Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Antwoord

Discussietools
Oud 28 februari 2005, 16:29   #21
PAJOT
Banneling

Standaard

Citaat:
Degrelle noemde in een interview na de oorlog (met De Wilde, dacht ik) de concentratiekampen 'vakantiekolonies' ('Ce n'étaient pas de camps de concentration, mais camps de vacance'), en beweerde dat de joden daar vlees aten, terwijl zij aan het Oostfront crepeerden. Dat doet voor mij de deur dicht wat Léon Degrelle aangaat.
De concentratiekampen ja, niet de vernietigingskampen !

«Hitler heeft dus fouten begaan. Niets méér dan fouten ? En de Joden ? ... »

«Van wat er in sommige kampen gebeurde, dat er zo iets bestond als gaskamers ... wij hadden er geen vermoeden van ! Dat heb ik pas in 1945 vernomen, na de oorlog. Had ik het vroeger geweten, ik zou er Hitler over aangepakt hebben».

Degrelle stelt de vraag of er echter niet overdreven werd wat het aantal slachtoffers betreft. Zes miljoen ? ... «Maar hoe dan ook, honderdduizend slachtoffers of duizend slechts : het zijn afgrijselijke misdaden, door niets te verontschuldigen ... methodische monsterachtigheden, door Hitler en Himmler bevolen. Had ik het maar vroeger geweten, ik zou er mij tegen verzet hebben. D�*t hadden ze aan de bolsjevisten kunnen overlaten. De bolsjevisten van 1917 en 1918, die in Rusland zestien miljoen mensen vermoordden. Of aan de bolsjevisten van 1939, die in Katyn duizenden en duizenden "rechtse" Poolse officieren afmaakten ! Ja, ik zou er mij tegen verzet hebbe, krachtdadig, net als tegen de anti-godsdienstige fanatici.»

«Zou het iets gebaat hebben ?»

«Dat viel nog te bezien. En ware het mislukt, dan zou ik alle aktie stopgezet hebben, ik zou niet meer gevochten hebben. D�*�*raan medeplichtig zijn, neen !»

«Zou dat u het leven niet gekost hebben ?»

«Misschien, maar dat waagden wij toch dagelijks aan het front. Die misdaden wegen nu al zeventien jaar op onze idealistische strijd en verhinderden dat onze edele bedoelingen erkend worden».
PAJOT is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 15:22.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be