Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Bekijk resultaten enquête: Hoe moet Wallonië ontwikkeld worden?
Onze economische hulp laten afhangen van het kiezen van Vlaamse bestuurders 4 19,05%
Militair de PS uitschakelen 2 9,52%
Wapens verdelen onder tegenstanders van het PS-regime 4 19,05%
Stoppen met geld sturen naar Wallonie(vluchtelingenstromen, criminelen die in vlaanderen komen roven, overbevolking hier blijft,...) 11 52,38%
Aantal stemmers: 21. Je mag niet stemmen in deze enquête

Antwoord

Discussietools
Oud 24 februari 2005, 19:49   #21
Ambiorix
Perm. Vertegenwoordiger VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Wallonië Vlaams!
Misschien is het een idee om elk Vlaams gezin een pleegwaal te geven,..

je berichten zijn echt lachen!

Maar serieus: ik vind dat de Walen recht hebben op hun eigen grondgebied. Wat jij wil doen is hier een Israël-Palestina probleem creëren, dat is niet direct wat we willen, of wel?
Ambiorix is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 februari 2005, 20:37   #22
Rene Artois
Minister

Rene Artois's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Everytime
Jaja, Wallonië vervlaamsen. Waarom niet de hele wereld vervlaamsen? Nee, serieus, dit onderwerp moet naar Koetjes en Kalfjes. Misschien bent je dom om te begrijpen dat men het Frans in Wallonië spreekt en dat zoiets nooit zal veranderen. Et si ca te plait pas, on te le fera comprendre autrement!8)
Vooral de heftigheid van uw reactie bij de suggestie om Wallonië te vervlaamsen en de evidentie waarmee u dit afwijst valt op. En dan in BHV maar pleiten voor tweetaligheid als even evidente uiting van tolerantie en multiculturaliteit.

En waarom pleit de BUB niet voor invoering van tweetaligheid in Wallonië? Is dat dan niet de "belgische" oplossing?
Rene Artois is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 februari 2005, 22:20   #23
Kim
Secretaris-Generaal VN

Kim's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar Kim Stuur een bericht via Skype™ naar Kim
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Willem de Spreker
Geen idee, maar ik vind alvast, dat een safaritreintje dwars door Wallonië veel succes gaat hebben.
Jezelf beu gezien in de Antwerpse zoo misschien?
Kim is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 februari 2005, 00:59   #24
Dorian
Parlementslid

Dorian's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Jaja, Wallonië vervlaamsen. Waarom niet de hele wereld vervlaamsen? Nee, serieus, dit onderwerp moet naar Koetjes en Kalfjes. Misschien bent je dom om te begrijpen dat men het Frans in Wallonië spreekt en dat zoiets nooit zal veranderen. Et si ca te plait pas, on te le fera comprendre autrement!8)
Vast en zeker. Avec des coups de pied au cul !
Dorian is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 februari 2005, 01:01   #25
instromaniac
Staatssecretaris

Stuur een bericht via MSN naar instromaniac
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dorian
Vast en zeker. Avec des coups de pied au cul !
Gelieve dan eens te antwoorden waarom het verfransen in Vlaanderen dan wel toegestaan mag worden.
instromaniac is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 februari 2005, 01:01   #26
Dorian
Parlementslid

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door instromaniac
Gek, totaal gek

Richt dan een missiepost op in Wallonië hé, ga de kleine waaltjes beschaven als je dat dan nodig vindt.

Ik denk dat het onze forumganger is die totaal onbeschaafd is.
Oud 25 februari 2005, 01:02   #27
Dorian
Parlementslid

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door rodeo
uiteraard, maar topicstarter lijkt me een onnozelaar te zijn
Op zijn minst gezegd ...
Oud 25 februari 2005, 01:03   #28
Dorian
Parlementslid

Standaard

Citaat:
Gelieve dan eens te antwoorden waarom het verfransen in Vlaanderen dan wel toegestaan mag worden.
Ik wil niemand verfransen of vernederlandsen, en dat weet jij wel, ik denk dat die concepten theoretisch zijn.

