van de MAI. In de Battle of Seattle. Meer succes volgt. Laatst gewijzigd door eno2 : 16 februari 2005 om 18:15. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#32 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Ontwikkelingslanden worden verplicht voor de export te produceren (om hun schulden af te betalen), en de binnenlandse productie zo te verwaarlozen. Bovendien moeten ze niet zelden opdraaien voor het voorzien van infrastructuur voor de Mondiale bedrijven. Zo heeft Enron het ooit zover gebracht dat leningen voor ontwikkelingslanden clausules bevatten waardoor ze-met dat geleend geld- moesten samenwerken met Enron voor het tot stand brengen van de energievoorzieningen. Laatst gewijzigd door eno2 : 16 februari 2005 om 18:21. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#33 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
![]() |
#34 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Soevereiniteit is een legale term, we zijn hier met economie en handelsverdragen bezig. Een veel grotere autonomie alleszins ja, een versterking ja, zodat er niet zomaar over grenzen heen kan gelopen worden, niet alleen nationaal, ook regionaal en lokaal. En in elk geval pleit ik tegen de ondemocratische mondiale gecentraliseerde bureaucratische instituties, die onder de VN moeten komen, die véél democratischer opgezet is, en wat indertijd wel onder de VN begon, maar uit de hand liep. Laatst gewijzigd door eno2 : 17 februari 2005 om 17:19. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#35 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#36 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Even een bisnummer. Onze ideologen spreken niet over soevereiniteit maar over het subsidiariteits-beginsel, waar ik het verder nog zal over hebben. Ze wijzen er ook op dat onze opvattingen ons in de buurt kunnen brengen van Le Pen, Haider, (en als vlaming zou ik zeggen:VB) wegens onze klemtoon op de macht van de regio's. We moeten daar alert voor zijn. Jij staat daar voldoende ver van af ongetwijfeld. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#37 | |
Gouverneur
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
#38 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Zijn die varkens soms gehormoniseerd? (Overigens eet ik liever kosher). Het varkensdrek wil dan weer niemand importeren, zelfs Rusland niet. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#39 | |||||
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
In een ei daarentegen een 100x zoveel. Wat op zich niet erg is want de maag maakt die dingen toch kapot. Los daarvan is nooit aangetoond dat DDT giftig is voor mensen. Wél was het zo'n efficiënt insecticide dat het milieu eronder leed. Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
![]() |
![]() |
#40 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
En om al direct wat kritiek te counteren: het transport kost kwa energie niks. Alle studies wijzen uit dat het transport binnen de Westerse landen meer dan 20x meer vervuild dan het transport per boot tot hier (in een silo opslaan kost vaak meer energie). Soya en cassava putten de bodem niet uit. De eerste verrijkt de bodem, de tweede groeit enkel goed op al uitgeputte bodems. Als varkensdrek een probleem is kunnen we altijd een wet stemmen die de productie verminderd. Globalisering verbiedt dat niet. De WTO ook niet.
[SIZE=1] ![]() Laatst gewijzigd door boer_bavo : 18 februari 2005 om 11:06. |
|
![]() |
![]() |