Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Godsdienst en levensovertuiging
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Godsdienst en levensovertuiging In dit forum kan je discussiëren over diverse godsdiensten en levensovertuigingen.

Antwoord

Discussietools
Oud 16 februari 2005, 19:17   #21
StevenNr1
Perm. Vertegenwoordiger VN

StevenNr1's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Emitzer
Geloof jij in geesten?
Hangt er vanaf wat je eronder verstaat. Het is mogelijk dat mensen waanvoorstellingen ervaren ofzo. Maar nee ik geloof niet in geesten in de betekenis van spoken of iets dergelijks (en ik denk dat heel weinig mensen dat wel doen). Waarom vraag je dat?
StevenNr1 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 februari 2005, 19:26   #22
Flippend Rund
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door StevenNr1
Bewijs maar?
Er is niets anders dan materie.
Wie heeft dit dan gepost? Waarom voelt een klont materie de behoefte om te benadrukken dat hij niet meer is dan een klont materie?
Flippend Rund is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 februari 2005, 19:29   #23
Mitgard
Banneling

Mitgard's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Flippend Rund
Wie heeft dit dan gepost? Waarom voelt een klont materie de behoefte om te benadrukken dat hij niet meer is dan een klont materie?
omdat hij materie is.
wat geen materie is kan niets voelen of denken of zijn.
Mitgard is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 februari 2005, 19:29   #24
Flippend Rund
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door eno2
_________

En wat ligt er onder de bodem?
Nog steeds jezelf. Er is geen ontsnappen aan.
Oud 16 februari 2005, 19:47   #25
Flippend Rund
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mitgard
omdat hij materie is.
Er is geen verschil tussen de materie en god. De materie IS god.
Oud 16 februari 2005, 20:16   #26
Emitzer
Lokaal Raadslid

Emitzer's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Hangt er vanaf wat je eronder verstaat. Het is mogelijk dat mensen waanvoorstellingen ervaren ofzo. Maar nee ik geloof niet in geesten in de betekenis van spoken of iets dergelijks (en ik denk dat heel weinig mensen dat wel doen). Waarom vraag je dat?

Wel, ik eigenlijk ook niet. En ging er normaal ook van uit dat bijna alles materie is, tot...je weet wel.

[FONT=Trebuchet MS]Oi limonchiki, vi moi limonchiki
vi rastjote v soni na balkonchike[/FONT]

http://www.thetruthseeker.co.uk/
Emitzer is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 februari 2005, 20:34   #27
Flippend Rund
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Als ik niet meer ben dan materie dan moet ik wel besluiten dat mijn biologische geboorte maar bijzaak was. Mijn werkelijke geboorte was dus de Big Bang, toen alle materie werd gecreeerd.
Oud 16 februari 2005, 20:51   #28
StevenNr1

Standaard

Citaat:
Er is geen verschil tussen de materie en god. De materie IS god.
Pantheïst?

En ja, het is wel zeer moeilijk om te begrijpen, veel te complex, maar toch denk ik dat hetgeen ik nu doe voortvloeit uit materie, uit wat de atoompjes in mijn lichaam en erond allemaal uitsteken.

Citaat:
Wel, ik eigenlijk ook niet. En ging er normaal ook van uit dat bijna alles materie is, tot...je weet wel.
Sorry?
Oud 16 februari 2005, 21:17   #29
Flippend Rund
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Pantheïst?

En ja, het is wel zeer moeilijk om te begrijpen, veel te complex, maar toch denk ik dat hetgeen ik nu doe voortvloeit uit materie, uit wat de atoompjes in mijn lichaam en erond allemaal uitsteken.
Als je niet meer bent dan de natuurkundige interactie van elementaire deeltjes, heb je dan wel een vrije wil? Is je bewustzijn slechts een machteloze toeschouwer die meegesleurd wordt door de gebeurtenissen, zoals iemand die in een rollercoaster zit?
Oud 16 februari 2005, 21:38   #30
StevenNr1

Standaard

Mja, eigenlijk wel, maar tis echt iets vreemd, moeilijk om te vatten en ik zit ook vaak in de knoop met mezelf maar dat is geen uitvlucht om er een God of iets immateriëels bij te slepen, denk ik hé. Ieder zijn mening natuurlijk.
Ik vraag mij soms ook af wat ik nu eignelijk ben, ben ik wel 'ik'. Soms heb ik namelijk ook het gevoel totaal niet in contact te staan met iets dat ik net deed, bijvoorbeeld als ik 2 uur in de les zit, denk ik vaak niets gezegd te hebben terwijl ik mij herinner dat mijn mond 2 minuten ervoor nog bewogen had maar dat ik dat precies toch niet was. Echt vreemd.
Oud 16 februari 2005, 22:30   #31
Wreker
Staatssecretaris

Wreker's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Mitgard
omdat hij materie is.
Maar wat met een levend wezen, zeg maar een mens als die sterft?

Het ene moment als die leeft is zijn lichaam materieel praktisch geheel identiek als één minuut later als die mens gestorven is. En toch is er iets fundamenteels en essentieels verdwenen, want die dode zal niet meer zien, horen, voelen, ...
Wreker is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 februari 2005, 22:32   #32
Wreker
Staatssecretaris

Standaard

Citaat:
Als je niet meer bent dan de natuurkundige interactie van elementaire deeltjes, heb je dan wel een vrije wil? Is je bewustzijn slechts een machteloze toeschouwer die meegesleurd wordt door de gebeurtenissen, zoals iemand die in een rollercoaster zit?
Zelfs die vrije wil hoeft niet denk ik, om het mysterie van de geest te creëren. Zelfs als we emoties kunnen ervaren met enkel de illusie van een vrije wil is dit al iets miraculeus.
Oud 16 februari 2005, 22:46   #33
StevenNr1

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Wreker
Maar wat met een levend wezen, zeg maar een mens als die sterft?