Laatst gewijzigd door Dorian : 25 februari 2005 om 01:03.
Oud 25 februari 2005, 01:03   #29
instromaniac
Staatssecretaris

Standaard

Citaat:

Ik denk dat het onze forumganger is die totaal onbeschaafd is.
Dat denk ik ook
Oud 25 februari 2005, 01:05   #30
instromaniac
Staatssecretaris

Standaard

Citaat:
Ik wil niemand verfransen of vernederlandsen, en dat weet jij wel, ik denk dat die concepten theoretisch zijn.
Ja dat weet ik. Ik vind het dan gewoon nogal raar als je zo reageert tegen de Vlamingen als ze in de rand protesteren tegen verfransing, of als ze tegen de faciliteiten opkomen.
Wat bedoel je met theoretisch?
Oud 25 februari 2005, 01:11   #31
Dorian
Parlementslid

Standaard

Citaat:
Ja dat weet ik. Ik vind het dan gewoon nogal raar als je zo reageert tegen de Vlamingen als ze in de rand protesteren tegen verfransing, of als ze tegen de faciliteiten opkomen.
Wat bedoel je met theoretisch?
Ik reageer niet fel tegen Vlamingen, maar tegen excessieve, vijandige, standpunten. Hier willen sommige mensen bijna bloed op straat, hoor.

Wat de faciliteiten betreft, bestaan er ook faciliteiten "in de andere richting". Bv. Vloesberg / Flobecq, waar ik familie heb, heeft faciliteiten voor Vlamingen. Of Edingen. Daar zijn er nooit problemen. Waarom zijn er altijd problemen met de steden rond Brussel ? Dat vraag ik me soms af.

MENSEN verfransen of vernederlandsen kan voor mij gewoon niet, dat is niet realistisch. de moedertaal blijft de moedertaal. Hier lees je soms rare ideëen daarover.
Oud 25 februari 2005, 08:35   #32
instromaniac
Staatssecretaris

Standaard

Citaat:
Ik reageer niet fel tegen Vlamingen, maar tegen excessieve, vijandige, standpunten. Hier willen sommige mensen bijna bloed op straat, hoor.

Wat de faciliteiten betreft, bestaan er ook faciliteiten "in de andere richting". Bv. Vloesberg / Flobecq, waar ik familie heb, heeft faciliteiten voor Vlamingen. Of Edingen. Daar zijn er nooit problemen. Waarom zijn er altijd problemen met de steden rond Brussel ? Dat vraag ik me soms af.

MENSEN verfransen of vernederlandsen kan voor mij gewoon niet, dat is niet realistisch. de moedertaal blijft de moedertaal. Hier lees je soms rare ideëen daarover.
Ik denk niet dat er hier zijn die bloed op straat willen, behalve enkelingen die nog met Hitler of Staf Declerq dwepen, die het "blanke ras" willen verdedigen, maar die zijn niet bepaald talrijk (op vreemdelingendiscussies zal je er wel wat meer vinden). Mensen kunnen zich wel eens radicaal uiten, maar dat moet niet verward worden met fanatisme. Je weet toch net zo goed als ik dat er nog nooit bloed is gevloeid in de ontvoogdingsstrijd van Vlaanderen, dit in tegenstelling tot Baskenland, Zuid-Tirol, Noord-Ierland of de Balkan?
Enkele gemeenten hebben inderdaad die faciliteiten, maar is dat niet geweest ter compensatie met de faciliteiten in Vlaanderen? Persoonlijk heb ik geen problemen met faciliteiten an sich, maar wel met bepaalde uitwassen daarvan, wat evengoed zou gelden voor Waalse gemeenten. Helaas zijn die uitwassen, vooral in de rand, verfransing, omdat er zo veel Franstaligen inwijken. Misschien, zoals ik eerder eens zei, is dat voor een groot stuk een klasseprobleem, omdat het grotendeels rijke Brusselaars zijn die zich daar vestigen en er de arrogantie hebben om alles in het Frans te willen. Ik ken persoonlijk de situatie aan de kust beter omdat ik er dichtbij woon, en daar zijn sommige Brusselaars echt wel arrogant als het op taal aankomt.
Maar ik weet dat dit voor de modale Waal wel een stuk anders ligt, eigenlijk hetzelfde als bij de modale Vlaming; sommige flaminganten zouden dus beter ook eens een onderscheid maken tussen de Walen en de rijke Brusselaars.
Oud 25 februari 2005, 09:24   #33
Everytime
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Willem de Spreker
Geen idee, maar ik vind alvast, dat een safaritreintje dwars door Wallonië veel succes gaat hebben.
Willem heeft teveel joints gerookt................
Everytime is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 februari 2005, 09:32   #34
Everytime
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Er is geen verfransing in Vlaanderen. U kan gewoon niet aannemen andere talen in Vlaanderen dan het Nederlands te horen. En als de aanwezigheid van Franstaligen in Vlaanderen u stoort, ga hen dan vragen te verhuizen. Het is niet zeker dat ze op uw reactie zouden antwoorden maar soit.............
Oud 25 februari 2005, 11:03   #35
Kim
Secretaris-Generaal VN

Kim's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar Kim Stuur een bericht via Skype™ naar Kim
Standaard

Dat is zo typisch aan de Vlaams-nationalisten: in Vlaanderen willen ze geen Frans spreken, maar als ze naar Wallonië gaan, willen ze wel bediend worden in het Nederlands...
Kim is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 februari 2005, 11:22   #36
Dorian
Parlementslid

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Kim
Dat is zo typisch aan de Vlaams-nationalisten: in Vlaanderen willen ze geen Frans spreken, maar als ze naar Wallonië gaan, willen ze wel bediend
worden in het Nederlands...
Idd. En dan spreken zij over het "taalimperialisme" van de Franstaligen ...
Oud 25 februari 2005, 11:50   #37
ossaert
Minister-President

ossaert's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Wallonië Vlaams!
Tot mijn grote blijdschap las ik dat een grote meerderheid van de bevolking mijn idee tot vervlaamsing van Wallonië genegen is.
(http://forum.politics.be/showthread.php?t=29337)

Het is dus duidelijk dat we niet bij de pakken moeten blijven zitten. Daarom deze peiling over hoe we dat best aanpakken.
Optie 5: Dit voorstel is volkomen krankzinnig en de indiener ervan moet zo snel mogelijk geïnterneerd worden.
Ik wil zeggen dat de mens Is, dat de mens Bestaat... welnu, laat hem zijn, laat hem bestaan! En dan zou het bestaan op zichzelf het enige einddoel zijn: de mens zou bestaan, en hij zou er alleen voor zorgen om te blijven bestaan in zo-groot-mate-mogelijk van relatief geluk en relatieve vrijheid. En dan zou het verkeerd zijn, misdadig, de mens zijn relatief geluk en relatieve vrijheid te doen opofferen voor een idee: voor god, de gemeenschap of de Staat.
ossaert is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 februari 2005, 11:52   #38
Everytime
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door ossaert
Optie 5: Dit voorstel is volkomen krankzinnig en de indiener ervan moet zo snel mogelijk geïnterneerd worden.
Touché!
Oud 25 februari 2005, 12:12   #39
instromaniac
Staatssecretaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Kim
Dat is zo typisch aan de Vlaams-nationalisten: in Vlaanderen willen ze geen Frans spreken, maar als ze naar Wallonië gaan, willen ze wel bediend worden in het Nederlands...
Wat?? Jij weet net zo goed als ik dat het omgekeerde waar is; als een Franstalige naar hier komt wil hij bediend worden in het Frans, als wij naar Wallonië gaan moeten we Frans spreken. Natuurlijk geldt dat niet voor iedereen maar persoonlijk heb ik nog maar één uitzondering op die regel meegemaakt. In m'n "schoonfamilie" zitten er twee Franstalige mensen, raad eens welke taal er wordt gesproken op familiefeesten? M'n vriendin werkt aan de kust in een kleerwinkel, raad eens welke taal ze moet spreken tegen de Franstalige klanten? Ik ga twee tot drie maar per jaar naar Wallonië en een tiental keer naar Brussel, raad eens welke taal ik spreek tegen de mensen daar?
Oud 25 februari 2005, 12:16   #40
instromaniac
Staatssecretaris

Standaard

Citaat:
Er is geen verfransing in Vlaanderen. U kan gewoon niet aannemen andere talen in Vlaanderen dan het Nederlands te horen. En als de aanwezigheid van Franstaligen in Vlaanderen u stoort, ga hen dan vragen te verhuizen. Het is niet zeker dat ze op uw reactie zouden antwoorden maar soit.............
Last van negationisme of zo? Ken je de verhouding tussen het Frans en Nederlands in Brussel rond de jaren 50? Vergelijk die dan eens met nu. En waarom hebben ze dan zo veel faciliteiten nodig, waarom is het dan zo'n probleem dat er een kieskring moet gesplitst worden? Weet je in welke taal je in De Panne wordt aangesproken in een winkel? En ik zal maar zwijgen over Komen of Voeren zeker.
Ik heb helemaal niets tegen de aanwezigheid van Franstaligen in Vlaanderen, maar dat ze dan toch een beetje Nederlands leren hé, ipv zo arrogant te doen dat ze overal in het Frans bediend moeten worden.

Laatst gewijzigd door instromaniac : 25 februari 2005 om 12:17.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 12:27.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be