Het ene moment als die leeft is zijn lichaam materieel praktisch geheel identiek als één minuut later als die mens gestorven is. En toch is er iets fundamenteels en essentieels verdwenen, want die dode zal niet meer zien, horen, voelen, ...
Dat zijn toch gewoon biologische processen, hersenactiviteit stopt e.
Oud 16 februari 2005, 22:55   #34
Wreker
Staatssecretaris

Standaard

Citaat:
Dat zijn toch gewoon biologische processen, hersenactiviteit stopt e.
De cellen waaruit de mens bestaat zijn niet ineens dood. Immers als iemand overleden is kan men vaak nog organen recupereren en die overplanten in iemand anders. De mens waaruit die organen zijn genomen is dood, maar zijn organen leven verder in een ander lichaam. Lichamelijk is die mens dus niet geheel gestorven en toch is hij dood... geestelijk.

Laatst gewijzigd door Wreker : 16 februari 2005 om 22:56.
Oud 16 februari 2005, 23:15   #35
Flippend Rund
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Zelfs die vrije wil hoeft niet denk ik, om het mysterie van de geest te creëren. Zelfs als we emoties kunnen ervaren met enkel de illusie van een vrije wil is dit al iets miraculeus.
Ik kan moeilijk geloven dat de vrije wil een illusie is. Als de vrije wil een illusie is, wie is het dan die gefopt moet worden?

Daarbij, als je ECHT gelooft dat vrije wil een illusie is, dan kun je ook niemand de schuld geven van gelijk wat. Dan is Dutroux gewoon een pechvogel.
Oud 16 februari 2005, 23:27   #36
Wreker
Staatssecretaris

Standaard

Citaat:
Ik kan moeilijk geloven dat de vrije wil een illusie is. Als de vrije wil een illusie is, wie is het dan die gefopt moet worden?

Daarbij, als je ECHT gelooft dat vrije wil een illusie is, dan kun je ook niemand de schuld geven van gelijk wat. Dan is Dutroux gewoon een pechvogel.
Natuurlijk zijn individuen als Dutroux een soort van pechvogels. Het zijn psychopaten die veel meer moeite hebben dan andere mensen om hun aandriften onder controle te krijgen.

Een mens is zoals de andere dieren een vat vol tegenstellingen. Waarom paren de meeste mannen met vrouwen en niet met elkaar? Waarom eten de meeste dieren mekaars soortgenoten niet op maar andere diersoorten wel? Waarom vallen vrouwen meestal op oudere mannen en omgekeerd?

Neem een mens of dier waarbij die broze en tegenstrijdige evenwichten niet subtiel zijn afgestemd en je krijgt meteen een "afwijking" die al dan niet een dreiging kan betekenen voor de samenleving.

Ik sta er soms zelfs van versteld hoe het "lot" mijn leven leidt. Ik denk soms dat ik dingen doe uit vrije wil en toch is het meestal mijn onderbewustzijn dat het uiteindelijk heeft klaargespeeld. Meestal merk ik dat pas achteraf.
Oud 16 februari 2005, 23:47   #37
StevenNr1

Standaard

Citaat:
De cellen waaruit de mens bestaat zijn niet ineens dood. Immers als iemand overleden is kan men vaak nog organen recupereren en die overplanten in iemand anders. De mens waaruit die organen zijn genomen is dood, maar zijn organen leven verder in een ander lichaam. Lichamelijk is die mens dus niet geheel gestorven en toch is hij dood... geestelijk.
Ja dat is waar maar er is geen echte elektrische activiteit meer in d ehersenen, en daar wordt toch alles gestuurd hé.
Oud 17 februari 2005, 02:06   #38
Ke Nan
Eur. Commissievoorzitter

Ke Nan's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Allez, ik kan het niet laten: Nietzsche geloofde zelf niet in de idee van de eeuwige terugkeer. Hij zag het als een test en was benieuwd hoe mensen zouden reageren.
Had Nietzsche, en Spinoza ook, niet op het einde van zijn leven het geloof terug gevonden?

Laatst gewijzigd door Ke Nan : 17 februari 2005 om 02:06.
Ke Nan is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 februari 2005, 02:51   #39
Emitzer
Lokaal Raadslid

Emitzer's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Ke Nan
Had Nietzsche, en Spinoza ook, niet op het einde van zijn leven het geloof terug gevonden?

Nietzsche? Dacht het niet; toen Nietzsche het Christendom de rug toekeerde was het voor altijd en dit is ook een van de redenen waarom hij later zo teleurgesteld zou worden in Wagner, die evolueerde van quasi niet tot redelijk gelovig (Christen).

[FONT=Trebuchet MS]Oi limonchiki, vi moi limonchiki
vi rastjote v soni na balkonchike[/FONT]

http://www.thetruthseeker.co.uk/
Emitzer is offline   Met citaat antwoorden
Oud 17 februari 2005, 09:49   #40
Ke Nan
Eur. Commissievoorzitter

Ke Nan's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Nietzsche? Dacht het niet; toen Nietzsche het Christendom de rug toekeerde was het voor altijd en dit is ook een van de redenen waarom hij later zo teleurgesteld zou worden in Wagner, die evolueerde van quasi niet tot redelijk gelovig (Christen).
Nu ja, ik durf mijn hand niet in het vuur te steken voor mijn bewering. Ik heb het ook maar van horen zeggen.

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 22:43.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be